Jump to content

Beste kikkert til salong for 1000 kr?


Sørlandsjeger

Recommended Posts

Hva tror dere om denne Tasco-kikkerten på ei salong? Har dere noen anbefalinger som ikke koster skjorta x2? :P

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14600&prodid=4291

 

Dette holder sikkert. Tasco har holdt på i en mannsalder eller to, så kvalitet skulle det vel være. Prisen er utrolig lav, så om du tar sjansen og bommer, så har du ikke tapt store penger heller. Sjøl har jeg JahtiJakt-kikkert i 3-9x40 med opplyst prikk i retikkelet. I følge mange noe av det verste man kan finne på å sette på ei rifle, ja nærmest så en burde blitt ledet inn på den rette sti med "bittelitt" stump vold med skarpe gjenstander. Imidlertid funker den som fy på salongrifla mi. Skuddene sitter limt i samme hullet på 70 meter, enten jeg skrur opp eller ned forstørrelsen. Har for øvrig ikke tenkt på jaktbruk med denne.

 

Optikken på slike kikkerter er jo ikke heeelt på høyde med en tjuetusenkroners Swarowski, så den fungerer sikkert ikke så godt i skumring og i motlys og i dårlig vær. Tenk derfor også litt på hva bruken skal være. Rypejakt på fjellet? Blinkskyting i solsteiken bak låven? Tascoen til den prisen er nok mer en "bak-låve-skyte-kikkert".

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte to Tasco kikkerter fra USA for noen måneder siden, modellen heter World Class og jeg bruker en 3-9x40 på min Brno salongrifle og er svært fornøyd med kikkerten.

Den andre som er 3-9x50 skal brukes på en jaktrifle som jeg skal kjøpe i løpet av høsten, blir trolig en T3 i 308 eller 30-06.

 

Begge kikkertene inkludert Weaver ringer kom på under 1000kr og uten den store kunnskapen om optikk kan jeg ikke se noe som er helt feil på denne modellen, har prøvd begge kikkertene i skumring og for meg fungerer de fint.

Link to comment
Share on other sites

berre drit.......kjøpte et sånn til luffa, bakerste linsa ramla ut :D fekk bytta til nytt med forhandler, samma driten igjen :!: jævli jalla, kan aldri tru det tåler mange dråpa vatn iallefall..e nok rekyln i luffa som ødelegg sikte antagelivis, blir litt anna med salong :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Nikko Stirling 4x32 på salongrifla en stund. Har ikke vært så mye å utsette på den, den har tålt behandlingen jeg har gitt den og den er grei nok, men det er ikke akkurat Swarovski-kvalitet på det man ser gjennom den. Kjøper man billig optikk kan man ikke vente seg noe annet enn "billig" kvalitet ;)

 

Kjøper du billig nytt ville jeg absolutt gått for fast forstørrelse. Mindre rallemikk som kan ryke på den måten.

Link to comment
Share on other sites

Bushnell Elite 3200 Tactical 10x40 fra statene..

 

http://www.snipercentral.com/bushtact.htm

Man skal lete lenge etter noe bedre for den prisen, men ulempen/fordelen er en det er et taktisk kikkert med fast 10x og mildot. Ypperlig til litt langdistanse :)

 

Kan si meg ganske enig i anbefalingen til Liestøl. Har en slik selv på min Sako 22 LR

11afzm8.jpg

 

Men skal du ha noe som er billig og greit til litt plinking med salong (ikke langhold) så ville jeg heller vurdert en Bushnell 4x32 i stedet for Tasco...

 

Denne er billig og bra. Har testa et par slike før (et par kompiser som har).. Den ene står på en halvauto salong, og den andre står på ei elgrifle :? Ingen av dem har sviktet så langt. - så vidt jeg vet.

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=67948

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Bushnell Trophy 3-9x40 på min salong. Det funker helt greit. Fikk dugg på innsiden i det første siktet, men fikk nytt av forhandler, og har ikke hatt problemer etterpå. Når det er sagt er ikke dette et sikte jeg ville kjøpt i dag.

 

Jeg savner et sikte med mildot, og vurderer derfor å bytte det ut! Dermed vil jeg heller anbefale deg å legge litt mer penger i siktet, så du slipper å oppgradere senere :D

Link to comment
Share on other sites

Husk at på en salong blir det ofte skyting på korte hold (f.eks. innendørs trening på 10-15m). En vanlig kikkert får du ikke skarp på den avstanden (ihvertfall ikke en 9x, en 4x går kanskje). Derfor mener jeg at det er en stor fordel med AO (Adjustable Objective) på en salong. Da stiller du parallakse og fokus med et ekstra ratt på kikkerten.

 

Jeg har en Nikko Stirling Gold Crown 3-9x42 AO (Puh..). Denne kostet oppunder kr. 1000 i fabrikkny tilstand, og er vel omtrent et lite hakk bedre enn Tasco, tipper jeg. Den har funket greit på min salong så langt (ca. 2000 skudd). Ser at Jaktdepotet har noe liknende til under tusenlappen.

 

Men uansett, mest kvalitet for pengene får man med fast forstørrelse og uten AO. Men ikke desto mindre er det en fordel med variabel forstørrelse og AO. Columbi egg nok en gang, dessverre...

Link to comment
Share on other sites

å skal jeg ikke si noe om merke.

Men kjøp en kikkert med AO, da har du muligheten til å skyte på korte hold. Før eller siden så havner du på en innendørs skytebane og da er det grøt i de fleste kikkerter på avstanden 15m.

Mn cal 22 kikert er 6x24 -50. Og fungerer utmerket til jakt :D:D .

Angående TOZ 17, har hatt en :evil: , glad jeg fikk gitt den vekk til et vandaliserings eksperiment :D .

Link to comment
Share on other sites

noen som har kjennskap til Toz 17-salongrifler?

 

Har en slik, grei nok, og billig, men Toz 17 var sikkert billig for 20 år siden, Gressvig? (eller enda lengre siden...). Fremsiktet sitter så langt frem på løpet at demper blir vanskelig (må i tilfelle slå innvendige gjenger). Det var også litt plundrete å få ordnet ringer til kikkert, litt usikker på sporbredden til kikkerten. Skulle ha minimum høyde, riktig avstand til øye, men allikevel beholde jernsiktene (en nevrose jeg har, det der...). Lurer på om ikke Sako her inne har/ har hatt en slik, han har sikkert bedre kunnskap om den enn hva jeg har. Jeg er forresten litt i tvil om tilstanden på løpet på den jeg har...(dvs, må prøve flere varianter av ammo). Endte også opp med en Tasco 3-9 x 32 fra Jakt og Friluft i Arendal, helt grei til det bruket jeg har (og billig det også). Avtrekket kunne ha vært bedre, samme med finish (og spesielt på sluttstykket).

 

Billig og brukbar, både kikkerten og salongen, og noe jeg ikke er redd for riper på.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ville kjøpt noe med paralaksejustering. Tror du får kikkerter med paralaksejustering til 1000 lappen også.

 

HVORFOR? Fordi kikkerter vanligvis er paralaksejustert (fast) på 100 meter,- og du gjerne skyter på noe kortere avstander med salongen - i alle fall på blink. Inne blir det fort 15m baner, og da blir kikkerten med 4x forstørrelse og 100m paralakse ubrukelig.

 

(Derfor jeg selger Fontainen min som tidl. stod på salongen. Kunne stille skartp på 2 x på 15 meter. Gikk jeg høyere opp ble trådkorset/bildet uskarpt.)

Link to comment
Share on other sites

Paralaksejustering er på en måte det samme som fokusering på et speilreflekskamera.

Man stiller fokus skarpt på den avstanden man vil ha et skarpt bilde av.

 

Altså man stiller skarpt på 15 m hvis det er det man skal skyte på / ta bilde av. Neste bilde / blink er kanskje på 25m og da stiller man igjen. Når holdet er langt nok borte kommer fokus over til "uendelig" og man slipper å stille selv om fokuset varierer i avstand (så lenge all fokus er lengre enn den "uendelig grensen" som din optikk har).

 

Jeg har et Bushmastersikte 3-9x40 som er ok til salong.

300,- pluss porto og evt. oppkrav så er det solgt.

 

Det er skarpt på korte hold hvis du kun benytter de lave forstørrelsene.

 

Jaktdepotet.no i Drammen har en Zastava salong som koster så vidt over 2000,- uten kikkertsikte. Mitt samler innenfor en snusboks på 100m med eley target (billig 22LR ammo) liggende med støtte.

Link to comment
Share on other sites

Bushmaster og en billig Bushnell / Tasco vil jeg si er NESTEN det samme. En Bushmaster er jo ikke noe dyr sak.

 

Montasjer er ikke med dessverre for de holder en Zeiss Conquest 3-9x40 oppå min nye, nevnte Zastava .22LR :wink:

 

Snakker om at rifla er verdt 1/5 av siktets pris dengang jeg kjøpte det (bortsett fra at jeg ikke kjøpte det på xxl dengang (9999,-) men fikk tak i det fra USA for 4500,-).

 

Hehe... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva er paralaksejustering? :)

 

Noe jeg ikke ville vært uten på salongen.

 

Normalt er paralaksejusteingen på kikkertsikter fast, og oftest stilt inn/produsert slik at trådkorset (i siktet) og målet (det du skyter på) begge er skarpe på 100m.

 

Når du flytter deg nærmere målet,- blir det en progredierende disharmoni mellom skarphet på målet og skarpheten på retikkelet/trådkorset,- og på korte avstander (eksempelvis 15-20 meter), vil siktet ditt bli praktisk ubrukelig,- spesielt ved høy forstørrelse. Retikkelet vil oppfattes meget uskarpt i forhold til målet hvilket ikke burde trenge noen ytterligere konsekvensutredning. Effekten blir forsterket jo høyere forstørrelse på siktet.

 

Eksempelvis er/var min Fontain 1,5-6 x 44 kun brukende ved skyting 15m innendørs,- ved forstørrelse opp til 2(?). Over det ble retikkelet for uskarpt i forhold til målet.

 

(Løste dette ved investering i en Leupold VX II 3-9 x 33 EFR med paralaksejustering fra 10m-). Meget godt fornøyd. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

dersom du kan strekke deg litt kan du jo få en leupold rifleman eller vx-1 (eller noe annet i samme klassen) over dammen. et par hundre dollar pluss frakt og kanskje staten skal ha en slump å om de ikke er snille i jula. jakt og friluft har et bruktmaked for optikk der du kan hente en leupold for ca 1500 norske å. vet av erfaring at det kan være dyrt og handle billig selv til salongen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...