Jump to content

SIG Sauer Tråden


MetalMorty

Recommended Posts

  • 1 month later...

Hei,

 

Jeg er i gang med min første 9mm og ønsker gjerne noen tilbakemelding vedr mitt første kjøp.

I utgangspunktet har jeg bestilt en Kimber ICE i 2020, men av ulike grunner er leveransen trolig ikke før 2022.

 

Dermed denne gruppen.

 

Jeg har skutt endel med Tanfoglio, Kimber og CZ, men ikke skutt med Sig Sauer.

Jeg kikker nå på en Sig Sauer P226 X-Five Allround 9mm SA/DA - rett og slett fordi jeg syntes den ser bra ut.

 

Noen kommentarer, tips og annet vedrørende dette?

Link to comment
Share on other sites

On 4/30/2021 at 6:09 PM, Andreaseid said:

Hei,

 

Jeg er i gang med min første 9mm og ønsker gjerne noen tilbakemelding vedr mitt første kjøp.

I utgangspunktet har jeg bestilt en Kimber ICE i 2020, men av ulike grunner er leveransen trolig ikke før 2022.

 

Dermed denne gruppen.

 

Jeg har skutt endel med Tanfoglio, Kimber og CZ, men ikke skutt med Sig Sauer.

Jeg kikker nå på en Sig Sauer P226 X-Five Allround 9mm SA/DA - rett og slett fordi jeg syntes den ser bra ut.

 

Noen kommentarer, tips og annet vedrørende dette?

Du vil nok bare få typiske svar hvor folk gjerne forsvarer sine egne valg av våpen. Jeg har en X-Six Supermatch og er forsåvidt veldig fornøyd med den. 6" løp fordi jeg kan bruke den til flere ting, den er litt tyngre i fronten og gir dermed mindre rekyl enn 5". Det sagt går jeg i tanker om å skaffe en CZ TS2 og preppe den på ymse måter. Lavere siktelinje gir enda mindre rekyl selv om det er en 5", haugevis med deler og muligheter til preparering. Jeg må i hvert fall skaffe noen fetere skjefter på den for jeg synes skjeftet er for tynt.
Jeg ville ikke satse på en Allround SA/DA, uten ville heller spandere mer penger på en bedre utstyrt utgave, siden det alltid er tåpelig dyrt, særlig for SIG Sauer, å preppe dem med ting etterpå, som f.eks. rett avtrekker, noe jeg absolutt foretrekker. Så ville jeg skaffe en ren SA-utgave. Bruker ikke DA før jeg eventuelt begynner med dynamisk, men da kan jeg eventuelt kjøpe et våpen til.
Grunnregel, imidlertid: du må kjenne på denne X-Five, om det fortsatt er 5" du har lyst på, og skyte med den. Kjøp aldri et våpen på grunn av hvordan det ser ut. Passer den ikke hånden din eller føles den ikke riktig å skyte med med siktelinje og rekyl har du kastet bort mye penger og tid.
Synes jeg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei!

Jeg eier en SIG P320 compact (9mm), og ønsker å få montert lyddemper på denne, for å kunne benytte våpenet på hytta ect. Pistolen er ikke laget med lyddemperfeste så dette må trolig smis på.

 

Vet noen om dette er mulig for denne pistolen, og evt hvor man kan henvende seg for en slik jobb (på Østlandet)?

 

Ser at det selges løp med lyddemperfeste på SIGs hjemmesider til P320, kanskje man kan skaffe det gjennom leverandør i Norge?

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Smis på..? ;)

Du trenger en lengre pipe med gjenger. Sjekk med 2alfa.no, Brownells.no, eller PVAS.

https://www.brownells.no/SIG-SAUER-P320-COMPACT-9MM-LUGER-FLAME-FLUTED-BARREL-Sig-Sauer-P320-Compact-Nitride-9mm-Luger-Threaded-Barrel-FAXON-FIREARMS-9-mm-Luger-Salt-Bath-Nitride-100027283

Og husk at gjengene på pipa og demperen skal være like..

 

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Det absolutt enkleste og tryggeste, er å kjøpe en ny pipe

(som når du gjør det fra forhandler, så kan det gjøres ved bare å fremvise våpenkort og legitimasjon på e-post)

 

Det og smi/sveise/lime på en forlenger for så og gjenge den etterpå er en lite optimal løsning.

 

Husk at det og hjelper og ha høyere sikter eller rødpunkt når du skyter med lyddemper på pistol, så demperen ikke dekker for hva du sikter på.

Edited by Carl Volt
skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Og husk, skal du få den "stille" må du bruke subsonisk ammo som 147gr. Disse er dyrere og ikke like tilgjengelig.
Du kan skyte vanlig supersonisk ammo men den blir da ikke så stille. Og avhengig av hvor nærme naboene er og hva de tåler, er det ikke sikkert supersonisk blir stille nok

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk en hyggelig telefon fra våpenkontoret om godkjent søknad 9mm. Så da er det ut og handle...

Har prøvd og liker godt diverse Sig. Liker veldig godt 226 x5/6, men akkurat litt stort grep. Vurderer en p320 x5 legion, men ønsker litt gode råd her inne. 

Bruksområde er allround, mest skive, kanskje felt, og etterhvert har jeg lyst til å prøve IPSC. Hvor godt egnet er denne til dette, og hvilke erfaringer har dere som har pistolen gjort dere?

Ønsker en presis god pistol, minst mulig problemer, best mulig "out of the Box" men kan godt gjøre litt tuning i etterkant hvis behov. Alternativer er f.eks shadow 2 og tanfoglio. Har fra før .22 og .45 acp. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei

 

Jeg har kjøpt en P226 SA/DA LDC II Tacops, søknaden er godkjent men jeg får ikke pistolen før om 14 dager. 

Er det noen tips/triks/ammo/anbefalinger/erfaringer fra noen som har lignende? 

 

Jeg har ingen ambisjoner om å bli verken Verdensmester, Norgesmester eller Kretsmester, men tenker å stille i litt konkuranser i tillegg til trening. Det blir nok ikke dynamisk ennå tror jeg. 

Andre som bruker denne i konkuranser, og erfaringer rundt det? Hurtig militær vil kanskje bli en utfordting? 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Fuglehaven skrev (På 7.12.2021 den 9.57):

Hei

 

Jeg har kjøpt en P226 SA/DA LDC II Tacops, søknaden er godkjent men jeg får ikke pistolen før om 14 dager. 

Er det noen tips/triks/ammo/anbefalinger/erfaringer fra noen som har lignende? 

 

Jeg har ingen ambisjoner om å bli verken Verdensmester, Norgesmester eller Kretsmester, men tenker å stille i litt konkuranser i tillegg til trening. Det blir nok ikke dynamisk ennå tror jeg. 

Andre som bruker denne i konkuranser, og erfaringer rundt det? Hurtig militær vil kanskje bli en utfordting? 

Hei, 

 

Jeg har eid en P226 LDC i flere år nå. Trives veldig godt med den, spesielt etter at jeg satt på nytt grep. Ble aldri venn med orginal grepet, med Hogue extreme G-10 grepet ble pistolen en helt annen! Litt smalere, betydelig bedre friksjon. Ellers så har jeg byttet for og baksiktet til LPA sikter, som gir meg raskere siktebilde og retur.

Pistolen går feilfritt med alt av ammo jeg mater den med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...