Jump to content

Pris politikk Schmidt&Bender.


NM149

Recommended Posts

Hva har hendt med prisen på Schmidt&Bender?

En PM 2 ble solgt for mellom 20 og 22K men nå annonseres den hos J&F for 35K.

Ser prisen hos andre tilbydere utenfor riket er stort sett den samme som før.

Kan man forstå J&F slik at de ikke lenger ønsker og selge denne typen optikk.

Ser også at bruktmarkedet tror at de skal få blodpris for brukte PM 2 sikter, på Finn.no ligger det 2stk. En til 20k og en til 21k.

Riktig bruktpris burde ligge på 12 - 15K etter min mening.

Så jeg regner med at folk kommer til å importere denne siktetypen selv fremover, fremfor og handle til blodpris.

 

Hva mener folket?

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at det er dyrt, jeg vet ikke hvor attraktive slike sikter er nå. Det er jo blitt en del konkurrenter på markedet.

Men alt handler om tilbud og etterspørsel.

Blir de ikke solgt går vel prisen ned etter hvert. I alle fall de brukte.

Tipper også prisen fra jakt og friluft kan diskuteres om man ringer eller møter opp i butikken. En del villedende priser ute å går

Link to comment
Share on other sites

Tja. Har fått litt inntrykk av at en kan deale på "villedende" pris hos J&F.

En PM II 5-25x56 ligger på 2600-2800 euro i Tyskland. Astro Sweden skal ha ca 28000,- sek, Eurooptics ca 3700$. Prisene vil variere litt etter type retikkel/ ratt osv. Tatt i betraktning norsk moms og kostnadsnivå så burde man kanskje forvente ca 30K. Veiledende er vel 38 K om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Eurooptic har jo alltid ligget langt over norske priser på S&B.

Jeg ser at dette siktet ligger på 2400 pund I England og det nivået har de liggetpå I 2 år.

Det sier meg at prisen fra fabrikk har holdt seg stabil siste 2 år.

At verdien på krona spiller inn det ser jeg men det utgjør noen prosent.

Så jeg har store problemer med og forstå hvilke argumenter man bruker for denne enorme prisøkningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekket nettopp prisene på tomater.

Sist lørdag på den lokale REMA 1000 NOK 26.90 per kilo

Tilbud fra mandag på LIDL Sverige SEK 12.90 per kilo

Tilbud fra mandag på LIDL Polska PLN 2.99 (NOK 6.28) per kilo

 

Jeg tar alltid norske priser med 2 kilo salt og sjekker før jeg svir av pengene.

Det er ikke alltid norske priser har god kontakt med virkeligheten der ute.

Stem med føttene og svi av pengene der du får mest for pengene.

 

Jeg sjekket prisene på Pepsi Max i Norge mot Polen.

En Polsk Industriarbeider arbeider færre minutter for en liter Pepsi Max enn en Norsk Industriarbeider.

Ting skjer.

 

Gull kan kjøpes for dyrt:

http://egun.de/market/item.php?id=5495227

 

Kjøp heller noe annet Tysk for pengene.

Jaktdepotet:

http://www.jaktdepotet.no/diverse-smaat ... -ht-ret-60

Godt nok for de fleste av mine kamerater.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Prisøkning på PMII var vel ikke annet å vente da de har vært unaturlig lavt priset i Norge før. Jeg tror jeg har sagt det før i flere "hva skal jeg kjøpe av optikk til langhold tråder", at PMII får man på billigsalg i Norge. Sammenlignet med priser over dammen og priser på annen tilsvarende optikk var de et røverkjøp, men nå er det tydelig vis slutt på moroa.

 

Med den sinnsyke prisøkning på 30%++ tror jeg det skal bli vanskelig å få salg på de "gamle" modellene som er noe utdatert i forhold til annet på markede i dag. Jeg tipper PMII kommer til å bli noe som kjøpes i Tyskland om prisnivået skal ligge på dagens nivå.

 

Lommeboka mi priser seg i hvert fall lykkelig for at jeg allerede har kjøpt de modelene av PMII som jeg hadde lyst på. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du nevner 30% økning i prisen men det er jo totalt skivebom.

Veiledende pris på en 5-25x56 var i første halvdel av 2015 22500.- nå i dag ligger det samme siktet til 38950.- etter min Calkulator blir det en sinnsyk økning på over 70%, 22500.- + 70% (15750.) blir 38250.-

 

Når andre aktører i vårt nærområde har lagt på prisen ca 5% så kan man ikke kalle det noe annet en sinnsyk useriøst av en annerkjent forhandler.

 

Når man samtidig nevner at forhandlerprisen skal ha steget 10 - 15% siste 3 år da er det jo rimelig utrolig at nettprisen deres har steget 70% siste par mnd.

 

De burde muligens prøve å selge agenturet på S&B så fort som mulig for med disse kalkylene og med salget de vil oppnå med de nye prisene må det kun være kort tid før fabrikken finner alternativ forhandler i riket.

Link to comment
Share on other sites

NM149 jeg skal ikke krangle på regnestykket ditt :wink: Du har selvfølgelig rett.

 

Problemet, slik jeg forstår det, er at Jakt og Friluft lenge har solgt disse siktene uten fortjeneste. Da jeg kjøpte min PMII 5-25 for 20 lapper forstod jeg det slik at ingen tjente penger på salget. Jeg har selvfølgelig ikke tallene for innkjøp, men det var nå det jeg ble fortalt. Jeg har en 4-16x42 også, den mener jeg kom til 16 lapper eller noe sånt? Husker ikke helt. Var kjøpt noe tidligere.

 

Uansett virker det som om ny veileden pris ikke helt har beina på jorda :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har hørt, så er det den tyske eksportøren som har skrudd opp prisen inn til Jakt og Friluft noe vannvittig.

 

Man ser jo tilsvarende på March. Min 5-40x som tidligere kostet 27k (som allerede var dyrt) nå ligger nærmere 34k.

 

Kahles sin K624i seiler opp som den nye langholdsfavoritten tenker jeg, med en pris på rundt 23k.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...