Jump to content

Kappe og krone pipe. Noe man kan gjør selv?


73alfa

Recommended Posts

Vel, Jeg har jo dette budsjett-prosjektet mitt (Mauser KV67). Pipa er jo noget vel lang med sine neste 75cm. Denne bør kappes, og planen er 50-55cm lengde på den. Som jeg har lest i "poor man's sniper rifle" og "poor man's scout rifle" er det omtalt at kappe og krone-jobben er noe man kan gjøre selv, med vanlig verktøy (altså baufil, fil og en drill samt slipepasta til kroningen. Jeg forstår jo selvsagt at dette ikke kan måle seg med å kappe den i dreiebenk, men jeg spør altså om hvorvidt dette er noe man bør prøve seg på eller om det kun er slik jobb utført av børsemaker som gjelder.

Det er jo litt moro å prøve selv også, og det jeg tenker et at hvis jeg går på og kapper på litt mer enn den lengden jeg skal ha (eks 52cm dersom jeg egentlig vil ha 50cm), så er det jo en mulighet for å få en børsemaker til å ta det i benk dersom mitt eget arbeid ikke blir bra. Eller???

Det neste er: hvor skal pipelengden måles ifra? Er det fra sluttstykkehode, eller er det fra innerst i kammeret? -eller noe annet?

Link to comment
Share on other sites

går helt fint å gjøre selv om du ikke har ekstreme presisjons ambisjoner.

 

-mål hvor du vil kappe.

-en måte å merke pipa for å få kuttet så rett som mulig(90grader) er å legge en runde med bred tape rundt pipa. du ser fort om den møter seg selv elle ligger skjevt.

-sag over.

-putt en bit av en fille nedi løpet for å hindre spon i å dette lenger inn.

-fil av enden, slip gjerne over med bryne for å lage en glatt avslutning.

-nå setter du en stor gammeldags rundhodet messingskrue i drillen, smører på slipepasta, og sliper en fordypning i munningen.

-når fordypningen er slik du vil ha den, pusser du godt ut av pipa fra kammerenden.

 

har kronet flere børser på denne måten, og de skyter ikke noe dårligere etter at jobben er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

vil du ha en presis rifle?

få noen som har dreiebenk til å gjøre jobben. baufil og sånn funker sikkert forsåvidt. men hvor sikkert er det at kuttet blir 100% rett?

dårlig munning betyr dårlig presisjon. jeg ville aldri gjot en slik løsning på en tung pipe som en M67 har som er beregnet for presisjon. å få det kappa hos en børsemaker koster ca 500,- å da samler børsa etterpå og.....sannsynligvis ;)

 

er det 6,5X55?

kutter du til 50 cm får du dårlig med hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet er 7,62x51.

Det jeg tenkte å gjøre var å bruke en rørkutter for å få merket rundt pipa der den skal kappes. Dernest møysommelig bruk av baufil. Retting med fil (bryne var en god idè!). kroninga så jeg for meg å gjøre det å bruke et bor i 'revers' sammen med ventilslipepasta. En skrye med rundt hode i drillen er jo heller ingen dårlig idè :)

Men, jeg forstår jo helt klart at best resultat får man hos børsemakeren. Jeg bare tenkte om dette i det hele tatt er noe man kan prøve seg på selv. (i første omgang) Og så heller overlevere den til børsemakeren når man ser at man har feilet... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kappa løpet på 6,5`en en dag jeg skulle på banen og ikke fikk den ned i kofferten for pipa var for lang.

 

Kappa løpet med baufil, skjevt og hakkete i full fart. Kom på banen og disse skyteguruene stod å lo av meg.

 

De sa jeg skulle være heldig om jeg i det hele tatt traff blinken. Enden på visa var at at jeg skaut tre 5skudds serier og dårligste samlinga var på 11mm. Beste var på 8,8mm

 

Da pakka de disse rappkjefta guruene sammen å gikk hjem....... Så du kan få god presisjon selv om det ikke ser så fint ut. (dreide selvføgelig match kroning på løpet et par dager seinere for utseende sin skyld) :D

Link to comment
Share on other sites

nåja, jeg feiga ut og leverte børsa til en kompetent børsemaker. :wink:

Siden vi har en av de kjente sådanne inne på området hvor jeg jobber, så tusla jeg bort og spurte om han kunne kappe. -og det kunne han. Jeg leverte låsekasse og løp i formiddag, og fikk den tilbake ferdig kappet og kronet etter lunch!

Det kaller jeg rask levering, og kjempegod service!!! :D Jammen godt at man kan få oppleve slikt fremdeles.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei !

 

Vil bare gi deg et tips, om at Kongsbergløp har veldig ujevn innvendig diameter.

 

Dette legger man best merke til ved lapping av løp. (polering med blyplugg og mye brukt på Kongsbergløp for å bedre presisjonen.

 

Kongsbergløp har en ufortjent godt rykte, da de har veldig ujevn presisjon, grunnet gammelt produksjonsutstyr.

 

Hvis du kapper løpet i et område hvor diameteren er størst får du meget dårlig presisjon på disse løpene.

 

Mitt råd, finn deg et annet løpsemne til prosjektet, finnes mange gode tilbud både på nett og hos børsemakere.

Link to comment
Share on other sites

KV har produsert piper etter forskjellige prosesser.

Før 1952 ble det boret, kolbet og trukket en og en riflebom.

Fra 1952 til 1965 ble det boret, kolbet og skåret alle rifleboimmene samtidig,

Fra 1965 ble det boret, kolbet og hamret piper.

 

Jeg kan ikke svare for hvordan pipene var før hamreprosessen, men har vel ikke akkurat hørt at de gamle M98F1 pipene i 30-06, (produsert i fra 1952 og oppover til 1965), var veldig dårlig og ujame innvendig.

 

En hamret pipe er smidd med hammere som slår med 750 tonn utvendig på et emne som er boret og kolbet. I område der hamrene slår står det en herdet dor med rifler innvendig i emnet.

Jeg tviler på at det blir stor variasjon på innvendig i pipa.

Doren blir justert slik at pipa blir litt trangere mot munningen for så å åpne 1/100 mm igjen ved munningen.

 

Ser gjerne at du svarer på hvilke type og kaliber av Kongsberg produserte piper du har hatt problemer med.

Har jeg tilsvarende pipe på lager skal du få en ny av meg.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder dette med at Kongsbergpipene i 6,5 er romme kommer dette kanskje av følgende.

 

Nominelt mål på 4 riflet Kongsberg pipe i kaliber 6,5 er 6,48mm.

 

Da vi begynte å produsere 6 riflede piper måtte vi øke diameteren for å få samme flatemål.

 

En del børsemakere klagde over at pipene måtte være utslitt eller overdimensjonert uten at de tenkte over at de hadde fått 6 riflede isteden for 4 riflede som vi i alle år hadde produsert.

Derfor kom rykte at de var veldig romme.

 

Nominelt mål på 6 riflet kongsbergpipe i kaliber 6,5 er 6,52.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen !

 

Har ikke tenkt å dra denne diskusjonen for langt på dette forumet, men det jeg kan si om saken, er at noen Kongsbergløp har denne svakheten, prosentandel, produksjonsår og type vet jeg ikke.

 

Det jeg ville påpeke var, at det kunne være en mulighet for dårligere presisjon ved kapping av disse løpene.

 

Noen nevnte at Kongsbergløp koner litt mot munningen 1/100mm, hvis man kapper løpet bak denne koningen har man muligens problemer.

 

Har man et godt løp, med jevn innvendig løpsdiameter vil man ikke oppleve dette.

 

Jeg har dette fra en børsemaker utdannet ved HYSVT (forsvaret) sent på 70 tallet og er en av Norges beste børsemakere, uten at jeg vil navngi vedkommende.

Jeg bruker vedkommende konsekvent til mine våpen, da jeg også vet det finnes mange hobbymakere der ute.

 

Tilslutt vil jeg få utrykke et ønske om meningsytring i dette forumet på et saklig nivå, må være tillatt uten at noen får lyst til å "kviste folk fra øra og ned".

 

Hvis noen har Kongsbergløp i sine våpen, er det ingen grunn til å føle seg truffet, de er i de fleste tilfeller med orginal lengde, helt OK.

 

 

 

Mvh

CG 3000

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen !

 

Har ikke tenkt å dra denne diskusjonen for langt på dette forumet, men det jeg kan si om saken, er at noen Kongsbergløp har denne svakheten, prosentandel, produksjonsår og type vet jeg ikke.

 

Det jeg ville påpeke var, at det kunne være en mulighet for dårligere presisjon ved kapping av disse løpene.

 

Noen nevnte at Kongsbergløp koner litt mot munningen 1/100mm, hvis man kapper løpet bak denne koningen har man muligens problemer.

 

Har man et godt løp, med jevn innvendig løpsdiameter vil man ikke oppleve dette.

 

Jeg har dette fra en børsemaker utdannet ved HYSVT (forsvaret) sent på 70 tallet og er en av Norges beste børsemakere, uten at jeg vil navngi vedkommende.

Jeg bruker vedkommende konsekvent til mine våpen, da jeg også vet det finnes mange hobbymakere der ute.

 

Tilslutt vil jeg få utrykke et ønske om meningsytring i dette forumet på et saklig nivå, må være tillatt uten at noen får lyst til å "kviste folk fra øra og ned".

 

Hvis noen har Kongsbergløp i sine våpen, er det ingen grunn til å føle seg truffet, de er i de fleste tilfeller med orginal lengde, helt OK.

 

 

 

Mvh

CG 3000

 

 

Flere har uttrykt skepsis og undring over din påstand, fra folk som har omhandlet slike piper lenge.

Du har fått svar direkte fra Kongsberg Våpenfabrik, ved Mentor.

 

Det er flott at du har stor tro på din børsemaker, men tro meg - selv verdenskjente børsemakere kan faktisk ta feil.

Eller kansje du har misforstått? Hva med å ta en tlf for å kansje høre om du har oppfattet noe feil?

 

Kongsberg Våpenfabrik er ikke feilfri, absolutt ikke. Men akkurat pipene har etter manges erfaring holdt høy kvalitet, uansett hvor de har blitt kappet.

Ditt første innlegg kom med ganske drøye påstander, og kan man ikke grunngi slikt må man være forberedt på litt kvisting.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En av disse Noen™ leder pr i dag Kongsberg Våpenfabrikk (Kongsberg Small Arms) og har vært der lenge, og bør ha en viss peiling på hva han snakker om. Han har redegjort for de ulike produksjonsperiodene- og metodene. Jeg kan ikke helt se at noe av det du påstår her gir grunn til å betvile det han sier. Jeg har ingen intensjoner om å kviste deg, men synes du bør redegjøre for påstandene dine i forhold til det som faktisk er postet fra Kongsberg Small Arms sin representant.

Link to comment
Share on other sites

her blir det kasta ut påstander om at kongsbergløp er dårlige eller ujevne slik jeg oppfatter det.

 

jeg har hatt en god del slike piper. jeg har ikke oppdaga noe til noe av dette.

 

men de påstandene jeg oppfatter her er generelle uten særlig mye kjøtt på beinet. er det bare "rykter" eller noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Til Mentor !

 

Nei, huff... dette ble nok litt feil av meg, jeg hadde en lengre samtale med min børsemaker for noen måneder siden, hvor dette temaet kom opp, og han var ganske klar på dette.

 

Jeg skal ta meg en prat med ham, i nærmeste fremtid, for å få utdypet dette litt mer, muligens bare rykter.......?

 

Jeg kan ikke her og nå grunngi dette mer, enn hva som allered er skrevet.

 

 

 

 

Mvh

CG 3000

Link to comment
Share on other sites

Tilslutt vil jeg få utrykke et ønske om meningsytring i dette forumet på et saklig nivå, må være tillatt uten at noen får lyst til å "kviste folk fra øra og ned".

 

Beklager den, det var kun ment som en spøk fra min side. Kjenner Mentors yrkesstoltet godt nok til å vite at han kom til å si sin mening i denne saken. Og maken til service skal man vel lete lenge etter eller hva?

 

Når det gjelder kvaliteten på piper må man vel se dette litt i sammenheng med bruksområde, en pipe som er regnet som meget god til banebruk vil ikke nødvendigvis holde mål til BR.

Link to comment
Share on other sites

Ja her snurret temaet og skiftet retning rundt en kvist... :lol:

Artig med mange innspill og synspunkter. -Og det kommer opp ting som jeg i grunnen aldrig selv hadde tenkt over at kunne by på problemer. At riflepiper kan ha ugjevn innvendig diameter var jeg ikke klar over, men det er jo forstålig at slikt kan skje når man tross alt skal lage et langt hull gjennom stål.

 

...Noen nevnte at Kongsbergløp koner litt mot munningen 1/100mm, hvis man kapper løpet bak denne koningen har man muligens problemer.

Har man et godt løp, med jevn innvendig løpsdiameter vil man ikke oppleve dette.

Jeg har dette fra en børsemaker utdannet ved HYSVT (forsvaret) sent på 70 tallet og er en av Norges beste børsemakere, uten at jeg vil navngi vedkommende....

 

Jeg har ikke fått prøveskutt børsa ennå etter kapping av pipa, så jeg vet ikke hvordan presisjonen er. Men, jeg føler meg helt trygg på at børsemakeren som kappet den for meg vet hva han gjorde. Jeg er også sikker på at han ville ha advart meg dersom han mente at Kongsberg-pipa ikke burde kappes av hensyn til nevnte toleranser. Uten å nevne navn kan jeg som ihvertfall bekrefte at jeg fant denne børsemakeren inne på området hvor jeg jobber, og at han er en ressurs her på forumet. :wink: (bedriften jeg jobber i het forøvrig tidligere 'Kongsberg Våpenfabrikk'....)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...