Jump to content

Samletråd for Valmet kombi :)


diddian

Recommended Posts

Noen som veit hvor man kan henvende seg for å skaffe seg ny kolbe til valmet 212. Snakket meed Aaberg, men han hadde ikke kolber til den modellen, og siden fabrikken ikke eksisterer lenger, er det vel tvilsomt om det hjelper å kontakte de som nå lager finn clasic?? Så det var en tidligere i tråden som skeiv noe om livstidsgaranti???

Link to comment
Share on other sites

er på jakt etter en valmet 412 kombi., og har noen spørsmål jeg håper noen her inne kan svare godt på.

Er blit fortalt at det er forsjell p kombikassene og haggelkassene, der det i kombikassene er forskjell på tenstiftene. Den nederste(til rifleløpet) skal være noe mindre, for å ikke slå hull på tennhettene. Stemmer dette???

Og i såfall er det lagt kombier med enkel avtrekker eller er det kunn haglene som er laget med det??

 

Håper på bra og fornuftige svar

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 6 months later...

Hva koster det slik ca å brotsje opp et 70 kammer til 76 hos børsemaker? fikk inntrykk av at det var flere her inne som har gjort det. Jeg har en 412 s med 12/76 -222 og haglepiper 12/70, kunne tenkt meg og hatt haglepipene også i 12/76 sjølv om jeg vet det er mange som synes det er unødvending.. men når man ikke skyter stål, men vil ha god ammo så synes jeg faktisk at uvalget er bedere i 12/76. I allefall der jeg har handla.

Link to comment
Share on other sites

joda har da en Valmet Kombi jeg også. En 412..

 

Kaliber 12/70 og .222rem

 

Min skal bli brukt først og fremst til småvilt jakt. Går bra med det lille av fabrikkammo jeg har brukt og bare jeg blir frisk igjen så skal jeg lade litt til den også :mrgreen:

 

Du burde jo skaffe deg et dobbeltløp i 375win og en Win 94 bigbore i samme kaliber :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann!

 

Da jeg har anskaffet meg ærverdige Valmet 412, og akuratt skutt prøva, lurte jeg på om det er noen her inne som har ett løpssett med over/under hagleløp de ikke bruker lengere? eller ønsker og selge til en som ønsker å bruke samme våpen på fugel og bukk? :shock:

 

Håper på svar fra noen! 8)

 

MVH

Hyggern

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Har akkurat kjøpt et brukt pipe sett i 12 og 9,3.

Har ønsker om å kunne bruke slug i hagle pipa.

Hvordan går jeg frem for å regulere inn rifle pipa i forhold til hagle løpet??

Tenker på innstilling av kilen, fornuftig innskytings avstand med slug osv osv

Står en aimpoint H1 i hurtig montasje på løpet..

 

Mvh

 

Daywalker

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, jeg arva for ca 15 år siden en valmet kombi av min bestefar. denne ble kjøp på slutten av 80 tallet evt begynnelsen av 90 tallet. Jeg regner med dette er en 212? Kan noen bekrefte det? Hvordan finner jeg det ut? Kaliber er 12/70 merket F, full choke? og 308. Regner med det ikke er noe lurt å skyte stål, lerdueammo, i denne?

Link to comment
Share on other sites

Kan klippe inn svar jeg fikk fra Roy Åberg i sin tid:

 

On Mon, 27 Oct 2008, Roy Åberg wrote:

 

> Hei igjen

>

> Dette er nok 212 løp. Det letteste måten å kontrollere dette på er å ta

> løpet ut av kassen ! Tar du løpet RETT OPP av kassen, da er det 212. Må du

> brekke løpet og trekke det bakover er det 312 / 412.

> Setter du inn et "nytt" løp i 212 - 312 - 412 burde det sjekkes av

> børsemaker, men i 90 % av tilfellene trengs det ikke å justeres noe. Ingen

> 312 / 412 løp kan monteres i 212.

Link to comment
Share on other sites

Står at det er en Valmet 412 i første setning;) Og for å levne enhver tvil så er det en 412!

 

Når det gjelder avtrekkere så synes jeg at 2 avtrekkere er å foretrekke når man bruker kombi. Da slipper man kluss under omladning. 412/512 har såpass med rom (imotsetning til de fleste andre kombier) i avtrekksbøylen og mellom avtrekkerne at det går fint å skyte selv med temmelig store handsker på.

 

Noe å ha med i vurderingen når man skal handle ny kombi...

Link to comment
Share on other sites

Ang justering av løp.

Start med å "normalisere" løpene ved å stille de til fabrikkens overettmerker. Bruk en skive for hvert løp. Finn eller lad ammunisjon som går godt i begge løp ellers blir det bare tull. Start med øvre løp. Juster nedre løp så treffpunkt går mot treffpunkt øvre løp. Når du er fornøyd så sørg for å Loctite skruene.

Eller gjør som jeg og overlat det til børsemakeren. Han bruker sannsynligvis såpass mye mindre svindyr ammunisjon på å oppnå samskyting at det lønner seg totalt sett.

Link to comment
Share on other sites

ang samskyting kombi:

 

etter at jeg satte på stor kikkert så har jeg skutt inn den på haglesvermen etter beste evne. Når jeg presser rifleløpet alt jeg kan så krysser kula siktelinja på 18-20 meter. neste gang den krysser blir vel på 200 meter eller noe.. så dette opplegget er jo ikke brukandes. planen å bruke denne mer på revaåta :P

 

så til spørsmålet: hvis jeg setter på et lavt rødpunktsikte(docter eller aimpoint) vil dette problemet bli mindre? (tror igrunn det selv men dumt å kjøpe så mange sikter hvis resultatet blir dårlig) :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så vidt jeg vet er løpsnummeret brukt som våpennummer når det ikke er nummerlikhet. Det er derfor ikke uvanlig at baskyl/ kolbe er "uregistrert" på våpen som er omsatt med ulike nummer på løp/ baskyl. Jeg fikk registrert denne delen på min Valmet da den ikke har samme nummer som noen av løpssettene. Mulig dette er unødvendig, men tenkte det var greit ifm grensekryssing/ jakt i utlandet. Det befinner seg sannsynligvis et løpssett med samme nummer en eller annen plass i landet, men siden dette er en annen del så har det ingen betydning.

Link to comment
Share on other sites

Det er fortsatt lov å eie (og å jakte med) en uregistrert hagle her i landet, så lenge den er ervervet før kravet om registrering kom.

 

Når det er sagt, er det ingen grunn til å la hagleløpet forbli uregistrert. Løpet blir reg. som våpendel, og vil således ikke regnes som ett ekstra våpen i 'våpengarderoben.'

Link to comment
Share on other sites

Fyll ut et vanlig søknadsskjema for erverv av skytevåpen. I rubrikken 'våpen/våpendelens art' kan man skrive 'haglepipesett' eller lignende. Lenger nede på skjemaet fins en rubrikk for 'andre opplysninger.' Her gjør man rede for at det søkes om våpendel, hvilket våpen løpssettet passer til, at det er snakk om etterregistrering av hagle m.m.

Avgift til staten er 50 % av ordinær takst, dvs. halv pris ift vanlig våpensøknad.

Link to comment
Share on other sites

Er på jakt etter hurtigmontasje til min Valmet 212 kombi og kom over Swedmount som i dag lages hos Tommys Vapenverkstad. Er det noen som kjenner til denne montasjen?

http://www.tommysvapenverkstad.se/Reservdelar.aspx

Tommys vapenverkstad har även tagit upp tillverkningen av Swedmounts populära snabbmontage för kombibockar. (.....)Skenan finns till följande kombivapen:

Husqvarna 300, Brno 100, 200, 300, 500, 584, Brno super bock, Antoni Zoli Delfino, Mioku ä/m, med urtag för rekylklack i sidan på spången, Valmet 212, Valmet 412.

Har forstått det slik at Tikka sine hurtigmontasjer kan brukes på mitt våpen. Finnes det noe grunn til å ikke velge denne til fordel for Swedmount montasjen? Pris, kvalitet , brukervennlighet osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Har forstått det slik at Tikka sine hurtigmontasjer kan brukes på mitt våpen.
Dette var visst en sannhet med modifikasjoner. Denne montasjen passer til 412 og 512 men ikke til 212. Det er Sako montasjer som passer til 212.

Optilock Quickmount er bestillt. Dette er jo solide montasjer, så jeg satser på at det blir bra.

quickmount.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 months later...

Ja 412 og 512 løpene smetter rett på....

 

Hadde en runde med min 412 12/222. Kula gikk nesten hull i hull. Ei barnex tsx 50 grn. ikke mange kombier som kan skilte med slik presisjon.

 

Byttet fra originalmontasje, til en MAK montasje med 2 låseører ala QR. Veldig fornøyd...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...