Jump to content

Samletråd for Valmet kombi :)


diddian

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg har en Valmet 412 kombi i kaliber 12/308w som ble kjøpt brukt for 9-10 år siden. Hadde et merkelig problem med å samskyte løpene.... på 25 - 30 meter gikk rifleløpet 30-40 cm over senter i "haggelskura". Det endte med at jeg fikk en børsemaker til å lage en ny sammenføyning for den fremre delen av løpene som øker distansen etpar mm. Etter denne justeringen ble kombi'n som den skal være. Har en gammel Aimpoint 2000 på toppen som jeg synes funker brillefint på rådyrjakta. :D

Akkurat det same skjedde med mi Valmet212 som eg kjøpte i 1980.Ingen problem so lenge eg brukte dei åpne sikta(klappsikte),men då eg fekk på zeiss microsikte måtte eg gjere det same.Cal.12-70 og 308.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei hei....

Jeg har akkurat arvet en valmet 312. noen som veit åssen jeg kan finne ut hvor gammel denne er?

Fikk også tips av en kamerat om at je burde brotsje opp løpene for å kunne skyte allt mulig i den. hmm hvorfor det egentlig og hva gjøres da??????

Link to comment
Share on other sites

Har to stk Valmet 212, ei hagle i 12/70 med enkel avtekker- og en kombi i 12/70- 308 med dobbel avtrekker. Til turer er det fint å kunne supplere kombien med hagleløpet fra hagla, og være rustet til det meste. Er fryktelig glad i disse våpnene, kombien har gådd som ei stråle fra første skudd- først med åpne sikter, og etter hvert med kikkertsikte på toppen. Begynner å bli en del gode minner og vilt med denne- min hittil største rev skutt under trykkjakt i halvmeterdyp nysnø i stygt terreng en gnistrende vinterdag var faktisk debuten for denne kombien, en rifledouble på rådyr med rask omlading minnes jeg også godt , noen fine orrhaner- både på topp og støkk, ei gaupe med hagleløpet på kombien etter lang postering på to dager gammelt bakspor, gluggrever, hjort, harer, ett par ungtiurer etc- allsidige våpen! Mitt våpen samskyter foressten rifle- og haglløpet godt.

 

MEN- om noen kan fortelle meg eksakt hvilken Sako-montasje som passer på disse så ville det vært glimrende, da skulle min "halvprovisoriske" kikkertmontasje blitt erstattet med ei slik.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
  • 3 months later...
  • 2 months later...
  • 4 months later...

Hej!

 

Jeg har købt mig en Valmet 212, og vil gerne montere en kikkert på den i en hurtigmontage.

Jeg er kommet frem til at det skal være en Sako optilock montage, men monteres ringene direkte på løbet eller skal der også montere baser?

Jeg vil nemlig gerne kunne skyde uden kikkerten monteret, uden at montagen irriterer udsynet.

Findes der en hurtigmontage der sættes direkte ned i basen på Valmet 212, så den kan tages helt af?

 

Venlig hilsen

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

har en tikka 412 som jeg har montert LEUPOLD hurtigmontasje og sako optilock ringer på, kan ta av kikkert uten at treffpunktet forandrer seg, meget fornøyd med dette. hurtigmontasjen koster ca 1700.-

ring Aaberg i lyngdal eller jakt og friluft i arendal de kan si om denne montasjen passer på 212 :D

Link to comment
Share on other sites

Det finnes et annet alternativ. Jeg fikk meg ei 212 for en måneds tid siden, men de montasjene som fulgte med børsa var litt tassne. De lokale gode kreftene som stadig hjelper meg, fikk tryllet frem et par originale sakomontasjer som tidsriktig passer til børsa.

 

Jeg har ikke fått prøvd børsa enda, og dermed om treffpunkt endrer seg ved av og på påmontering av kikkert.

 

Sånn ser det ut i allefall, legg merke til den lille stoppklakken i montasjen som går inn i sporet på skinna på børsa.

 

DSC_0318%5B1%5D.JPG

 

DSC_0320%5B1%5D.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 month later...

Har nå fått prøvd 212'en litt. Brukt på rypejakt i helga var det ikke suksess.

Prøvde meg på ei djævelsk sky fjellrype, med rifleløpet på 110-120 meter. En litt i drøyeste laget sidevind var nok årsak til bom.

Fikk så ei skogrype som fløy opp fem meter foran meg, og børsa lå klar i hendene. Fyrte av på passelig hold, og ble stående forfjamset over at ho ikke datt. Knakk børsa for å lade om, og så at haglepatronen ikke var avfyrt, kikket litt ned og da gikk det opp for meg hvorfor det var så lite rekyl. Med ullvotter på hendene hadde jeg brukt bakerste avtrekker.

Må nok bare få litt mer rutine på bruken av det som synes å være ei fin børse. :smile:

 

edit:

Har nå på en Leupold Mark AR, 1,5-4x20, synes dette passer godt på børsa. Div prøveskytinger etter av og på med hurtigmontasjen viser bare ytterst små treffpunktendringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisan

Var i ferd med å bytte kombipipe fordi jeg ønsket kal 222 i rifleløpet. Byttet med en trivelig kar, men da jeg skulle pusse det nye løpet så oppdaget jeg merker/groper i bommene litt innenfor kammeret. Er vel resultat av gravrust tenker jeg. Er det andre som har slikt i sitt 222 løp som har erfaring med hvordan dette påvirker presisjon, vedlikehold og levetid på løpet? Bør jeg gjennomføre byttehandelen(med noe mellomlegg) eller avbryte og slå meg til ro med 308 løpet mitt?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Noen her inne som bruker aimpoint micro på valmet/tikka kombien? Jeg har en 512 og aimpoint micro med blaser montasje. Tenkte å bruke aimpointen på kombien også, og lurer på hvilken montasje som passer. Er det 11mm skinne som gjelder? Flott om noen kan svare på dette :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har micro på min finn classic.

Tror det var 11 mm jeg kjøpte. Fikk børsemaker til å sette på et hjul i stede for skrue til å feste montasjen med, han monterte også en tapp ned fra montasjen, som passer i i sporet på løpet.

Så nå kan jeg ta av å på siktet uten at treffpunktet endrer seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Heisann - nyervervet en kombi 212 i kal 12/70 - .222 rem og skulle hatt ny kolbekappe til denne, finnes dette å skaffe orginalt?

 

Så den store diskusjonen - SIKTE! Har bestemt meg for en aimpoint micro og så er det da denne monteringen, har den en montasje som kan skrus rett på skinna til 212`en eller må jeg til børsemaker for å gjøre noe her?

 

Takk for svar :=)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har kuket det litt til med min 212.

 

Etter demontering for første gang, med grundig rens av hele mekanismen, ville ikke sikringen til avsikret posisjon. Kjente det måtte være ei fjær som trykket i mot.

Etter ny demontering og noen prøvemonteringer tok jeg ut den lille spiralfjæra som ligger foran sikringsknappen. Nå går sikringen frem og tilbake som før, men den går ikke automatisk på lenger.

 

Tips til hva jeg har gjort galt og hvordan jeg skal rette det mottas med stor takk :D.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 3 months later...
  • 6 months later...

Hallo Valmet venner!

 

Har vært Valmet samler og entusiast i snart 30 år men mangler et dobbel rifleløp til en 412S i 9,3x74R. Er det noen som kan hjelpe meg her? Har sporadisk fulgt med på finn.no og ringt diverse våpen handlere uten hell. Har og forsøkt fjesboka noen ganger, negativt her og. Visst dere har eller vet om noen som har et de vil selge så er jeg veldig takknemlig for hjelp.

 

mvh Frank Haugland

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er valmetsamler selv, og fikk kjøpt et 9,3x74R løp for to år siden. Betalte 10 000 med zeiss diavari 1,5-4,5x18. Skutt 40 skudd, fikk med tomhylsene.

Du kan selvfølgelig kjøpe Finn Classic løp,men disse el laget i Italia, og har mye lavere kvalitet.

Har to valmet petra 30/06 og 308 halv auto med diverse magasiner, plus to valmet 412. En er håndgravert fra fabrikken og laget i (tror jeg) 50 eksemplarer. Nydelig våpen!!

Til 412 har jeg 9,3x74 bobbelt løp, 7x65 dobbeltløp, 308x12/76 kombi, og 12x12/76 hagle løp med skrew in chok

 

Du er den første her som synes å sette pris på Valmet tross i den super kvaliteten de leverte til en rimelig pris!

Setter pris på om vi kan chatte litt

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Hei, har en valmet kombi 222 og cal 12. er ute etter cal 12/12 løp til denne.

men ser det er valmet 212 og 412, hva er forskjellen? Trodde valmet lagde bare 412 som kombi? Finner ingen god kilde på dette, kjøpte våpenet av en eldre kar. Han mener våpenet er en 412, han har et jaktblad der det står det var laget Valmet  kombi 412. Tikka 512, og Finn Classic  håper på svar😊

mvh

Geir Inge Gjermundnes

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påberope meg å være noen ekspert på Valmet, men 212 er en eldre modell enn 412. Mellom der hadde du også 312 en liten periode. Pipesett for disse modellene går ikke om hverandre.
212 ble i alle fall levert som hagle cal 12/70 og kombi 12/70-222 og 12/70-308, dobbelrifle 308. Sikkert mange andre kombinasjoner også, men disse er det jeg har sett. Var å få med både single trigger med løpsvelger og dobbel trigger.
De hadde også en slankere modell den gang, en 220 som ble levert i cal 20/76. Har en slik sjøl. Disse skal også ha blitt levert som kombi i Finland, men jeg kjenner ikke til om noen slike er kommet til Norge.

 

Ser våpenet ditt slik ut fra siden så er det en 212.

212.jpg.a791f78cf8fc258150dc774b59902a4e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (24 minutter siden):

Skal ikke påberope meg å være noen ekspert på Valmet, men 212 er en eldre modell enn 412. Mellom der hadde du også 312 en liten periode. Pipesett for disse modellene går ikke om hverandre.
212 ble i alle fall levert som hagle cal 12/70 og kombi 12/70-222 og 12/70-308, dobbelrifle 308. Sikkert mange andre kombinasjoner også, men disse er det jeg har sett. Var å få med både single trigger med løpsvelger og dobbel trigger.
De hadde også en slankere modell den gang, en 220 som ble levert i cal 20/76. Har en slik sjøl. Disse skal også ha blitt levert som kombi i Finland, men jeg kjenner ikke til om noen slike er kommet til Norge.

 

Ser våpenet ditt slik ut fra siden så er det en 212.

212.jpg.a791f78cf8fc258150dc774b59902a4e.jpg

Hei, takk for svar.

den ser lik ut ja, jeg har singel avtrekker med løpsvelger.

Når jeg nå er ute etter hagleløp, kan en kjøpe en valmet 212 hagle og anta at løpet der passer en Valmet 212 kombi?

Link to comment
Share on other sites

Det spørsmålet kan jeg ikke svare deg på da jeg ikke har vært borti andre enn de som har kjøpt flere pipesett samtidig. Intensjonen var sikkert at det skulle gå om hverandre, men så var det spørsmålet om hvor likt ting ble over tid med datidens produksjonsmetoder. Det er helt sikkert folk her inne som veit langt mer om dette enn meg, og med litt tur så ser de denne tråden.
Jeg lever selv i håpet om at det en dag dukker opp ei kombipipe til 220, og da kjøper jeg uansett og så får jeg heller bruke en børsis for litt tilpasning om det er behov.
Fornuftig, nei. Moro om det går, ja :-)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans Geir said:

Ja, 212 hagle løp vil passe......

Den vil forhåpentlig vis passe. Noe justeringer bør en påregne. Det var vel først ved 412 modellen at Valmet hevdet alle løpssett gikk over ens i alle kasser og fortre. Selv med 412 har jeg vert borti at en må justere fortre noe for at alt det skulle passe. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 3 months later...

leser at tikka kombi havner i denne tråden, 


Lenge ønsket kombi, og kom over denne brukt ifjord. Fikk mange turer men ingen fall. Blitt svært glad i denne nå. 
 

Tikka M77K 

12/70

6,5x55


Samler svært godt med Norma Elite og ingen klatring. 
 

Den har felt både rådyrbukk og kronhjort hittil i sesongen🦌

BDA47A2A-3C3D-4072-82CD-22351F5B314D.jpeg

F1CF3316-9D90-44F4-AB07-BD6E18DAC9E7.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
vsmeen skrev (På 20.11.2022 den 21.53):

leser at tikka kombi havner i denne tråden, 


Lenge ønsket kombi, og kom over denne brukt ifjord. Fikk mange turer men ingen fall. Blitt svært glad i denne nå. 
 

Tikka M77K 

12/70

6,5x55


Samler svært godt med Norma Elite og ingen klatring. 
 

Den har felt både rådyrbukk og kronhjort hittil i sesongen🦌

BDA47A2A-3C3D-4072-82CD-22351F5B314D.jpeg

F1CF3316-9D90-44F4-AB07-BD6E18DAC9E7.jpeg


 

åssen skinne til kikkerten har du på denne? ☺️ har samme kombien selv men sliter med å finne skinne som passer til den kombien 😅

 

Edited by Habben97
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...