Jump to content

Sig ekspertise på kjøp P226/X-five ønskes


Kjøtt

Recommended Posts

Ventetiden er nesten over. 9mm søknaden er kommet med korrekt stempel, og har "brent" i lommen i over 10 dager allerede :D .

22'en skal straks på hyllen for godt (bare tuller :lol: )

 

Jeg har trålet Kammeret, Youtube og Mr Google for all tenkelig og utenkelig informasjon omkring emnet 9 mm til felt, NAIS og hurtig.

Mye bra og litt klokere, helt klart - men også smått forvirret...

 

Mye peker i retning av en Sig P226, P226 X5/6. Problemet er at det er så uendelig mange modeller å velge mellom. Og prisene varierer fra 5500 for en lite brukt, eldre, 226 på Finn til langt opp på 30k tallet for Mastershop modellene. Jeg skjønner forskjellen på de to ytterpunktene, men det blir litt værre "midt inni".

 

Helt spesifikt er spørsmålene følgende:

 

Hunters House har et våpen de kaller P226 X-five Final edition. 15mm match pipe, angivelig godt - ikke stillbart, SA avtrekk, helstål sleide/ramme. Utseendemessig (som betyr litt enda) er det helt i tråd med det jeg ønsker.

Jeg finner lite om akkurat denne spesifikke utgaven på nettet. Eneste minus jeg umiddelbart kan se er faste sikter, men det kan vel rettes for en relativt beskjeden sum?

Prisen er DKK 12k, med andre ord rundt NOK 15k når Dansk moms er trukket fra og Norsk moms er lagt på.

 

I forhold til norske priser framstår jo dette som det rene røverkjøp. Dagstur en lørdag t/r Køben får man for under tusenlappen.

 

Er det et "røverkjøp"? Er dette våpenet presisjons og kvalitetsmessig på høyde med de blanke og fine X-Five / X-Six som her på berget stort sett koster nye fra 22k og oppover? Hvis ikke, hva er forskjellen?

Dersom den ikke er "helt der oppe", virker det likevel å være et brukbart våpen til felt, NAIS og hurtig?

Og hvorfor kaller de pistolen for X-Five når dette ikke er preget på sleiden slik det er på de dyrere utgavene?

 

Link: http://huntershouse.dk/kat1516-P226-mod ... ition.html

 

På forhånd takk for kloke svar.

Link to comment
Share on other sites

X-five/six er noe annet enn allround osv, kan ikke sammenligne, DA/SA vs SA,

 

X-five "final edition" er noe ala allround/vanlige, men med SA only, og DA fjernet, mao en production pistol, med litt lett tuning, dette er ikke sammenlignbart med x-five/x-six i classic/match/supermatch. final edition modellen mangler justerbar avtrekker, avtrekk, vekt, posisjon osv.

 

 

Er bruken ren feltkyting hadde jeg nok valgt en ren SA x-six supermatch f.eks. evnt x-five supermatch ;)

 

Til ipsc prod er de vanlige P226 fine.

 

Håper dette hjelper? Alt er uansett knallbra våpen som har egenpresisjon utover det de fleste skyttere presterer

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar aps.

 

Du berører i din siste linje litt av kjernen i problemet; "egenpresisjon utover det de fleste skyttere presterer".

 

Det er klar at havesyken på noe nytt og blankt som koster 30k stort sett alltid vil være der. (Ellers bør det jo være fastlegen neste :D )

Men selv om økonomien klarer en supermatch uten at familien skal måtte merke det i kosten , så er det jo greit å koble inn hjernen av og til...

 

Så oppfølgingsspørsmålet kan kanskje være om denne "Final Edition" med sine svakheter og mangler i forhold til Sig'er som er mye dyrere likevel går f.eks småtunede Shadow'er og Stock lll'er i samme prisleie (13 - 18k) en høy gang?

Link to comment
Share on other sites

Presisjonsmessig tipper jeg pistolen du linker til er fullt på høyde med de dyrere. Forskjellen er utseende og fraværet av justerbart avtrekk. Vet at en av brukerne her inne hadde en allround som droppet under lovlig avtrekksvekt etter endel skudd. På f.eks en supermatch kan du jo justere dette opp litt om så skulle skje. Sigen er en høy pistol Ift til f.eks cz og tanfo, men jeg har ikke opplevd dette som plagsomt på min, den returnerer siktebilde perfekt mellom hvert skudd. Grepet er voksent, men det er jo en smakssak. Greit å prøve masse Før en bestemmer seg. Husk at supermatch modellene kun har kosmetiske forskjeller til classic modellene (avtrekker, hane, takedown lever og grep)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en X-five capsicum edition fra før, og har vært godt fornøyd med den til DSSN production - men når jeg fikk prøve en Supermatch var veien til banken kort. Avtrekket er noe helt, helt annet, og kvalitetsfølelsen i pistolen av en helt annen klasse. Har du penger, og har tenkt å holde på en stund, er jeg ikke det minste i tvil om at det er verdt de ekstra kronene å gå på toppmodellene.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Avtrekk som ikke kan justeres er selvsagt en ulempe, men jeg tror ikke avtrekksvekten skal være noen fare på denne, ettersom den er juster til 20N = ca 2kg. (CZ Tactical Sports ble valgt bort pga ca. 1000 grams fast avtrekk - antar den kunne ført meg opp i meget ubehagelige situasjoner... :D ).

 

Fellesnevneren på gode og kloke råd er jo grei; kjøp så dyrt som du har råd til + litt til. Og kanskje jeg gjør det.

Det andre rådet om å prøve "alt" er også bra, men for de fleste litt vanskelig å gjøre i praksis.

 

Smatter også litt på en P220 X-six i 9 mm. Det er jo en slags "hybrid", ettersom P220 så vidt jeg har skjønt opprinnelig er .45 våpen. Nærmer vi oss Supermatch der, eller er det fremdeles et "hav" av forskjell?

Link to comment
Share on other sites

P220 x-six og P226 x-six har samme avtrekk, men litt forskjellige grep, P220'en har litt annereledes/lavere kjernelinje på en måte. Begge er topp (har begge)

 

Imho er "final edition" saken en litt overpriset sak, med Sa, og ikke engang prod legal.

 

 

CZ TS, og riktig avtrekksvekt er nok ikke så vanskelig å få til, fine pistoler.

Link to comment
Share on other sites

Aps, har du P220 X-six'en i 9 mm eller .45?

 

Er det i praksis bare single stack/double stack, som medfører litt forskjell i grep og kjernelinje som er annerledes på de to?

 

Det var HH som "advarte" mot CZ TS sin 1000 grams avtrekksvekt - de anbefalte faktisk en Shadow.

Link to comment
Share on other sites

Cz ts er en fin pistol. Men siktene den leveres med orginalt er vel noe av det styggeste som er å oppdrive. Cz ts orange derimot er svært lekre saker. Men det er jo det å betale 20k for en cz da. Endte selv opp med xfive supermatch og er jævlig godt fornøyd. Endte på supermatch mest på grunn av den rette avtrekkern og g10 grepet. Men kan du leve med buet avtrekker og tre grepet er det noen tusen å spare på å gå for classic.

Link to comment
Share on other sites

Takk for all input i saken.

Som antydet så "smattet" jeg på en 16 måneder gammel P220 X-six. Brukt på Finn til 20k.

Andre, plagsomme, potensielle kjøpere begynte også å røre på seg, og tenketiden forsvant som dugg for solen - like raskt som isen i magen.

 

Så da ble det en P220 X-six i 9mm med treskjefte og buet avtrekker (høres nesten ut som "med kulhode og rettetast"...). Satser på at det går greit likevel. :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Takk.

 

Hvis våpenet er i henhold til beskrivelse (ingen grunn til å tvile) så er det greit priset. Men våpenprisene har jo gått ballistiske :shock: . Selger betalte 22.5 k i mai i fjor, og nå ligger de på 27.5. Det er 22% opp på et drøyt år. Regner med de var under 20k i 2014.

 

Det skyldes på valutaendringer, men jeg lurer nå litt på om ikke importørene har dratt på litt ekstra også. Ren spekulasjon fra min side, riktignok.

Link to comment
Share on other sites

Ga ca. 25k for min i fjord høst.

 

Veldig fornøyd!

 

Eneste problemet er at ergonomien ved enhåndsskyting kunne vært hakket bedre. Får litt vondt i bakerste ledd på tommelen ("knoken"), men det har også litt å gjøre med at jeg bruker tommelsikringen som tommelhylle. Kommer nok til å koste på den et sett nill-grep, selv om kanskje ikke det løser akkurat det problemet. Til tohåndsskyting er den fantastisk. Sjøt min første 50-serie på pres-skive ever med den (#snikskryt) :)

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel som det meste annet - kroppen får bare venne seg til det. Synes det er det samme om det er sko, rifle, sykkel eller pistol - ingen var og tok mål av meg før jeg bare "måtte" kjøpe det :D

 

Snikskrytet til lmp er uansett lovende, og jeg gleder meg til ons/tor neste uke, agw. 8)

Link to comment
Share on other sites

Sig og grep er et sorgens kapittel, det hjelper ikke at det er fra nill. Hele backstrap er glatt og burde vært nettskjært, faktisk viktiger med nettskjæring der enn på sidene.

Det er ok nettskjæring på frontstrapen, og har egentlig ikke hatt noe problem med at grepet er for glatt. Er uansett noe som kan fikses med progrip eller skateboardtape.

 

Holdte i en P226 supermatch med nill-grep, hvor konturene var mye mer behagelige. Nå har ikke nødvendigvis komfort noe å si på hvor godt man skyter med den. Har en tanfoglio stock 3 til dynamisk. Den har fantastisk ergonomi for mine hender og hvordan jeg holder den, men da jeg prøvde å bruke den i felt ble det bomme-bonanza. Før jeg fikk sigen hadde jeg en 5" 9mm 1911. Den funket mye bedre for meg til felt enn tanfoen, selv om tanfoen hadde bedre ergonomi. Sigen funker (mye) bedre for meg enn 1911'en i felt.

 

Dataprogrammererarmene mine sliter litt med vekten/vektfordelingen på sigen. Selv om tanfoen og sigen veier det samme, gjør den ekstra lengden det sånn at jeg ikke får til enhåndsskyting noe særlig bra. Var på terningmoen sist helg og droppet åtte poeng på siste hold på en løype som ellers gikk ganske greit. Å bomme på fire av seks relativt greie blinker når man har 14 sekunder på ganske stusselige greier. Tror fokus fremover må bli utelukkende enhåndstrening med sigen.

 

Snikskrytet til lmp er uansett lovende, og jeg gleder meg til ons/tor neste uke, agw. 8)

Skulle egentlig være snikskryt, men når jeg tenker etter, så er det egentlig ganske begredelig at jeg brukte nesten fire år som aktiv skytter for å få min første 50-serie :-P

 

Apropos snikskryt: GoProet en feltrunde med sigen tidligere i sommer som jeg håper kan være interessant å se:

Link to comment
Share on other sites

Apropos snikskryt: GoProet en feltrunde med sigen tidligere i sommer som jeg håper kan være interessant å se:

 

Sjekket viedoen. Lange hold i forhold til det jeg er vant til. Hvor lange var de drygeste holdene?

Enhåndsskytingen din så jo uansett bra ut :thumbup:

 

Låser ikke sleiden i bakre stilling når magasinet er tomt?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på hvor langt det var, men tror det ser litt værre ut enn det egentlig var pga. vidvinkelen på kameraet.

 

Sleidestoppen ligger ganske langt bak. Den starter der tommelsikringen stopper, så når jeg hviler tommelen slik jeg gjør låser den ikke. Er ikke noe problem i felt, men kan være litt dumt om man skal skyte PPC og glemmer å holde telling. Det er nok ikke meningen at man skal holde slik, men det er en vane jeg har fra 1911'en. Det er bra å ha et så høyt grep som mulig for rekylkontroll. Jeg holder slik for å forsikre at det blir "umulig" å få et grep som er lavere enn det høyeste mulige. Det gjør også at venstrehånda får mest mulig kontakt med pistolen. Den blir ikke liggende utenpå høyre tommel.

Link to comment
Share on other sites

Serrateringen er dårlig rett og slett, men resten er bra.

 

Grepet til lpm er bra vil jeg si, har samme grep på alle mine sig og annet, høyeste grep mulig, er stortsett beste grep.

 

De fleste pistoler jeg bruker i konkurranse låser ikke bak.

Link to comment
Share on other sites

Ok, logisk forklaring på den biten altså.

 

Høyeste grep tips er notert. Alt (lurt) mottas med takk.

 

Aps, låser ikke konkurranse våpene dine av samme grunn som lpm beskriver, eller er de mekanisk satt opp/modifisert slik?

 

Mye å lære ennå - heldigvis :D .

Link to comment
Share on other sites

Skyter grener som gjør at jeg har followere som ikke kan/bør ha låsemulighet, tar heller 2-3 plugger ekstra i mag.

:?:?:?

 

Som sagt; mye å lære - men det der skjønte jeg altså ikke et kvekk av :lol:

 

Kommer kanskje inn i det når/hvis jeg beveger meg mot de grenene du snakker om.

Link to comment
Share on other sites

ipsc open/standard, her i norge da under DSSN, dynamisk sportsskyting norge.

 

Da ser f.eks. followern slik ut, mer plass til patroner.

 

_YS27033__49597_zoom.jpg

 

 

Men tilbake til sig, jeg har vurdert å kjøpe ett grep, og glattslipe det og lime griptape på hele grepet, har noen prøvd? endre noe på netskjæringen eller herje noe med det vil jeg ikke, men kunne vurdert lime griptape over for test.

Link to comment
Share on other sites

Man skyter seg vel "aldri" tom i open. Det er vel pistoler med 1911-mekanismer som er mest populære i open. Om man dropper sleiden på tomt kammer kan man vel føkke sear og disconnector, og det er jo det som skjer når man skyter seg tom uten follower som dytter opp sleidestoppen.

Link to comment
Share on other sites

Har du skutt deg tom har du bomma på både det du skyter på, og tellingen, du vet f.eks. at du lader om der, da har du 2 plugger igjen, har du da noe pålapp, må du ha en plan B, men i praksis må alltid plan A virke for at du skal ha sjangs å henge med, det kan være litt køddent i starten, men etterhvert funker det greit, på 32 skudd bane hvor man i praksis lader om er det stortsett alltid flere flytt og steder du kan gjøre, så du pleier da ha endel igjen i mags når du dropper, værre med 28-30 skudd stager med høy hitfactor hvor det kan lønne seg å strekke den og skyte tomt, og du ikke har noen til pålapp ;)

 

Mange tror dssn er masse random plaffing, men her er det mye mentalt, mye tenking, mye planlegging.

Link to comment
Share on other sites

Sig'en er i hus, men ennå ikke testet 8) Ser lekkert ut så langt.

Tråden har vel skeiet såpass ut at jeg trekker meg pent tilbake og finner heller ut av hvordan jeg kan skaffe meg et g10 skjefte e.l. et annet sted på Kammeret. Treskjeftet føltes litt stort ut ved første møte.

 

Takk for all input. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tror det er skille mellom rammene. Enten har du SAO og kan bytte til justerbart SAO ellers har du SA/DA med nedspenner. Er forskjell på rammene mtp nedspennerhendel på SA/DA og sikring som kun SAO har, men er vel mulig at flere hull en nødvendig er borret i rammene.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...