Jump to content

Demper til Tikka T-3 6,5*55


TikkaReven

Recommended Posts

Har tenkt litt på A-tec demper, men har noen spørsmål som jeg skulle hatt svar på.

 

Etter den er montert, er det lett å dempontere den?

Hvordan vil presisjonen bli uten demperen, om jeg har kappet løpet?

Hvor mye skal løpet kappes for å ha samme presisjonen både med og uten demper?

Hva vil prisen bli for gjenging og montarsje?

 

Vil dere egentlig anbefale meg en A-tec? (Børsa brukes på reinsjakt, revejakt og kanskje rådyr og elg om noen år.)

 

Hilsen TikkaReven

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har selv en Sako med demper. Bruker den kun med dempern, det var jo derfor jeg kjøpte den ;)

 

Q:Etter den er montert, er det lett å dempontere den?

A: Bare å skru den av, så ja det er lett

 

Q:Hvordan vil presisjonen bli uten demperen, om jeg har kappet løpet?

A:Hvorfor bruke den uten demper?

 

Q:Hvor mye skal løpet kappes for å ha samme presisjonen både med og uten demper?

A:Hvorfor bruke den uten demper?

 

Q:Hva vil prisen bli for gjenging og montarsje?

A: ca 800

 

Q:Vil dere egentlig anbefale meg en A-tec? (Børsa brukes på reinsjakt, revejakt og kanskje rådyr og elg om noen år.)

A: JA!

Link to comment
Share on other sites

Har ein Mauser med 6.5x55 og 21 mm Kongsberg pipe. Den er kappa til ca 57 cm og montert på ein A-tec demper.

 

Og eg kan iallefall skrive under på at presisjonen er grei nok med den lengda på løpet. 8 mm samlinger med Norma Nosler Partition og 9 mm med Norma Jaktmatch, det er meir enn greit nok for meg på 100 metern.. Presisjonen blir som regel like bra eller betre med demper.

 

Og eg kjem aldri til å ta av demperen, hvis eg ikkje må gjere det. Skyting med demper er berre såååå mykje betre.

 

Og som Jaffa skreiv her, så er det ikkje så værst pris på montering og den er lett å ta av og på.

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig tenkt litt på en BR Reflex T8.

 

Her er link: http://www.jaktdepotet.no/webshop/defau ... 40&uid=341

 

Er det bare å sende inn børsa, så kapper, gjenger og monterer de demperen, for 2995,-?

Ble litt usikker når de skriver "Vi utvider tilbudet vårt til også å gjelde ditt gamle våpen, prisen inkluderer gjenging på de fleste våpen uten åpne sikter!"

 

Lurer også på en ting til. Hvor får jeg kjøpt solbeskyttelse som festet på utgangen av kikkertsikte.

Fontaine 40mm.

 

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg både Hausken og A-Tec (TMM5) dempere, begge for 6,5mm. Og skulle jeg kjøpt igjen, hadde jeg ikke vært i tvil. Det hadde blitt en Hausken, syns den demper mye bedre, samt at den viser ikke så sterke tegn til innvendig erosjon.

 

 

Eg har også Husken demper str. medium på min Tikka T3 LS i 6,5X55 og er kjempefornøyd!! En veldig lett demper, merker ikke at den er der, verken på lengden(løpet kappa) eller vekta. Lett å ta av og på er den også.

Kommer ikke til å skyte uten demperen. Blir mindre rekyl, og så slepper man å ødelegge hørselen ute i felten;)

Link to comment
Share on other sites

Er veldig usikker på hvilken demper jeg skal velge.

Vil helst ha en god demper som ikke er alt for stor i diameter, og ikke bygger så mye ut fra løpet, men samtidig demper bra! Og selvfølgelig til en overkommelig pris. Busjettet mitt er 3000 + - ferdig gjenget og montert.

 

Hilsen Tikkareven

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kaliber 6,5x55. Den klarer kravene uten problem, Å de kravene folk snakker om hele tida på 6,5x55 er bare tull man blir bare frustrert av å høre på det, kjenner flere som har skutt elg med mindre kaliber i bogen på elg, å det har fungert bra, men på lange hold å dårlige tak så holder jeg nok igjen skudd med 6,5x55 på elg.

Link to comment
Share on other sites

Det avhenger av kaliber men på 6,5 er det 57 cm løp, så å kappe 7 cm som jeg gjorde det er nødvendig, børsa blir allt for lang å fram tung vis du ikk kapper, vet ikke prisene, har fått det litt billigere av jakt å friluft pga Laaaaang vente tid! å mye rot! men selve kappinga å gjenginga ligger vell på 5-600 kr, så kommer jo demperen i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

presisjonen blir ikke dårligere, men farta på kula reduseres litt, det har litt å si om hvor mange cm løpet blir kappet og hvor nøye det er kappet, vis man råker feil under kappinga så rillene i løpet blir kappet på feil sted kan det ha utslag på presisjonen. Jeg var i tvil første ganga jeg kappet, men er storfornøyd nå;)

Link to comment
Share on other sites

Beaver skrev:

det har litt å si om hvor mange cm løpet blir kappet og hvor nøye det er kappet, vis man råker feil under kappinga så rillene i løpet blir kappet på feil sted kan det ha utslag på presisjonen.

 

Mulig jeg er dum, men det er noe av det dummeste jeg har hørt!! :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan også nesten med hånda på hjerte, si at presisjonen blir dårligere. Fadern har overbevist meg. :(

 

Dere sier presisjonen er like god, det er når dere kan benka fast våpnet ikke sant?

 

Tenkt dere hvor mye vanskeligere det er å skyte presist med en revolver kontra ei rifle.

Så for hver cm du kapper, vil det bli vanskeligere å treffe. Altså, gjør du en liten bevegelse med et 47 cm løp, vil det gi større utslag på treffpunktet enn et løp med 60 cm.

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Tenkt dere hvor mye vanskeligere det er å skyte presist med en revolver kontra ei rifle.

Så for hver cm du kapper, vil det bli vanskeligere å treffe. Altså, gjør du en liten bevegelse med et 47 cm løp, vil det gi større utslag på treffpunktet enn et løp med 60 cm.

 

Hilsen TikkaReven

 

Med den logikken bør du ha et løp som når helt fram til målet :wink:

Link to comment
Share on other sites

He he, ja korte løp er normalt mer presise, men jeg kunne gjerne tenke meg en siktelinje på 50cm på pistolen, det ville gjort vei i vellinga. Det finnes faktisk endel minityr våpen som er oppbygd slik at løpet er av optimal lengde for 22lr (var vel ca 16" eller deromkring), med ett rør utenpå løpet som fremsiktet er montert på der fremme (altså det beste fra begge verdner).

 

M67 oppsumerer slik jeg ser det meget godt i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan også nesten med hånda på hjerte, si at presisjonen blir dårligere. Fadern har overbevist meg. :(

 

Dere sier presisjonen er like god, det er når dere kan benka fast våpnet ikke sant?

 

Tenkt dere hvor mye vanskeligere det er å skyte presist med en revolver kontra ei rifle.

Så for hver cm du kapper, vil det bli vanskeligere å treffe. Altså, gjør du en liten bevegelse med et 47 cm løp, vil det gi større utslag på treffpunktet enn et løp med 60 cm.

 

Hilsen TikkaReven

 

 

Jeg forstår hvordan du tenker, men du har feil utgangspunkt. Jeg skal prøve meg på en teoretisk forklaring. Jeg har skutt lite med rifle, men tror jeg kan hjelpe likevel.

 

Tenk deg denne meget forenklede fremstillingen:

- 100% flattskytende, dvs. ingen krumming.

- Rifla svinger om den fremste armen/hånda (forskjeftet). (i liggende stilling blir det riktigere å si at tifla svinger om albuen din, med anlegg om forskjeftet, og ved stående blir vippepunktet omtrent ved oftene en plass). Disse punktene står helt fast!

- "Den perfekte siktelinja" er linjen fra skuldra gjennom løpet til blinken.

 

Det som er avgjørende for hvor langt unna senter du treffer, er vinkelen mellom den "perfekte siktelinja" og retningen på pipa. Lengden på pipa har ingen betydning her! Om man har 100m eller 1cm lang pipe blir det samme. Kula vil gå rett frem i samme vinkel fra "den perfekte siktelinja", og derfor treffe blinken i samme punkt. Dette gjelder uansett om man er i den "ideelle" verden (som skisert ovenfor) og den virkelige verden.

 

Den "virkelige" verden:

Når man har en for tung og/eller for lang pipe, kommer rifla i ubalanse. I en lang pipe, befinner den totale massen/tyngden seg lenger vekk fra vippepunktet (forskjeftet). De små utslagene, som skyldes at vi aldri klarer å holde rifla 100% stødig, blir forsterket grunnet:

1) økt treghet (når massen på pipa øker, kreves det en større kraft for å motvirke pipas bevegelser)

og

2) økt moment (kraft*arm), som forsterker tregheten ved at kraften som trengs for å motvirke bevegelsene (motkraften) til pipa må øke ytterligere fordi den totale massen (kraften) befinner seg lenger unna vippepunktet.

Dette blir det samme som at en en bil med tung last på taket krenger mer enn en tilsvarende bil uten last på taket.

 

Det som er viktig er å ha en rifle som har balanse. Dvs. et riktig forhold mellom tyngden/massen om forskjeftet. Er dette forholdet riktig vil tregheten i bakre del av rifla oppveie tregheten til pipa, og det kreves mindre krefter for å minimalisere utslagene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg demper på tre våpen.

Cal 22 Cal 222 og 6,5x55.

Ingen av våpnene har dårligere presisjon med demper.

Og ser jeg på 22 så har den vunnet BR50 webcupen i år med demper på.

Og tre skudd i en lapp med 222 på 50m sier meg at presisjonen er mer enn god nok.

Link to comment
Share on other sites

Kan du be fadern din google på "lyddemper".

Helt ok å være skråsikker på ting en kan være skråsikker på. Men her har ikke faderen din peiling :oops:

Vi snakker om minimum 47 cm pipe her, ikke 4,7 cm :wink:

OG jeg "benker" ikke fast mine våpen, men skyter i vanlig skytebenk

 

 

 

 

 

 

 

Jeg kan også nesten med hånda på hjerte, si at presisjonen blir dårligere. Fadern har overbevist meg. :(

 

Dere sier presisjonen er like god, det er når dere kan benka fast våpnet ikke sant?

 

Tenkt dere hvor mye vanskeligere det er å skyte presist med en revolver kontra ei rifle.

Så for hver cm du kapper, vil det bli vanskeligere å treffe. Altså, gjør du en liten bevegelse med et 47 cm løp, vil det gi større utslag på treffpunktet enn et løp med 60 cm.

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

La gutten få lov å høre på sin alvitende faren. Når han har frekventert sin lokale skytebane nok ganger, stått i bak grunnen og hørt folk prate om kappete piper med dempere montert. Kanskje han får prøve en som er kappet og dempet og. Da begynner han å få peilingen, og vil hjem til far og ha et skikkelig oppvask møte. Fortelle ham at guttungen har lært noe nytt, og far. han tar desverre FEIL....

 

Jeg er ikke vært i tvil et sekund på hva jeg ville gjort...

Link to comment
Share on other sites

Jeg retter på det jeg sa tidlige.... fikk høre av børsemaker da han gjenget børsa, jeg var med å så på, å da sa han att det var viktig å kappe å file godt inni munningen, for vist det var metall biter å sånnt driit som ikke var pusset så ville børsa gå dårlig, også var det noe med rillene i løpet, men husker ikke helt hva han sa

Link to comment
Share on other sites

Ah Kroning er det han mente, børsa må krones opp igjen (den lille fasen i avsluttningen innvendig i løpet.

Når man gjenger kan den bli skadet (derfor man aldri pusser fra løps enden) og når man kapper så forsvinner den jo helt.

 

Kroningen (den lille fasen) finnes i forskjellige utførelser litt etter smak og behag og hva en bruker rifla til.

Poenget med kroningen er at all gass slipper likt ut av løpet når kula går ut (slipper gassen skjevt ut, kan den vippe på kula). Det er en selvfølge at kroningen blir justert etter en gjenge jobb om den har fått skader, og kapper man løpet så er det minst like selvfølgligt at den lages på nytt.

 

Ordet file liker jeg ikke noe særligt, man dreier og/eller bruker pilot styrt fase utstyr beregnet til dette. Filing kan bli litt hips som haps, (som med salongen min som måtte til ny børsis for å fikse kroningen etter en lokal slakter hadde vært der uten min vitende).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...