Jump to content

Samletråd for Valmet kombi :)


diddian

Recommended Posts

Ja, då kan me som har valmet eller har mykje kunskap om dette våpne sprute ut me posetive\negative ting om dette våpne! ;)

 

kjøpte just en valmet 412 kombi me ex hagle løp, fantastisk fint våpen!:=)

Blåneringa er ikkje heilt 100% på låsekassen, men dette går vel ann å fikse?

 

Har jo ikkje så møje erfaring me dette våpne, har derre? men har høyrt dei skal være vel så gode så nye kombier!? Bra prinsipp med 3 løpsett! Men er vel vanskelig å få tak i alle 3 løpsetta?!

 

MVH diddian

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Jeg har en Valmet 412 kombi i kaliber 12/308w som ble kjøpt brukt for 9-10 år siden. Hadde et merkelig problem med å samskyte løpene.... på 25 - 30 meter gikk rifleløpet 30-40 cm over senter i "haggelskura". Det endte med at jeg fikk en børsemaker til å lage en ny sammenføyning for den fremre delen av løpene som øker distansen etpar mm. Etter denne justeringen ble kombi'n som den skal være. Har en gammel Aimpoint 2000 på toppen som jeg synes funker brillefint på rådyrjakta. :D

Link to comment
Share on other sites

Ingen problem med stålhaggel i valmeten.

Sitter selv med ei gamlere valmet (212) som eg har skutt mange runder med stålhaggel i uten problemer.

 

Er ikkje alltid enkelt å finne kombiløp til disse haglene nei, er mange som leter etter de :D Meg deriblandt.

 

Nb: livstidsgaranti på valmet, kammerat som fikk ødelagt kolben på sin valmet 212 for noen få år siden, var hos børsemakeren som sa at dette er ingen problem dette er garanti, og han fikk ein ny stokk fra valmet på garantien !! børsa er da godt over 25 år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

hei..

har selv en valmet med både kombi- og hagleløp.. i den sitter det værtfall imp, cylinder i det nederste løpet og modified i det øverste løpet.. tror det skal tilsvare ca 1/4 i det nederste og 2/4 i det øverste løpet.. forøvrig meget gode våpen disse valmetene;)..

er også meget god presisjon og samskyting med kombiløpssettet.. glad for at løpene ikke er lodddet for å si det slik :)

Link to comment
Share on other sites

nå ble jeg litt usikker.. men jeg mener at 3/4 kalles for improved modified hos valmet.. det er improved modified som er trangboringsgraden i kombiløpet på 412 og jeg mener det tilsvarer ca 3/4..

er som sagt litt usikker men mener at valmet har en 5 delt skala for trangboringsgrad på sine våpen.. :|

cylinder

improved cylinder

modified

improved modified

full

så disse gradene av trangboring blir nok en mellomting på vanlige målinger som 1/2 og 1/4 osv..

litt usikker på dataene med tanke på lengde og vekt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

heisann... et lite spørsmål!! var på toppjakt like før jul og mistet noen deler til montasjen.. har derfor tenkt på å kjøpe en ny, men er litt usikker på hvilken som passer til valmet 412.. tips?? må være en montasje som er lett å ta av/sette på :P

Link to comment
Share on other sites

Har en gammel 220K (innkjøpt 1972) med kun haglepiper og skulle gjerne hatt kombipipe til den.

Noen som har noe slikt stående i våpenskapet og støve ned ? ? ? ? ?

Har forsøkt kjøp/salg sidene, men uten hell og lykke.

Kunne vært stas det til mitt aller første innkjøpte våpen.

Var et råskinn med den så lenge jeg fikk fatt i Vihtavuori haglammo (JA, det er blitt importert til gamlelandet det også).

Overgangen til heftig Remington og Winchester taklet den (eller skytteren) ikke like bra, men med Rottweil så ble vi kompiser igjen.

Tenkte vi kunne forsøke å friske opp gammelt vennskap med noen turer etter rådyr og dets like. Da må imidlertid først ei kombipipe på plass.

 

Ble forresten litt stor i øya da jeg så DocHolliday hadde skutt stål i sin gamle 212 :shock:

Såvidt meg bekjent har han nok gått litt utover garantien da. Må vel hoppe over 312 og opp til 412 for at de skal være godkjent for hardmetall?

Link to comment
Share on other sites

har en finn classic 512 sc med extra haglløp. løpene til 512 og 412 går å bruke om en annen. hos rolf aaberg kan du kjøpe nye løp, choker, kolber chokes nøkler og forstokk til disse. http://www.aaberg.no/

er gsnske fornøyd med min 512 men synest blåneringa skulle vært litt bedre. har tatt noe fugl med hagla og en bever med kombien. haglløpa er i 12/76 og rifla i 222 rem. :)

Link to comment
Share on other sites

Har en Valmet 412s i kaliber 12/76-222 rem. Storfornøyd for å si det mildt! Avtagbart kikkertfeste på den. Skal ut med den nå snart og jakte hare og da tar jeg av kikkerten. Skutt 6 rådyr med den i år. Skyter med wingmaster HD hagl, dette er de beste haglene jeg noengang har prøvd. Ulempa er pris. 4 av dyrene var døde i smellen, de andre gangene har dårlig skyting vært årsaken og litt drøye hold..

 

222 løpet er meget presist. Bruker 60 grn NP. Ligger endel bilder på bloggen min av børsa. 2 avtrekkere på min. Dette er en stor fordel på rådyrjakt og spesielt når en bruker hund og dyra kommer fort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Valmet 412s kal.12/6,5*55 for 10 år siden. Brukte den til jakt med finsk spets.

Riflepipa hadde en fantastisk presisjon,og jeg som er sånn bob bob til å skyte skjøt jevnlig treskuddssamlinger på 40mm på 200 meter noe jeg syntes var jækla bra. Den originale avtagbare kikkertmontasjen fungerte også perfekt uten treffpunktforandring ved av og påsetting til meg.

Solgte den fordi den var for tung å drasse rundt på til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Har foresten et 71cm hagle løp til 412/512 til overs. Faste choker.

 

Utover det har jeg : 412s Hagle 12/76

412 Kombi kaliber 12/70-243win

412 kombi kaliber 12/76-9,3x74R

412 dobbeltrifle kaliber 9,3x74R

 

Meget gode våpen. Og til de som lurer: alt som heter Valmet 412, Tikka 512 og Finn-classic, går overens, med tanke på deler og løp.

Link to comment
Share on other sites

@Finnlight 338 WM: Synes du 9,3 x 74 R er overkommelig som kaliber i valmet'en? Jeg har en 412 S hagle, og ønsker meg dobbelrifleløp til å bruke når jeg driver etter elg og rådyr. Jeg har igrunnen sett meg ut 7 x 65 R som passende, siden jeg ikke er vant med mer rekyl enn 30-06, men dobbeltrifle skyter man vel stort sett stående på jakt, så rekylen er kanskje ikke noe ankepunkt i så måte?

 

Jeg er derfor interessert i å kjøpe brukt dobbeltrifle løpssett til Valmet 412 S, men har insett at markedet ikke akkurat flommer over av single pipesett..

Link to comment
Share on other sites

@Finnlight 338 WM: Synes du 9,3 x 74 R er overkommelig som kaliber i valmet'en? quote]

 

Nå skyter jeg med denne stort sett bare på jakt, å da merkes ikke rekylen i det heletatt.

Tar 3 skuddene på oppskytinga, og synes ikke rekylen er noe verre her, en hva den er i ei 30-06. Nå er da ikke Valmeten noen lettvekter heller da, men 9,3`n slår ikke, den bare skyver.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noen som har erfaringer med dobbeltrifleløp til Tikka 512? Hvor godt løpene samskyter, og eventuelt hvor jeg kan få tak i det?

 

Samskyting er et mindre problem på disse enn med våpen med sammenloddete piper da pipene er justerbare, men du må framdeles finne ammunisjon/ ladning som begge piper trives med for å få god samskyting.

 

Ikke så enkelt å finne brukte dobbelrifleløp i 9,3 i hvert fall. Holdt på et år og leita selv før jeg "beit i sureplet" og kjøpte et nytt Finn Classic sett fra Aaberg. Dette settet krevde mer enn alminnelig mye tilpassing for å passe på min "gamle" Valmet 412 kasse.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har 76mm kammer kan du det. Forøvrig er valmeten testet slik at du kan brotsje opp et 70mm kammmer til 76mm. Men 76mm kan ikke brotsjes til 89mm.

 

Okei.

 

Nå kommer det et litt dumt spørsmål: Hvordan kan jeg sjekke at jeg har 76 millimeter kammer? Tror det er 70, men spør fordi jeg er usikker.

 

Og en ting til, hvor får jeg tak i en slik brotsj, eller bør jeg få en børsis til å brotsje?

Link to comment
Share on other sites

Får vel slenge inn et bilde av kombien min også her :) . (Valmet 12-308) Den har vært lite brukt de siste årene pga samme problem som nevnt tidligere i tråden. Får ikke hagleløpet til å samskyte med rifleløpet :evil: . Må vel ha meg en tur til en børsemaker for å få gang på den igjen.

 

Bilder006.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...