Jump to content

Ønsker bistand til overtrykksproblemer


Airwalker

Recommended Posts

Heisann,

jeg ønsker innspill på hvorfor jeg får tydelig overtrykk på to ladninger som jeg oppfatter som startladninger. Jeg har ladet ca tre tusen skudd og ikke hatt trøbbel med overtrykk før, jeg merket det først etter en tids bruk av A-Max 123 grs.

 

Utstyr:

Tikka T3 Supervarmint, 6,5x55

50 cm løp, A-Tec moduldemper i stål (begge deler gått ca 3500 skudd, demperen er aldri åpnet og renset, men kan se gjennom den :-))

Lapua hylse, både nye og skutt to ganger

A-Max 123 gr kule

PL 78mm (har også prøvd 79)

42,5 grs Norma URP (ladeboken for Scenar 8g)

og

35 grs N150 (Kilde: Vihtavuoris egen tabell)

Alle ladninger håndveid, vekta har jeg kalibrert mot 4-5 forskjellige kuler jeg har. Hylsa er ikke full, jeg kan riste på kruttet med kule i. På disse ladningene får jeg sporadisk messingkryp inn i utkasterhullet, kratring på hetta, alltid flate hetter, soting på hylsa på de med messingkryp. Helt klart hyppigst og kraftigst med N150. En kompis skyter sin 6,5 ladet i samme pressa med 41 grs N150 fra samme boksen helt uten trykktegn og med 807 m/s snittfart. I min rifle gikk de 821 m/s i snitt. Han har også 50cm løp og demper. Med URP hadde to av ti skudd messingkryp og soting på hele hylsa, skudd 8 og 9 i denne serien:

# MPS

9 823

8 847

7 804

6 815

5 830

4 807

3 821

2 821

1 826

Average: 822.11

StdDev: 12.66

Min: 804

Max: 847

Spread: 42

True MV: 822.11

 

Jeg tror løpet har gått ca 3500 skudd, og friflukten skal være minst et par mm på PL 78, lenge siden jeg har målt. Kan løpet gro ned og korte ned friflukten? Norma Jaktmatch gir helt fine hylser og tennhetter med myke kanter. Jeg målte farta på Norma Jaktmatch fabrikkladning også:

# MPS

5 784

4 803

3 804

2 814

1 821

Average: 805.65

StdDev: 13.70

Min: 784

Max: 821

Spread: 36

True MV: 805.65

 

Spørsmål:

1. Det virker jo naturlig å gå ned på kruttmengde, i så fall til hva? Vil ikke gå for langt heller, har lest om S.E.E.

2. Hva annet enn kruttmengde kan forårsake overtrykket? Ladeboken snakker mest om kruttmengde som årsak, og litt om friflukt.

3. Kan jeg presse feil og lage noe problem med det? Jeg bruker en Lee Neckdie, så jeg presser bare halsen hver gang. Har justert pr instruksjon.

 

Det hadde vært veldig fint å få litt bistand fra noen med mer kunnskap! Jeg har hatt mye glede av ladingen, men med disse problemene stopper det litt opp.

 

Hilsen

Lars Eirik

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veldig rart at du fikk messingkryp og flate hetter på nr. 8 og nr. 9, når du ikke fikk det på nr. 5. Hastighetene er jo tilnærmet like. Kan det være at du slurver med fjerning av hylsefett etter pressingen, slik at noen av hylsene legger mer av trykket bakover når de ekspanderer i kammeret?

 

Demperen har sikkert godt av en puss, selv om den neppe har noe med dette å gjøre. :winke1:

 

N.B: Må bare gratulere med ditt første innlegg. At det tok 8 år er til å ta av seg hatten for. :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veldig rart at du fikk messingkryp og flate hetter på nr. 8 og nr. 9, når du ikke fikk det på nr. 5. Hastighetene er jo tilnærmet like. Kan det være at du slurver med fjerning av hylsefett etter pressingen, slik at noen av hylsene legger mer av trykket bakover når de ekspanderer i kammeret?

Jeg bruker ikke hylsefett, siden jeg kun halspresser. Men mulig du er inne på noe, for hylsene er nyrenset med hylsetrommel og rensemiddel. og de er kanskje litt glatte av rensemiddel fra rensemediet. Men jeg fikk masse trykktegn på nye hylser med N150 også, og de er jo ikke renset. Hvis dette er årsaken har jeg egentlig ikke overtrykk, men hylser som blir unormalt presset bakover? For de verste tilfellene stemmer nok ikke det, for jeg har hatt hevarm som måtte bendes opp, men da med høyere ladning.

 

Jeg skal finsjekke de andre hylsene også, mulig det er flere med messingkryp.

 

Hilsen

Lars Eirik

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

BÅDE soting og utstøtermerke? Jeg ville vel kanskje økt ladningen litt? Samt sjekke vekta, og at kulene ER 123gr.

 

Skal sjekke kulene :-) Tror ikke jeg vil øke igjen. For N150 har jeg gått veien via 41->38->35 grs. 41 og 38 har begge gitt hetter som har falt ut på et par skudd. Mens flertallet er helt uten trykktegn, bortsett fra flate hetter. Det mest betenkelige med dette er egentlig variasjonen.

 

Hilsen

Lars Eirik

Link to comment
Share on other sites

kombinasjonen "litt mye headspace", "litt slapp ladning" og "litt lite friksjon i kammeret" kan gi utstøtermerker og paddeflat tennhette selv om trykket er moderat og vel så det.

Hmm, dette kan godt være tilfelle, som også "32-40 Win" er inne på. Jeg drar alltid gjennom løpet med olje etter puss, og mye renner bakover til kammer siden børsa står oppreist. Og med nypolerte hylser blir jo det potensielt veldig lav friksjon. Jeg skal vaske hylsene før neste test med rødsprit, og forsøke å rense ut av kammer så godt som mulig.

 

Hilsen

Lars Eirik

Link to comment
Share on other sites

kombinasjonen "litt mye headspace", "litt slapp ladning" og "litt lite friksjon i kammeret" kan gi utstøtermerker og paddeflat tennhette selv om trykket er moderat og vel så det.

Helt korrekt, dette er en av grunnen til at trykktegn er så vanskelig å tolke. Problemet er at den enkleste testen er å øke ladningen litt, noe som ikke er heldig om trykket mot all formodning skulle være høyere enn planlagt. Her er trykkring-metoden gull, men det krever litt ekstra arbeid.

Link to comment
Share on other sites

....

Jeg tror løpet har gått ca 3500 skudd, og friflukten skal være minst et par mm på PL 78, lenge siden jeg har målt. Kan løpet gro ned ................

Har løpet fått regelmessig puss med mantelfjerner? Er løpet fullt av kobber vil nok trykket øke...
Link to comment
Share on other sites

Soting gir også lite friksjon i kammeret.Om ladningene er slappe så får du ofte soting.

Ja, kjenner til det. Men sotingen jeg har sett her er kun på de hylsene som har hatt trykktegn, og som viste høyest hastighet. Det ser ut som et fett sotlag over hele hylsa.

 

Hilsen

Lars Eirik

Link to comment
Share on other sites

Interessant denne. Har nylig testa ladninger, riktignok i 6,5x47, fra sedat til stram wire og vel så det i hylser med nesten 0 kulehold og N150 uten å oppleve noe slikt. Hvilken friflukt ligger du på? Hylselengde, både på de som viser trykktegn og de uten?

Link to comment
Share on other sites

Soting gir også lite friksjon i kammeret.Om ladningene er slappe så får du ofte soting.

Ja, kjenner til det. Men sotingen jeg har sett her er kun på de hylsene som har hatt trykktegn, og som viste høyest hastighet. Det ser ut som et fett sotlag over hele hylsa.

 

Hilsen

Lars Eirik

Mulig det du kaller trykktegn kommer nettopp pga sotet på de hylsene.

Link to comment
Share on other sites

....

Jeg tror løpet har gått ca 3500 skudd, og friflukten skal være minst et par mm på PL 78, lenge siden jeg har målt. Kan løpet gro ned ................

Har løpet fått regelmessig puss med mantelfjerner? Er løpet fullt av kobber vil nok trykket øke...

 

Jada, det har blitt pusset både med mantelfjerner og Hoppes etter hver skyting.

 

Hilsen

Lars Eirik

Link to comment
Share on other sites

variasjonen

Hvordan måler du ut krutt?

K

For hånd, veldig nøyaktig, med vekt jeg har sjekket mot 5 ulike kuler. Den var dead on.

 

variasjonen

OG - hvor lange er hylsene dine, hylsene, ikke patronene?

K

54,9 mm+-. Har bare skyvelær. Sjekket om de komprimeres med halspressingen, det tyder ikke på det. Sjekket 8 tilfeldige hylser.

 

Hilsen

Lars Eirik

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Soting gir også lite friksjon i kammeret.Om ladningene er slappe så får du ofte soting.

Ja, kjenner til det. Men sotingen jeg har sett her er kun på de hylsene som har hatt trykktegn, og som viste høyest hastighet. Det ser ut som et fett sotlag over hele hylsa.

 

Hilsen

Lars Eirik

Mulig det du kaller trykktegn kommer nettopp pga sotet på de hylsene.

 

Det kan være, men gir soting høyere trykk? Skuddene med soting gikk fortest. Jeg skal forsøke på å rense kammer, og gjenta testen.

 

Hilsen

Lars Eirik

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vil også anta det. Hadde lignande symptom sjølv og etter ein grundig kammerpuss så var problemet vekk.

 

Skulle ønske det fikset problemet her og, så jeg skal teste. Hva gjør man for å pusse kammeret effektivt?

 

Hilsen

Lars Eirik

Link to comment
Share on other sites

Soting gir ikke høyere trykk men det gir dårligere friksjon, noe som kan gi høyere trykk mot støtbunnen, spesielt om hylsene har noe headspace og får rennefart mot støtbunnen, det kan gi utstøtermerker og paddeflate tennhetter selv om trykket er moderat.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat som Høggern sier.

 

Man kan få både utstøtermerker og "flate tennhetter" av for lite trykk og for mye sizede hylser. det er fordi det blir mer kraft på hylsebunnen dersom hylsene ikke kleber i kammeret, og delvis fordi ei hylse som utvider seg slår hardt i støtbunnen - har en skikkelig lavt trykk, kan halspressede hylser unngå å utvide seg til kammeret også ,men det har neppe skjedd her? Men dog, mine ladninger med 40gr N550 og 123gr NCC har hatt tilfeller der jeg sizet litt unødig mye, og da fikk ikke utdrageren tak i utdragersporet engang...

Soting er vanligvis et tegn på for lite krutt/lavt trykk. Men det kan være svakt kulehold også.

Hastighetene tyder ikke på noen form for overtrykk

 

Mitt tips til TS er å pusse løpet skikkelig, og pusse kammeret, og vaske det med aceton. Løpet kan det godt være spor av olje i. Skyt evt noen fabrikkpatroner, og se hva som skjer da? Og sjekk hvor godt kulene sitter i patronene dine?

Så ville jeg prøvd å lade meg oppover - 0.5gr om gangen - og mål trykkringen eller hylsehodet. Lad deg opp til du kan måle ekspansjon av hylsehodet med et vanlig mikrometer, altså 0.01-0,02mm. Da er du over maks, men du vet da at maks er den siste ladningen som ikke gav ekspansjon.

Dette er praktisk maks, normalt 4-4500bar, ikke 6.5x55 CIP eller SAAMI maks.

Alternativet er å måle trykkringen på fabrikkpatronene, og så lade noen få av disse hylsene om igjen med økende ladning til trykkringen utvider seg - da er du over trykket i fabrikkpatronen - og kan kalle det et slags maks.

 

Sålenge hylsehodet ikke utvider seg, og ladegrepene ikke er vanskelige, så er trykktegn egentlig noe tull og vas. Sot er upraktisk, og som sagt, nesten alltid et tegn på lavt trykk eller dårlig hold (som man kan få av Lee-dia?) Men sålenge hylsene ikke blir ødelagt - hva er problemet?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Interessant denne. Har nylig testa ladninger, riktignok i 6,5x47, fra sedat til stram wire og vel så det i hylser med nesten 0 kulehold og N150 uten å oppleve noe slikt. Hvilken friflukt ligger du på? Hylselengde, både på de som viser trykktegn og de uten?

54,9 mm+-. Har bare skyvelær. Sjekket om de komprimeres med halspressingen, det tyder ikke på det. Sjekket 8 tilfeldige hylser, som er skutt to ganger. (i mitt våpen)

 

Hilsen

Lars Eirik

Link to comment
Share on other sites

Oh fryd med din glede! :D

Jeg foretok en grundig rens av kammer, først med lakkavfetting (sikkert acetonbasert) og så Hoppes. Skrudde også hals-dien (Lee Collet-die) ned 1/8 dels runde. Ingen andre variable er endret fra problemserien jeg postet først. Dette gjorde virkelig susen! Nå fikk jeg jevn og lav hastighet, ingen messingkryp, flate hetter eller sot. Her er serien:

# MPS

11 797

10 798

9 800

8 790

7 794

6 790

5 790

4 786

3 811

2 807

1 790

Average: 796.19 StdDev: 7.99 Min: 786 Max: 811 Spread: 25 True MV: 796.19

 

Jeg konkluderer med at kammerrens gjøres svært jevnlig heretter. Stor takk til alle! 1. premie til 32-40 Win som faktisk traff årsaken i første post 56 minutter etter at jeg spurte :smile: Her er det jammen mange kunnskapsrike folk, tusen takk!

 

MEN: Dårlig kammerfriksjon og/eller svakere kulehold fikk kulene til å gå fortere. Jeg hadde 26 m/s høyere snitt i problemserien med en slenger på 847, den gode serien er ikke i nærheten av dette. Jeg gjentar tall for eksakt samme ladedata før kammerrens og kuleholdsøkning:

Average: 822.11 StdDev: 12.66 Min: 804 Max: 847 Spread: 42 True MV: 822.11

Utetemperatur er den samme. Det er en markant forskjell her, inklusiv den tvilsomme slengeren på 847. Artig om noen har en forklaring på dette, selv om det ikke er avgjørende viktig nå.

 

(kan forresten varmt anbefale Caldwell Ballistic kronograf, den spiser CED M2 kronograf til frokost og middag når det gjelder å registrere skudd. M2 var så dårlig at nå er jeg glad jeg skjøt den i filler og dermed handlet Caldwell)

 

Hilsen

Lars Eirik

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har skrudd dia ned, så har du mer kulehold? Det gir raskere tenning, høyere starttrykk, raskere utblåsing av hylsa, og hylsa henger i kammeret. Og hylsa tetter så det ikke soter.

 

M67; helpresser du deg tilbake for hver gang du lader eller er det nok å halspresse

Du kan enten helpresse, og så sammenligne med trykkringen fra første avfyring, eller du kan halspresse, og se om den utvider seg mer.

Sistnevnte er mindre nøyaktig, og sier kun ifra når du er over - men trykkringsmåling er uansett rimelig grovt - og du kan bruke hylsene flere ganger med denne måten.

 

Det er noe jeg fant på for mange år siden, siden jeg ikke hadde helpressedie. Det har jeg nå, men trykkring er uansett ikke noe jeg forholder meg til vanligvis. Jeg lader etter Lapuas tabell og kronograf, og med veiledning fra QL, og driter stort sett i trykktegn og sånt - dersom hylsene tåler mer enn 5-6 omladinger så regner jeg det som greit. Normalt varer hylsene mine "evig", dvs. til jeg mister dem, eller bytter pipe, da hiver jeg dem og begynner på nytt.

Dette bringer meg noe over SAAMI std. for 6.5x55, og kanskje over selv CIP og SKAN std. Trolig i nærheten for 308Win og noe under CIP for 6.5-284, 338LM og 7mmWSM og andre høytrykkskalibere. Lader en de til maks, så slites hylsene ut, og det blir mer arbeid med hylser enn jeg gidder.

 

DFS hylsene mine pleier jeg å få kommentarer for: "her lader du litt vel hardt", og slikt. De er ca på minimum, og siden de da ikke utvider seg etter kammeret, så kommer tennhetta litt ut før trykket når maks, og den blir da most ekstra stor og flat, og det MÅ jo være høyt trykk... 820-830m/s med 74cm pipe og N550 eller N19 (som btw er omtrent det samme som URP). Fordelen er god funksjon, aldri plunder med ladegrep, siden patronene slarker i kammeret, jeg trenger aldri å helpresse eller trimme, og rekylen er nesten fraværende. Og 4-500 hylser varer fint de 4-5000 skuddene pipa varer.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har skrudd dia ned, så har du mer kulehold? Det gir raskere tenning, høyere starttrykk, raskere utblåsing av hylsa, og hylsa henger i kammeret. Og hylsa tetter så det ikke soter.

Det skjønner jeg, og det er nok det jeg har fått til nå. Men kulene gikk fortere før jeg økte kuleholdet og renset kammeret, jeg lurer på hva logikken bak det er?

 

Hilsen

Lars Eirik

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig at for dårlig hold på kula fører til at kula hopper frem i rifle bommene nesten umiddelbart mens trykket enda er så lavt at krutt gassene kan trenge bakover å sote ned hylsa?

Hvis kula nå står i bommene kan vel trykket øke kraftig når kruttladningen begynner å brenne ordentlig.

Link to comment
Share on other sites

Det er en interessant teori! Mon tro om noen kan bekrefte noe slikt? Jeg har hatt tennhetter som har falt ut og låst hevarm på litt høyere ladninger enn nevnt i tråden, men som fortsatt var langt under maks på offisiell tabell. Så noe spesielt skjer...

 

Hilsen

Lars Eirik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...