Jump to content

"motorbåt" ved jakt


Bullmastiffen

Recommended Posts

Lov om jakt og fangst av vilt:

"er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor"

 

Dersom du har en motorbåt som ikke er drevet med motor (du ror, siden bensintanken ligger på land), så har du brutt lovens bokstav, men ikke dens intensjon.

Møter du "rette karen", så blir dette kanskje påtalt? Jeg tviler likevel at dette er noe reelt problem!

Link to comment
Share on other sites

Ikke godt å si. Lovteksten sier "motorbåt" - "det er forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor."

Normalt har vi fått høre (NJFF): "Det er ikke tilstrekkelig å slå av motoren. Det kreves at det verken er motor i båten, eller i tilknytning til båten"

http://www.njff.no/jakt/Last%20nedsider%20for%20jakt%20skyting%20og%20hund/Last%20ned%20jakt/NJFFs%20sj%C3%B8fugljakthefte.pdf

Men regler endres stadig, og om det gjelder ennå vet jeg ikke.

 

Når opphører båten å være motorbåt? Er bilen motorkjøretøy når tanken er tom? Kan du trille Landroveren nedoverbakkei utmark når den er tom for drivstoff?

Den er jo ikke drevet med motor, men satser du våpen, 10 000,- og 3-5 år med jakt på at SNO-folkene som hanker deg inn er enige? Og, om det var ordlyden "drevet med motor" som gjaldt her, så kunne du jo bare stoppet motoren.

 

Så jeg tror nei, og forholder meg til det, jeg er redd det endelige svaret kun kan fås i en rettssal.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja dette er et spennende tema, jeg er litt usikker på hva retten ville ha kommet frem til.

 

 

Den eneste definisjonen som jeg kan finne angående båt og motor er i Sjøveisreglene. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5

 

Regel 3. Alminnelige definisjoner.

(b) Uttrykket maskindrevet fartøy betyr ethvert fartøy som blir drevet frem av maskineri.

© Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt.

 

Om dette er relevant i forhold til viltloven § 21 og hvordan retten ville ha sett på det vet jeg ikke, har heller ikke planer om å prøve.

Link to comment
Share on other sites

I NJFFs PDF "JAKT PÅ SJØFUGL I NORGE" (revidert 2007) som M67 viser til, står det:

 

"Når det jaktes fra båt kan denne ikke ha påmontert motor når jakten foregår nærmere enn 2 km fra fastland, øyer, holmer og skjær. Det er ikke tilstrekkelig at motoren er slått av. Båten skal i det hele tatt ikke være utstyrt med motor. Båter med fastmontert motor kan derfor ikke brukes til jakt innenfor 2 kilometersonen. Er båten utstyrt med utenbordsmotor må denne tas av og settes på land eller i en annen båt før jakten kan begynne. Det er anledning til å bruke motorbåt til og fra det sted jakten foregår.»

 

Fylkesmannen i Vestfold uttaler i "Jakt i Vestfoldskjærgården» (2012) at det "...kreves at det verken er motor i båten,

eller i tilknytning til båten."

 

Ser man til domspraksis er det en Høyesterettsdom fra 1990 (Rt.1990 s. 68) hvor «motorbåt» tolkes strengt.

 

Høyesterett uttaler blant annet at «det klart at bestemmelsen ville rammet jakt fra en motorbåt med fastmontert motor selv om motoren var stanset under selve jakten. At en robåt utstyrt med påhengsmotor er en motorbåt i lovens forstand, kan ikke være tvilsomt […] jakt fra en slik båt må rammes i et tilfelle hvor motoren er stanset, også om bensinslangen er koblet fra og motoren er vippet opp. Hensynet til en effektiv håndhevelse av forbudsbestemmelsen tilsier en slik lovforståelse.»

 

Lovforståelsen støttes også av den lovmessige bakgrunn for viltloven § 21 annet ledd. Etter § 45 tredje ledd i den tidligere jaktlov av 14. desember 1951 gjaldt forbudet "jakt fra fartøy eller båt som er utstyrt med annet framdriftsmiddel enn seil eller årer…». Det er ikke noe i forarbeidene til viltloven § 21 annet ledd som trekker i retning av at man ville gjøre noen realitetsendring med hensyn til den jakt som skulle forbys.

 

Høyesterett slår dermed fast at viltloven § 21 annet ledd rammer jakt fra robåt med påhengsmotor også når denne er frakoblet bensinslangen og vippet opp. Så kan man jo argumentere for at du ikke har med bensin i hele tatt, men det vil neppe føre frem, og om det skulle gjøre det, så tror jeg ikke motor kontra roing vil være verdt bryet (annet enn for oss andre som vil nyte godt av sakens eventuelle presedens for fremtiden).

 

Edit:

 

da har jeg snakket med jurst hos SNO/miljødir. og motoren skal PÅ LAND!

 

Ser at du alt har fått svar fra SNO/miljødir.

Link to comment
Share on other sites

jakt fra en slik båt må rammes i et tilfelle hvor motoren er stanset, også om bensinslangen er koblet fra og motoren er vippet opp. Hensynet til en effektiv håndhevelse av forbudsbestemmelsen tilsier en slik lovforståelse.»

 

Hvis man sammenlikner dette med praksis for feks magasinplomber ser man noen likheter. Inngrepet må være permanent nok til at man ikke lett kan lure oppsynet v/kontroll. Dermed bør det være lov med motor i/på båten så lenge man beviselig ikke kunne ha benyttet motoren under jakta.

I de aller fleste tilfeller er det enkleste å hekte av en påhenger, båt med innebygd motor er sjelden egnet for roing. Om man skulle ha en slik kombinasjon bør en form for deaktivering som ikke kan gjøres i en håndvending være lov. Men det blir fort vanskelig for oppsynet å avgjøre motortekniske spørsmål, de kan ikke være eksperter på alt mellom himmel og jord heller. Det blir veldig fort en gråsone som kan koste deg dyrt.

Link to comment
Share on other sites

og den rettssaken er jeg uinteressert i å være en del av!

 

jeg får bare "grow a pair" manne meg opp og lempe relikviet av en motor på land!!!!

 

Gjør det så er du trygg. Har hatt noen debatter med SNO, Politi og Kystvakten om dette. Alle er klare på at motoren skal av.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt noen debatter med SNO, Politi og Kystvakten om dette. Alle er klare på at motoren skal av.

Det er ikke det samme som at loven krever det. Høyesterettsdommen bruker "motoren er stanset, også om bensinslangen er koblet fra og motoren er vippet opp" som eksempel, dette er ting som gjøres i en håndvending. Når det gjelder tilfeller som krever mer omfattende inngrep (som feks å hekte av motor og legge den i båten) er det ikke åpenbart at det rammes av denne dommen (ut fra det lille jeg har lest). Det springende punktet blir egentlig " hensynet til en effektiv håndhevelse", hvor stort inngrep skal man kunne kreve?

 

Det er feks ikke mer arbeid å skru av motoren og kaste den på sjøen enn det er å legge den i båten. Så med samme logikk kan man da ikke jakte med båter som tillater bruk av motor.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt an på hvor du ser det fra. Her er det helt normalt å slepe 1-3 rosjekter bak ei motorsjekte. En robåt bak en motorbåt. Det har folk gjort i årtier.

Logikken er at du ER I EN ROBÅT. Ikke noe "jeg brukte ikke motoren, æresord", når oppsynet kommer.

 

Folk er utrolig flinke til å skaffe seg utstyr til annen jakt, men til sjøfugljakt - så er det fint få som skaffer seg en robåt. Man hamler rundt i 12 fots prammer og forteller hverandre hvor håpløst det er å ro. Men går fjellet rundt etter villrein, men må en ro en kilometer eller 3 så er det verdens ende...

 

Hvert år er det samme opplegget på forumet. Det er ei guds lykke at det er slik det er, tenk litt over det. Om det bare var å ta opp motoren, og gjemme bensinslangen, så ville det antakelig vært forbudt med sjøfugljakt for lengst, så mange tullinger som ville frest rundt og skutt i hytt og pine (det er nok av dem som det er), og vippet opp motoren ved mistanke om oppsyn. (og bensinslangen samme sted som blypatronene...)

Idag har iallefall SNO en mulighet til å ta dem, "red handed", har du motor, så er du utafor.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Å bruke en motorbåt som "basestasjon" er både innfor, og vanlig. JFFene her nede "undereviser" dette, når de har felles sjøfugljakt. Man sleper ut noen rosjekter med ei motorsjekte.

Typisk 2 personer til hver båt. Nå man kommer dit man skal jakte, setter motorbåtmanskapet typisk opp lokkefugler, eller legger ut lokkefugler, og legger seg på en holme.

Robåtene drar hver sin vei, evt. er noen av dem sluppet av på veien. Noen velger å ro rundt, andre stasjonerer seg på en holme eller et skjær med lokkefugler. Flere steder langs kysten har jo kommunene og JFFene avtaler om holmer der jakt er tillatt.

Etter en runde møtes man kanskje et bestemt sted, eller motorbåten har en runde og plukker opp de andre. Og flytter til et annet område.

Normalt er man ikke i robåtene under fart, men i motorbåten, og har der luksusen av allverdens stash som man ikke gidder å hale med seg i robåtene.

Beste robåtene er klassiske sørlandssjekter, eller færinger. Selv om jeg er nordlending, så holder jeg en knapp på de sørlandske sjektene til dette. De er 14-17', kan ros i røff sjø, tåler røff sjø, kan holdes i noenlunde fart under årer, og egner seg til å dra på land.

 

Selv har jeg ei lettbygget rosjekte på 15', og en Rana 14, av den gamle typen, med robåtskrog. Den planer ikke om du setter en PT-6 på den, men du verden så fin den er å ro. Og den pløyer seg avgårde i en sånn 15kts for 15hk.

Nå har jeg fått sansen for å ha "haue rettveien", så kajakken brukes mer og mer. Denne høsten har jeg ikke jakt på land, så det blir spennende å se hva som skjer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

men det jeg siterte var å sitte med hagle i robåten og slippe sleperen i det en skal skyte

Der er jeg enig, det er nok en egen "latmanns-vri", som jeg heldigvis ikke har sett ennå. Men folk som kjører rundt med motor og skyter fugl ser jeg hvert år.

Og at sjøfugljakta burde stoppes, siden det "bare er å kjøre rundt å skyte villmann", det hører jeg av andre folk som er på sjøen, hvert år...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Frihet under ansvar, er det ikke det jakt og våpenerverv ofte blir omtalt som? Noe de fleste som har oppdratt unger og hunder har fått erfare mer enn en gang. Strikker og grenser tøyes, og til slutt er man nødt til å sette ned foten. Skikkelig.....

 

Nå har jeg ikke inntrykk av at dette er et utstrakt problem her lenger nord, men det er klart at hvis det vokser fram en "ukultur" som er helt i grenseland eller litt forbi, så kan det fort komme innstramminger. Og neppe bare lokalt. Jeg er ikke noe bedre enn alle andre, og mener ting om både retningslinjer og hva som burde være "innafor", men å bli den som utløser en massiv kollektiv avstraffelse vil ihvertfall ikke jeg prøve.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det finnes vel et unntak fra paragraf 21 og det er ved ettersøk av skadet sjøfugl. (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-29-38

 

§ 21.(bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

 

Det er forbudt under jakt:

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

 

Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Dette gjelder likevel ikke ved ettersøk av påskutt sjøfugl i sjø når fartøyets hastighet ikke overstiger 5 knop. Jegeren har bevisbyrden for lovlig påskyting og skal snarest varsle politi og kommunen om bruk av motor under ettersøket. Fylkeskommunen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...