Jump to content

Våpen og økonomi


Mullins

Recommended Posts

Tenkte på dette i disse dager med all nedgang i økonomien hele landet rundt. Når en ser på alle de store firmaene som har måtte la folk gå , og i de firmaene er det mange av gunbugs og hunting bugs som har hatt mye og likt å få nye våpen av høy kvalitet . Og måtte selge det og priser ligger lavere og lavere fordi mange ikke får solgt det .

 

Hvor vil det gå neste gang og hva skjer til slutt.

 

Hva skjer hvis folk kjøper over evne og de betaler med kreditt kort og glemmer / gir ... i å betale regningene så de må legge de ut, men ikke da får solgt pga et kjøp de ikke skulle gjort i utgangspunktet ?

Link to comment
Share on other sites

Slik samfunnet fungerer i slike saker ender vel det meste opp hos namsmannen - som i første omgang prøver seg på tvangssalg og etterhvert dersom det ikke blir solgt sannsynligvis må begynne destruere sakene da kundegrunnlaget har tørket inn. Noe vil jeg tro havner på magasin/lager og dukker opp igjen når den berømte pendelen svinger andre veien og økonomien peker oppover :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tolker TS sitt innleg dit at det er mange i oljenæringen som har måttet gå, og mange av disse har tjent svært godt. Som du er inne på, mange av disse har også dyr smak hva gjelder f.eks våpen. Nå vil jeg anta at veldig mange av disse sitter med andre betydelige verdier som en namsmann vil ta tak i først, men når det er sagt, om dritten treffer vifta tilstrekkelig ser jeg ingen grunn til at de ikke skal kunne legge beslag på dyre våpen også. (Da snakker vi våpen med en betydelig verdi, ikke en godt brukt Tikka T3.....) Tvangssalg er da et naturlig steg videre. Med dertil lav salgsverdi. Jeg håper og tror det ikke er mange som det går så galt med, men det er ingen tvil om at vi går tøffere tider i møte!

Link to comment
Share on other sites

Den annonsen skurrer noe veldig ja, virker som det annonseres som privatperson, og da burde det vel ikke være noe problem med angrefrist etter så kort tid? Så mye (dårlig) ironi hjelper nok på blesten men ødelegger seriøsiteten. Og det som står under "TIL INFO" vet jeg ikke helt hvordan jeg skal tolke. Har han faktisk prøvd å mekke på optikken, eller skriver han en halv bok for å fortelle om at kikkerten har rødpunkt(?)

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev:

 

Mulig det er andre enn namsmannen man bør være bekymret for. Les denne annonsen

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ery=blaser" target="_blank

 

Hvis du søker opp denne personen, så er det mye som skurrer. han har x antall konkurrser bak seg. Og er etter mitt skjønn ikke en person en bør handle med.

 

Ikkje overraska. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis TS mener å spørre om hva som skjer hvis man ikke betaler regningene sine så er svaret relativt enkelt, uavhengig om de har kjøpt sofa eller våpen eller hva som helst annet.

Først blir det inkassokrav som i seg selv øker regningen en god del. Om dette ikke innfries går kravet til namsmannen og det avholdes utleggsforretning som også er fordyrende. Hele veien følges kravet av renter, og har du en jobb ender det gjerne med påleggstrekk i lønn dersom du ikke har noe som kan selges som dekker det fulle kravet med alle påløpte omkostninger.

Det som er helt sikkert er at kravet blir stående til hele beløpet er innbetalt med renter på en eller annen måte. Skulle objektet bli inndratt ville det uansett komme krav om betaling i tillegg siden salg av objektet ikke ville dekke det endelige kravet med alle påløpte omkostninger.

Link to comment
Share on other sites

De som blir ledige nå er gjerne dyktige, driftige og nevenyttige folk.

De kvitter seg med gjeld.

Selger boligen.

Flytter i leilighet.

Kjøper selvbyggertomt og 3 år senere stiller de på ny jobb med

lavere gjeld, større egenkapital og ny bolig.

 

En kamerat av meg i Polen er VVS Ingeniør.

I kommunisttiden var han driftig og tok ekstra arbeide på fritiden.

Det er mang en stor boligblokk i Syria og Egypt som er oppført etter tegninger fra Designbyrået der han jobbet på 80-tallet.

Han bygde enebolig i samme gaten som Operadirektøren og annet fintfolk.

Senere ble han daglig leder og direktør.

Nå er han pensjonert og har bygd ny enebolig med ekstra stor innebygd hage til potteplantene på landsbygda mens han leier ut eneboligen på beste vestkant i storbyen.

Kona har en stor grønnsakhage på nabotomtene som han kjøpte da de var prisgunstige.

Det gjelder å snu seg litt.

(Ja - Han kjører en grå Citroen C5 stasjonsvogn med hengerfeste som ble kollisjonskadd av en dame i den Franske delen av Ardennene - Han så ikke helt poenget med å kjøpe nytt når han klarer vedlikeholdet selv og vet hva som må gjøres på ett verksted)

 

Gamlinger og Arbeidsledige er ikke som før.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg ikke har fått svart på det tidligere, har vært en tur i utlandet på jakt og det var knall gøy :D . For første gang på flere år så var jeg i skogen igjen og det var utrolig. gleder meg til neste tur igjen .

 

På Egun kan en også se på mange gode kjøp nå om dagen, da nye Tyske våpen lover gjør at arvinger ikke kan arve våpen lenger og de må selge. Eksempel på gode kjøp som jeg så for litt siden , Heym Drilling , Dural baskyle, Zeiss hakemontert. 8x57 JRS i riflepipa. bud da var under 500 Euro .

 

Eller en ombygget Luftwaffe Drilling. ( kunne skrevet side opp og ned om den modellen så intereserte får lese seg opp selv) med hake montert sikte, bud da. 300 Euro, ikke kasse til den. Men allikevel en slik en for langt under en må gi for en fyllesyk T3 på en blåmandag ( :wink: )

 

 

En trenger ikke å kjøpe en custom rifle forek`s en Heym Deluxe eller K95 Custom , hvis en kommer over en S&L 65 foreks og en kipp av tilsvarende kvalitet til vesentlig pris. Verre blir det hvis en får økonomiske problemer og ikke kan betale det til planlagt tid hvis en har tatt opp forbrukslån . Økonomi er vanskelig, og hvis forutsetningene endres brått da kan det brått bli stop pfor mange .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...