Jump to content

240gr kuler i 30-06


Stuttfeiten

Recommended Posts

Jeg har fått mine klamme fingre i endel 240gr sierra hpbt kuler. Rimlig var det også. Men ladedata til disse har jeg ike sett så mye av.

Max patronlengde er 83,7 mm i børsja mi, så da stjeler jo kula en ikke ubetydlig del av hylsa.

Tengte jeg skulle prøve med COL 82,7mm og ca 50 gr med v-160 krutt.

Noen som har lada disse kulene og vet om det er et passende sted og starte?

Link to comment
Share on other sites

Eg har no prøvd ut 1 kilo med N-560 på 6,5x55 og 30-06 i div hastigheiter og med div kuler som feks 200 gr lapua mega og hornady 220 RN i 30-06. Det eg har følt er at dette kruttet har gjeve meg ein betre opplevinga av rekylen enn feks N-160 som kunne verke for meg i det skarpaste laget på 30-06 og 220 gr kule når ein nærma seg maks ladning. Geværet eg har er ein BRNO. Det einaste eg veit om kruttet er at det ikkje skal lagrast for lenge pga måten det er produsert på. Maks lager tid er 5 år.

Link to comment
Share on other sites

Dette er opplysninger som eg har fått av Petter Sannes som driv Sannes Presison på Åndalsnes som er ein av dei eg sett min lit til når det gjeld sannferdigheit når det gjeld ladding og krutthandsaming. Eg vill sei at han er på høgde med Bjørn Solberg i sin kunnskap om desse temaene utfrå det eg har av erfaringar med dei gjennom eit langt kjennskap til dei begge. N-5xx serien er bygd opp på med ei anna blandingsforhold av nitroglyserin enn N-1xx difor skal dette kruttet ikkje lagrast lenger enn 5 år mens N-1xx serien kan lagrast lenger enn dette pga av ein anna blandingsforhold. Eg nytta då meg av forumet og denne tråden slik at alle kunne få denne informasjonen som har kome meg i hende.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som kan skje med kruttet når det blir noe eldre enn 5-6 år da? Kan det dekomponere som annet krutt, bare mye fortere?

 

N-1xx serien inneholder så vidt jeg har forstått ikke nitroglyserin i det hele tatt. N-5xx serien derimot er impregnert med nitroglyserin. Vanlig dobbelbasekrutt får vel nitroglyserinen introdusert på en annen måte.

 

Av det jeg fant på nettet ser det ut til at "folk" er av den formeningen at enkeltbasekrutt (som N-1xx serien) faktisk har kortere holdbarhetstid enn vanlige dobbelbasekrutt. Såkalte "ball powder" påstås å ha en nesten ubegrenset lagringstid.

 

Taim will sjåv :wink: Jeg akter nå å bruke opp en rest 15 år gammelt N-310 jeg har liggende.

Link to comment
Share on other sites

Eg har henta kva VV skriv sjølv på sine nettsider om korleis kruttserieane N-5xx og N1xx er bygd opp:

N100 series

The N100 series powders are single base powders used mainly in rifle calibers. There are ten N100 series powders with different burning rates and suitability from the .17 Remington up to the .458 Winchester Magnum and two special powders for .50 BMG

N300 series

The N300 series powders are single base porous powders for handguns. There are altogether nine handgun powders with different kind of shooting properties and suitable applications

N500 series

The N500 series powders are impregnated extruded rifle powders with Nitroglycerol added as extra energy component. If higher loading densities and more energy are needed, N500 series powders are competent alternatives for the N100 series powders. N500 series High Energy powders are available in five different burning rates

 

Eg ser at det eg skreiv om korleis krutta var bygd opp kunne mistolkas og det ser eg enkelte har gjort men det å blande inn N-3xx serien ser eg på som skivebom. Det som er med eit krutt som har nitroglysering i seg er at det vil endre seg med tida og dermed så vil ein kunne får ein heilt anna resultat enn forventa. Det ein fyrst vil merke er ei utprega svovellukta av kruttet derette så vil ein sjå endringar i farge frå den klassiske grå til det kjem fram ei raud farge på korna. Håpar at dette kan hjelpe på forståinga om kruttserien N-5xx.

Link to comment
Share on other sites

Av det jeg fant på nettet ser det ut til at "folk" er av den formeningen at enkeltbasekrutt (som N-1xx serien) faktisk har kortere holdbarhetstid enn vanlige dobbelbasekrutt. Såkalte "ball powder" påstås å ha en nesten ubegrenset lagringstid.

 

Taim will sjåv :wink: Jeg akter nå å bruke opp en rest 15 år gammelt N-310 jeg har liggende.

 

Eg ser at det eg skreiv om korleis krutta var bygd opp kunne mistolkas og det ser eg enkelte har gjort men det å blande inn N-3xx serien ser eg på som skivebom.

 

N-3xx kruttene er også et enkeltbasekrutt. Min henvisning til N-310 har ingenting med din påstand om N-5xx seriens korte lagringsstabilitet å gjøre, men til påstandene jeg fant andre steder på nettet om at enkeltbasekruttene ikke tålte lagring så godt som dobbeltbasekrutt.

 

Har forøvrig sendt mail til VV med spørsmål om det medfører riktighet at N-5xx serien er å anse som ferskvare.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er 560kruttet ifht volum, tar det mer eller mindre plass i hylsa? Eventuelt MRP.

 

500 serie kruttet har høyere egenvekt enn 100 serien, så vektmessig får du plass til en god del mere.

Eneste aberet er en allerinnihelsikens :shock::shock: munnigsflamme, og ett smell som av artilleri!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er 560kruttet ifht volum, tar det mer eller mindre plass i hylsa? Eventuelt MRP.

 

500 serie kruttet har høyere egenvekt enn 100 serien, så vektmessig får du plass til en god del mere.

Eneste aberet er en allerinnihelsikens :shock::shock: munnigsflamme, og ett smell som av artilleri!

Litt smell og flamme er jo bare koslig det, blir vel ikke akuratt så mange skudda med denne i skumringen alikevell.

Bør vel kansje kunne gå opp en 2-3gr med 560 i fhht 160krutt, så at det er litt mer kompakt passer bra

Link to comment
Share on other sites

Lader 240 grs woodleigh med 51 grs n160. Dette gir en hastighet på 720 m/s i mitt våpen.

Ladd med collet die.

Det var jo ikke så gal hastihet det, har du skutt noe vilt med de enda? Bør vel være snilt med kjøttet, og gi god gjennomtrengning.

Hvor lange er wodleigh kulene? Går ut fra at du har 1-10 twist i bøsja du og, hatt noen problemer med å stabiliserere de?

Link to comment
Share on other sites

Lader 240 grs woodleigh med 51 grs n160. Dette gir en hastighet på 720 m/s i mitt våpen.

Ladd med collet die.

Det var jo ikke så gal hastihet det, har du skutt noe vilt med de enda? Bør vel være snilt med kjøttet, og gi god gjennomtrengning.

Hvor lange er wodleigh kulene? Går ut fra at du har 1-10 twist i bøsja du og, hatt noen problemer med å stabiliserere de?

 

Har ikke målt lengden på kulene, men de er veldig lange ettersom de er pp og ikke rn. Har 1-10" tvist , men har ikke hatt problem med å stabilisere dem. Presisjonen i mitt våpen ligger på i snitt 20- 30 mm. Dette er i mine øyne overraskende bra! Har kun skutt i tørre tlf kataloger og finerplater med dem hittil, og restvekt har ligget på rundt 90%. Diameter og inntrengning har vært meget bra! Ser frem til å prøve dem på elg!

Har kjøpt disse primert til skogtrange poster og ettersøk. På normalt åpne poster der holdene risikerer å bli opp til 200 m bruker jeg Barns tsx. Har meget god erfaring med disse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det noen her på forumet som har prøvd denne 240 grs Woodleighen på elg i høst?

Er igrunn mest spent på om kula har lett for å kantre i elgen.. Har som nevnt bare prøvd de i tørre tlf kataloger på 70 meters hold med finerplater mellom hver andre katalog, og de kantret ikke da..

Erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil 240 grains woodleighkula passe i en 300 Weatherby tru? Har på en måte en sånn på hånda. Tingen er det at jeg er mer opptatt av pene slakt og penetrasjon, enn høy hastighet og flat kulebane...

 

De er laget for 3006 hastigheter mellom 1900-2400 fps i følge produsent¨så det er mulig de blir for bløte for det kaliberet.

Woodleigh har kuler laget for 300winamg som kansje kan fungere bedre for 300 Weatherby: http://www.woodleighbullets.com.au/Bull ... chor-56030

 

Lit ned på siden her står det info om 240grain kula: http://www.woodleighbullets.com.au/Whats%20New3.html

Den ser ut til å være laget til 100 års jubileumet til kal 30-06

Har ingen erfaring med disse kulene men 240 grain skal prøvest på hjort neste år.

Link to comment
Share on other sites

om du holder deg innenfor anbefalte anslags hastiheter så burde de fungere ok. I 300 magnum kalibrene oppnår man sikkert riktig fart lenge før maksladningen, så det er vel bare å teste.

Er også interesert i å høre om virkningen i vilt når noen får testet i praksis

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil 240 grains woodleighkula passe i en 300 Weatherby tru? Har på en måte en sånn på hånda.
Sjekk rifla, 1:10 ok. 1:12 neppe.
Tingen er det at jeg er mer opptatt av pene slakt og penetrasjon, enn høy hastighet og flat kulebane.
Det behøver ikke være noen konflikt. Men mange kuler med blyspiss vil ofte klare det i høy hastighet.

Junior testet en av mine gamle flattskytende ladninger i høst, 150grs Barnes X 7mmRM på elg og felte ku og kalv på 50-70m, da var vel hastigheten ca1000m/s. Ikke noe blodslått, mere enn man kan si om alle de andre elgene jeg har slaktet i år skutt med Mega og Oryx i 308/30-06.

Link to comment
Share on other sites

Har lest noen kommentarer som Dickgun har i denne tråden om levetid på krutt.

 

I beste fall har Dickgun misforstått, eller så har kilden hans ingen kunnskap om krutt.

 

De eneste kruttypen som kan gi endringer etter så kort tid som 5 år er når overflaten er behandlet med en brennhastighetsmoderator, denne kan migrere i kruttet dersom det lagres ved for høy temperatur. Det fører til en svak øking i brennhastighet, men har ingenting å si for levetiden på kruttet.

 

Krutt som er korrekt produsert etter en anerkjent resept varer minimum 20 år, og det er ikke uvanlig at levetiden er over 50 år.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner virkelig ikke vitsen med så tunge kuler i 3006. 240 grs er virkelig krampaktig i den hylsa! Må da være helt på grensa at den blir stabilisert i et løp med normal riflestigning? For 30 år siden, før man fikk virkelig gode kuler, var jeg sjøl inne på tanken om å gå opp til 200grs. Men i dag kan man jo lade med f.ex. Swift A-frame og skyte diagonalt gjennom en elg og samtidig ha flat kulebane!

Link to comment
Share on other sites

Skjønner virkelig ikke vitsen med så tunge kuler i 3006. 240 grs er virkelig krampaktig i den hylsa! Må da være helt på grensa at den blir stabilisert i et løp med normal riflestigning? For 30 år siden, før man fikk virkelig gode kuler, var jeg sjøl inne på tanken om å gå opp til 200grs. Men i dag kan man jo lade med f.ex. Swift A-frame og skyte diagonalt gjennom en elg og samtidig ha flat kulebane!

 

Som jeg har nevnt tidligere ble disse kulene kjøpt inn primært til trange poster og ettersøksjakt der faren for å treffe kvist er til stede. Tunge kuler i lav hastighet er som kjent mer retningstabile etter treff i kvist enn lette kuler i høy hastighet. Disse kulene er stabiliserer godt i både primærvåpenet mitt og i reservevåpenet som er en gammel og utskutt mauser! Får de opp i 720 m/s med 51 grs N160, men det betinger colletdie.

Som universalladning bruker jeg 150 grs Barns TSX ladd til 870 m/s. Dette er en ladning som til tross for rellativt høy hastighet ødelegger lite kjøtt :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått kronografert noen ladninger med sierra 240gr kula.

Med n-160 krutt ble det

47gr 650 ms

49gr 680 ms

50gr 716 ms

 

med n-560

51gr 665 ms

52gr 691 ms

 

Forøvrig ingen tegn til høyt trykk, eller at kulene ikke ble stabilisert i bøsja mi.

Ikke helt fornøyd med hastiheten enda, så får prøve og lade meg forsiktig oppover.

Går ut fra at trykket stiger ganske raskt med 160 kruttet videre oppover,men med n-560 bør det vel være mulig å gå opp endel til.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært og prøvd noen fler ladninger med 240gr sierra igjen

N 160 51gr 720 m/s

 

N560 53gr 705 m7s

54gr 712 m7s

 

Liten tendens til flate hetter med n-160 kruttet i dag, serut som det ikke er mer å hente på det heller, kunn 4 m/s mer en med 50 gr.

 

Med 54gr n 560 startet samlingene og komme. Samla på ca 25-30mm i mauseren min, noe som ikke er så værst for den bøsja.

Hadde jo ønska litt mer hastighet da, så får prøve og gå litt mer opp med n 560.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...