Jump to content

Pris på kaliber bytte


Ståle R

Recommended Posts

Leker med ideen med å bytte kaliber i en winchester m70 featherweigth jeg har.Børsa er orginal i 6,5x55 å har meget god presisjon.Likevel så ønsker jeg meg litt mer punch til elgjakt :winke1: Tenker da enten 30-06 eller 8x57is.Hvor mye koster en slik jobb hos børsemaker?Utenom prisen av selve løpet.Og viktig att børsa ser mest mulig ut som orginal.Pipa blir kanskje litt tykkere,men det får gå..

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over har 6,5x55 en misdannelse slik at den er anderledes enn standardpatronene. 308 Winchester, 30-06 Sprng, 270 Win, 280 , og en rekke patroner er standarisert slik at de er like i hylsebunnen. Det kan imidlertid være du må tilpasse noe i magasin / mating. Men det er bagateller.

Link to comment
Share on other sites

Vet...Men synes 6,5x55 er fryktelig kjedlig :o Også er løpet kappet på 48cm så er skeptisk til om den klarer storvilt kravet med fabrikk ammo.

 

Høres ut som om et løp som er kappet til 48 cm i 6,5 x 55 er i snaueste laget for å holde kravet til storvilt.

Jeg fikk bekjed fra børsemakeren om at lengden etter kapping av 6,5 x 55 løp ikke bør være under 56 cm.

Helst unngå kapping i det hele tatt.

Gå opp på 308 eller 3006. Nok drag i de kalibrene til alt storvilt i Norge.

Da holder du også kostnadene nede mht. ammunisjon :roll: . Dessuten stort utvalg i de kalibrene!

Link to comment
Share on other sites

et løp som er kappet til 48 cm i 6,5 x 55 er i snaueste laget for å holde kravet til storvilt

Kravet til storvilt vurderes ut fra nominell ytelse på fabrikkammo, altså oppgitt ytelse uavhengig av løpslengde. For hjemmeladinger er det i utgangspunktet opp til jeger å forsikre seg om at man er innenfor, men om man kan vise at ytelsen er lik eller bedre enn godkjent fabrikkammo tviler jeg på om en får problemer.

Link to comment
Share on other sites

Rafdal har original løp i 3006 til featherweight, ikke noe poeng med 308 i lang kasse med mindre du vil kappe; hvis du vil beholde hørselen og ikke bruker demper er det lite poeng å kutte for mye av løpet uansett.

 

Totalt vil det komme på ca 1500 kr + omregistrering. Så på samme jobben til en Remington, bare fra 3006 til 6,5, da for rifle til reinsjakt ;)

Link to comment
Share on other sites

@meyer Joda, hvis trådstarter lader selv så.

Kjøper han fabrikkammo, har f.eks Norma Oryx 10,1 g i 6,5x55 en anslagsenergi på 2463 (J) / 1852 (ft.-lb.), forutsatt en løpslengde på 65 cm.

 

Kravet i loven er:

 

 

"Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

 

a) For ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

b) For ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 ."

 

0 Endret ved forskrifter 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006), 16 mai 2012 nr. 433.

 

Jeg har et fabrikk kappet løp i 3006, (51 cm). I Utgangspunktet har min jaktammunisjon en fart på ca 850 ms med det løpet, (60cm).. I følge utregninger så taper jeg ca 30ms eller ca 3 ms pr cm ved å kappe 9 cm. Jeg taper altså 6% energi på kappinga.

 

Et 6,5x 55 løp som er kappa 17 cm til 48 cm vil miste betydelig mer fart på prosjektilet enn dette.

 

Trekker vi fra 12% på 2463 joule, er han godt under grensa!

 

Jeg tror trådstarter vil måtte lade rimelig hardt for å holde kravet!

Link to comment
Share on other sites

Hakofred: Litt av problemet er at man ikke kan forvente oppgitt hastighet, det er helt normalt med tildels betydelige avvik i praksis. Og siden folk flest ikke har kronograf samt at grensene er satt utfra oppgitt ytelse på 6.5 har forvaltningen hatt vett nok til å ignorere denne problemstillingen helt. Det samme gjelder kapping av løp, så lenge oppgitt ytelse er innenfor blir det akseptert uansett løpslengde. Det medfører nok at enkelte jakter med litt for lite energi i forhold til kravet, men i praksis har dette lite å si. Det er langt viktigere at jegeren gjør jobben sin, og ved å ikke henge seg opp i detaljer forenkler man prosessen vesentlig.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men sett att trådstarter kommer i en situasjon der han blir etterforsket som jeger. I disse tider er mulighetene absolutt tilstede for det!

Da nytter det ikke antagelser om at storviltkravet er oppfylt hvis anslagsenergien på våpenet blir målt til under kravet.

Ansvaret for dette ligger helt og holdent på jegeren selv.

 

Dessuten er det en grunn til at storviltkravet er opprettet i loven.

Etisk sett tenker jeg at en god jeger forvisser seg om at redskapen han bruker sørger for en human avliving av viltet. Kan hende at rutinenene og ressursene ikke er gode nok for å kontrollere dette i praksis og at en "kommer unna med" for lav anslagsenergi i våpenet sitt.

 

Jeg hadde reagert på at en jeger i jaktlaget mitt hadde kappa løpet på 48 cm med 6,5x55 løp.

Jeg skjønner at trådstarter ikke er fornøyd med rifla si til elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Da nytter det ikke antagelser om at storviltkravet er oppfylt hvis anslagsenergien på våpenet blir målt til under kravet.

Jo, det er nettopp det jeg prøver å få frem her. Oppgitt ytelse aksepteres uavhengig av løpslengde: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=177805#p177805

 

For hjemmeladd ammunisjon blir det verre, men at folk skal dømmes for å bruke ammo som er kraftigere enn lovlig fabrikkammo slår meg som særdeles urimelig (uten at det nødvendigvis betyr noe).

Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen å helle bensin på 6,5x55 og elgjakt bålet altså.Har ingen som helst tvil på att børsa er brukbar på elgjakt som den er,men om den er lovlig er jeg usikker på.Dessuten skader det ikke å ha "litt" mer å gå på.Har som nevnt også 45/70 som er plenty på elg,men stoler ikke helt på skyteferdighetene med denne når holdene blir lengere,dessuten er Winchestern allt for god til å stå som støvsamler i våpenskapet :winke1:

Skal høre med Rafdal også om løpsskifte,takk for tips.

Link to comment
Share on other sites

om den er lovlig er jeg usikker på.Dessuten skader det ikke å ha "litt" mer å gå på

Den er lovlig, men det er vel ikke mange som vil påstå at en avsagd 6.5 er optimal til elg. Om du føler deg tryggere med en litt grøvere patron synes jeg du skulle gå for det, man skal ikke gå i skauen med utstyr man ikke stoler helt på.

Link to comment
Share on other sites

Nei. Dette er en uttalelse fra 2009. Det står ingenting om kapping av løp eller å modifisere våpenet slik at det påvirker ammunisjonens egenskaper. Jeg blir veldig nysgjerrig på dette og skal ta kontakt med en politijurist for å legge frem problemstillingen.

 

Rart at min børsemaker som har mange års erfaring også må være villfaren på dette området og kommer med vranglære til kundene sine!

Link to comment
Share on other sites

Nei. Dette er en uttalelse fra 2009. Det står ingenting om kapping av løp eller å modifisere våpenet slik at det påvirker ammunisjonens egenskaper. Jeg blir veldig nysgjerrig på dette og skal ta kontakt med en politijurist for å legge frem problemstillingen.

 

Rart at min børsemaker som har mange års erfaring også må være villfaren på dette området og kommer med vranglære til kundene sine!

 

 

Seriøst??

Link to comment
Share on other sites

b) For ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

Det høres helt bak mål ut. Kan dere dokumentere disse påstandene! Du nevnte Dagens Næringsliv, Chiefen. Er det der du har lest dette?

 

 

Du er ikke bare på jordet, du er på feil jorde-i nabofylket et sted.

Link to comment
Share on other sites

Nei. Dette er en uttalelse fra 2009. Det står ingenting om kapping av løp eller å modifisere våpenet slik at det påvirker ammunisjonens egenskaper. Jeg blir veldig nysgjerrig på dette og skal ta kontakt med en politijurist for å legge frem problemstillingen.

 

Rart at min børsemaker som har mange års erfaring også må være villfaren på dette området og kommer med vranglære til kundene sine!

:shock: Og ellers er du symtomfri :?: :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Skytevåpen som er ervervet til jakt forutsettes til å være lovlig til jakt. Dersom våpenet endres på en slik måte at det ikke lenger lovlig kan benyttes til det formålet det er ervervet til vil det være en vesentlig endring av våpenets karakter.

 

Tatt fra politiets retningslinjer for erhverv av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...