Jump to content

Hesteslakt


Bukken

Recommended Posts

Jeg ser på Finn at det gis bort hester innimellom. Da blir det fristende å låne en hestehenger og hente en. Bor heldigvis i Sogn og Fjordane, og da er det vanligvis så langt unna at jeg klarer å beherske meg. Er det noe spesielt jeg må være obs på med hesteslakt, eller er det bare å gjøre den opp som en vanlig hjort?

Link to comment
Share on other sites

Store dyr, og ein god del som du ikkje vil eta. Kanskje begynna med ein plan for kva du vil gjera med det som ikkje skal i salt og frys. Resten bør vel henga litt og. Hundadagane er tradisjonelt rekna som dårlege til å henga opp kjøt og flesk. Eg kan godt bidra med knivar og talje. Du må ha høgt under bjelkane for å henga skrotten hel, kanskje like greitt å grovstykka først.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at dem som vil gi bort hest gjør det for å berge den fra slakteriet.

Slakte slik gratishest kommer eire oppleve som et alvorlig avtalebrud.

Slike hester er som regel gamle gamper og mingre egnet til mat.

 

En delikatesse-hest er for eksempel en ung hest som er skadet under en konkuranse eller trening.

Du må slakte den før den får behandling med medisiner, ellers er det fint sort.

Gratis blir den neppe, men hvis du er på rett sted i rett tid kan du få den veldig billig.

Link to comment
Share on other sites

En bekjent fikk avlivet en gammel gamp, for en stund siden og det ble gravd et stort hull på et jorde og den ble dumpet der.

 

Jeg spurte vedkommede om hvorfor han ikke solgte den til et slakteri, så de kunne lage "svartpølse" og annen mat av den? Men nei, hesten var for gammel til det. Også for gammel til såpeproduksjon. Så levering til et slakteri (for avlivning), ville kun ha kostet mye penger, både til frakt, avlivning og for destruksjon.

 

Hvis folk gir bort gamle hester, er det nok for å spare seg selv for kostnader. Er ikke sikkert biffen (m.m.), på en 30 år gammel hest, er så god.

Link to comment
Share on other sites

Tror man må sjekke noen lover og regler her først. En kompis avlivet en hest og gravde den ned og vips 20 lapper i bot. Det er vist ikke lov å avlive en hest uten å være veterinær eller slakter. Jeg skall avlive hesten min nå og den må avlives av veterinær.

Link to comment
Share on other sites

Det er vist ikke lov å avlive en hest uten å være veterinær eller slakter.
Dette høres veldig rart ut. Hva hvis hesten er sterkt lidende (som ved tarmslyng), og ingen har mulighet til å komme, skal dyret da lide til døde? Og hva med andre husdyr, eller hund/katt? Har jeg ikke lov til å avlive dem heller?
Link to comment
Share on other sites

Tror man må sjekke noen lover og regler her først. En kompis avlivet en hest og gravde den ned og vips 20 lapper i bot.

Jeg vil gjerne høre mer om denne boten, og om kompisen din godtok denne. Det er helt vanlig at folk gravlegger egene kjæledyr på egen eiendom (som oftest av mindre størrelse enn en hest, men prinsipielt blir det det samme), og jeg kjenner ingen som er bøtelagt for dette. Jeg spør fordi jeg har stor interesse av statens kontinuerlig økende innskrenkninger av enkeltindividets rettigheter. :)
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gjerne høre mer om denne boten, og om kompisen din godtok denne. Det er helt vanlig at folk gravlegger egene kjæledyr på egen eiendom (som oftest av mindre størrelse enn en hest, men prinsipielt blir det det samme), og jeg kjenner ingen som er bøtelagt for dette. Jeg spør fordi jeg har stor interesse av statens kontinuerlig økende innskrenkninger av enkeltindividets rettigheter. :)

 

Forskrift om biprodukt: ") Selvdøde eller avlivede dyr som ikke er mistenkte for eller offisielt bekreftet å være infiserte av overførbare spongiforme encefalopatier (TSE), jf. forskrift 30. mars 2004 nr. 595 om forebygging av, kontroll med og utryddelse av overførbare spongiforme encefalopatier (TSE) jf. forordning (EF) nr. 999/2001, kan graves ned når dyrene kommer fra gårder beliggende i fjerntliggende områder som angitt i vedlegg I. "

 

Fjerntliggende områder er definert som områder hvor Norsk Protein ikke har kadaverhenting (det finnes ei liste som vedlegg til forskriften).

 

Derimot er det forslag om en endring av denne forskiften, hvor man tar inn følgende tekst:

"Det er tillatt å begrave døde kjæledyr og privateide hester i henhold til forordning (EF) nr. 1069/2009 artikkel 19(1)(a) jf. forordning (EU) nr. 142/2011 artikkel 15 og vedlegg VI kapittel III seksjon 1."

 

Men pr i dag er dette altså ikke tillatt.

 

Jeg hadde faktisk en liten diskusjon om dette med min lokale kadavertransportør her i vår (bruker å ha henting av fødselsgreier ++ i lamminga) om dette, og iflg han hadde de blitt nødt til å endre kadaverreglene for hest fra 1/1/2015, og de fakturerer nå 2000,- pr hest som ble hentet. Årsaken er at man trekker 36 øre pr. kg hesteslakt som blir slaktet på slakteri (som går til å finansiere kadaverordninga), men dette hadde gitt en solid underdekning av kostnaden med å hente hestekadaver på ca 1 mill årlig. Derfor valgte man å i stedet kutte ut dette trekket, og fakturere henting istedet.

 

Står mer om dette her:http://www.norskprotein.no/nyheter/endringer-i-kadaverordningen-for-hest.aspx?PID=86&M=NewsV2&Action=1

 

For øvrig: Skal du grave ned en hest med gravemaskin og må LEIE noen til å gjøre det, skal det godt gjøres å få det noe betydelig billigere enn 2000,- inkl alt. Min lokale entreprenør tar 1500,- bare i flyttegebyr...

Link to comment
Share on other sites

No var vel dette helst ein mattråd, og ikkje ein avlivings- og nedgravingstråd. Unge dyr gir som regel best kjøt, men eldre dyr er ofte etande dei og. Viss biffar og steiker viser seg å vera seige, er det erfaringar med spekekjøt, biltong eller noko i den genren?

Link to comment
Share on other sites

Gamle dyr har mer smak og er mindre "leveraktig" å tygge; biff fra "ei gammel ku" smaker bedre enn ungdyr; men ungdyr oppleves som mørere. Heldig er vi som bor et sted med slakterbutikk av gamle sorten; "min" har begge typer; og hestekjøtt, i disken:-)

 

Hadde nok hivd meg med på et sånn slakteogspiseengammlehobbyhets-prosjekt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mener at det er noe ned at registrerte hester kan leveres gratis til slakt mens uregistrerte kun kan gå til lim mot avgift. Dvs at mange av gratishestene på finn er lagt ut for å spare kostnader. Der jeg bor leier en gjerne en gravemaskin når hesten begynner å bli for gammel. I fjor takket jeg nei til å slakte en ponny og to hester. Er liksom noe som ikke tiltaler meg med å avlive en hest..

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen som tykkjer det er tiltalande å avliva noko som helst tamdyr, men synd å berre hiva så mykje kjøt. Har sjølv typeutsjekk på hest med både tre og femtrinns girkasse og rir av og til. Ingen som vil frampå med nokre praktiske råd og tips?

Link to comment
Share on other sites

Tror det er en slags bestemmelse på at hester over 20 ikke kan selges. Hest over 20 år er som regel pensjonist og "ubrukelig" til det meste annet enn som god gammel turhest. Gjetter på at de som gis bort på finn ofte faller i denne kategorien. Hester under 20 som gis bort faller sannsynligvis i den samme kategorien av ulike årsaker.

Jeg synes uansett at dersom man ønsker seg hestebiff på denne måten bør det være åpen dialog på det og tydelig avtalt mellom tidligere eier og den som er sulten. Noe annet vil være svært lite hensynsfullt ovenfor tidl eier.

Link to comment
Share on other sites

Mener at det er noe ned at registrerte hester kan leveres gratis til slakt mens uregistrerte kun kan gå til lim mot avgift.

 

Som sagt, før var det slik at all slakting av hest (på slakteri) var pålagt kadaveravgift på 36 øre/kg. Dvs at alle næringsregistrerte (bønder) kunne levere hestekadaver kostnadsfritt til kadaverordninga (Norsk Protein). Hobbyhest var holdt unna denne ordninga. Svært mange hester skiftet eier rett før avlivning (slik at de kunne leveres gratis). Dette førte til en underdekning av finansieringa på ca 1 mill. Derfor har man fra nyttår i år fjernet avgifta, og fakturerer all henting av hestekadaver med 2000,-/stk.

 

I forhold til å leie gravemaskin er det neppe noen stor kostnadsøkning, i tillegg til at man da slipper å ha et kadaver liggende (ulovlig) nedgravd på tomta.

 

Gratishest til mat, såfremt man får de relativt unge og har dokumentasjon på medisinbruk før avlivning, i tillegg til at man kanskje sender inn prøve av skrotten til næringsmiddelstilsynet, bør være grei skuring. Man har, tross alt, fortsatt lov til å slakte egne dyr til eget bruk. Om det er så veldig "gangbart" innen hestemiljøet er kanskje en annen sak...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...