Jump to content

Hjelp med Mauser..?


John H

Recommended Posts

Har fått tilbud om og kjøpe en Mauser.

Er det muligt og si noe om våpnet ut fra dette..:

Mauser M/98 våpennr HÆR 64015, kal 308

Står 1884 ved siden av et symbol av en fugl, går ut fra at dette er prod år....?

Som sagt er det muligt og si noe om våpnet basert på eks våpen nr...?

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har fått tilbud om og kjøpe en Mauser.

Er det muligt og si noe om våpnet ut fra dette..:

Mauser M/98 våpennr HÆR 64015, kal 308

Står 1884 ved siden av et symbol av en fugl, går ut fra at dette er prod år....?

Som sagt er det muligt og si noe om våpnet basert på eks våpen nr...?

 

John

:mrgreen:

 

 

Nei, men finner du produksjonskoden på toppen av låasemutteren så skal vi se....

Link to comment
Share on other sites

På toppen av låskassen der løpet skrues inn finner du produksjonsår og en produsentkode. Dersom du har gitt riktige opplysninger er dette en mauser som overveiende sansynlig er produsert mellom 1935 og 1944. Den har vært brukt av den norske hær og siden fått skiftet løp til 308.

Hærens våpen var opprinnelig i 8x57 (7,92) og ble ombygd til 30-06 på kongsberg rundt 1966. Dersom låskassen har en halvmåneformet utfresing på toppen fremme over magasinet så har våpenet vært ombygd til 30-06 før det ble ompipet til 308.

I tillegg til tyskproduserte våpen ble noen tsjekkiske og polske mausere brukt i norge.

Link to comment
Share on other sites

Du, det er maaaange her på forumet som har startet med en billig Mauser, go så bygget om. Om du skal bruke den med kikkertsikte bør du får på en kvartsikring, og ny hevearm. Du blir fort lei av stokken, og vil ha på en ny. Så vil du ha jaktavtrekk i stedet for trykkpunkt, og bestiller ny. Badabim badabom, og Mauseren koster MYE mer enn om du kjøper deg en ferdig jaktrifle av de rimelige og gode, som Howa.

Jeg har også en Mauser i blekkskapet, og skyter litt med den en skjelden gang. Som den er. Men jeg kommer ikke til å begynne å bygge på den, fordi det er billigere å kjøpe en ny moderne rifle, enn å bygge denne om til å bli moderne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at det påståes at:

 

"Hærens våpen var opprinnelig i 8x57 (7,92) og ble ombygd til 30-06 på Kongsberg rundt 1966."

 

Den tyske hær som måtte reise hjem i 45-46 hadde Mausere i kaliber 8x57 (7,92) i mange utgaver og fra mange produsenter. (M98a, M98b,M98 Gewehr, og M98k fra alle produsenter de okuperte. Også polsk og tsjekkiske.

Det var våpen fra langt tilbake i Mauser historien.

Den eldste M98 låsekassen jeg har funnet på Kongsberg var fra 1899.

 

Da den norske hær bygde om sine M98k fra 8x57 (7,92) til M98kF1 i 30-06 ble dette gjort i 1952-54.

De første våpnene i 7.62x51 til hæren mener jeg var AG3 eller kanskje noen M59.

 

Alle M59 Skarpskyttergevær som ble levert til hæren i begynnelsen var i kaliber 7,62x63 (30-06).

Disse M59 ble senere modifisert til 7,62x51 (.308 Win.).

 

Jeg mener å forstå at det våpenet tråstarter her snakker om er en HV-Mauser i 30-06 etter serienummeret å bedømme.

Link to comment
Share on other sites

Da den norske hær bygde om sine M98k fra 8x57 (7,92) til M98kF1 i 30-06 ble dette gjort i 1952-54.

De første våpnene i 7.62x51 til hæren mener jeg var AG3 eller kanskje noen M59.

 

Alle M59 Skarpskyttergevær som ble levert til hæren i begynnelsen var i kaliber 7,62x63 (30-06).

Disse M59 ble senere modifisert til 7,62x51 (.308 Win.).

litt OT

 

jeg har en M59F1 som ikke har vært i 30-06 går jeg ut fra, for den har ikke utfresing på framre bro for 30-06 slik de flest M59 jeg har sett har. denne er etter serienr (s.nr 58xxx) produsert i 65-66 om jeg ikke husker feil(har ikke haneviks bok her åkan ikke slå det opp)

denne er vel da produsert før AG3 kom i produksjon for hæren? (tidlig i-67?)

Link to comment
Share on other sites

Da den norske hær bygde om sine M98k fra 8x57 (7,92) til M98kF1 i 30-06 ble dette gjort i 1952-54.

De første våpnene i 7.62x51 til hæren mener jeg var AG3 eller kanskje noen M59.

Etter at det ble bestemt at man skulle gå over til AG3/7,62x51 ble det visstnok bygget om noen få Mausere til 7,62x51. De fikk betegnelsen M/98kF2.

Link to comment
Share on other sites

M/59 levert til HV fra 1964 til 1967 har serienr. 57494 - 58800 og alle ble ombygd til M/59 F1 i 1968.

 

M/59F1 (7,62x51) levert til hæren i 1967 har serienr 58801-59125.

 

Finner ikke noe om M98 ombygd fra M98F1 til F2 derimot M98 ombygd til treningsgevær for hæren under betegnelsen M/64.

 

Når det gjelder leveranser av AG3 fra Kongsberg startet denne i 1965,

De første 100.000 ble levert til Tyskland med sorte skjefter og betegnelsen G3.

Link to comment
Share on other sites

Kappet skjefte, påsatt pistolgrep (så vet vi hvor elgjegere fikk den ideen fra:-))ny pipe lik M/59, Kongsberg diopter. Dette var ment som en "Billig versjon" av M/59 for trening og konkuranseskyting innen forsvaret. Ca 1900(?) ble produsert.

Link to comment
Share on other sites

Finner ikke noe om M98 ombygd fra M98F1 til F2 derimot M98 ombygd til treningsgevær for hæren under betegnelsen M/64.

 

Har kun hørt om denne geværmodellen, kan du skrive noe om hva ombyggingen besto av ??

 

kortversjon:

M64 er en M98K med....

M59 diopter (FS diopter) og M59 forsikte, skjeftet ble pålimt et større pistolgrep. forskjeftet ble kappet. og den ble vel montert ny pipe lik M59

 

her kan vel mentor korrigere meg om jeg husker feil

Link to comment
Share on other sites

Finner ikke noe om M98 ombygd fra M98F1 til F2

Gikk til kilden (Hanevik) for å sjekke at hukommelsen ikke har sviktet meg fullstendig. Jeg husket iallfall delvis riktig :D :

 

I HV var karabinene i bruk til de ble avløst av enhetsgeværet AG-3 tidlig på 1970-tallet. Siden AG3 benyttet den nye NATO-enhetspatronen i kaliberet 7,62 x 51 mm (7,62 NATO) ble først et lite antall Mauser-karabiner forsøkt ombygd til det samme kalibret. Betegnelsen ble 7,62 mm Mauser M798kF2.

 

Hva som menes med "forsøkt ombygd" kan man jo lure på ...

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett "Høggern".

Disse riflene beholt sitt originale serienr. og ble ikke omstemplet ved KV med annet en M/64.

Endel av disse riflene fikk også montert kikkertsikte i Kongsberg M/62 sidemontasje.

Kikkerten var den samme som var brukt på Garand M1D og hadde betegnelsen M/84.

Link to comment
Share on other sites

Det nummeret som du ser på bildet ved siden av den tyske ørnen er det originale tyske nr.

Årstall og produsentkode står under fremre kikkertfeste.

Du kan identifisere produsent også ved å se på Waffenamt stempelet. Det er det nummeret du finner under den tyske ørnen, med bokstavene Wa og et tall. Det finnes oversikter over hvilke fabrikker som ble kontrollert med hvilke nummer.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke enda...

Sa langt er det et spørsmål om det var av interesse..

Gi meg gjerne annbefalinger på pris..

Pluss ca 1000 av forsvarets smell.

 

John

:mrgreen:

 

HV mausere selges for under 1000 lappen hos våpenhandle Landrø, og det er gevær som har blitt gått over av børesmaker før de selges. (dette er vel uten tvil det misnt skjedlen skytevåpnet i kongeriket...)

 

Det er forøvrig ikke nødvendigvis noe sjakktrekk å bruke nato ammo i hv mauseren... for det er ikke riktig kaliber. Du vil fort ende opp med å skape hylser i kaliberet .308 idiot (ta gjerne et søk på forumet) og utsette deg selv og andre for fare. Om det er 30-06 ammo du får med er ståa en annen, og her vet jeg at det også har blitt avhendet lovlig til private fra forsvaret, slik at det da sannsynligvis ikke er tjuvegods.

Hv Mauseren er altså i kaliberet .30-06, som er det samme som 7,62 x 63

Ny forsvars ammo er .308 eller samme som 7,62 x 51. Om du prøver å skyte med en patron som er litt over en cm kortere er det ditt eget ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått tid til å kikke nærmere på bildene. Løpet er skiftet fra den trappede HV-mauserpipa, så kaliberet kan godt være 7.62x51. Stokken ser hjemmelaget ut. De høye See-Through Weawermontasjene antyder at hevarmen ikke er omsmidd og formen på hevarmen er med på å styrke den antakelsen. Jeg antar derfor at den originale flaggsikringen heller ikke er byttet.

 

Avtrekkeren ser ut som den originale, men dette kan bare fastslås sikkert ved å ta mekanismen ut av stokken.

 

Rifla kan sikkert være grei nok den, hvis den er billig nok.....

Jokeren i den handelen er ammoen, under forutsetning av at den er i riktig kaliber. Denne koster det jo noen lapper å kjøpe utenom, så hvis samlet pris er gunstig kan du jo bruke disse til å få smidd om hevarmen, bytte sikring og avtrekk. Personlig ville jeg vel byttet stokken.

 

Håper dette hjelper deg lit videre...

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord må eg alså demontere kikkert og fremre kikkert base for og kunne si noe om våpnet..?

 

 

John

:mrgreen:

ja hvis produsentår og produsent er intressant for deg. det er uansett bare produsent på låskassa. alt annet er jo montert etterpå. det har jo vært en M98K-F1 å de fleste slike jeg har sett har vært produsert mellom 1936 og 1944.

 

børsa ser ut til å ha matchavtrekk eller et annet ettermontert avtrekk. da er det altså sannsynligvis justerbart og sikkert ok. det avtrekket den børsa har er iallefall ikke orginalt tysk M98K avtrekk.

løpet ser ut som et matchløp på profilen.

skjeftet ser også ut som det kan være ok. er et litt kraftig skjefte som ser ut til at det kan være bra å skyte med.

 

anken min ville vært kikkertmontasje. den ser høy ut. dvs en ombygging ville jeg gjort. kutte og sveise på ny hevearm. sette på kvartsikring og lavere kikkertmontasje. det vil koste noen kr. men er i mine øyne en nødvendig investering.

 

alt er jo relativt. om det er et godt kjøp vet man jo ikke før du har nevnt pris. bare 1000 skudd vil koste deg fra 3000 og oppover om du skal kjøpe det "lovlig" idag.

Link to comment
Share on other sites

Har etterlyst bilder av ammoen for og vere sikker på at det ikke er kluss i systemet.

Han hadde flere rifler nemlig, 308 og 30-06.

Er en som skal selge rifla etter sin nylig avdøde far.

Har skjekka opp i dette og våpnene er reg på tidligere eier, ikke noe tull alså.

Ammoen var kjøpt ut fra ammodepoet Hvalsmoen i 2002.

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tallene 1884 er det opprinnelige våpennummeret. Det forteller egentlig ikke noe som helst om produksjonstid og -sted. Men jeg ser at nazikråka på venstre side av låskassehalsen er av typen med utstrakte vinger, og ikke Weimar-typen med hengende vinger. Det forteller at kassa ikke eldre enn fra '37-'38.

 

Hvis du gir oss Waffenamt-nummerne, kan jeg sannsynligvis si mer om produksjonstid og sted. Waffenamt-nummerne er de bittesmå tallene med en liten ørn over; du finner dem bl.a. på høyre side av låskassehalsen, samt på utstøterhuset, utdrageren, hevarmsrota, boltmuffa, sikringen og tennstempelmutteren. Det hender at det er ulike WaA-nummer på delene, det trenger ikke nødvendigvis å bety at børsa ikke er nummerlik.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde fremdeles vært greiere om du oppga WaA-koden(e), men ut i fra bildet kan det se ut som 655. I så fall er låskassa laget ved Waffenfabrik Oberndorf en gang mellom ca 1939 og 1942. Jeg er alltid litt usikker når jeg tar slike tall fra hukommelsen, men jeg kan sjekke i noen bøker hvis du kan bekrefte at WaA-koden faktisk er 655.

Link to comment
Share on other sites

M/59 levert til HV fra 1964 til 1967 har serienr. 57494 - 58800 og alle ble ombygd til M/59 F1 i 1968.

 

M/59F1 (7,62x51) levert til hæren i 1967 har serienr 58801-59125.

.

 

O store Mentor :D:D

 

Jeg har en M59F1 med serienr 60xxx, er denne fra 1968 eller seinere ?

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Det hadde fremdeles vært greiere om du oppga WaA-koden(e), men ut i fra bildet kan det se ut som 655. I så fall er låskassa laget ved Waffenfabrik Oberndorf en gang mellom ca 1939 og 1942. Jeg er alltid litt usikker når jeg tar slike tall fra hukommelsen, men jeg kan sjekke i noen bøker hvis du kan bekrefte at WaA-koden faktisk er 655.

 

Jeg blir vel nødt til å korrigere meg selv, ettersom ingen andre gjør det. :wink:

WaA-koden 655 ble brukt av Waffenfabrik Oberndorf a/N fra 1939 til 1941 (ikke 1942, som jeg først mente). Dersom våpenet har denne tallkoden på høyre side av låskassehalsen (bildet er ikke helt skarpt, men jeg syns det ser sånn ut), er det produsert på denne fabrikken i nevnte tidsperiode. I fall det skulle være av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...