Jump to content

Poeng med dedikert salongrifle sikte?


msteiro

Recommended Posts

Kommer til å bruke salongen til trening og toppjakt (22lr og 22 mag).

Tror jeg så godt som aldri kommer til å bruke salongen på under 50 meter, og lurer på om det da er vits med rimfire-sikte?

 

Er jo generelt mye mer utvalg i vanlige sikter, og spesielt på bruktmarkedet.

Kan jo fort få en brukt Leupold til prisen av en ny Vortex..

Link to comment
Share on other sites

"Alle" vanlige sikter er paralellakse-justert fra fabrikk til 100-150m

 

Hvis du feks bruker en 3-9 leupold og vrir opp på max forstørrelse. Skyter på 50m eller nærmere 10-30m.

Så vil retikkelet framstå som uklart.

 

Mens en skikkelig salong kikkert, gjerne har justering fra 10yards til uendelig.

 

Ofte er begrepet "salong-kikkert" brukt om billige og bra nok til salongen.

 

Ikke spør meg om en god forklaring på: hva er paralellakse?.... :D .

Det blir neppe korrekt forklart

 

Hvis du feks vil trene innendørs på 10m. Så kan man " jukse" det til, med å skru ned forstørrelsen(forstyrrelsen).

Leupold har minst to skikkelige salong kikkerter.

Vx2 3-9x33(?) ERF(ekstended range fokus)

Vx3. 6,5-20x50 ERF.

Disse har paralellakse justeringen helt foran på linsa.

 

De aller fleste driter i dette og bruker helt vanlige, gjerne små kikkerter.

Dem(vi) treffer jo ca det vi sikter etter. Men når ca. ikke er nok, så tar man grep.

 

Jeg har hatt 3stk av førstnevnte leupold modell. Vel.. Egentlig 4 stk, da det blei feil på paralellakse just ringen. J&F er importør og fikset dette kjapt(ny kikkert).

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje det var ironisk??

 

Har sånn ca greie på hva det er, poenget med spørsmålet er å høre andres erfaringer rundt bruk av normal kikkert på salongrifle, da spesielt til rundt 70-100.

 

Virker som største fordelen med parallakse er på skyting på korte hold og langhold?

Link to comment
Share on other sites

Luftgeværskyttere som driver med Field Target bruker denne justeringen til avstandsbedømming. Da har de ofte et digert hjul på siden som er merket med forskjellige avstander. Så vrir man til målet er skarpt, og leser av på hjulet hva avstanden er. Så velger man siktepunkt (har ofte en mildot type retikkel tilpasset dette bruket.). De har ofte forstørrelse opp mot 50x slik at de kan måle avstanden svært nøyaktig.

Link to comment
Share on other sites

Bruker CZ'n min utelukkende til mengdetrening på 100m. Har en Falcon kikkert på den som er parallaksefri på 100 yards. Så funker ypperlig til det. Har prøvd en annen rifle i .22LR på 100 m. med kikkert som skulle være parallaksefri på 50 m. Syns parallaksefeilen hadde lite å si. Men har prøvd å skyte på rundt 50 m. med min egen, da syns jeg det fikk litt innvirkning på åssen jeg holdt hodet i forhold til kikkerten. Så syns parallaksejustering absolutt har noe for seg på skyting på korte hold.

Link to comment
Share on other sites

Luftgeværskyttere som driver med Field Target bruker denne justeringen til avstandsbedømming. Da har de ofte et digert hjul på siden som er merket med forskjellige avstander. Så vrir man til målet er skarpt, og leser av på hjulet hva avstanden er. Så velger man siktepunkt (har ofte en mildot type retikkel tilpasset dette bruket.). De har ofte forstørrelse opp mot 50x slik at de kan måle avstanden svært nøyaktig.

Eller vi har rett og slett en klikk-tabell som er notert for feks. hver 5 meter. Så med fokus vet vi hvor langt ut målet er, og vips så vet vi tilnærmet eksagt hvor mange klikk vi må justere.

 

Men nå er jo strengt tatt ikke paralakse akkurat det samme som fokus heller.

 

Og på "alle" kikkerter så kan avstanden hvor man ønsker fokus justeres. De kikkerter som ikke hsr justerbar fokus kan justeres ved å skru litt, altså kan man justere en kikkert fra å ha fokusområdet på ca. 100-150m til å heller ha fpkusområdet feks på ca. 50-100m dersom det er ddr man bedriver brorparten av skytingen sin.

Litt mer jobb (ikke felt-jobb!), men fullt mulig.

Link to comment
Share on other sites

Kommer til å bruke salongen til trening og toppjakt (22lr og 22 mag).

Tror jeg så godt som aldri kommer til å bruke salongen på under 50 meter, og lurer på om det da er vits med rimfire-sikte?

 

Er jo generelt mye mer utvalg i vanlige sikter, og spesielt på bruktmarkedet.

Kan jo fort få en brukt Leupold til prisen av en ny Vortex..

 

 

Du er på vei ut på ville veier. Tro om igjen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et Nikon Prostaff 4-12x40.

Se tråd:

viewtopic.php?f=80&t=116709&start=0&hilit=Nikon+prostaff

 

Setter man tabellen på 5 meters økning og ikke 10 meter så synes jeg den er enda bedre.

Da ser man at på for eksempel 95 meter så må jeg 10 klikk opp om jeg ikke bruker ringene i retikelet, ved innskyting på 65 meter.

Skal jeg skyte på 40 meter så må jeg 6 klikk ned. Lett å bomme på rypa om man ikke har avstandsmåler og har et slikt sikte, eller kjenner hvor mange klikk man må opp eller ned.

Link to comment
Share on other sites

Nikon har flere modeller I P-rimfire og Prostaff rimfire serien. Synd de ikke har en modell med både targetratt og parallaksejustering. Greie priser også. 100 til 200$.

Kan ikke se at de tas inn her på berget. Fikk fikla litt på en sist jeg var over dammen. Noe stort og klumpete ocular var mitt inntrykk. Må tas hensyn til ved montasjehøyde. Sjekk ut Nikonsportoptics.com

Link to comment
Share on other sites

Perfekt, det ga et tydelig svar på spørsmålet :)

 

Har sett litt på Nikon siktene, ser de har en ny modell som heter P-Rimfire, men finnes kun i 3-9x33, 4-12X40 virker mer fristende kanskje. Noen som vet forskjellen mellom de to siktene utenom forstørrelse? P-Rimfire er litt dyrere...

Link to comment
Share on other sites

Nikon har flere modeller I P-rimfire og Prostaff rimfire serien. Synd de ikke har en modell med både targetratt og parallaksejustering. Greie priser også. 100 til 200$.

Kan ikke se at de tas inn her på berget. Fikk fikla litt på en sist jeg var over dammen. Noe stort og klumpete ocular var mitt subjektive inntrykk. Må muligens tas hensyn til ved montasjehøyde. Sjekk ut Nikonsportoptics.com

Link to comment
Share on other sites

Sjekket litt, og virker som P serien er en tacticool utgave av Prostaff, så lite poeng å betale ekstra for det når det skal på en cz.

 

Jaktdepotet har Prostaff Rimfire til 2200 ca, ikke på lager, men kan vel bestilles.

Ikke helt dårlig pris, spesielt i forhold til dollarkursen om dagen.

 

Edit: Den får de ikke inn på en stund. Noen tips til bra forhandlere i Europa som selger disse?

Blir ganske drøy fraktpris på noen fra USA, ofte billigere å frakte innen Europa.

 

Hvis ikke virker jo Opticsplanet som et trygt valg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...