Jump to content

En innvilget søknad å regne som "våpen" i garderoben??


Sør-jeger

Recommended Posts

Hadde en rar samtale med mitt våpenkontor.

 

Jeg har 3 våpen registrert, og tre til godkjente (dvs innvilget våpensøknad ).. i mellomtiden mens de tre ble godkjent, søkte jeg om to til.. slik at jeg hadde inne 5 godkjente våpensøknader ( deriblant en var bytte av en av mine brukte rifler mot en ny fra en butikk ). Jeg hadde ombestemt meg og skulle kjøpe et annet.

 

Ifølge mitt våpenkontor, som ringte meg opp og fortalte meg at jeg har ikke lovt å søke på mer.. fordi en innvilget søknad er det samme som en plass i min garderobe.

 

Jeg prøvde å si, kan jeg ikke ha en innvilget søknad og ikke bruke den? Ifølge dem, nei. Så jeg må vente et år til den går ut på dato..??

 

 

Så, de to søknadene jeg søkte på i mellomtiden, deriblant et bytte, sannsynligvis ikke blir godkjent. Får vente på brev ifra dem.

 

 

Jeg mente at en søknad som er innvilget, men ikke blir brukt, fordi jeg har ombestemt meg ikke er et problem.. ifølge dem, var det et "problem".

 

 

Hva sier dere?

Link to comment
Share on other sites

Når jaktvåpengarderobeordningen praktiseres slik som den gjør så sier det vel seg selv at de ikke vil gi deg tillatelse til å kjøpe 5 jakevåpen til hvis du har 3 fra før? Om du lover å ikke bruke noen av tillatelsene har ingen ting å si.

 

Men du kan returnere ubenyttede tillatelser til våpenkontoret for makulering.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner.. men de nevnte ingenting om returnering. Jeg spurte, " kan de ikke "rives i stykker/makulers"? Nope.. innvilget var innvilget.

 

Deriblant var en av de to siste søknadne var bytte av en rifle jeg har idag, mot en ny.. Det hørtes ikke ut som det var mulig heller.

 

 

Venter spent på brev ifra dem..

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg søkte la jeg ved en post-it med "makulert innvilget søknad på rifle repeter kal. .30-06 da den ikke blir brukt" skrevet på, og det gikk helt greit (HSPD). Jeg hadde nesten full garderobe når jeg søkte og det var nettopp for å unngå "du har allerede søknader du ikke har brukt".

 

Tydeligvis er det litt forskjell på hvordan det praktiseres?

Link to comment
Share on other sites

Såklart kan du ikke "bare bytte med butikken". Du søker på ett nytt våpen etter at butikken har mottat din og regget den over på seg (slik at den plasssen det gamle våpnet tok nå da er ledig om garderoben er full). Jeg gjorde noe tilsvarende engang, da fikk jeg med en bekreftelse ifra butikken på at di hadde motatt våpnet og registrert det på seg. Siden registreringen tar litt tid så sto våpnet på meg i 3-4 uker til, men politiet godtok bekreftelsen ifra butikken...

Link to comment
Share on other sites

Om det er "såklart" kommer litt an på hvor fleksible de er på ditt lokale våpenavsnitt. Har bytta et par våpen (ligger over garderoben) der jeg har fått innvilget søknad mot å skrive på søknad at et spesifisert våpen blir avhendet ved innvilget søknad.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Sist jeg søkte la jeg ved en post-it med "makulert innvilget søknad på rifle repeter kal. .30-06 da den ikke blir brukt" skrevet på, og det gikk helt greit (HSPD). Jeg hadde nesten full garderobe når jeg søkte og det var nettopp for å unngå "du har allerede søknader du ikke har brukt".

 

Tydeligvis er det litt forskjell på hvordan det praktiseres?

 

Jeg har gjort det samme, også hos HSPD.

Om de(våpenkontoret) sier til TS at det ikke er mulig så viser det nok en gang for forskjellig politidistriktene tolker/håndhever lovene.

Link to comment
Share on other sites

Pipe er våpendel og teller ikke i garderoben. Du kan ha så mange piper du vil til ei låskasse.

For å si det litt enkelt så skal du ikke med det du har av låskasser og piper ( i jaktvåpengarderoben ), kunne montere mer enn 6 funksjonelle våpen samtidig.

 

Hvis jeg har forstått det rett så har du tre våpen, søker om tre våpen til samt to piper. I såfall er du innafor jaktvåpengarderoben på 6 våpen og alle søknadene skal innvilges. Hvis det ikke er noe annet som er til hinder for dette.

 

Når det gjelder bytte så kommer dette ann på hvor fleksible ditt våpenkontor er. Noen tillater at nytt våpen kjøpes i påvente av at et annet avhendes, andre gjør det ikke. Bytte i butikk bør egentlig gå greit, da kan du levere våpenet til butikken og legge fram den gule gjenparten/selgers eksemplar når du leverer søknaden på våpenkontoret. Få de til å kopiere denne, IKKE gi den fra deg. Både gule og blå gjenparter av våpensøknad må du legge i en perm sammen med ev bekreftelser på våpen innlevert til destruksjon. Dette kan spare deg for trøbbel i framtida, fordi våpenregisteret dessverre ikke er feilfritt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...