Jump to content

Tyskerhare


texans

Recommended Posts

Tyskerharen er vel en uønsket art i Norge? Er det isåfall lov å skyte den hele året?

Hva er tyskerhare? Mener du Sørhare (Lepus europaeus). Den er da spredd over store deler av Europa og deler av vest asia.

Link to comment
Share on other sites

Sørharen er svartelistet i Norge. Den står også oppført som fremmed/introdusert art i jakttidsbestemmelsene. At uønskede arter får et "tysk-kallenavn" er ikke så uvanlig/rart, selv om okkupasjonen i 1940-45 ikke har noe med saken å gjøre. Arter og jakttidsbestemmelsene er vel noe av det mest elementære i jegerprøveopplæringen? TS må ta jegerprøven før han drar ut på småviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Sørharen er svartelistet i Norge.

Sørharen er ikke svartelistet!

 

Hvis Sørharen skulle få lagt til "tysker", på grunn av at den er en uønkset art, er det vel mange arter som bude få lagt til det navnet. :)

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke bare la meg ta meg av å svare TS, Geco5? Da får han riktige og ordentlige svar. Ikke bare flere spørsmål og unødvendig pjatt, som syntes å være det du bidrar med. Selvfølgelig er Sørharen svartelistet. Men som jeg sa i mitt første svar: Den har allikevel ikke jaktid hele året.

 

Oppført på norsk svarteliste i 2012:https://no.m.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8rhare

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke bare la meg ta meg av å svare TS, Geco5? Da får han riktige og ordentlige svar.

Ser ingen "svarteliste" - jeg! Mulig jeg er blind. :)

 

Jeg kommenterte først, fordi jeg aldri hadde hørt om "noe" som heter tyskerhare. Og så kommer du med en merkelig påstand (svartelistet dyr) og en undelig forklaring på opphavet til navnet. Er det så merkelig, at jeg (eller andre) undrer.

 

Og nå kommer du tilbake med kritikk og ber meg "ligge unna", fordi du kommer med pressise og ordentlige svar. Ha... ha.... Det er vel på grunn av tullete svar og forklaringer fra deg, at jeg kommenterer videre.

 

Så det hadde vært ønskelig å se denne "svartelista" med uønskede dyr og arter, både for meg og andre som leser tråden. For verken du, eller evert har ikke vist noen slik liste så langt. Venter i spenning. :)

 

Editt: Om det finnes en svarteliste og om Sørharen står der, så er det merkelig at den ikke er blandt de uønskede dyrene, som det er jakttid på hele året.

Link to comment
Share on other sites

HER har du linken til sørharens vurdering på den såkalte svartelista.

 

Flere arter på denne listen har normal jakttid, f.eks. Muflon, Dåhjort og Kanadagås. Ikke noe merkelig i det, prinsippet om fredning i hekketida står sterkere enn ønsket om å fjerne den fra norsk natur.

 

HER finner du hele listen:

 

Det konkrete svaret på trådstarters spørsmål har "32-40 Win" allerede gitt:

 

Sørhare og viltlevende kanin har samme jakttid som vanlig hare. 10.09-28/29.2
Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

At uønskede arter får et "tysk-kallenavn" er ikke så uvanlig/rart, selv om okkupasjonen i 1940-45 ikke har noe med saken å gjøre.

 

Really!!!??? :wtf:

Det er ellers forstått at den svenske Fälthare (identisk med den norske Felthare/Sørhare) kalles for Tyskhare av dem fordi den i sin tid ble innført til Sverige fra Tyskland.

 

T :-)

Link to comment
Share on other sites

Nettopp. Dyr som har innvandret til Skandinavia fra Sentraleuropa vil det være naturlig å si "kommer fra Tyskland". Dette skjedde selvfølgelig lenge før krigen. Det er derfor jeg sier at okkupasjonen ikke har noe med saken å gjøre. Men jeg tror det spiller liten rolle hva jeg skriver, for det virker som om folk ikke leser innleggene mine før de kommenterer dem?

Link to comment
Share on other sites

Da er det tydeligvis ett godt brukt kallenavn i Haldentraktene. Og kanskje hele Østfold? Jeg vet ikke, da jeg ikke er der fra.

 

Jeg kan i det minste oppsummere mine bidrag til denne tråden:

 

Jeg var den som først forstod hva TS mente med tyskerhare.

Jeg var den som svarte på TS sine to spørsmål. (Jakttiden og hvorvidt Sørharen er uønsket i norsk fauna eller ikke).

Jeg var den som gadd å svare TS, for så å bli beskyldt for å fare med løgn.

 

Så håper jeg hver og en gjør en selvstendig vurdering av sine bidrag til tråden. Kanskje det da vil være en som ser at han ville vært bedre tjent med å holde kjeft.

 

Denne tråden har blitt moderert flere ganger. Den burde vært klippet ned til mitt første svar, for det var da den tok seg best ut.

Link to comment
Share on other sites

Takk for linker. :) Ja, jeg har nå funnet "svartelista", som jeg betvilte.

 

Var ikke klar over at den fantes. Og at "sørhare" skulle stå der fant jeg tvilsomt, da jeg viste at den hadde normal jakttid. Så det heller ikke som en plikt, å søke noe som helst, da det ikke var jeg som kom med en påstand som ble betvilt. Dog av meg.

 

Men etter mitt syn, er den vel bare en liste over arter som må overvåkes. Uønskede dyr som myndighetene virkelig ønsker å gjøre noe med, er det jakttid på hele året. Alla Mårhund.

Link to comment
Share on other sites

Da er det tydeligvis ett godt brukt kallenavn i Haldentraktene. Og kanskje hele Østfold?

 

Jeg var den som gadd å svare TS, for så å bli beskyldt for å fare med løgn.

Ja ditt første innlegg, var korrekt og bra.

 

Det er ingen, som har kalt deg for løgner i denne tråden!

 

Men, "selvskryt, er vel skrytt". :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare beklage at jeg går off-topic her, men dette kan ikke få gå ubesvart:

Så det heller ikke som en plikt, å søke noe som helst, da det ikke var jeg som kom med en påstand som ble betvilt. Dog av meg.

 

Kødder du?!? Har du ikke en plikt til å sette deg inn i et emne før du uttaler deg om det? Man skal kunne trampe inn i en hver diskusjon uten noen forutsetninger, for så å kreve at de andre forklarer deg det grunnleggende? Å kjenne til svartelista (eller utlede det med sunn fornuft) er vel rimelig å kreve av et normalt oppegående menneske med litt interesse for naturen. Og på et jaktforum kan man vel forvente at folk flest vet om slikt?

 

Vet du hvor vanskelig det var å finne den lista? Google. Andre treff (for meg). Hvor mange kalorier koster det deg? Med så mye kunnskap rett foran nesa, hvordan i huleste kan du forsvare en slik bevisst ignoranse?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...