Jump to content

Småvilt og predatorer


jmonsen

Recommended Posts

Småvilt og predatorer.

 

På en jakttur i høst traff jeg en gammel hedersmann og jeger. Han var på sin obligatoriske tur med gå stolen. Gubben hadde den ærverdige alder av 97 år.

Vi kom som vanlig inn på jakt og vilt. Men gubben var tydelig irritert over noe.

Gåstolen havnet i bilen og vi endte på kjøkkenet, med en kaffe kopp.

 

Han var irritert og forbannet på jegere og vilt forvaltning.

Jegerne fikk gjennomgå for at de ikke gjorde det de kunne for å holde predatorene nede. Han trakk opp en rekke eksempler på hvordan det hadde økt med kråkefugl og annet uønsket vilt som beskattet småviltet.

Se ned over jordet der er minst ti kråker der, tror du at de fine jegerne vil spandere hagl på fuglene. Og de samme folkene klager når de kommer fra fjellet, der er jo ikke fugl der lenger. Ikke kan de skyte på en hermelin eller en mår katt for da kan finn bikkjene ta skade.

DN fikk sin del av opplagret irritasjon. Frede Rev, Ravn, og Kråke slik at de kan ta for seg av andre dyr som og skal produsere avkom. Slik forsatte han til kjelen var tom.

 

Jeg tror faktisk at gubben var inne på noe vesentlig innen viltforvaltningen.

Vi har ikke tid til å stelle vilt områdene våre. Den tiden vi har til disposisjon da må vi jakte. Vi har så mye penger at den verdien ikke er av den store betydningen for oss. Jakten er noe som er, en til to helger forlystelse med venner. Viltstellet får forvaltningen ta seg av. Vi betaler jo avgift til DN og Staten.

Noen jaktturer nå på vinteren med fokus på å ta ut predatorene får vi igjen i dobbelt monn til høsten. Her bør vi alle ta opp hansken etter forfedrene våre. For de var viltet en mat resurs som måtte taes vare på. Noen døde Ravn og Kråker gir oss muligens et kull eller to med skogsfugl til høsten. En død rev noen flere rådyr.

Min oppfordring er. Ut i skog og fjell å jakt PREDATORER.

Link to comment
Share on other sites

Klart helt enig med deg. Tror problemet ligger i at folk er uopplyste om denne problemstillingen. Det er lett i et lokalsamfunn at folk ikke liker han galningen som ligger på plenen og skyter alt av kråker og andre predatorer han ser. Og self. at de ikke vet at det er lov. Derfor er det viktig at de lokale jaktforeningene går ut i lokalavisene og oppfordrer og opplyser om nødvendigheten og lovligheten med det.

Finner ikke igjen artikkelen, men i Masfjorden kommune er det ikke utbetalt 1 krone i skuddpremie i år og i fjor, lensmannen i kommunen gikk ut i lokalavisa med bekymringsmelding om hvor det var blitt av jegerene og fangstmennene. Kanskje det hjelper på når lovens arm sier det, så ikke VI blir redde for å gjøre politsk ukorrekte handlinger? For det er der problemet ligger hos mange tror jeg :roll:

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke hvor mange ganger jeg har tatt opp dette emnet med andre jegere, men for en stor andel av dem så skyter de ikke annet enn elg. Selv om de har utpregede rovvilthunder som laikaer, så skal det ikke skytes f.eks mår om hunden har funnet en og loser på den.

Da risikerer man at hunden begynner å lose på fugl og ekorn, og det er ikke akseptert hos de andre på elgjaktlaget.

 

Her hvor jeg bor er det ingen skuddpremie på rovvilt i det hele tatt. Synd, men det stopper ikke meg fra å tilbringe mye tid etter rovviltet med hundene.

Men jeg er så sørgelig alene og klarer ikke å redusere bestandene nevneverdig :(

 

Rev, mår, grevling, mink, ravn og kråke er ikke skadelig for elgbestanden og da gidder man ikke bruke tid på dette.

Når jeg bodde i Nord Østerdal var holdningen enda verre.

 

Tror man må starte med en holdningskampanje mot de unge jegerne, for de eldre gir f..n for å si det mildt. Prøv å lære en gammel hund å sitte... :?

 

Det som overrasker meg mest av alt, er at hardbarka fuglejegere ikke gidder å ta turen ut etter jul for å jage rovvilt.

-"Jager kun matnyttig vilt...", er en kommentar.

-"For mye snø...", er en annen.

 

Skulle kanskje hatt en løsning der man fikk gratis jaktkort året etter om man leverte inn et visst antall predatorer. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i det som er sagt og jeg gjør mitt beste mot minken :wink:

Skulle kanskje hatt en løsning der man fikk gratis jaktkort året etter om man leverte inn et visst antall predatorer. :roll:

På Karmøy (holmen) gir man faktisk 1 hjorteløyve til den som skyter mest rev og 1 rådyrløyve til den som skyter mest rev på fastlandsiden av Karmøy, kanskje ide for andre grunneigerlag eller andre som selger jaktkort?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tar opp denne tråden igjen.

Vil bringe til torgs noen erfaringer så langt i sesongen. De som har presset hardt på kråkefuglene i sitt nærområde, har alle samme erfaring.

Småfugl bestanden har tatt seg kraftig opp i deres nærområde. Kråkefuglene blir skye og søker vekk fra de områdene som det jaktes i. Hadde flere jaktet på predatorene, så ville vi fått mer edelt vilt i områdene våre.

Jeg er så heldig at jeg har en hytte hvor jeg kan drive vilt stell. Her er det knapt en kråkefugl som tør å lande, likeledes er det ikke mange mink som får ro til å etablere seg i strandsonen i dette området.

Resultatet av dette er mengder av småfugl på og rundt gården. I strandsonen er der en rekke andefugl og vadere som klarer å få frem ungene sine.

 

Tiden som nå kommer er viktig for at vi skal få frem avkom av ønskede (prioriterte) arter. For at dette skal lykkes er det å ta ut predatorene på vår vinteren det beste vilt stell vi kan drive.

Så finn frem hagle, rifle og feller å kom dere ut. :!:

Der blir ikke mer vilt ved å sitte inne å drømme om fremtidige jakt turer :cry::cry: .

Link to comment
Share on other sites

Flott JMonsen. Landet trenger flere som deg :mrgreen:

 

Det er det ikke tvil om.

 

Men mitt spørsmål er hvordan skal vi gjøre jakt på "ikke matnyttig vilt" mer atraktivt? Og ikke minst mer kjent, eller kanskje akseptert?

 

I slutten av Juli måned i fjor så sto det en notis i lokalavisa om at noen hadde hørt skudd oppe i bygda, og lovens håndhevere uttalte i avisa at det ikke var noen "god grunn" til at noen skulle skyte der nå. Fordi jakta ikke begynner før 10 september (dette er etter hukommelsen, og ikke ordrett hva som ble skrevet, men samme mening). Dette var i Alta.

 

Altså folk "flest" og tydeligvis også politiet forbinder jakt med rypejakt, eller elgjakt.

 

Jeg har vært med på rypejakt, med hund ett par gang. Den første gangen jeg var med så kom det en ravn forbi, innenfor godt skuddhold. Det gikk som det måtte, jeg skjøt den ned.

Det ble ikke så veldig godt mottatt av jaktkompisene med engelsksetterne. Slik gjor man ikke!!

Men ryper skulle de skyte.

 

Jeg har i ettertid diskutert saken med jaktkompisene og de skyter konsekvent ikke på annet enn rype, med eller uten hund. Noe annet er ikke "jakt".

 

Når vi ser på fangsstatistikken så er det påfallende at det er xx ganger med rype, storfugl og annet "høyverdig vilt" som blir felt for hver kråke, mink, rev (jeg tror ikke jeg orker å grave fram statistikken i dag). Litt naturlig er det, økologisk/biologisk sett, men likevel.

 

Så hvordan få opp statusen på det utlendingene kaller "varminting" eller forvaltningen liker å tenke på som predatorkontroll.

 

Premiering er kanskje den beste måten å få det til på. Jeg er ikke så veldig glad i enkelte "jaktmagasin" her i landet men en slik blekke hadde/har revejaktkonkuranse og det ble en liten oppsving for revejakta.

Svært positivt synes jeg da, var vel engang en slik "gullkråkejakt" også...

 

Men "problemet" fra mitt ståsted er at slik predatorkontroll vil foregå andre steder enn der "folk flest" jakter rype.

For rådyr/hare og til dels storfugl så foregår slik jakt litt nærmere større befolkningssentra og en premiering av uttak av rev/mår etc vil ha større virkning.

 

Jeg har observert det samme som jmonsen når det gjelder småfugl/ender og det er ikke tvil om at det er større hekkesukses der kråkefugl/mink/rev er redusert.

Noe også forskning ved HiNT viser, det er større hekkesukses for småfugl og også hønsefugl nærme hønsehaukreir, en lenger unna. Nettopp pga at kråkefugeln ikke får fred til å herje som den vil.

 

Men inntil myndigheter, naturvernere og også NJFF børster støvet av økologibøkene sine så vil ikke slik "skadedyrjakt" være noe høystatusjakt og blir bare drevet av entusiaster.

 

Den dagen det blir status å stå på fram sia av Villmarksliv med 5 ryper og 20 kråker hengende på veggen så har vi kommet langt, ikke slik som i dag at det er status i en del jegermiljøer å få mest mulig rype på kortest mulig tid (samtidig som de hevder noe annet, men ord og handling følger ikke hverandre altid).

 

Det ble nevnt lenger opp i tråden her at vi må begynne med de unge jegerne, og få de interessert i jakt på kråke etc. Jeg tror også det er riktig, og unge jegere ( har da vært ung selv) liker å få mange skuddsjanser, og litt spenning og utfordring. Det gir ikke rypejakta, rypejakt er som å handle kylling på rema, ikke så veldig utfordrende. Men det har andre kvaliteter som jeg lar ligge nå :)

 

Steve

Link to comment
Share on other sites

Enklest ville det selvsagt være å åpne for salg av 6mm glattboret våpen (og .410) og akseptere at de blir brukt i villahaver til å fjerne uønsket populasjon.

 

Her i strøket (villastrøk av beste merke med tomtestørrelse på 1000 m2 og større) driver i stedet villfarne sjeler å MATER kråke, måke og skjære, slik at de holder til her hele året.

 

Det i kombinasjon med en kattepopulasjon som er ute av kontroll har medført at småfugl har vært nesten borte.

 

Jeg starta i stedet et foringsforsøk på meis og spurv, to melkekartonger ble fylt med fettrester etter steiking av smultringer og fattigmann, og mixet med en solid dose fulglefrø, satt i frysen et par netter.

 

Så skar jeg ut vinduer med nedbrettet sittehylle i passende spurv/meisstørrelse og hengte opp 15 Desember.

 

Nå har det hengt oppe i 2 mnd, fremdeles er ca 50% igjen i kartongene, jeg har en stabil populasjon av meiser og spurv som trives godt her, er kvikke og raske og unnslipper skjærene med bravour. Så skal jeg sette opp kasser om en mnds tid og håper på fluesnapper.

 

Da har jeg det koslig, kan mate spurven i ungesesongen og fluesnappern holder rosenbuskene fri for lus!

 

Skjærene og måken for annen kost: når det lir liutt utpå blir det slengt ut noen brødskalker som får et minutt i mikro'n, mens far sjøl sitter klar med kraftig luftgevær. Noe må man gjøre for å holde villdyra i sjakk, selv om det sikkert er kråkematerne som skulle ha hatt noen pellets i baken! :twisted::evil:

Link to comment
Share on other sites

Predator jakt er en vanskelig jakt, og en jakt som gir spenning.

Steve og Keith peker på noen av de problemene som er knyttet til forståelse for denne jakten.

Kunnskapsløsheten er et gjennomgående tema her :( .

Når Politi myndighetene hevder at der er ulovligheter igjære når det smeller før 10 September, viser de med all tydelighet at der er for dårlig opplæring i viltforvaltning og jakt.

Rypejegerne som kjefter for de at en skyter en RAVN viser at de ikke har det minste forståelse for naturens spilleregler. Her frister det å komme i hug en bekjent som alltid skyter « mye Rype» for sine hunder, han ser ned på folk som jakter på ikke «edelt» vilt.

I dag er det innført bag limit i de fleste rype terrenger. Mitt forslag her er at den jegeren som fremviser en Kråke får to ekstra ryper på dags kvoten sin, en Ravn gir fem ryper i tillegg :D:D .

Dette vil gi økt interesse for å sende en haglesørpe i predatorene. Likeledes bør rettighetshaverne premiere utakk av Rev, Mår, Mink, Røyskatt, Skjor og Nøtteskrike :twisted: .

Har vært borti en del forskere og universitet miljøer som hevder at predator jakt er bortkastet arbeid. Hvordan kan disse personene hevde dette, vi ser jo at når mink fjernes øker fuglbestanden. Likeledes har vi sett at når reve bestanden ble redusert pga reveskabb så økte bestanden av Hare og Rådyr.

Det er klart at skogs og fjell predatorene er viktigere å ta ut en bykråke og søppel kråke, men by og søppelkråke produserer og unger. Og en god del av disse fuglene trekker vekk fra vinter habitatene for å hekke.

Keith er inne på en viktig faktor, i urbane strøk er der en mengde mennesker som forer Kråke/Skjor og Rotter i misforstått dyreverns lys. Det er ofte de samme menneskene som har en rekke katter, og ikke forstår hvorfor der ikke er småfugl i nabolaget :idea::idea::idea: . ( Katte debatten tar vi ikke opp her)

Klart at Revejakten til bladet jeger er av positiv verdi, likeledes var Gullkråken noe som økte interessen for predator bekjempelse.

De to desidert største bidragsyterne til at yngre jegere fatter interesse for denne typen jakt er debatt foraene SLUTTSTYKKET og KAMMERET.

NJFF gjør litt, men burde legge mer vekt på dette. .

Egen forening ar tatt opp dette temaet som en konkurranse, innsatsen er ikke imponerende. Håpet er at vi klarer å øke interessen og derved uttaket over noen år.

Link til hva BJF har gjort. http://www.bjf.no/modules.php?name=News ... =0&thold=0

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at skogs og fjell predatorene er viktigere å ta ut en bykråke og søppel kråke, men by og søppelkråke produserer og unger. Og en god del av disse fuglene trekker vekk fra vinter habitatene for å hekke.

snipp..

Keith er inne på en viktig faktor, i urbane strøk er der en mengde mennesker som forer Kråke/Skjor og Rotter i misforstått dyreverns lys.

 

Det er ett hovedpoeng når det er snakk om predatorkontroll. Jakt alene har liten effekt på kråkefuglbestanden i dag, annet enn helt lokalt.

Men hvis vi slutter å fore dem opp så vil næringsgrunnlaget på vinteren være med på å redusere bestanden ned mot noe som kan kalles normalt. Det er ikke normalt at en fugl som kråke og ravn skal opptre i så store konsentrasjoner som det gjør omkring våre byer og tettsteder.

Og hvis det da jaktes i tillegg så vil man klare å redusere bestanden.

 

Men folk flest ser ikke nytten i kråkejakt, de har rett og slett ikke innsikt nok til å forstå hvorfor man må jakte kråkefugl ( jeg bruker kråkefugl her, kunne likegjærne vært mink eller rev).

Jeg har selv blitt spurt mange ganger om hvorfor jeg ikke kan la kråkene være i fred, dem har da ikke gjort noe og hva jeg skal med dem.

Men de samme folka spørr i neste settning om jeg har rype å selge.

 

Mitt poeng er at det må bli mer akseptert eller attraktivt å jakte slik vilt.

Det er de færreste jeg snakker med som har argumenter mot rypejakt. Selv ikke når det er så lite rype. Og dette er folk som ikke jakter selv, men rype er god mat også for andre enn jegere.

 

Hvordan man skal få dette til vet jeg ikke. Og uten media, og noen forskere som kan fortelle att "dette er bra for de slemme kråkene spiser den søte kjøttmeisen" så tror jeg ikke folk reflekterer over at de mater "ulven".

 

De to desidert største bidragsyterne til at yngre jegere fatter interesse for denne typen jakt er debatt foraene SLUTTSTYKKET og KAMMERET.

 

Ja her har Kammeret når det er oppe å går for fullt en gang i tia en liten sak. Konkuranser, informasjon etc

Link to comment
Share on other sites

Hordaland ligger i Rovilt sone 1. Her skal ikke de store rovdyrene være.

Der er ingen kvote, fri jakt. Grunneiers tilatelse er det du trenger. Felling skal raporteres til Fylkesmannen.

 

Betyr det at man kan skyte Bjørn, Ulv, jerv og Gaupe. Så sant man er registrert som lisensjeger, og tillatelse fra grunneier(lag) (Har i løpet av fjoråret blitt observert 2 av artene under hjortejakta :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Gaupe er ok. De andre har jeg ikke kontroll på. Ulv og Bjørn skal så langt jeg vet, utløses av DN.

Kan prøve å kontrolere det i morgen

 

Flott. Men jeg regner det som bortimot umulig å møte på ulv eller bjørn i Hordaland. Men jerv derimot er her og kan bli SVÆRT nærgående!

Link to comment
Share on other sites

Her står det meste. http://www.fylkesmannen.no/fagom.aspx?m ... id=1246449

 

8.8 Kvotefri jakt på gaupe

I Region 1 vil ein leggja opp til ei vidareføring av kvotefri jakt. Rovviltnemnda

kan likevel vedta å innføra kvotejakt eller lisensjakt etter nærare vurdering til

ein kvar tid. Vurderingsgrunnlaget vil i hovudsak vere bestandsutviklinga for

gaupe. Rovviltnemnda avgjer kvart år vedtak om kva form for felling som skal

nyttast.

Mål:

I regelen vil rovviltnemnda opne for kvotefri jakt på gaupe i heile Region 1.

Ved endra føresetnader kan likevel rovviltnemnda vedta kvotejakt, eventuelt

lisensfelling av gaupe i årleg vedtak.

Utan mål om årlege ynglingar i regionen vil kvotejakt med heimel i viltlova §9

vere lite føremåltenleg. Særleg når det er opna for kvotefri jakt i delområde av

regionar med nasjonale mål. Det er heller ikkje særleg aktuelt å innføre

lisensfelling av gaupe utan at regionar med nasjonale mål gjer det same.

Det er og vanskeleg å avgrense gaupejakt til bestemte område innan

regionen. Sjølv om førekomsten er mest stabil på Agder, er det spreidde

innslag av gaupe i heile området. Dette kan og variere frå år til år.

Ved eventuell bruk av bås til levandefangst av gaupe, gjeld tilsvarande som

for lisensfelling av jerv (sjå kap. 8.7, siste avsnitt).

Som for anna felling av freda rovvilt skal felling eller forsøk på felling straks

meldast til fylkesmann og SNO. Jegeren har og plikt til utan vederlag å levere

skrott til vitskaplege føremål i samsvar med vedtak i rovviltnemnda.

 

Lisensjakt på Jerv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Største problemet med å jakte kråke (e.t.c), er at når du ser mange, og løper inn etter passende gunner :twisted: , er de vekke når du kommer tilbake :evil: .

 

Eller har de skjønt at at det er fare på ferde nå MADMADS løper inn, og kommer ut med en trestokk med stålrør på :?:

 

Eller kunne jo vi som bor i BERGEN, ta oss en tur i Kolstien, eller Kalfaret å tatt noen kråker (oppholdsted for kråkeflokker i Bergen),

eller tror dokkar at onkel blå hadde kom rimelig kjapt i disse villastrøkene :?::?:

Link to comment
Share on other sites

Må heller lære deg å jakte kråker;)

 

Har de siste 2,5 årene skutt over 200 kråker og ravn, samt noe rev og andre kryp;). Her i kommunen er jeg den eneste som bryr seg om kråkejakt, men etter at jeg har dratt med meg endel yngre karer har også de begynt å få øynene opp for denne jaktformen. det er nemlig svært viktig at vi får gang på de yngre jegerne, de er ofte villig til å jakte hva som helst. ikke minst er det en veldig underholdene jakt.

 

Skal man få økt fokus på predatorkontroll, så må skuddpremiene opp. Hagle patroner idag, som faktisk dreper, er skamdyre. Det er jævli flaut at NJFF går ut og sier at prisen på ammo er overkommelig. For de yngre jegerne som vil ut og skyte kråker, er dette betydelige summer. Trodde rekkruttering var noe av deres agenda..

 

Jeg vil iallefall gjør mitt for å bedre rekrutteringen til denne jakttypen.

 

En bekjent av meg, har i år skutt hele 23 rev på samme åtet. satser på at rådyrbestanden øker. Ble observert 22 rådyr på samme jorde, ca 1 km fra her jeg sitter nå. og ja, midt i terrenget vi kan jakte i...Lover bra...

Link to comment
Share on other sites

Du gjør en enormt bra innsats, ErikR! :D Jeg jakter selv på kråkefugl med bla hubro, selv om det ikke er no særlig med kråke der jeg jakter. Har vel tatt 3 kråker, 6-7 skjærer og en 8-9 nøtteskriker i år, så det blir jo ikke rare resultatene, men det er såpass lite kråkefugl her i området at jeg tror hver fugl nytter :D

Er forøvrig 15år, så jeg tilhører vel "den yngre garde" kan man si. Er utrolig spennende å sitte i skjulet mens kråkene hisser seg opp på huboen :D

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere har Bergens Jæger og Fiskerforening tatt dett opp som en konkurranse. Men det å jakte i by og by nære strøk byr på en del problemer som ikke eksisterer i mer tynt befolkede områder.

Jeg ble tilkalt til en gård like utenfor Bergen to døgn før jakttiden løp ut i år. Her var der en flokk på ca 200 kråker som hadde spesialisert seg på å ta foret fra bondens for vogn. Foret er en blanding av høy og formel. Skal ikke store fantasien til for å finne ut hva disse kråkene kommer til å spise når foringen av kveget opphører. Fugle unger og annet små vilt.

Den flokken skal bli kraftig desimert når jakten starter ut på sommeren. :mrgreen:

Går vi sammen flere over større områder og tar ut predatorer, så viser det seg fort på annet vilt.

Der hvor vi har holdt oppe trykket er der markert oppgang av hare og skogs høns.

Til mer vi skriver om dette emnet til flere vil være med å ta et tak.

Her må nettsidene til :D ErikR :D berømmes, der er det mye fin kunnskap å hente.

Et annet sted som der ligger mye kunnskap er på :D Bharsvik :D sine sider, fellefangst er en stile å effektiv måte å plukke ut predatorer på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fokusert mye på predator jakt de siste årene. er spesielt to eiendommer som jeg er på. en som ligger i lavere strøk, og en på fjellet. i skogen jakter vi veldig mye rev, og blir en god del mink. grevling ser vi nesten aldri her grunnet noen gode jämthunder og litt felle fangst :D skogsfugl bestanden har tatt seg betraktelig opp, og vi begynner å få igjen litt rådyr. ble observert 5 stykker på et jorde i terrenget for to dager siden. kan ikke huske å ha sett 5 stykker samtidig der på flere år.

 

på fjelleiendommen jakter vi mye rev, og har en del feller. så både mink og røyskatt lever et farlig liv. har hatt noen dårlige rypeår nå i det siste, men så en oppgang i fjor. men om dette er pga pradator jakten er jeg ikke helt sikker på. siden det har blitt gjort i mange, mange år her. men den har kanskje blitt intensivert litt mer de siste årene.

 

men jeg synes jeg merker en større interresse for predator jakt nå, enn for bare noen år siden. det har kanksje noe med at det blir skrevet litt mer om det i jaktblader o.l. men det trengs helt klart mer. burde kanskje legges litt mer vekt på det på jegerprøve kurs også. for det jeg tror er at man må gå til de yngre jegerne. vi har flere svært gode rovviltjegere i norge og enda flere som har kompetanse nok innen feltet til og holde kurs/fordrag. men dette krever jo at noen drar det i gang. vet det var to stykker som holdt et gaupejaktkurs/foredrag for en jegerforrening (tror det var drøbakk eller noe?) rett før gaupejakten startet. dette fikk de veldig god tilbakemelding på. tror ikke de de holdt foredrag for fikk felling, men etter som jeg skjønte var det litt morsommere, og flere fikk øynene opp for det, når de viste litt mer hva de drev med.

 

så noe jeg tror kan hjelpe er å få det inn i jegerprøven. og at de lokale JFF prøver å få til noen foredrag.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg bor stengte småviltjakta for 2 år siden og det ble utlovet 40,- pr. kråke og 300,- pr.rev - nå hørte jeg at kråka ville gå ned til 15-20,- pga. det var for store utbetalinger for kråke, kjip måte å gjøre det på da, kjenner ikke mange som jakter kråke her og utbetalingene har ikke vært så enorme etter det jeg har hørt og det blir nok ikke skutt mere kråke av den grunn heller.

 

Ser fortsatt minimalt med skogsfugl og rype, mens det passerer skokker med kråke, gjerne 10-15 stk. i slengen på morran.

 

Er tjukt av rev også men jeg tror jeg er alene om å jakte på den, alle andre jeg kjenner venter bare på at småviltjakta skal åpne igjen..

 

Trngs helt klart en holdningsendring blant jegerne og særlig de yngre som det er mulig å få ut å skyte kråke og rev.

 

Veit av ett grunneierlag i Ballsfjord kommune i Troms som har 600,- i skuddpremie på rev - ett eks. til etterfølgelse :)

 

Prøvde allerede for 15 år siden å få kjøpt grunneierkortet for småvilt her i begynnelsen av august men det var ikke mulig siden rypejakta ikke var startet enda, jeg skulle jakte and jeg da.. :D

Link to comment
Share on other sites

Merka stor oppgang i fuglebestanden etter ein vinter med meir revejakt enn vanleg. Var heldige og alle som vart skotne var tisper. Når det gjeld predatorar i form av fuglar har me heldigvis ikkje noko stort problem.

 

Korleis ser folk på ekorn i forhold til fuglebestanden? Meiner å ha høyrt at dei kan vera harde på fugleegg.

Link to comment
Share on other sites

Ekorn er noe av det verste man kan ha. Når den finner noe gir den seg ikke før det er tomt.

Er ikke for ingenting de går under betegnelsen skogsrotte .. Det er jo bare en rotte med en pen hale og dusker på ørene.

Har selv masse ekorn her og de detter så snart sjangsen byr seg.

Om jeg har lik skuddsjangs på kråke og ekorn så skyter jeg først rotta.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Treng nokre råd og tips kring dette med jakt og fangst av predatorer.

Har tidlegare jakta å kråker, ravn og rev der eg kjem frå,men på grun av arbeid har eg måtte fløtte på meg.

I området der eg bur no har eg oppservert meir rev en eg har sett nokon gong. Eg er og ein ivrig fiskar, og det var ikkje mange turar ned til elva utan at eg såg ein mink eller fleir i fjord sommar. Det er og store flokker med skjære og kråke i området.

Så her måtte det gjerast noko tenkte eg, så eg gjekk til innkjøp av mink feller. Har hagle og rifle frå før så her skulle det bli utrygt å være mink til sommern. Fiske stanga i handa, feller i røysene og salongen på ryggen. Såg eg for meg. Har nokre faste fiskeplasser i gåavstand frå heime, så eg hadde mest lyst til å halde meg i dette området.

Ringte til grunneiger og la fram ærendet mitt, sa kva eg hadde oppservert og prata litt om følgene dette hadde for andre viltarter. Men han var ikkje intresert i å ha feller på sin eigendom, og han selde heller ikkje jaktkort sa han. :roll:

Klart at eg må respektere at det er ein avgjørelse det er opp til han å ta.

Men korleis skal eg gå fram for å få denne tilatelsen av andre, eller klare å gjere folk oppmerksamme på at her bør noko gjerast?

Er viktig for meg det eg gjer foregår på ein lovleg og human måte.

Det er og viktig at andre ikkje føler seg "støytt" av det eg foretek meg, og her i området verkar det som om feller langs elva og folk med våpen på ryggen ikkje blir noko godt motteke.

Som ny på ein plass utan den heilt store kontaktflata kan ein kvie seg litt for å spørgje folk etter denne typen løyver, når det er så mange som ikkje likar det. Har prøvd meg på kontakt med lokal Jeger og Fisker foreining utan at det førte med seg noko.

Så her står eg med feller, tilgang på åte, rifle, hagle og jaktlyst. Slik det ser ut nå blir fellene i uthuset, åta får andre, våpnene blir i skapet og jaktlysta får eg ha i fatle til rype og elgjakta starter.

Er det nokon her som har eit tips til noko eg kan fåreta meg, nokon eg kan kontakte eller liknande?

 

m.v.h

Knotten

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er årevis siden jeg har sett så mye ekorn som jeg har sett de siste året. De har vært så å si fraværende i flere år nå, men så plutseig er det drøssevis av dem overalt. Det betyr vel kanskje at skogsfuglbestanden vil være redusert kommende høst, etter en jevnt økende bestand de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Hei Knotten.

Det er ofte Kommunen er en ganske stor grunneier. JFF foreningen har også som regel laget samarbeidsavtaler med grunneiere og jeg tipper at dersom du kontakter en av disse så får du tilgang til å jakte på mink.mm.

MEN ... der hvor grunneier sier nei er løpet kjørt.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje et litt dumt spm. men jeg har alltid lurt på det. Hva gjør dere med predatorene dere skyter, som kråke og rev? Hvor gjør man av de, eller bruker dere det til noe? Vet jo at mange tar skinnet på reven, men hva blir gjort med skrotten etterpå? Elller hvis man har skutt 20 kråker..?

 

-Pedern

Link to comment
Share on other sites

Kråke er fin reveåte og reven kan brukes til åte den også, de er kannibaler.

En ren vinn-vinn situasjon, resirkulering og miljøvennlig, helt politisk korrekt i disse dager :lol:

 

Vil samtidig minne på at jeg har en fin Fox Terrier valp til som er interessert i å ha en skikkelig hund til div rov-vilt :wink:

Link to comment
Share on other sites

En bekjent av meg, har i år skutt hele 23 rev på samme åtet. satser på at rådyrbestanden øker.

 

Har skutt 19 rev i høst/vinter og 22 i fjordårssesongen. Tidligere om åra har jeg skutt ca 10 i året. Her har rådyrbestanden tatt seg betydelig opp i det siste og jeg satser på at det har med reveskytinga å gjøre. :D

Link to comment
Share on other sites

Mange av Predatorene havner i nærmeste søppel container eller som åte for Rev.

Nå bruker jeg en del fjær og hår som flue binder materiell samt gir vekk mye til ungdommer som er fluefiskere.

 

Det en ting jeg har registrert i år. Har brukt mye tid på å registrere kråke trafikken. I fjord sommer synes jeg det var lite kråker i Bergen.

Så på ettersommeren i fjord begynte jeg å registrere fugl på kaiene rundt kontoret mitt. Det økte jevnt med kråke ut over høsten. I Februar og Mars var det størst ansamling av kråke. Så har det avtatt kraftig. Nå er det få kråker å se.

Ut fra dette våger jeg å påstå at det lønner seg å beskatte kråkene i tettsteder å på bossfyllinger om vinteren. For disse kråkene trekker til fjells og skogs på våren for å hekke å da er de en alvorlig belastning på det matnyttige småviltet.

Link to comment
Share on other sites

Når vi er inne på predatorer og matvilt. Vil egentlig bare komme med en oppfordring.

 

Når mår sesongen starter igjen vil jeg anbefale folk i bergens området å sette opp feller på Osterøy generelt. Etter at skabben tok både rev og gaupe har mår bestanden eksplodert og bør slås kraftig ned på. Storfugl bestanden har sunket betraktelig der inne. Som om det ikke er noe lite nok storfugl på vestlandet.

 

Jmonsen: Vet du om Åsane JFF eller Bergen JFF låner ut slagfeller?

Link to comment
Share on other sites

Ser at der er flere som ønsker å forandre jakttider.

Det er en tung materie. Skal jakttider flyttes krever det at vi jobber opp mot flest mulig av de organisasjonene som har høring rett i både forhøring og endelig høring fra DN.

I tillegg må en starte påvirkning mot DN slik at de kan overbevises om at flytting av jakt tid har noe for seg. Og argumentene må være dokumenterbare. :!:

Husk at Dyrevern ekstremister og andre jaktmotstandere og er meningsberettiget og har klare innspill mot alle former for jakt og gjør det de kan for å innskrenke jakt tidene. :evil::evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Igjen mye fornuftig fra Hr.Monsen.

 

Er dette noe organisasjone Kammeret kan ta tak i, og skrive høringsbrev? Nå er vel ikke kammeret en høringsinstans enda, men det er vel viktig å være frempå så vi blir det :idea:

Det er svært viktig å bli synlig så snart så mulig.

Link to comment
Share on other sites

Trist! Vet det er flere jegerforeninger som pleier å ha til utlån.

 

Utvide jakttiden ville vært en fin måte å slå ned feks mår bestanden her på vestlandet. Ikke alle som "bor" i terrenget så litt lengre periode kan gi flere økter. Fra forumet her må jeg jo si det er en del ivrige ildsjeler som gjør en fantastisk jobb, men vi er flere som kan gjøre litt mer! (meg inkludert) :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Èn stk predatorjeger på vei til skytebanen her :)

 

Siden jeg er førstegangsjeger ville det jo vært supert om jeg, og alle de andre nye unge jegerene her inne, fikk masser av tips og innspill fra de mer erfarne jegerne her inne, har sett en god slump med ny-jegere spørre om børser og kaliber her den siste mnd jeg har vært medlem, å påvirke disse må jo være topp effektivt med tanke på pågangslysten til ny-jegere :) Leste igjennom hele revetråden som har pågått i høst og må si det var noen flotte rever som hang fra div. vegger på bildene :) Har tenkt å bruke 30-06 børsa på reven primært i starten, det får være måte på hvor mye penger en førstegangsjeger skal spytte inn i utstyret sitt det første året, så får jeg heller kjøpe en slik fancy .22 WMG neste år. Har jo da en .22 LR innv. søknad liggendes så noe kråkejakt på høsten kan det nok bli 8)

 

Men generellt, blir det åtejakt med 30-06, så erfaringer og råd mottas med stor takk :D

 

Terrenget regner jeg med vil være trefritt høyereliggende fjell (kommer fra jæren, så alt over 200 meter er høytliggende :P ) med gress, lyng og stein\berg\fjell, er mye sau i området og etter en fritidstur på rundt mila forrige uke fant vi ganske mange ferske lammerester i form av bein med kjøtt hengende på enda, så at bønder og myndigheter stiller seg på bakbeina har jeg vanskelig for å tro, er jo noen mnd igjen enda så haster vel ikke på dagen med å ordne tillatelse fra grunneiere og evt. myndighetsinstansene? Er usikker på hvordan dette fungerer. Man har vel lov til å skyte jaktbart vilt i lovlig jakttid med unntak av hjortevilt bare man har jaktretten fra grunneier med seg i lomma?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...