Jump to content

Hva avgjør at tyngre kuler har en treffpunkt endring, i side


glockss

Recommended Posts

Har lagt merke til det lenge, men har alltid lagt det i "sånn er det bare" skuffen. Nå har jeg annet snurr på løpet, og samme skjer igjen. Kaliber er 308w, kuler ala 175-180 gn. Hornady Match, Nosler CC og Berger VLD, samtlige har 2 cm sideforskyving til venstre!?!, sammenlignet med 155-168gn kuler. Ikke noe selvfølgelighet at de skal opp, men i side... da er det banna bein 2 klikk på 100m (samme på 200m da 4cm).

Samme oppleves med 180rn kontra 150rn fra sierra, men ikke Oryx 180gn eller Fusion 180gn. Så da er spm. hva er årsaken, noen andre som opplever det samme? Nå gikk jeg fra 1:12 til 1:11 løpsnurr,mener bestemt at den er høyrevridd, skulle nesten trudd at det kunne ha noe å si.

 

Venter i spenning på å oppklare "sånn er det bare" skuffen

Link to comment
Share on other sites

assymetri og uregelmessigheter i bedding, låsing, pipe, evt også skytter/rifle, som lager svingninger, eller rene bevegelser sideveis.

Om alt dette er i orden er det knapt svingninger sideveis., de er iallefall (på ei godt laget rifle) en størrelsesorden mindre enn de vertikale. På ei godt laget rifle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tja, skal ikke si hva jeg mener om barrel tuners osv. Utfordringen er ikke å få rifla til å samle godt, den samler meget bra med riktige ladninger. Jeg tror ikke at barrel tuners vil få hentet inn sideforskyving med tunge kuler (som også samlet meget bra men da 2klikk til siden). Mulig, men kommer nok ikke til å prøve de.

Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg litt usikker OlavM

 

For at du skal få utfyllende informasjon, før evnt. svar.

 

1. 155ncc forlater løpet i 850ms. Skytes liggende, med tofot og buttbag.

2. 175ncc eller 178hornady match forlater løpet i 820ms. Samme skytestilling, ja rekylen er litt hardere grunnet tyngre kule og høyere trykk. (2cm til side, 0cm i høyde)

3. 175vld forlater løpet i 792ms. Samme skytestilling, mindre rekyl enn de overnevnte. (2cm til side, 2cm ned/treffpunkt)

 

Jeg har ladet i magasin, med de 3 ovennevnte patronene etter hverandre og har samme treffbilde som når jeg skyter de hver for seg. Så jeg tror ikke det er rekyl opptak, men er åpen for informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Man trenger egentlig mye mer data for å "konstatere" pipesvingninger. Men dette er vel godt innenfor det en kan forvente. Min gamle mævser vandret mye, både med og uten demper. Men hva kan en forvente av et slikt dyr? Lapping av låseklakkene reduserte problemet vesentlig, jeg ville startet der. Det er en feilkilde som er relativt enkel å sjekke.

 

Det er likevel sunt å utforske de andre alternativene som rekyl, ytrebalistikk og bedding.

Link to comment
Share on other sites

Vi er enig i det. Men unnskyld meg at jeg sterkt misliker folk som kommer med ett påstand, som kan godt være riktig, uten å bygge mere rundt den.

 

Jeg kom, jeg skrev ett ord på 11 bokstaver og avsluttet med ett punktum. Halleluja, takk for din visdom. :?

Der var jeg ferdig med oppgulpet mitt.

 

Sluttstykke ble bearbeidet i forbindelse med bytting av pipe. Kan hende jeg må se på beddinga på nytt. Så må jeg tydeligvis trene litt mere på rekylopptaket :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vi er enig i det. Men unnskyld meg at jeg sterkt misliker folk som kommer med ett påstand, som kan godt være riktig, uten å bygge mere rundt den. l:

Unnskyld meg. Men hvorfor det? Her Gjør du jo akkurat det du misliker . Du forteller jo ikke hvorfor du misliker det..... ;)

 

Forresten tror jeg det er pipa eller rekyl opptak. Det med pipa baserer jeg på erfaring med flere piper i samme våpen. At en pipe kan gi samme treffpunkt med forskjellig ammo . Mens en anna pipe kan gi endrede treffpunkt med forskjellig ammo.

 

Rekyl opptak, her kan det Være skytter eller bedding. Her har jeg sett skyttere med dårlig rekyl opptak som får forskjellig treffpunkt med forskjellig ammo ikke våpen som ikke gir de utslagene vanligvis.

Det kan og Være et bedde problem. At rekylopptaket ikke stokken er godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Ok, har nå gått gjennom ladeboken og skyteloggen, samt skivene (OnTarget er genialt sånn sett).

 

Fellestrekkene for samme treffbildet, bortsett fra kulene er følgende:

-skytteren

-låsekassa

-optikk med feste

 

Alt annet har blitt byttet på eller utbedret. Så jeg heller mot det M67 sa, assymetri i kassa eller tilpasning låsekassa <-> pipa.

Jeg nekter å legge skylda på skytteren :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå prøver jeg å tenke logisk da. Forrige pipa var original 1:12 47cm lang varmint profil. Nye pipa er 1:11 og 62cm lang litt tykkere profil. Når jeg sammenligner treffbildet på de kulene (ulik krutt type og V0) så er bildet lik, 2klikk til venstre :roll:

Så jeg har sett borti fra løpet.

Link to comment
Share on other sites

Grundforudsætninger for forudsigelighed: RETHED OG SYMMETRI

Uforudsigelig træfpunktsændring kan stortset altid henføres til at grundforudsætningen ikke er helt opfyldt.

 

At man ikke umiddelbart kan afgøre hvor problemet ligger, er ikke ensbetydende med at kilden ikke findes.

Torsionskræfter i ret og symmetrisk burde ikke medføre sideværs afvigelse.

 

At ligge noget i "sådan er det bare skuffen" er ofte det enkelteste. Men det bringer ingen længere rent vidensmæssigt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er sant. Men for å være ærlig, så kommer jeg ikke til å gjøre noe med beddinga på rifla på en stund. Det har allerede blitt utført 2 ganger (stokk bytte og pipebytte)

 

Det jeg kommer til å gjøre er å ta i brukt høyde justering av kolbekappa, frem til nå har den ikke blitt brukt. Så skal jeg nok ta noen runder uten tofot, det kan godt hende at jeg presser med skulderen. Så får vi se...

Link to comment
Share on other sites

Oi oi, må nok takke for tilbakemeldinger.

Har alltid skutt med tofot, eller sittende da innenfor MOE. Sliter liggende uten støtte grunnet skulderskade.

 

Skøt i dag, med sandsekk stilling og justert kolbenkappa i høyere posisjon. Skulle kanskje ikke endret på to parametre samtidig, men fikk plutselig dårlig tid.

 

Da gikk begge likt i side. Jeg har en liten anelse at jeg kanskje presser for mye med skulderen sammen med tofot. Men det var også en mere behagelig stilling når kolben traff gropen i skuldra.

 

Må avklares til neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...