Jump to content

Småvilt og predatorer


jmonsen

Recommended Posts

Hvis jeg skyter en rev, eller kråke, da kommer det til å skje på statsskog sine områder.

Vil jeg da kunne la de ligge der de faller ? eller må jeg plukke de opp å ta med hjem? Kan jo se for meg at noen kan bli "støtt" hvis de finner ett dødt dyr?

Problemet er at vi bor i et boligfelt, og jeg stiller meg tvilende til at mamma og pappa vil ha søppeldunken full av døde skrotter, og heller ikke hagen omgjort til gravplass.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke å ta dem med hjem, men det skader ikke om du legger dem under en stor stein eller kremerer dem på et bål.

 

Fin tråd dette :D !

 

Jeg har bestandig skutt ravn, rev og kråke når jeg har fått anledning i forbindelse med anen jakt, men det siste året har jeg brukt mye tid på å jakte aktivt på "småpredatorene". Jeg hadde rett og slett glemt hvor spennende dette kan være.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til å være spennende, gir jakt på små predatorer stort utbytte.

Bodde ved sjøen i noen år, og var nådeløs med det som var av kråker, skjærer, store måker, rev, o.a. i og rundt eiendommen.

Resultatet var at på to år gikk det fra sedvanlig fuglestilt til et yrende liv av småfugl og annet småvilt. Folk som kom på besøk kommenterte at det var lenge siden de hadde hørt så mye fuglesang og sett så mange forskjellige typer fugl ...

 

Men i begynnelsen måtte jeg selvsagt "krangle" med folk som mente jeg var fæl som skjøt kråkene.

Link to comment
Share on other sites

Nåkken er meir uheldig enn andre.. eg har vert i kontakt med politiet, grunneigara som lurer på ka eg driver med når eg går rundt og skyter kråke sjor osv, sinte naboer, folk som anmelder meg for eg går med hagle på ryggen.. rettsak pga måsejakt.. og sist men ikkje minst nesten så eg blei utestengt fra grunneigar lage for eg skaut kråker, ravn sjor på ONKELEN min sin eiendom og "SKREMTE" dei stakkars høylandsfeen hans så dei var vekke og ikkje åt på fleire dager påsto han.. og på tampen av det heile kompiser som ler av meg fordi eg gidder og jakter på kråker etc... men det stopper ikkje meg av den grunn :P jaktet mykje på kråker i år men har ikkje blitt den store uttellingen dei lurer meg kvar gang.. men skal begynne og teste ut nye metoder og ikkje den snikjakten som eg har bedrevet i det siste.. største flokken med kråker eg har sett er vel opp i mot 600 kråker (himmelen var svart) ute på ei øy som eg "soveplass" for kråker har eg funnet ut..

Link to comment
Share on other sites

Jmonsen skrev:

 

Ekorn er en eggrøver av dimensjoner.

 

Akkurat dette synes jeg er en drøy påstand. Ekornet er da ikke kjent for å være noen utprega eggrøver. Ifølge Hjeljords "Viltet- biologi og forvaltning (2009)" lever ekornet hovedsaklig av grankongler og frø. Til dels sopp på høsten. Når man i tillegg vet at måren er en utprega ekornjeger, så skjønner man at mindre ekorn fører til at måren må velge annen næring. F.eks smågnagere, fugl og egg.

 

Forøvrig er jeg helt enig i at kråke, ravn, rev og mår bør beskattes. Slik det har blitt kan man jakte så hardt man bare vil på disse uten at det er noen overhengende fare for å utrydde bestandene.

Link to comment
Share on other sites

Om det hadde vore nokre kroner i skotpremie på ravna, kråka, skjæra f.eks 150 kr på ravn og 100 kr på kråka hadde vel dei som kunne tatt i eit tak og skutt ein ravn kvar... Plutslelig kunne du sjå ein hare du va på tur i skogen.... Ein vakker dag.

Det skal ikkje mykje til.

Link to comment
Share on other sites

hehe. ja ganske utrulig og havne i rettsak pga måser :roll: dei ville dømme meg til at eg hadde skutt måse ulovlig fra båt med motor.. eg nekta straffeskyld opp til fleire ganger, og det endte med rettsak... i rettsaken kom det fram heilt andre påstander og eg blei dømt til medskyldig i måsedrap og 4500 i bot!! eg var den gang 15 år og hadde verken lov eller tenkt og skyte noe måse men mine kompiser gjorde det. derfor blei det som det blei.. ganske tragisk sak.. politiet hadde hørt fra vitne at det var latter og vi hadde skutt på måsene når dei låg i vatne på gøy meinte dei!! (dette var for og avlive måsene) men men det er mange år siden no og har både lært og veit ka eg ikkje skal gjøre lengre.. men det verse var at dei som faktisk hadde skutt måser, fikk bare 3500 i bot. men men no i seinere tider :lol::lol: at det er mulig..

Link to comment
Share on other sites

Koie.

Trekker dette ut fra en eller anne bok.

Ifølge Hjeljords "Viltet- biologi og forvaltning (2009)" lever ekornet hovedsaklig av grankongler og frø.

Jeg kan sikkert finne flere bøker som sier at de spiser fugle egg og unge.

Nå er jeg mer opptatt av det jeg oppserverer i naturen.

Og det er ikke få fuglereder jeg har sett vært raidet av ekkorn.

Link to comment
Share on other sites

garantert kommer til og skyte rev og kråke i høst/vinter!!

 

...man skal ikke selge skinnet før reven/kråken (stryk det som ikke passer) er skutt :wink: .

 

Neida, jeg skjønner hva du mener, men husk at selv om det virker tilsynelatende enkelt, så er det ikke bestandig like lett å få has på disse krabatene. Det gjelder å ha en plan for hvordan du skal jakte dem.

 

Skitt jakt :D !

Link to comment
Share on other sites

garantert kommer til og skyte rev og kråke i høst/vinter!!

 

...man skal ikke selge skinnet før reven/kråken (stryk det som ikke passer) er skutt :wink: .

 

Neida, jeg skjønner hva du mener, men husk at selv om det virker tilsynelatende enkelt, så er det ikke bestandig like lett å få has på disse krabatene. Det gjelder å ha en plan for hvordan du skal jakte dem.

 

Skitt jakt :D !

 

 

hehe, skjønner. så da endrer jeg det litt; jeg skal garantert bruke mange mange timer i vinter/høst for å prøve å skyte rev/kråke;) hehe..

Link to comment
Share on other sites

pleier og være effektivt og ha en fast plass man hiver ut åte. da blir ofte fuglene obs på at det er noe der, lokkefugl er aldrig dumt. sette opp 2-3 kråker evt skjærer pleier og funke. det er ihvertfall det jeg pleier og gjøre.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Bringer opp denne tråden igjen, for å minne rypefolket på at det kan være verdt å spandere ett skudd eller fler på dyr som eter kjøtt i fjellet.

Hørte på radioen her om dagen at hundefolket lot være alt annet enn ryper når de jaktet.

Dette er ei oppfordring til de som skal ut i fjellet i morgen... "Gjør deg fortjent til viltet du nedlegger".

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Må heller lære deg å jakte kråker;)

 

Har de siste 2,5 årene skutt over 200 kråker og ravn, samt noe rev og andre kryp;). Her i kommunen er jeg den eneste som bryr seg om kråkejakt, men etter at jeg har dratt med meg endel yngre karer har også de begynt å få øynene opp for denne jaktformen. det er nemlig svært viktig at vi får gang på de yngre jegerne, de er ofte villig til å jakte hva som helst. ikke minst er det en veldig underholdene jakt.

 

Skal man få økt fokus på predatorkontroll, så må skuddpremiene opp. Hagle patroner idag, som faktisk dreper, er skamdyre. Det er jævli flaut at NJFF går ut og sier at prisen på ammo er overkommelig. For de yngre jegerne som vil ut og skyte kråker, er dette betydelige summer. Trodde rekkruttering var noe av deres agenda..

 

Jeg vil iallefall gjør mitt for å bedre rekrutteringen til denne jakttypen.

 

En bekjent av meg, har i år skutt hele 23 rev på samme åtet. satser på at rådyrbestanden øker. Ble observert 22 rådyr på samme jorde, ca 1 km fra her jeg sitter nå. og ja, midt i terrenget vi kan jakte i...Lover bra...

 

helt enig med deg ! skuddpremien må opp fordi er ikke alle vi ungdommer som har råd til å kjøpte oss ammo som faktisk er bra. men vi har skutt cirka 30 kråker til nå å fler skal det bli :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...