Jump to content

Rådyrmiddag for 14stk - HJELP!!!


Tikka-Sporter

Recommended Posts

faen, at jeg ikke kan passe kjeften min........

 

Lovet noen studievenner middag før rådyrjakta, og ble tatt på ordet så det holder...... Til helgen må jeg dermed mekke middag til 14stk :shock::shock:

 

Trenger tips så det monner her.....

 

Hva jeg har:

- 1 stk rådyrlår - ca 4kg m bein (gav det andre låret til modern, pokker!!)

- 2 stk rådyrboger - ca 2.5kg m bein

- innsatsvilje og godt pågangsmot

- hjemmelaget creme brûlée til dessert (ei dame har meldt seg frivillig, takk gud!!)

 

 

Hva jeg ikke har:

- Peiling! :lol:

- kulinariske ferdigheter av en annen verden

- tilbehør

 

 

Hva jeg har tenkt:

- Beine ut lår og boger, pakke i strømpe og frese ivei, bruke termometer, rosa innerst.

- mekke soppstuing kanskje?

- Fløtegratinerte poteter kanskje?

- Saus lagd av jevning, spedd med avkok av bein og stekesjy + krydder

- Grønnsaker, men hva?

 

 

Noen med gode ideer som ikke krever kunnskaper ala han tullingen på Bagatelle?

 

Hvordan beiner jeg ut og pakker i strømpe? Størst mulig stykker og rulle sammen, eller bare pakke det i strømpen? Kasnkje jeg kan legge noe snadder inni steika?

 

Vil i det hele tatt mengden kjøtt jeg har i låret og de 2 bogene være nok til 12 damer og 2 menn? Får satse på godt tilbehør som metter bra. Hvor mye saus lager man til slikt? elsker saus selv, ser jo for meg at det blir noen liter......... uff uff, hva har jeg begitt meg ut på............

 

Kammerater, hjelp meg................ :roll:

 

PS: dette er post for deg Sako 30-06, vær min mentor..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

12 damer ??!! :D:D

 

250 gram kjøtt pr pers. Mere hvis det er mange sultne gubber, men det er det jo ikke her.

 

Smørdampet rosenkål og soppstuing blir en høydare her. Pass for guds skyld på at rosenkålen ikke blir helt bløtkokt.

Rognebærgelè eller tyttebær.

 

Hvorfor beine ut og putte i strømpe? Hvorfor ikke måke hele låret inn i ovnen.

4kg er litt snaut men hvis du drar ihop en forrett også så holder det. Selvfølgelig lar du gjestene komme litt før forretten serveres og gi de en velkomstdring.

GT eller caiperhinja (her er jeg usikker på skrivemåten gett) eller aller best en skikkelig tørr martini.

Allier deg med en av gutta og han lager drinkene så du kan konsentrere deg om maten. Etter hvelkomstrdrinken får alle litt vin og så er det forrett. Etter forretten kommer det viktigste. Det er overhodet ingen grunn til å måke hovedretten inn med en gang forretten er fortært. La det gjerne gå en halv time ( jeg planlegger gjerne med 10 minutter og så går det en halv time). Etter velkomstdrink, rødvin og forrett er nemlig selskapet godt i gang og er selvgående så lenge de har nok rødvin. Sørg for at velkomstdrink kompisen din passer på å fylle opp rødvin.

 

Hva å servere til forrett ?

Carpaccio er en sikker vinner, men hvorfor ikke finne på noe med bogene?

Suppe kanskje, men det er en stor jobb.

Skjære bogen i små terninger og steke på litt hard varme med litt frisk krydring som biffsnadder (husk små porsjoner !!!) sammen med soppstuingen. Da ville jeg valgt kantarellstuing siden det ikke trenger å være så mye.

Etter en kantarellstuing har du alltid selskapet i din hule hånd.

 

Hovedrett, lår, rosenkål og fløtegratinerte. Enkelt og drita lekkert. Ikke glem rognebær eller tyttebær. Det er viktig for syrebalansen.

 

Saus. Hvor mye?

Hvor mye saus som du vil ha til middag x 10

1 liter bør ikke være mye feil.

Og nå til det viktigste: IKKE IKKE IKKE ALDRI bruk posesaus

Start med sausen først av alt, rett etter frokost samme dagen.

FInhakk sjalottløk og skvalp oppi mesteparten av en vinflaske (bruk gjerne samme vin som du serverer til maten). La dette koke inn over noen timer. Deretter er det bare å hive opp all guddis, men fres alt i panna først. Gjerne avskjær og bein og slikt etter en parteringsjobb. Hvis du har laget fine rene kjøttterninger til forretten av bogen(e) har du sikkert mye guddis der som kan brukes. Endel grønnsaker er fint. Gulrøtter skaper en fin sødme og må vøre med. Ikke finn på å bruke buljong, da ødelegges sausen. Innkokt kjøttkraft kan kjøpes. Det kalles glacè. Kalveglacè er strøkent.

Krydre med laurbærblad, einer, geitost og lignende. Bruk dog ikke for mye rart forskjellig. Stikkord her er rene straite smaker.

Etterhvert blir sausen riktig lekker(dette tar noen timer) og når all guddisen har lenge nok til at du er sikker på at all smaken er trukket ut (3-4 timer) siler du sausen.

ALDRI, NEVER EVER tilsett en skvett rødvin rett før servering "for å sikre deg". Det ødelegger sausen. Rødvin må ikke i sausen etter at du har kokt inn den første skvetten.

 

Creme Brulè til dessert. Heldiggris. Det er noe av det beste jeg får. Server med et lite glass calva, eller ikke altfor søt men veldig fyldig dessertvin av den dyp gule typen.

 

Dette bør få deg igang.

Lag en grovplan (står over hvis du er enig).

Les mange forskjellige kokebøker

Lag en finplan

Følg denne

 

enjoy :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hovedrett, lår, rosenkål og fløtegratinerte. Enkelt og drita lekkert. Ikke glem rognebær eller tyttebær. Det er viktig for syrebalansen.

 

Saus. Hvor mye?

Hvor mye saus som du vil ha til middag x 10

1 liter bør ikke være mye feil.

Og nå til det viktigste: IKKE IKKE IKKE ALDRI bruk posesaus

 

Er enig i forslag til hovedrett. Men dei fløtegratinerte må lagast fra grunnen. Det vert best når ein brukar kremfløyte men matfløyten går sikkert bra den og. Posane som ein får kjøpt er ikkje gode nok til så god mat.

 

Det beste er saus laga fra grunnen, men du kan gjere mykje ut av posesaus også. Eg brukar pose som basis. For å få best mogleg smak så tilsetter eg steikesjy istaden for ein del av vatnet, mest mogleg steikesjy. Vert heller aldri feil å bruke litt geitost (helst ekte), tyttebær og knuste einebær i sausen. Smak til vil du ha smaken mildare ein skvett med fløyte, sterkare litt ost eller einebær. Til 14 stk så hadde eg laga minimum 1,5l med saus. Bedre å ha litt mykje enn for lite.

Link to comment
Share on other sites

You be in trouble my friend! (How much to bail you out??!)

 

Du trenger ikke beine ut låret, og beiner du ut bogene blir det fort noen rare små klumper på bordet. Men pakk beinstumpen godt inn i alufolie. Ellers krøller kjøttet seg av beinet, og så har du "plukksteik" i stedet. Men hvis du bare har én steikeovn på komfyren, og ikke to som jeg, så får du jo lettere plass til alt sammen samtidig da.

 

Stikk lår og bogene FULLT av hvitløksbåter, og da mener jeg med mye hvitløk... Saus det inn med litt olivenolje (virgin) og strø godt med mye rosmarin og litt pepper. La ligge over natta temperert (som på benken, ikke i kjøla). Fres kjøttet LETT i panne før du legger det i ovn på LAV temperatur (125 grader?) i så mange timer som det trengs for å få rett kjernetemperatur (husker ikke, slå det opp!!). Jeg har med hell brukt stekeposer av den gjennomsiktige typen. Legg hvert kjøttstykke/steik i egen pose og sørg for at de ikke ligger inntil og oppå hverandre i ovnen.

 

Noen bablet om kantarellstuing oppi her, men det er da helligbrøde!!! Sauesopp kan stues. -Kantareller skal serveres nystekt! Jeg [Rettelse. Det er vel kjerringa, egentlig... Jeg bare plukker og renser.] fryser ned 10-20 kilo med kantareller hver høst etter å ha gitt de et oppkok. Har du ferske kantareller trenger du ikke det, men resultatet blir minst like godt. Bruk urter etter egen smak, men pass på å ha disse oppi mens soppen koker inn i panna. Ikke slå ut noe av kraften, men la alt koke bort! Det gir mere smak. Stek lenger enn du trodde, for "blautkokt" sopp smaker ikke godt. Sopp skal være ferdig stekt i det den blir servert. Ikke la den ligge å vente på resten.

 

Saus kan du lage selv, men er du ikke flink med sånt kan du jukse litt og bruke Toro viltsaus eller fløtesaus og ha i egen kraft + mekke litt, så blir det gjerne like bra. Sørg for nok saus!!! Det er den du går tom for først. Særlig hvis du har fått tak i nypoteter, som jeg vil anbefale. har du ikke det kan du selvsagt lage pannestekte poteter også.

 

Du skal servere rødvin til. Bruk MINST 130,- pr flaske, og sørg for NOK. Ikke sett fram noe billig skvip, vær så snill! Spansk Reserva er fine greier til rådyr.

 

Så til slutt vil jeg anbefale portvinsgratinerte kamskjell til forrett. Disse må selvsagt være selvplukket! :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

PS: dette er post for deg Sako 30-06, vær min mentor..... :wink:

Oj :oops:

 

Du har allerede fått mange gode tips, her er mine meninger om saken:

 

Hvis du ikke har peiling, drøy den utbeininga. Du bør ha skåret litt i kjøtt og være fortrolig med kniven for at det ikke skal ble mye slintrer. Hvis du har lyst til å prøve deg, sett i gang, men låret trenger du ikke å beine ut :!: Da heller beine ut en bog eller to og surre til steik, det har jeg gjort mange ganger med lam med godt resultat. Man kan også skjule mange feilskjær (pun intended) ved å surre sammen et litt fillete kjøttstykke til ei pen steik ;) Du trenger ikke nett, en rull bomullshyssing som legges i halvstikk rundt kjøttbiten holder lenge. Det blir som regel veldig bra, men ei bogsteik bør nok steikes til litt høyere kjernetemp. enn låret. For et steiketermometer har du vel endelig? 60 grader et et fint utgangspunkt for låret, litt mer for ei bogsteik. Utbeining starter med å skjære på langs av bogen der kjøttet er tynt og jobbe seg rundt med en middels stor kniv. Skjær små snitt, godt inntil beinet. La beinet sitte i skanken eller skjær av hele skanken. Dette gjør du dagen før ;)

 

Jeg ville ikke brukt hvitløk til rådyret, men det er min smak. Rosmarin er en slager til vilt, det samme er timian. Eller begge deler. Pluss salt og nymalt svartpepper. Har du ikke pepperkvern, kjøp en sånn engangs fra BlackBoy. Legg kjøttet på rist, ha ei langpanne med litt vann i under og steik i vei. Ha gjerne noen kraftgrønnsaker som gulrot, selleri og løk nedi panna for å gi ekstra smak til sjyen. Om langpanna koker halvveis tørr, er det bare bra, for da blir langpannesjyen litt brunet og gir mer smak til sausen. Bare pass på å bruke litt ekstra vann når du tar vare på sjyen for å få med all smaken nedi der. Med langpannesjyen lager du god saus selv uten kraft til å spe med. En liter saus på tolv er alt for lite, jeg lager en liter til seks personer. Lag to liter, restene kan brukes til annet kjøtt.

 

4kg lår med bein er ikke for mye. 200-300g beinfritt kjøtt pr. pers. er en fin tommelfingerregel, akkurat som kjendis sa. Du kan steike låret som det er og beine ut en bog til surra bogsteik, da bør det bli nok kjøtt. Hvis du har skrapkjøtt (nakke, side) kan du male til kjøttdeig og lage små frikadeller (et fint ord for små kjøttkaker) som serveres ved siden av istedenfor bogsteika. Bruk ett egg, halvannen ss potetmel og "passe" med helmelk pr. halvkilo kjøttdeig. Pass på å røre deigen seig med etpar ts salt pr. halvkilo før du begynner å spe, og steik små prøvekaker for å sjekke speing og krydring. Kjøttkakene kan lages dagen før og ettersteikes sammen med steika på selve dagen. Jeg er også enig med kjendis ang. tilbehør. Bruk gjerne skivet og knapt mørkokt gulrot sammen med rosenkålen, det er noe jeg liker. Både soppstuing basert på kremfløte og skikkelige, hjemmelagete gratinerte poteter (med kremfløte!) er mektig tilbehør og hjelper til å drøye kjøttet. Kantareller en nyydelig smørstekt med litt salt, men prøv gjerne å stue dem med bare endel kremfløte som kokes inn til det er tykt og smakes til med litt salt og pepper. Ikke gærent det heller. Amen til å holde laaang avstand til Toro-varianten, de er hvitsausgratinerte og ikke fløtegratinerte. Æ'kke så mye arbeid å lage hjemmelaget, men du kan få litt lite plass i steikeovnen med ei til to steiker pluss ei diger form med poteter ;) Ergo er kanskje gode, melne poteter og rikelig saus til å knuse dem i like greit. Soppstuing på toast, gratinert i ovn, er én mulig forrett som gir litt metthetsfølelse. Hvis du skjærer kjøttet av en av bogene, koker det passe mørt sammen med beinet og skanken, koker bein og skank videre lenge og så siler og jevner krafta med fløte pluss ørlite hvetemel rørt ut i vann har du også en mettende forrett: Viltsuppe. Sjekk oppskrifter på rypesuppe.

 

Til saus skal du, som du skriver, ikke bruke Toro. Flink gutt ;) Sjyen fra langpanna pluss fløte/rømme duger lenge. Spander på å kjøpe et glass rognebærgele og et glass ripsgele, det er finfint til både tilsmaking av saus og istedenfor tyttebær. Sjekk orrhanetråden min, den sausen er min klassiske viltsaus og man varierer bare litt på sødmen for ulikt kjøtt. Alternativt kan du lage rødvinssaus omtrent slik kjendis skriver. Eller brun saus på langpannesjyen pluss ei halvflaske (eller litt mer) rødvin. Da er litt sukkerkulør greit til å justere fargen, brun rødvinssaus kan få en litt kjedelig/merkelig farge.

 

Creme brulee er alltid en slager, men kanskje ikke det jeg ville prøvd meg på hvis jeg var fersk. Hva med moltekrem? Eller trollkrem, altså stivpisket eggehvite som piskes med sukker og tyttebær? Fingerkjeks uten fyll er fint følge til slik mat, den er enkel og kan lages på forhånd. Bare pisk det litt opp rett før servering.

 

Rekkefølge:

To-tre dager i forveien:

Ta opp kjøttet fra fryseren

 

En dag eller to i forveien:

Koking av kraft, steiking av frikadeller, innkjøp

 

Dagen:

1. Stelling av kjøtt, krydring, sett i ovn. Regn en liten time pr. kilo kjøtt, plussminus. Følg med på steiketermometeret, det dytter du inn i den tjukkeste delen av steika innved lårbeinskula og nesten i kontakt med beinet.

2. Grønnsaker, dessert, poteter

3. Ta ut steika minst en halvtime før den skal serveres. Legg på fat og dekk med Al-folie pluss et kjøkkenhåndkle

4. Sil sjyen, lag saus. Slå oppi kjøttsafta som har rent fra steika og kok et minutt til.

5. Server.

 

Regn tre-fire timer, så har du greit med tid. Steika har ikke vondt av å hvile før servering, heller tvert om.

 

Jeg er ikke veldig glad i spansk og portugisisk rødvin, jeg foretrekker andre. En ikke-alt-for-dyr schläger som jeg stadig kommer tilbake til sammen med vilt er en Crozes Hermitage fra en produsent som heter Paul Jaboulet Aime. Anbefales. Hvis du liker spansk er Faustino en klassiker. Du kan også spøre på Polet etter sørafrikanske viner basert på Pinotage-druen, australsk Shiraz-vin eller californisk Zinfandel-vin. De er mer "krydret"

 

Og, du: Lykke til, og vi forventer rapport! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, kommet mye smart her allerede, f.eks steke på lav temperatur lenge, dropp utbeining og ALDRI posesaus.

Først det aller viktigste: Opptiningen av kjøttet, dette kan ikke gjøres for sakte, la det tine i kjøleskapet og regn ca 1 døgn på dette. Er det trangt i kjøleskapet får du nøye dg med å pakke det inn i håndklær på kjøkkenbenken over natten. Panikktining i vann og lignende er å be om trøbbel...

 

Så over til den store dagen, begynn tidlig, skal maten intaes kl 19:00 så begynn i 10-11 tiden.

Stekingen:

Ser at 125 grader er nevnt, jeg ville gått så lavt som 80-90 grader (men da bør du ha ett egnet termometer inne i ovnen, skalaen på termostaten er ofte ikke til å stole på så langt ned) og steketid på 5-6timer. Store fordelen med så lav temperatur er at det ikke er noen krise om kjøttet blir stående en timer eller to lenger enn planlagt (veldig greit hvis man ikke er så rutinert på kjøkkenet og det blir litt kaos), en annen fordel er att selv de seigeste kjøttbitene blir så møre at de nærmest faller fra hverandre.

Først tar du og skjærer vekk litt av de tykkeste fettet, evt slinser og om det blir konflikt med ovnens fysiske mål brekker du beinet i den tynne enden. Alt som du kutter av sparer du til sauskoing.

Angående krydderier ville jeg godt for en minimalistisk løsning, altså gni inn med litt salt og pepper (nykvernet, IKKE sånn pulver) og legg en smørklatt og en passelig skvett (2-3-4 spisesjeer) god rødvin i folien sammen med kjøttet. For å få sånn ca samme steketid på bog og lår hadde jeg laget 2 pakker, en med låret og en med de 2 bogene (lagt med tykke enden hver sin vei). Får du stekene i ovnen til kl 12:00 er du godt i rute (80-90 grader), og du kan la de kose seg i 3-4 timer uten at du tenker noe mer på de.

Etter en 4-5 timer skulle det bli på tide med steketermometer, kjernetemp. skal være mellom 55 og 70 grader ettersom hvor blodig eller grått du vil ha kjøttet. Når det er 2 timer igjen til mat må du bestemme deg om du tror kjøttet kommer til å ende på ønsket temperatur, altså ser det ut som kjøttet ikke rekker bli ferdig øker du temperaturen til 150, er kjøttet allerede varmt nok senker du tempen til det samme som kjøttet holder. Den siste 1/2 til 1 time må kjøttet få lov å hvile (ta det ut av ovnen og pakk det inn i håndklær).

 

Sausen:

Regel 1: Det kan ikke bli for mye saus

Regel 2: En god saus blir vanskelig for tykk

Start med 1-2 liter vann og alt du kan finne av kraftråstoff (har du noe rådyrribbe, mellomgulv, hodekjøtt eller annet så bruk det) blir det for lite må du skaffe et substitutt, kraftbein av okse blir litt feil men fungerer utmerket. Kjøtt/fett/bein/slinser og ett par små løk brunes raskt i bunnen av en gryte, hell etter ca 1 liter vann. Ha i 5-6 hele pepperkorn, litt einerbær, ett laubærblad (kun ett, og la det være helt) og litt persillerot (fyrstikkeske størrelse bit, så det ikke blir grønnsaksuppe). Dette kan også stå og kose seg ett par-tre-fire-fem timer uten lokk (pass på å etterfylle med vann (slik at du har ca. 1/2 liter kraft til slutt) og fjern eventuelt skum).

Nå siler du blandingen, og lager en jevning av smør og mel (la den bli bare sånn passe brun)som du sper med kraften og 1/2 liter fløte og kanskje ett beger rømme (ikke lettrømme, den skiller seg lett og smaker emusvette). La dette stå å putre på svak varme ca. 30 minutter, til "melsmaken" er borte, nå kan du begynne å tilsette krydderier og "hemmelige triks". Hvor mye som skal av hva må smakes til, men lure ting å prøve er:

rognebærgele (Sako 30-06 har en god oppskrift som ble lagt ut på sluttstykket en gang), tørket og knust sopp, geitost, soya-saus (forsiktig - salt), balsamico (hvis du tar deg råd til den svinedyre sorten), pepperrot, finhakket kapers, og grønne krydder som løvstikke, persille, gresset fra persillerot etc. NB: la sausen koke ett par minutter mellom hver tilsetning og prøvesmaking, da mye av smaken først kommer frem etterhvert.

 

Poteter:

Går ut i fra du bare har èn stekeovn, så her blir det eneste stedet det blir litt kinkig timing om du skal ha fløtegratinerte poteter, så jeg hadde enkelt og greit tatt kokte mandelpoteter i steden. (dette krever mye mer av sausen, både i kavlitet og mengde). Skrelle potetene og legge de i en gryte lettsaltet vann gjør du litt sånn innimellom alt det andre gjennom dagen.

 

Grønnsaker:

Obligatorisk: Brekkbønner, erter, rosenkål og/eller andre klassikere

Er også fint: Salater (siden det er så mange hunnkjønn, vi andre har vel ikke kjempet oss til toppen av næringskjeden for å spise gress... :roll: ).

Av salater hadde jeg, siden dere er så mange, satset på små doser av mange forskjellige. Her har du også en mulighet til å be 2, 3 eller flere av jentene til å ta med en salat. Om ikke ville jeg laget en tomatsalat: masse tomater i skiver blandes med 1-2 hakkede (rød)løk per 5 tomater og overhelles en blanding av 1/3 god eddik(du skal kunne spise en spiseskje uten å "dø") , gjerne balsamico, evt. blandet med litt vin, 2/3 god matolje (oliven, raps, valnøtt) kryddret med salt og pepper og toppet med frisk basilikum.

 

Som du ser kommer det til å bli syklig hektisk siste timen, derfor må du selvsagt ha en velkomstdrink som kan oppholde gjestene i denne perioden. Det enkleste da er å ta en god hvithvin eller noe boblevann, da det skjelden blirtid til å lage en god punsj eller tilsvarende når man må gjøre alt alene. Angående vin til maten så finnes det mye italiensk eller spansk til ca 150,- f.eks

Link to comment
Share on other sites

Bare for å fjerne enhver tvil. Det er ikke mulig å lage ordentlig gode saker på pose med mindre du bruker den som spiker (alstså starter med posen og har oppi alt annet allikevel). Dette gjelder alt som selges i frysetørret pulverform og kommer på pose.

VIdere så er det ikke mulig å lage ordentlige gode saker uten hvitløk, smør, kremfløte og seterrømme. Helst mye av dette også.

 

Jeg ville dog vært forsiktig med mye hvitløk og rosmarin til rådyr. Det er noe sart med den smaken som ikke bør maskeres.

TIl lam derimot er det ikke mulig å bruke for mye hvitløk og rosmarin.

 

Ved nærmere ettertanke tror jeg nok at flere her har rett. 1 liter saus er altfor lite. 30-06 har også helt rett når det gjelder fargen på rødvinssaus. Den må brekkes inn for å se innbydende ut.

 

Dette med å steke på lavest mulig temperatur og la kjøttet hvile en halv time før servering kan jeg ikke få bifalt nok. Kjøttet blir så utrolig mye saftigere av dette.

 

mS nevner skrelte poteter. Jeg ville kokt de med skallet på (skikkelig mandelpotet trenger ikke lang koketid) og latt gjestene skrelle selv. Mye mer smak.

En artig vri er faktisk å lage potetstappe. Det har jeg gjort ved flere anledninger til nesten alt mulig. Også til kokt torsk.

Bruker også her mandel, smør og fløte. ikke vann eller melk. Skreller og skiver potetene før de kokes så går det fort. Lar endel hvitløk koke sammem med potene. Krydrer med salt, pepper, muskat og chevrè. Det er deilig.

Pass på å bruke minst mulig mekanisk arbeide i stappe med mandelpotet. Den blir fort seig.

Det gjør ingenting om det er litt klumper i stappa :)

Link to comment
Share on other sites

DÆVEN!!!

 

Her var det jaggu hjelp å få i bøtter og spann, evig takknemlig pojkar :)

 

Vil i rettferdighetens navn si at jeg ikke er helt håpløs på kjøkkenet, men fikk litt hetta når tallet stoppet på 14 gjester..... Får jo nesten litt prestasjonsangst. I tillegg er vi alle sykepleierstudenter, kjipt å matforgifte 1/4 av kullet :lol: , så her må jeg hold tunga rett i munnen. Det faktum at det kommer 12 damer, og at jeg er single på min 6 mnd gjør meg jo enda mer engstelig :wink:

 

Etter å ha lest gjennom tror jeg følgende skjer:

 

1. Steker boger og lår hele. Lår for seg, boger sammen.

2. Lager god (og mye!) saus fra bunnen av (dette hadde jeg tenkt, har endel ryggbein jeg skal lage kraft av).

3. koker gode mandelpoteter, driter i fløtegratinerte poteter (har bare 1 steikovn). Vurderer også stappe......

4. lager en soppstuing av ett eller annet slag, må sjekke litt rundt.

5. innbydende grønnsaker (rosenkål, gulrøtter mm, ikke ihjelkokt!)

6. Tyttebær/rognebær gele/syltetøy

7. alkohyler i form av rødvin og god cognac

 

Tror dette kan bli bra jeg.....

 

PS: Sako 30-06, Creme brulee lages av en av damene, jeg fikser selve middagen, takk og lov for det.......

 

Takk for suveren hjelp folkens, kom gjerne med flere innspill om det kan revolusjonere middagen.

Link to comment
Share on other sites

VIdere så er det ikke mulig å lage ordentlige gode saker uten hvitløk, smør, kremfløte og seterrømme. Helst mye av dette også.

Åjoda. Man kan utmerket godt lage nydelige viltmiddager uten hvitløk. Man kan også lage god mat uten fløte/rømme, men da er ei halvflaske rødvin veldig god å ha. Men det viktigste er at man skal ikke spare på råvarene. Finn aldri på å bruke margarin istedenfor smør, kanskje bortsett fra hvis du steiker kjøtt i panna på litt hard varme eller lager bruning til brunsaus. Margarinen tåler varmen bedre før den blir svidd og bitter. Finn aldri på å bruke lettrømme til noe annet enn dip eller sammen med tacos, til alt som skal kokes skal rømmen være feit. Ditto med fløten, det er kremfløte som gjelder hvis du lager noe fløtebasert.

 

Slik mat lager man ikke hver dag, så når man først knaller til skal kaloriene nytes. Ikke telles 8)

 

Tror dette kan bli bra jeg.....

Jepp, det høres ut som at du har kontroll. Men for Gruds skyld, ikke glem at også langpannesjyen skal oppi sausen sammen med krafta du lager! Og når du koker krafta, kan du godt brune beina nokså hardt i steikeovnen, nesten så de er svidd. Da får du en sterk og god smak på krafta. Ikke glem kraftgrønnsakene (gulrot, sellerirot, persillerot, løk, purre). Minst en to-tre ulike typer, brunes med fordel sammen med beina.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her forventer vi referat og bilder fra middagen

 

Hehe, det kommer ann på hva som skjer utover kvelden det Poacher :wink:

 

Er som sagt single på min 6mnd og temmelig nøden :lol::lol:

 

Neida, skal gi rapport etter endt matorgie, om det blir stille fra meg, sjekk www.bladet-tromso.no om evt storstilt matforgiftning i Tromsø lørdag 18/10-08

Link to comment
Share on other sites

Eventuellt kan du droppe de fløtegratinerte potetene til fordel for "luksus" potetstappe.

 

Kok mandel eller ringerikspotet med skallet på til de er godt kokt.

 

Tilsett fløte, event. ett egg eller to, samt krydder etter smak og behag.

 

stapp med manuell stapper til en passe grovkornet konsistens er oppnådd.

 

Server. MMMMM

Link to comment
Share on other sites

Siden du er "uerfaren" anbefaler jeg deg å kutte de hjørnene du kan for å gjøre det enlere på kjøkkenet. Som Kjendis nevnte, så er hjemmelaget potetmos topp. Denne kan du glemme/sunnkoke uten at det blir katastrofe. Bare sile av vannet tilsette salt og pepper (gjærne litt trøffelolje) og masse smør til den har passe fuktighet. Ikke rør for mye, så det er litt klumper i stappen.

Drikke: Med 12 damer av 14, så ville jeg gått for en lett tørr og frisk og fruktig hvitvin til aperitif. Og Allesverloren Tinta baroca fra SørAfrika, trur jeg ville passe godt til hovedretten.

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det kommer ann på hva som skjer utover kvelden det Poacher

 

Er som sagt single på min 6mnd og temmelig nøden

 

Ta det helt med ro. Dette ordner seg.

 

Jeg tror nesten vi bør få et tredelt referat.

Før middagen (altså forberedelser og matlaging)

Under middagen (altså hvordan maten ble og hvordan den ble mottatt)

Etter middagen (altså hrrmmmff, trenger ikke så mange detaljer her)

Link to comment
Share on other sites

Tenna løper i vann.....

Kom bare på at kjøttkrafta kan siles i et dørslag, slik at ikke for mye slingser kommer med...

 

Hadde også en oppskrift ett eller annet sted....... men siden jeg ikke husker den/ finner den, så glem den. Men den gikk ut på at kjøttkraft og kraft fra grønnsaker ( og rødvin...) ble silt av, mye godt smør, oppi en foodprofessor, kokte opp, tror jeg så bare smakte til med salt og pepper.... Tror ikke det var noe mere, kjapt og veldig enkelt, Men ikke anbefalt av Roede & co.

Link to comment
Share on other sites

faen, at jeg ikke kan passe kjeften min........

 

Og dersom litt sleivkjæft kan sørge for at 12 studiner kommer ramlendes inn for en matbete og vin....

Ikke regn med noen stor medfølende sympati fra dette fora.... :D råd ja, sympati - nei.... :D

 

Nesten så en savner studiedagene.... Men jeg var på Kongsberg på maskinteknikk.... måtte snike rundt avdeling for optikk for å se etter damer.....og det var langt inni forrige årtusen.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Båtpoteter er også et alternativ?

nå som en har virkelig gode nypoteter og er jo også rimelig lett å lage. ca samme størrelse på potetene kuttes i ca 6 båter hver, oppi en stor rund bolle med litt olje, ristes rundt, slik at olja kommer rundt på alle potetbåtene, Kutt opp løk eller sjalottløk i båter, også, legges i en langpanne. Stekes høyt i ovnen 40-45 min på 220 grader (?), med grillelementet på siste halve tiden (NB; da kan det gå fort!!) Taes ut og vendes på av og til, underveis. Serveres sammen med maldon salt (grovt havsalt).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

måtte kjøre tikka sporter dagen etterpå for å hente bilen, man kan jo si det slik at nervene hans var litt frynsete. :lol: Men han konkluderte med et han "trodde" det hadde gått bra. Han var rødøyd, skalv på hendene, luktet vondt og hadde en gjennomtrengende whiskey stemme :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...