Jump to content

En anelse overladning?


seawolf

Recommended Posts

Ja ja...ting skjer :oops:

 

Ladet opp 50 stk patroner til 30-06 Sprg med N 160 og 165 grs A-Frame.

Hylsene var selvplukk på skytebanen, type PPU.

De ble målt, kontrollert og helpresset, alt så normalt ut.

 

Ladningen ble den samme som jeg bruker på 165 grs Sierra GK, ett grs under max i henhold til Ladeboken, 2 mm friflukt.

Men det likte tydeligvis ikke A-Frame.

På første skuddet satte hylsa seg fast i kammeret, utdrageren på bolten glapp over, og det var bare å pakke sammen, dra hjem og støte ut hylsa med pussestanga.

 

Resultatet viser "litt" flat tennhette, og (slik jeg tolker det) spor etter utkasteråpningen på bolten.

Så spørsmålet blir da; er A-Frame såpass mye hardere at ladninger bør reduseres en del i forhold til "cup and core" kuler, eller hva pokker var det som skjedde ? (rifla er en Kimber 8400 Classic)

 

P6170007_zpsigqsf4ws.jpg

 

P6170002_zpsg1jkabtt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flate hetter behøver ikke å bety noe om helst. For stort patronspill gir gjerne paddeflate hetter.

Men at hylsen sitter fast i kammer tyder på høyt trykk.

Vet ikke hva ladeboken sier er max, men trykte litt i quickload, og rødstreken kommer på 61.7gr N160 col 83mm

 

Selv lader jeg 168gr Sierra mk med 58gr N160 til 30-06

Jeg har aldri ladet med Partizan hylser, men vet at Nato hylser ofte kleber i kammeret og der er det nettopp hylsen som er problemet, ikke ladningen.

 

Følger i alle fall denne tråden da jeg har planer om å lade 165gr A-frame selv til 30-06

Link to comment
Share on other sites

Har ikke ladeerfaring med disse, men ser ut som det er svært forskjellig profil på disse kulene. Gameking med BT og slank spiss mens A-framen har flat base og er muliggens noe buttere. Dette gir nok Swift en atskillig lengre bæreflate. Swift har også en tykkere mantel, som sammen med økt bæreflate sannsynligvis gir et høyere trykk. Er sikkert noen på forumet som har Swift sin manual, ellers er det vel best å starte et par grains under minimum og arbeide seg oppover. :)

Link to comment
Share on other sites

Har lada en del med 165 grs og med A-Frame må en være obs på at de har lang bæreflate og rimelig tjukk både side- og delevegg. Dette gjør den både stiv og hard å klemme inn i riflene. Ga forresten opp den kula da jeg aldri fikk tilfredsstillende presisjon med den. Bruker 200 grs i stedet og den går bedre enn jeg er i stand til å utnytte. Da gidder jeg ikke styre mer med den lette. Bruker 165 grs North Fork i stedet. Den får jeg like god presisjon med som 200 grs A-Frame, og så er den ikke så sær på kruttmengde i forhold til vekt.

Link to comment
Share on other sites

Den er nok det Skaubjønn.

Sjekket mine ladedata for A-Frame i 338 Winmag og 375 H&H, og ser at jeg ligger noe lavere enn tilsvarende for Woodleigh.

Får tilskrive denne glippen teflonhjernen, men det viser bare at en kan drite på draget selv om en har drevet hjemmelading siden november 1980 :oops:

Link to comment
Share on other sites

Mellomveggen er betydelig tykkere enn på Nosler Partition, for eksempel. Samtidig er det ikke kompresjonsriller som på Barnes TSX og lignende. Resultatet er ei kule som gir høyt trykk, og som må lades med tilsvarende mindre krutt. Jeg klarer ikke helt å få tak i hvor mye lavere, så jeg bruker andre kuler. Men den er genial til vilt der man må ha god penetrasjon.

Link to comment
Share on other sites

. Men den er genial til vilt der man må ha god penetrasjon.

 

Så absolutt :)

Brukte den i 375 H&H på min første afrikatur, og fant ikke igjen ei eneste kule.

Kun noen fliker i bogbladet på en blue wildebeest.

Effekten var tilsvarende, stort sett rett ned med luftehull tvers gjennom skrotten og massiv utblødning.

(derimot ble det ikke "lagt igjen" så mye energi i viltet at det er noe å snakke om :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Tjukk delevegg ja, men den har avlastingsrille bak deleveggen. Siden du er 1gr under maks for 165gr GK regner jeg med du er på ca 58gr N160, noe som i min rifle er uproblematisk med A-framen.

 

168gr E-TIP er en massiv kule uten avlastingsriller, den har også ganske lang bæreflate. Nosler oppgir 58gr N160 som maks. Vihtavuori oppgir 57,7gr som maks for 170gr NATURALIS, som også er massiv og med lang bæreflate.

 

-Alle rifler er forskellige, hvordan oppfører riflen din seg med andre kuler opp mot maks oppgitte ladedata? Normalt, eller får du trykktegn før du når maks?

-Når du banker ut kulene så kontroller at det faktisk ER 58gr? nedi. Ikke at man får nedi så veeeldig mye mer.

-Det er ingen tvil om at trykket er for høyt i DISSE hylsene, det kan være at de er for bløte. Jeg ville ladet i hylser jeg vet fungerer og ladet fire patroner 55,56,57 og 58gr. Enkelt og greit for å se etter trykktegn og når de eventuelt kommer. Har vært borti partizan ammunisjon som kleber i kammeret på nettop 30-06.

-Puss børsa skikkelig med mantel og karbonfjerner.

Link to comment
Share on other sites

Jepp...58 grs N160, samme som til GK, kontrollveid i ettertid flere ganger.

 

Sannsynligvis en kombinasjon av dritthylser, hard kule og høyt trykk...

Merka ikke noe spesiellt når skuddet gikk.

Normal smell, rekyl og treffpunkt, men som sagt, bolten kom ut uten tomhylse.

 

Naturalis er vel homogen kule på samme måte som for eksempel. TSX?

168 grs Hornady A-Max, er vel vanlig cup and core?

Har noen av de liggende med tanke på trening.

 

Rifla har ikke hatt nykker av noe slag tidliger, men Kimber skryter jo av at de har "Match grade Chambers" så kanskje den ikke likte helt disse plukkhylsene?

 

Uansett, ladningene er slaktet, kulene tilbake i eska, så får vi se etter hvert.

Sannsynligvis tilbake til Woodleigh som jaktkule i denne her også.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vært morsom å vite om du får tilsvarende resultat med kvalitetshylser, engangsskutte eller nye.

Plukkhylser kan lure deg, noen av oss etterlater oss tommhylser som er brukt mange ganger men fortsatt er blanke som gull.

Mener ikke å være frekk, men må si at hylsfabrikatet du valgte for meg er helt uaktuelt, jeg anser dette som skrapmetall. Kvaliteten er mildt sakt variabel!

Link to comment
Share on other sites

Hans Kristian, det vil nok bli prøvd ut etter hvert med skikkelige hylser.

Ønsker naturligvis å finne et godt svar på dette.

 

Når det gjelder disse hylsene, er det første og sannsynligvis siste gang jeg bruker dem.

Fant dem i en dunk på skytebanen, og de så fine ut.

Antok at dette var engangskutt fabrikkammo, solgt av skytterlaget.

 

De er nå degradert til milde treningsladninger, og vil nok forsvinne til de evige jaktmarker etter skyting.

Link to comment
Share on other sites

Det er snittvekt regner jeg med? Hva tyngste hylse man bruker veier kan være mer intressant. Er sannsynligvis den som kan gi høyest trykk. 10 grain tyngre hylse tilsvarer ca 1 grain mer krutt i følge min huskeregel.

 

Forresten, hva er vektforskjellen på en ny og en brukt hette?

Link to comment
Share on other sites

PPU-hylsene er allerede omladet, så vekta der er fra kun ei hylse.

Snittvekt på 8 stk Norma (som sto lagelig til) er 183,9 grs.

Tyngste var 185,5, letteste 183,3.

 

Vekta på ny CCI 200 tennhette er 5,3 grs, og brukt av samme merke, 4,5 grs.

Link to comment
Share on other sites

Tilsammen kan litt + litt bety litt mer enn litt. ;)

:)

 

Det var vel helst det som skjedde.

Tror jeg anser saken oppklart etter din oppsummering der Høggern :)

 

Sjekket rifla i går kveld fra benk på papp (krøp til korset og oppsøkte JFF-banen :wink: ), og den gikk som den skulle med

GK treningsammo, og TSX jaktammo, Kimber`n er vanligvis svært så presis.

Link to comment
Share on other sites

Selv med avlastingsriller må en forvente at en slik kule gir vesentlig høyere trykk enn en tradisjonell konstruksjon. Så om GK-ladningen var ladet opp mot max så er det ikke rart om en for moderat overtrykk med A-Frame, uavhengig av hylse.

 

 

Helt klart, men hva med f.eks Naturalis 170gr, som både er hardere og tyngre.. ? Ifølge VV er den innenfor med samme kruttmengde som trådstarter brukte på A-frame.

 

Som jeg skrev tidligere, det er ingen tvil om at ladingen er for heit i PPU hylser, men det hadde vært morsomt om Arild ? (Seawolf) tok seg bryet med å lade 55,56,57 og 58gr i Lapua/Norma hylse, ellers likt. Alltid interessant å finne årsak.

Link to comment
Share on other sites

Will do, men nå er jeg i havlandet og ferierer :D

Hagla står klar for minken og det vil bli noen turer rundt på øyene med spot and stalk, ellers rolig på skytefronten.

Men vil definitivt lade en stige og prøve, for min erfaring med A-Frame som jaktkuler er bra.

Link to comment
Share on other sites

Seilbåten er nettopp solgt, men min "hjertevenn" eier et par mindre øyer med hus og båt på Smøla.

Hun har utnevnt meg til havnesjef og ansvarlig for at minken ikke får fotfeste.

Har også en bra ternekoloni på et skjær som vi hegner om.

Så mye av ferien tilbringes der når det er brukbart vær.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...