Jump to content

kulefanger for rifle - for kronografering i garasjen ?


jamez

Recommended Posts

rifle... generelt... men inntil hissig magnum med en homogen kule da ;)

 

Enn et par meter tjukkvegga stålrør, fylt med sand innerst, byggskumm og evt tykk gummimatte til slutt... ?

så lenge man ikke bommer skulle det være rimelig safe? :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett dekk stablet oppå hverandre , der det er fylt sand oppi brukt som kulefanger for grovt. I en dobbel rad slik at man ikke kan være uheldig å skyte mellom stablene. Dette var jo ikke i en garasje , men en privat skytebane. Dekkene blir rimelig sundskutt etter en stund , men tilgang til gratis gamle dekk er stor...

Link to comment
Share on other sites

Kasse med sand, oppkvernet gummi, filler.

Nok våte aviser

Treverk, kubber av 98x98 stablet tett og med omlegg

Hull i veggen og diger dunge jord/kvabb/sand

 

En i Hardox, sto oppskrift i et svensk blad for litt siden. Skråstilte plater som ledet kula inn i et rør

 

OK naboer og snill kjerring må en sikkert ha også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå snakker vi !

Hvorfor ikke kjelleren ?? :D Fatter`n kjørte en variant av chiefens forslag med forskjellen at han hadde nesten meter tykk hoggestabbe av fjellgran bak kassa som ekstra sikring.... Boblevann og nettflix til fruen så er det bare å kline til! Kan ha mye morro med 458Win Mag og egenutviklet 358 som gir + 3150 fps med 250 grains kule. Obs på munningstrykk :) 358`n som har et sinnsvakt munningstrykk mørkla visst hele kjelleren :shock:

En del av nymotens vidunderkuler har utrolig gjennomslagskraft og kan forandre retning.

Link to comment
Share on other sites

...kulefanger for rifle, som gjør det mulig å skyte over kronografen...

Plasseffektiv og lett å lage...

Ballistic Gel.

Du får kjøpt pulver på ebay.com

I tillegg trenger du en sikker bakgrunn.

Jeg ville flyttet Garasjen til skytebanen.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Et par sandsekker pakket med sand. Stoppet Oryx .308 med en ganske liten sandsekk som ikke var tjukkere enn 20cm. Det er selvsagt begrenset hvor lenge du kan banke skudd gjennom samme hull, men det skal ikke så mye sand til.

 

Hva sier naboene til at det smeller i garasjen?

Link to comment
Share on other sites

Har garasje av betong, 70% av den under jorda. Spiller høy musikk og herjer med vinkelsliper og luftmeisel uten at det høres utafor.

Har skyteforma hylser med N310 (uten kule) inni der uten at kjerringa hørte en lyd inn på stua...

med demper på børsa er lyd neppe noe problem for naboer...

Link to comment
Share on other sites

Jaktpartner (Norma) Oslo har en 50m bane i kjelleren. De bruker 4x4 som kulefang. (Skyter i endeveden)

Blir jo en del gris med flis etter mange skudd, men virket upåklagelig da jeg var der og testet en 416Wby.

Vil også tro at faren for rikosjett er liten ved bruk av trverk, da kulen vil gå ganske langt inn i veden før den stopper. (kontra å bruke sand.)

En heftig stubbe av bjørk vil nok virke akkurat like bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jeg prøvde meg på en slik. Testet den med 22LR CCI standard. 

Etter ca 10 skudd med samme treffpunkt ca 8 m avstand, stoppet kulen ca der jeg peker på kulen.

Denne lager ikke annen lyd enn skuddet gjennom pappesken, og gamle klær kommer til nytte.

Regner med en oppdimensjonering, eller evt en stålplate inni mellom lagene, vil være tilstrekkelig til en 308.. -Men test i trygge omgivelser først.

 

 

IMG-5055.JPG.4ad5d035ec5336541838c3a2c013a64d.JPGIMG-5054.JPG.09d4dc1b20986611dc7131a085922211.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...