Jump to content

Ny elgrifle 338wm/375h&h


hunter boy

Recommended Posts

Den evige kaliberdiskusjonen :mrgreen:

 

Spekulerer nå på en sako 85 synthetic stainless som skal brukes til elgjakt.

kaliberet er i gaten 338 wm eller 375h&h. finner det vanskelig å finne for og motargumenter. så defor spør jeg dere om hjelp til dette valget :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den evige kaliberdiskusjonen :mrgreen:

 

Spekulerer nå på en sako 85 synthetic stainless som skal brukes til elgjakt.

kaliberet er i gaten 338 wm eller 375h&h. finner det vanskelig å finne for og motargumenter. så defor spør jeg dere om hjelp til dette valget :)

Jeg valgte den rustfri 75'n med valnøttstokk da jeg kjøpte i fjor sommer, syns fortsatt den er lekker. Og kalibret, the queen of medium bores selvfølgelig eller 375HH. Liker ikke de vanlige syntstokkene noe videre.

Med 375 kan man faktisk også jakte bl.a. bøffel, har intrykk av at den gjør større intrykk på den enn en 6,5 på elg.

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hva du gjør det til selv det hb. :wink:

 

Men jeg er litt interesert i pros og cons fro disse to kalibrene.

 

375H&H er en gammel konstruksjon.

For:?

Imot:? Vet ikke helt, er vel belted, og jeg har fått det for meg at jeg ikke liker patroner med belte.

 

338wm er vel en moderne patron.

For:?

Imot:?

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hva du gjør det til selv det hb. :wink:

 

Men jeg er litt interesert i pros og cons fro disse to kalibrene.

 

375H&H er en gammel konstruksjon.

For:?

Imot:? Vet ikke helt, er vel belted, og jeg har fått det for meg at jeg ikke liker patroner med belte.

 

338wm er vel en moderne patron.

For:?

Imot:?

 

ER belte på 338en også

Link to comment
Share on other sites

375`n skulle jeg tro at mater fint for det er ikke mage skarpe kantene på den. jeg tror ikke 338 skulle være noe værre. på sakon så har man jo også materampe for hver av patronradene (kryssmating) så jeg vil ikke tro at det skal bli noe problem med lading i sako`n i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

375HH har belte og med sine minimale skuldre er det en av de få som trenger det, av de korte magnumene med belte er det vel ingen som trenger det.

Som nevnt 375 er også lovlig på bøffel.

Den stabiliserer tyngre kuler og er hastighets messig ingen sinke. Er vel lettere å få rundt 850m/s med en 270grs i 375 enn å klare det med en 250grs i 338.

Begge har stort utvalg i gode kuler.

Link to comment
Share on other sites

Ser jo at du har listet opp 2 alternativer, men hva med 375 Ruger? Begynner nå å få litt erfaring med kaliberet, og må si at det er et knallkaliber. Gjør det samme som H&H med standard kasselengde. Men det er så vidt jeg vet bare Ruger og Hova som kamrer i det kaliberet nå. Har selv en Hawkeye African som jeg er strålende fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

MEd en 375 får du GLATT kulebane som en 30-06, uten at det blir krampeaktig. Jeg er glad i homogene 250grains kuler i min 375H&H. Jeg har aldri skutt med 338, men 375 kan alt det 338 kan... Dersom du fikser rekylen vel og merke. Med demper på blir 375 løpet til min lette Blaser R93 enda lettere å skyte godt med.

For min del blir andre 375'ere enn H&H feil. Sikkert fint med hylse uten belte, og standard lengde, men Ruger er for min del et svar på et problem som ikke finnes. H&H varianten mater bra, gir god presisjon i min rifle i alle fall, og gjør det med akseptabelt trykk. Har hatt en 375 wea tidligere, men den kan ikke utrette noe av betydning mer enn H&H, men smeller og rekylerer kraftigere. En annen fordel med H&H er at om du skal reise med den, får du tak i ammo over hele verden. Er omtrent like standard som en 30-06

Link to comment
Share on other sites

Begge disse er supre storviltkalibre. 375H&H trenger vel ingen nærmere presentasjon, den går til det meste!

 

338 Winmag er et annet kjempekaliber som jeg har jaktet med ihvertfall 20 år (husker ikke helt når jeg kjøpte den første).

Patronen har samme basis/bunnmål som 375H&H med passer i en standard kasse.

Dette er fordel nr 1; lettere og hendigere våpen, samt et utrolig utvalg av rifler å velge mellom.

I tillegg finns det et hav av gode kuler til denne fra 180 til 300 gr.

Med konvensjonelle kuler er den best med 250 gr, syns jeg, men med monometal kan en uten problem krabbe ned mot 200 gr og likevel ha full effekt på vilt.

 

I mitt våpen (Ruger M77) mater den perfekt. Et myndig klikk pår den spretter opp fra magasinet og inn under utdragerkloa. Denne rifla er testet både på elg og hjort her hjemme, og på plains game i Sør Afrika uten problemer av noe slag, heller tvert imot :D .

 

Jeg har endt opp med en ladning for 338 Winmag, nemlig 250 gr Woodleigh.

Meget god presisjon, og upåklagelig effekt på alt vilt.

 

Begge disse kalibre er svært gode valg, men 375H&h blir litt tyngre og med noe mer rekyl.

Med god stokk er imidlertid rekyl ikke noe problem i noen av disse kalibrene hvis skytteren er villig å trene litt.

Link to comment
Share on other sites

Ville valgt 338.Det har jeg da gjort også,for over 10år siden.Ville ha et kaliber som hadde litt tyngre kuler enn 3006,litt større diameter,ca samme hastighet,trenger ikke 950ms jeg..større anslagsenergi enn 308,3006 samt et våpen som ikke blir så stort og tungt.Valget ble 338Win Mag med hjemmeladd ammo,225gr kuler ladd til 850ms utgang.Synes den er bedre allround enn 375,og rifla blir hendigere!

Link to comment
Share on other sites

Ser egentlig for meg at 338 skulle bli den som passet best med sin litt flatere kulebane og mye bra uvalg av kuler. det er det jo trossalt i 375 også, men jeg liker 338`n ganske godt.

samtidig liker jeg den store tunge kule i 375, som kanskje vil gi mere gjennomskyting en 338? eller stiller de ganske likt der.

Link to comment
Share on other sites

Har to kuler fra vilt fra hver av de.

2x 270 gr A-Frame fra 375H&H, og 2x 250 gr Woodleigh fra 338 Winmag.

Det er det eneste som er funnet igjen.

 

375 H&H har nok kanskje bedre gjennomskytingsegenskaper (steike for et langt ord!) enn 338 Winmag.

Har og opplevd at 375 H&H gir noe mer knall og fall enn 338 Winmag.

Uansett mener jeg at 338 Winmag må være noe bortimot det optimale storviltkalibret på den nordlige halvkule og på PG jakt i Afrika alt sett under ett.

Da tar jeg med riflevekt, rekyl, tilgang på våpen, tilgang på ammo og ladekomponenter, kulebane og "drep".

 

(Min selges for å finansiere ett annet prosjekt, og har ingen ting med misnøye med kaliber eller rifle å gjøre :) )

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe særlig forskjell når det gjelder gjennomskyting etter min mening. Stort sett bare på diagonalskudd en finner igjen noen kuler, og ikke alltid da heller. Hardt ladde 250gr Woodleigh i 338 er de som har vært dårligst på gjennomskyting av de kulene jeg har prøvd. Bruker nå 250 gr Swift A-frame i 338'en. Ennå til gode å finne igjen en kule med unntak av en 300kg's okse skutt diagonalt.

 

Begge kaliberene er veldig bra. Ville valgt 375'en hvis du tror du kommer til å reise til Afrika i fremtiden.

 

Til Nordisk jakt ville jeg helt klart valgt 338'en. Kappet løpet til 53-55 cm og satt på en Hausken Medium titan el. tilsvarende demper. Lettere , kortere og bedre ballistiske egenskaper enn 375'en.

Link to comment
Share on other sites

det kommer nok ikke til å bli noe afrika jakt med det samme. og når det SKAL bli en tur så blir det nok på antiloper 8).om det skulle bli på noe større vilt så kommer jeg uansett til å kjøpe noe som passer bedre for det formålet.

hvordan synes du at effekten er med 250 gr swift. hastighet?

Link to comment
Share on other sites

Kronografert til 845m/s i 55cm løp. Samler bra nok til de lengste hold det er forsvarlig å skyte på :) Et par andre kuler samler sykt bra i børsa mi, men den ene stuker i magasinet av rekylen og den andre er litt for myk etter min smak.

Swiften fungerer utmerket på elg. Leverer gjennomskyting og fine slakt. Vil du ha de raskt i bakken skyter du på drivverket. Har du råd til å la de gå noen meter før de detter, legger du bare korset bak bogen.

Er av den oppfatning at skremt elg alltid går et stykke med skudd bak bogen uansett kaliber. Greit med blodspor fra første meter.

Link to comment
Share on other sites

Denne ble skutt midt i brystet på ca ...140-150 meter.

Rifla på bildet er Ruger M77 i 338 Winmag, rustfri/laminat (til salgs)

Waterbucken gikk omtrent 40 meter, og kula ble funnet igjen i levra .

250 gr Woodleig ladet til 810 mps

 

Waterbuck

Afrika2008067.jpg

 

Kula til høyre fra waterbuck

kuler002.jpg

Link to comment
Share on other sites

hvordan er 300 gr swiften i 375. er den for hard for norsk vilt eller skal man heller sattse på partition i det kaliberet :twisted:
Partition, hvis du alltid klarer å legge den rett i maskinrommet uten å gå via bogens kjøttfulle deler. Ellers blir det ofte en del grøt.
Link to comment
Share on other sites

hvordan er 300 gr swiften i 375. er den for hard for norsk vilt eller skal man heller sattse på partition i det kaliberet :twisted:

 

Partition, hvis du alltid klarer å legge den rett i maskinrommet uten å gå via bogens kjøttfulle deler. Ellers blir det ofte en del grøt.

 

men da får man vel effekten av det også

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet i 12 år nå med 375'n. Den har aldri sviktet og kommer aldri til å bruke noe mindre kaliber til elgjakt. Har brukt 300grs. Swift A-Frame og nesten uten unntak full gjennomskyting (funnet igjen kule en gang, hadde 96% restvekt). I år forsøkte jeg 270grs. Barnes TSX, funnet igjen ei kule allerede (100% restvekt). Har en Browning A-Bolt Stainless Steel hvor pipa er kappet på 56cm - hendig slaktvåpen :twisted:

Om man skal velge 338Win eller 375H&H vil jeg ikke ha noen sterke formeninger om, har bare erfaring med 375'n. 375'n greier alt det 338'n greier + litt til. Om man trenger det på den nordlige halvkule er en annen sak. Prøv dem begge og velg den du blir mest fortrolig med. Hjelper ikke med 375H&H hvis man ikke takler rekylen og ikke treffer der man skal, da gjør nok 6,5x55 en bedre jobb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...