Jump to content

Rekylbrems beregnet for standard rifle 223rem


Recommended Posts

Ok, en av de mest effektive kompene da. Du får aldri en dårlig comp til å skyte bra for noen uansett hvordan du vrir og vender på det, men noen må vri litt på dem, borre ekstra hull på siden for å korrigere for skytestil osv.

 

Men om man googler diskusjoner om samme tema på diverse forumer rundt i verden så er det 3-4 comper som går igjen i anbefalingene, SJC Titan er som regel alltid en av dem.

Link to comment
Share on other sites

Ikke enig, men dårlig er den ikke.

Og husk å ikke vri på den før man har fungert hva som passer for din skytestil, jeg kan ikke vri på noen comper, da børsa trekker mot siden så fort jeg ikke har compen helt nøytralt. For andre må man enten vri eller borre sideporter for å få nøytral oppførsel. Det samme gjaldt når jeg brukte miculec compen før, jeg hadde min montert helt nøytralt.

Link to comment
Share on other sites

Det var mye "ikke" der slemmo, men jeg tror jeg fikk med meg innholdet. Vi er nok enige om at det er to faktorer som gjelder:

 

- Bremse bevegelse bakover

- Finjustering av høyde/side (typisk blåse gass opp og til høyre)

 

På første punktet gjør Miculek en svært god jobb, uten å se særlig effektiv eller kul ut. Veldig billig er den også i forhold til kulere alternativer.

 

Side/høyde-justering krever litt testing for å bli enig med seg selv om hva som fungerer best. Den er enkel å bore eller file dersom det trengs i tillegg til å vri. Dette gjelder alle(?) andre komper også. På en nøytralt montert Miculek ville jeg modifisert første kammer for å få mer guffe ut på høyre side.

 

De beste finske open-skytterene flyr rundt med JP'er halvfulle av sveis...

Link to comment
Share on other sites

Men... eh... Ummm...

2.11.4. Vekter, flammedemper, kompensator og munningsbrems

Det er ikke tillatt med flammedemper, kompensator eller munningsbrems som har en

diameter større en 24 mm og en lengde på 70 mm.

(NROF)

Må jeg liksom kjøpe meg ENDA ei børse..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Femti kjappe skudd idag, skjøt "double taps" på korthold og også litt lengre serier på 6skudd i slengen - herregud for en forskjell! La merke til at rifla nå ble dyttet ned mot venstre, men jeg tror noe av denne tendensen kan korrigeres ved å vri bremsen litt mer og endring av grep, pluss min egen tendens til å møte rekyl. Ved godt grep kunne jeg holde siktepunkt og trykke så fort jeg kunne på avtrekkeren. Ti skudd i slengen satt da fint i Alfa-sonen.

 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med denne bremsen og ser frem til neste gang jeg kan konkurrere - standard klassen her kommer jeg:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant denne på nettet:

 

http://www.thetruthaboutguns.com/2015/04/jeremy-s/ar-15-muzzle-brake-shootout-2/

 

Jeg ville foretrukket at testen ble gjort med en standard AR med vanlig gass system, men den viser i alle fall hvilken av kompene som kan spise mest gass.

 

Det hadde selvsagt vært moro om akselerasjonen hadde blitt målt i xyz plan over tid, men det krever et langt mer sofistikert oppsett.

Link to comment
Share on other sites

De fleste compene som brukes av konkurranseskyttere nå for tiden mangler også, å lese en test over hvilke middelmådige comper som er best er egentlig uinteressant. Den JP benney cooley standardcompen som kommer bra ut i testen der f.eks, populært referert til som den lille JPcompen, er ikke spesielt bra i det hele tatt.

Vinnercompen i testen har forøvrig relativt lik design som SJC Titan....3 porter på siden som er vinklet bakover. den mangler bare topp-portene.

Link to comment
Share on other sites

He he kunne ikke vært mer enig. Noe av riflas bevegelse kan vel også korrigeres med skytesti/grep på forskjeftet. Jeg opplevde det når jeg skjøt hurtig og la merke til at jeg skjøt meg nedover til venstre. Ved å holde litt annerledes så skjedde ikke dette de resterende 30skuddene, som satt midt i!

Link to comment
Share on other sites

He he ja det ble ti raske skudd - sammenlignet med og uten rekylbrems skyter jeg raskere med bremsen og holder siktebilde hele tiden! Kombinert med Wilson Combat 3gun avtrekk er denne HK'en klar for konkurranse:-) avtrekket er jeg veldig fornøyd med!

 

De ti skuddene på videoen satt i to samlinger - en på fire skudd og resterende seks til høyre. Jeg kompenserte nok for mye med grepet og skal jobbe litt med det. På liggende skyting med tofot kjenner man hvordan kompen jobber, det rister godt i rifla men siktebildet holder seg overraskende bra på samme punktet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...