Jump to content

Salong, skyte inn på hvilken avstand til rypejakt


shakudu

Recommended Posts

I hodet mitt hørtes 100 meter ut som en god idé, men i praksis virket det forferdelig langt.

Rypene jeg så i salong-situasjoner på jakt i fjor hadde jeg på ca 25 meters hold, men da hadde jeg ikke salong, og lette heller ikke etter rype på avstand.

 

Hva sier erfaringene deres? (første gang med salong på jakt)

Link to comment
Share on other sites

Skyt inn på 60 meter, det er mitt tips.

Prøv å skyt noen runder på papp på 30, 40, 50, 70, 80, og 90 meter, så ser du hvor mye over/under du må være.

Avstandsmåler er et must must for å bruke 22lr på fugl.

 

Godt annlegg eller tofot gjør skytinga overkommelig. Men ofte er det vanskelig å finne gode steder å skyte fra, for når du legger deg på bakken eller en stein for å finne anlegg, så kommer du noen ganger så lavt, slik at rypene forsvinner bak stein og knauser.

 

Det er morsomt skyte ryper med 22lr. Min erfaring er at det er lettere og morsommere med et kaliber med rettere kulebane.17hmr er rett og slett morsomt på rypejakt. .308 med helmantel fungerer også bra, selv om noen vil si at det er spurv med kanon.

 

Noen dager bryr ikke rypene seg om det lille poffet fra .22lr. Noen dager bryr de seg heller ikke om det ganske lille piffet fra .17hmr

 

På de aller fleste dagene får jeg mer sjanser med hagla, også på fjellrypejakt. Men det er ekstra stas de dagene det funker med rifla.

Link to comment
Share on other sites

I hodet mitt hørtes 100 meter ut som en god idé, men i praksis virket det forferdelig langt

Hehe, det er det holdet småungene skyter med 22LR på så det er kanskje forferdelig langt? (De gode 12-åringene kan i praksis treffe et egg på 100m, hver gang)

 

Jeg pleier å ha 22-rifla innskutt på 50m. Da er jeg i senter på 15, og på 50, og aldri mer enn 2cm fra siktepunkt mellom ca 10 og 60m. Du vil treffe ca 25cm under på 100m med denne innstillingen, så skal du skyte lenger enn ca 60m på rypa, så må du stille på siktet.

 

Skal du jakte ut til over 50-60m med 22LR så er du helt nødt til å ha et nøyaktig forhold til kulebanen, og da spiller det veldig liten rolle hvilket hold du skyter inn på. 15 - 50m for selve innskytingen tror jeg at jeg anbefaler, siden vinden fort kan rote til sideveisjusteringen ved innskyting på 100m. Og så lage en tabell for siktejustering ut over 50m.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Salongrifle er artig men har en heftig kulebane.

Jeg bruker en avstandsmåler alltid når jeg jakter med salongen.

 

Bruker nå en Nicon prostaff rimfire 4-15x40 BDC kikkert som funker bra.

 

Legger jeg inn Eley sin subsonic innskutt på 60 meter i dette programmet for den kikkerten:

http://spoton.nikonsportoptics.com/spot ... on.html#:4

 

Da skyter jeg 2,75 cm over på 30 meter, 2,85 cm over på 40 meter, 1,95 cm over på 50 meter.

Mens jeg skyter -3,14 under på 70 meter, -7,75 cm på 80 meter, -13,67 under på 90 meter og -19,86 cm på 100 meter.

 

Så skyter du inn på 60 meter og holder midt i rypa på 80 meter så vil du bomme om du ikke er klar over dette.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte på e-bay. Kom på ca 1500,- mener jeg.

Fant den også her, mulig det var gjennom de jeg kjøpte- via e-bay.

http://www.opticsplanet.com/nikon-prost ... scope.html

 

 

Har du et bedre budsjett ville jeg gått for en Meopta Meopro 4-12x50 eller 4,5-14x44 sist nevnte fås ikke kjøpt i europa, må bestilles fra statene- opticplanet har den også. Finnes også i 4,5-14x44T.

Men kjøper du en av disse med BDC retikkel og bruker appen til Meopta så har du en konge kikkert til salongen.

Last ned appen og prøv- velg CCI sin ammo så får du opp alle rimfire typene.

Link to comment
Share on other sites

Er vel litt fra person til person dette, men min CZ455 med kikkert skyter jeg inn på 15-20mtr etter løpsbytte. Da går den sånn tålelig bra hele veien ut til 50-60m.

 

M67 oppsumerer egentlig virkeligheten syns jeg. 100mtr er ikke alt for langt med salongen, men kulebanen er slik at dersom du skyter på 100mtr, så må du nesten holde deg eksakt på 100mtr, iforhold til om du skyter på 50-60mtr, da kan du skyte stortsett alt imellom 0 og ut til ca. 60m. Dermed vil jeg (min personlige mening) påstå at ut til 60M er praktisk rekkevidde med .22lr i jaktsammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Dermed vil jeg (min personlige mening) påstå at ut til 60M er praktisk rekkevidde med .22lr i jaktsammenheng.

Det er strengt tatt sant.

Ut over det, så bør en nok ha litt mer enn gjennomsnittlig interesse og trening. Vinden begynner å ta endel, og kula raser nedover. Ved 100m er det 1cm fall per annen meter omtrent. Tror du fuggern er på 100m, og det er 120, så blir den ikke redd engang.

Med interesse, trening, avstandsmåler og kulebanetabell, så kan en strekke det noe lenger - men stort sett så er ikke presisjonen i jaktammo (les hullspiss) så voldsomt bra heller (jeg har en tråd om det et sted), så selv om en kan skyte godt nok på 150m med matchammo, så er det langt ifra gitt med hullspiss.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg vært på en ekstremt ujevn runde på skytebanen.

 

På 25 meter holdt jeg på å skyte meg grønn. I følge kalkulatoren til Nikon Sport Optics skulle jeg gå i null på 75 meter hvis jeg traff 4 cm over på 25 meter. Men det ble veldig ujevnt og traff sjeldent samme sted flere ganger. Oppdaget så at siktepunktet flyttet seg grovt når jeg bevegde hodet bare litt opp eller ned (sideveis skjedde det ikke noe med punktet). Dette forsvant fra ca 50 meter og utover.

 

Er dette fenomenet på alle kikkertsikter eller bare mitt? Det er et Shirstone som fulgte med salongen når jeg kjøpte den så det er sannsynligvis ikke all verden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...