Jump to content

Zeiss V8 4,8-35x60


Litago

Recommended Posts

Det er nok en topp kikkert!

Vekten er eneste som er negativt. Med gjelder jo 2.8-20x56 også

Skal du ha en lett kikkert med stor forstørrelse må du gå for en Swarovski Z6

 

Om 4.8 er for mye som minste forstørring for deg er det bare du som kan svare på :)

Koker ned til bruksområdet

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten er nok fremragende, men den er etter min mening ubrukbar til vanlig jakt i skogen. Den er for tung, og har ikke lav nok forstørrelse.

Skumringsjakt på hjort og elg der du poster slik at du har skuddhold fra 50 m og opp er eneste norske anvendelsen. Muligens toppjakt på skogsfugl, men den blir stor.

Link to comment
Share on other sites

den ideelle v8 (sett bort fra vekt og utseende) ville vært 1-8x42. Perfekt til alle former for storviltjakt i Norge. Tror ikke den noensinne vil bli produsert men skal bli spennende å se hva swaro kommer med mot slutten av uka!

Link to comment
Share on other sites

Joda men den blir for tung og stygg i forhold til alternativene. Z6i 1,7-10x42 og victory ht 1,5-6x42 er i mine øyne langt bedre alternativer enn de v8 som er i handelen i dag.

 

Edit: tilbake til topic. Klådde på 4,8-35 i dag. Veldig bra men ser ikke poenget. Kikkerten ser bra ut til tross for det store mellomrøret og vekten er der den burde være sammenlignet med kikkerter i samme liga. Dette er ikke og vil aldri bli en langholdskikkert. En trenger rett og slett ikke dette forstørrelsesområdet i jaktsammenheng!

Link to comment
Share on other sites

Tja, skyter nå 25cm gong på 500m uten at jeg trenger 35x forstørrelse (holder med 10x)

Folk skyter nå 10cm samlinger på 500m uten forstørrelse, hver helg hele vinteren omtrent. Til jakt derimot er det greit å kunne skru opp, se på gevir, etc. Men vekt og størrelse innen grenser, etter mitt syn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Helt enig men poenget mitt er at til vanlig norsk storviltjakt trenger en ikke 4,8-35. Faktisk så er en tjent med å styre unna 4,8-35..

 

Når det er sagt så har jeg alt fra 1-4 til 6-24 men alt til sitt bruk. Sistnevnte er til gås på 500m.

Link to comment
Share on other sites

Den er til gås på 500m som i målet er å skyte gås på 500m. Ser forøvrig ikke på det som noen umulighet. Men igjen, til vanlig norsk storviltjakt er man som oftest bedre tjent med lav forstørrelse og evnt stor zoom en man er med høy forstørrelse og samme store zoomen. Ville heller gått på elgjakt med åpne sikter enn med 6-24.

 

Siden det har blitt bragt på banen, hva kan en forvente på 500m under NM? Litt avhengig av vinkel vil jeg si at humant treff på gås ligger innenfor 80-100mm på ett skudd. Skalert ned til 100m blir dette 18-22mm (i runde hodetegningstall).

Link to comment
Share on other sites

Det er andre faktorer å ta hensyn til på 500m enn på 100m :roll: Å skyte samlinger på 18-22mm på 100m er ikke store prestasjonen, 80- 100mm på 500m er etter det jeg har fått med meg noe annet.

Ser ikke poenget med å skyte gås på 500m. Målet er meget lite på dette holdet, fare for skadeskyting stort. Du kan jo prøve å være jeger i stedet, og kanskje kravle noe nærmere? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke fordi jeg ikke har prøvd men jeg tror ikke det er noe problem. Jeg skyter som sakt 25cm gong uten problem på 500m men har enn så lenge ikke vurdert hvor på gongen jeg treffer. M67, som er en ha il skytter, skriver at folk skyter 10cm samlinger på 500m uten forstørrelse. Skal bli artig å se hva jeg får til. Er forøvrig i mangel på bedre viten interessert i å vite hvilke faktorer som virker inn på 500m som ikke virker inn på 100m men dette hører kanskje hjemme i en egen tråd.

 

Men igjen, tilbake til emnet. 4,8-35 er et dårlig førstevalg til norsk storviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Om 4,8-35 ikkje er første valget til storviltjakt kan jeg forsovitt være eni i.

No har vel største parten av jeger standen i Norge ikkje bare en kikkert og ei børse i skapet.

 

Er vel opp til hver enkelt hva en ønsker å putte opp på børsa si..

 

Skal uansett teste et eksemplar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...