Jump to content

Låvesvale - lov å skyte?


morten0

Recommended Posts

Fant dette på NINA sine hemmesider:

 

Jaktbart småvilt

 

Fugler

Kortnebbgås, grågås, brunnakke, krikkand, stokkand, toppand, ærfugl, havelle, svartand, kvinand, siland, laksand, jerpe, lirype, fjellrype, orrfugl, storfugl, storskarv, toppskarv, heilo, rugde, enkeltbekkasin, gråmåke, svartbak, ringdue, gråtrost, rødvingetrost, skjære, nøtteskrike, kråke, ravn

 

Referanselenke:

http://www.nina.no/Aktuelt/Nyhetsartikk ... nskapshull

Link to comment
Share on other sites

Rotter står heller ikke på noen jaktliste, men det er lov å ta livet av de.

 

Når det blir for mange svaler så synes jeg det utgjør et problem, og muligheten for å redusere antallet burde være tilstede.

 

Men, som sagt så finner jeg ikke noe skrevet hverken her eller der. Men ser at de ikke er på listen over jaktbare fugler.

Link to comment
Share on other sites

Er ingen ornitolog, men har hørt at et hekkende par svaler tar opptil 400 mygg i døgnet. Innenfor en radius på noen få hundre meter. 10 par i en måned er opptil 120000 mygg mindre.

 

Har opplevd en gang et betydelig større trykk av mygg, pga dette. Uten at jeg er i stand til å tallfeste det.

Link to comment
Share on other sites

Da vil svaret på problemet bli at man må dekke til det som bedrites :D Min erfaring er at de sitter stort sett på faste plasser og driter. Det er når ungene kryper ut av rede dette kan være litt ugreit. Der har vi lagt kraftforsekker under og dermed er det ikke noe problem lenger.

Link to comment
Share on other sites

Høyet blir fult av dritt og alt annet som står under samme tak for eksempel

Jeg ser helt klart problemet, låven vi har har faste beboere som låvesvale hvert år. Moren min noterer i en liten bok om når svala kommer og drar, det samme med linerla.

linerla er grei, men på låven legger vi ut store plastpresenninger for å samle den enorme mengden med dritt. Redskap som gressklippere m.m. må tildekkes. Når de har takket for seg på høsten blir det å spyle bort dritten og pakke inn plasten til neste år. Når det gjelder de som holder husdyr og høy begynner det å bli et annet tema. Svala liker insekter som fluer, spørsmål: Kan fluer overføre Salmonella til svala og videre til husdyr? Mye dyr har jeg forstått kan reguleres hvis de er til skade og sjenanse på eiendom. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Seks upresise innlegg før fjompen kom med fasiten: "Forskrift om felling av viltarter som gjør skade". Følg lenka hans, og søk Miljødirektoratet med henvisning til kap. II D

 

Hvis dette gjelder forurensning av dyrefôr ifm næring, ville jeg forsøkt meg på en godt dokumentert søknad.

Link to comment
Share on other sites

Siden svar trolig da er gitt, tillater jeg meg litt OT ;)

 

Full fortståelse for at de driter ned det meste og strengt tatt er de vel ikke særlig truet vil jeg tro. Men du verden så tøffe fugler! De flyr i ei heidundrandes fart mot ett bitteliten glippe, kniper vingene sammen og suser rett gjennom. Vanskelig å ikke la seg imponere av det! Kommer tilbake år etter år..

 

Jeg har to veteranbiler stående på en låve som får en solid dunge dritt på seg hvert år, men synes det er ok at de som eier låven fjerner ett vindu for å slippe dem inn. Men så er det litt forskjell på støvsamlende biler og langt mer vettug matproduksjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...