Jump to content

Hvor mye påvirker beitedyr råbukkjakta?


kåre-kanon

Recommended Posts

Har ett bra jaktterreng for rådyrjakt. Spesielt når det gjelder bukkejakt.

I år har det beitet sauer i utmarka og ser usedvanlig lite feiemerker og spor etter bukk.

Har sett geiter i omeråde, men ingen bukker.

Har jaktet i 20 år på samme omeråde men aldri sett så lite spor. Det har vært både stuter og hester tidligere i marka uten at det har manglet på aktivitet etter bukker.

Påvirker sauen bukkeaktivitet eller er det andre faktorer som spiller inn?

Link to comment
Share on other sites

TS. Vet ikke hvor du bor og når bukkene begynner å hevde revir, der du bor. Men er det ikke litt tidlig for dem, å markere med feiing av busker nå da? Samme med brunstgroper! Og før de hevnder revir, patruljerer de ikke område. De går over det hele morgebn og kveld.

 

Her i området har det beitet sau i alle år og det skytes da bra med rådyr.

 

En annen ting er at nå burde folk holde seg til stier/veger og ikke rote rundt i skogen. Det er fremdeles egg og "ynglig" på bakken.

Link to comment
Share on other sites

 

En annen ting er at nå burde folk holde seg til stier/veger og ikke rote rundt i skogen. Det er fremdeles egg og "ynglig" på bakken.

 

?? Nei for all del, hold oss unna skogen... Bukkene har revir nå ja.

 

Det er ingen tvil om at klauvvilt ikke liker seg sammen med sau, det er nok flere momenter som bidrar, men de mest avgjørende er nok:

 

- de spiser de samme vekslende, er det mye sau er det rimelig barbert.

-alltid forstyrrelser.

-for ikke å glemme de j... Bjellene. Blitt rimelig tummelumsk med "ding ding ding ding...." Døgnet rundt. :wink:

 

Har klovviltet alternativer foretrekker de det.

 

Har det ikke vært gaupe innom da kanskje??

Link to comment
Share on other sites

Rådyr skyr sau!

 

Det stemmer bare sånn delvis. Jeg har sau på inngjerdet skogsbeite der det blir ganske tett med sau, og der går det lite rådyr på sommeren - sannsynligvis fordi de blir forstyrra og fordi det vil være betydelig bedre og ferskere beite rett på utsida av gjerdet. Når sauene er "innhanka" på tidlighøsten vil dette snu, da kommer det som er nedbeita i en formidabel ettervekst slik at rådyra gjerne finner det ferskeste beitet der det har gått beitedyr om sommeren.

 

På almenningsbeitet der det er mer areal og lengre mellom sauen, går rådyr og sau (og elg) gjerne og beiter i samme plantefelt. Bl.a på en tilsynsrunde i fjor så jeg en (voldsomt stor) bukk midt i det området hvor det beiter mest sau i almenningen, og jeg tipsa en kamerat om denne i starten av bukkejakta. Resultatet ble en soleklar gullbukk som datt midt i en sauesti.

 

 

Et annet enkelt tips er at hvis du ser rådyrgeiter i et område, så skal det mye mer enn noen sauer til for å holde bukken unna når brunsten starter...

Link to comment
Share on other sites

TS. Vet ikke hvor du bor og når bukkene begynner å hevde revir, der du bor. Men er det ikke litt tidlig for dem, å markere med feiing av busker nå da? Samme med brunstgroper! Og før de hevnder revir, patruljerer de ikke område. De går over det hele morgebn og kveld.

Bor i vest agder. Andre deler av terrenget hvor det ikke går sau er det mange feiemerker og sparkegroper.

Utmarka med sau er på 500 mål og har sett 3-4 geiter med kje i år.

Men absolutt ikke noen bukker eller markeringer etter de.

Det er 2 år siden jeg skjøt bukk der og jeg har jakta alene, så hvis det er skutt bukk av andre er det tyvjakt.

Har rimelig grei oversikt over hele terrenget mitt som er på 1400 mål.

 

Har sett Gaupe en gang, så mulig den har vært på farten. Nå har jeg 2 geiter med 1 og 2 kje boende 50 meter fra huset.

Kanskje ikke dumt hvis det er Gaupe i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at der det er sau, er det mindre rådyr. Etter at bonden slapp sauer på ei mark jeg jakter på i august i fjor så jeg ikke rådyr der eller i område rundt igjen før i desember(viltkamera), selv om sauene ble tatt inn i starten av oktober.

Link to comment
Share on other sites

Dette er min erfaring også. Har selv sittet i utmark og sett rådyra forlate et skogområde når sauene kommer beitende. I et område jeg jakter er det mye sau, nesten uten unntak er det godt med rådyr på den siden av øya som ikke sauene er. I perioder er sauene i innhegning og da kommer rådyrene tilbake igjen, men det tar tid.

Tror det er den sterke lukten av sau som gjør at rådyrene trekker unna. Ikke lett å skille ut lukten av fare i den sterke lukten som ligger igjen etter en stor flokk med sau når den passerer.

Så en reportasje fra England en gang der viltvokteren påstod at det kun var de svakeste rådyra som ble igjen i beitelandskap sammen med sau.

Link to comment
Share on other sites

Det er slik at bukken hevder sitt revir der det er best mulig beitegrunnlag for geiter som tenker på å ha kje. I terreng som er nedbeitet av sau, er det derfor svært liten vits i å hevde revir. Rådyrene som streifer der er nok ungbukker og unggeiter, eller gamle og svake dyr, som er fortrengt dit av voksne dyr i de gode leveområdene.

 

Sau er altså noe dritt også i bukkejaktsammenheng. Fårikålen har omfattende negativ miljøvirkning på det meste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...