Jump to content

Helle Utvær


Target

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Helle Utvær ser ut til å ha en fin design, men jeg stusser veldig over at den ikke har Helles sedvanlige trippel laminerte bladstål. Trippellamineringen har etter min mening vært Helles store sellingpoint i forhold til for eksempel Brusletto, som i all hovedsak har et stykke stål i bladet.

 

Jeg har ikke prøvd kniven, men jeg har hatt samme stålet i min Helle Lappland de siste 25 årene. Helt ok, men jeg liker de trippellaminerte knivbladene bedre.

 

Sånn er det. Jeg ser en ny kniv, tenker at endelig har den perfekte kniven kommet, men så dukker det alltid opp noe som skurrer for meg :-)

Link to comment
Share on other sites

Helle Utvær ser ut til å ha en fin design, men jeg stusser veldig over at den ikke har Helles sedvanlige trippel laminerte bladstål. Trippellamineringen har etter min mening vært Helles store sellingpoint i forhold til for eksempel Brusletto, som i all hovedsak har et stykke stål i bladet.

 

Er litt enig her. Lurer på hvorfor de går bort fra trippellamineringen. Utvær er den eneste kniven uten dette stålet.

Link to comment
Share on other sites

Sånn er det. Jeg ser en ny kniv, tenker at endelig har den perfekte kniven kommet, men så dukker det alltid opp noe som skurrer for meg
Si ifra om du finner en perfekt kniv :mrgreen:

Hehe, det er vel noe av moroa med kniver. Det er så mange variasjoner og løsninger som kan kobles sammen med uendelig mange brukerpreferanser. Det blir mange meninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Helle Utvær ser ut til å ha en fin design, men jeg stusser veldig over at den ikke har Helles sedvanlige trippel laminerte bladstål. Trippellamineringen har etter min mening vært Helles store sellingpoint i forhold til for eksempel Brusletto, som i all hovedsak har et stykke stål i bladet.

 

Jeg har ikke prøvd kniven, men jeg har hatt samme stålet i min Helle Lappland de siste 25 årene. Helt ok, men jeg liker de trippellaminerte knivbladene bedre.

Noen som vet - eller kan tenke seg til hvorfor de ikke har valgt å bruke trippel laminert bladstål i denne? Vanskeligere å få til med fulltang?

 

Er 3mm Sandvik 12C27 stainless et klokt valg til en fulltang kniv? De velger vel fulltang fordi den skal være ekstra sterk. Noen som har tanker om dette?

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet - eller kan tenke seg til hvorfor de ikke har valgt å bruke trippel laminert bladstål i denne? Vanskeligere å få til med fulltang?

 

Er 3mm Sandvik 12C27 stainless et klokt valg til en fulltang kniv? De velger vel fulltang fordi den skal være ekstra sterk. Noen som har tanker om dette?

Det kan være pris (det laminerte koster omtrent det dobbelte), at det laminerte ikke kommer i passende dimensjoner, eller at de plansliper med et annet utstyr og vil ha bedre magnetiske egenskaper (stålet i sidene på det laminerte er ikke-magnetisk).

 

Helle bruker 12C27 til noen modeller, så de velger nok dette framfor noe annet de ikke har erfaring med. 12C27 er seigere enn f.eks. 440C, og har vært brukt i andre fulltangekniver.

Link to comment
Share on other sites

min jegermester fra helle har også ulaminert stål. den er god den selvom den kan brekke før den bøyes.... :oops: men var fornøyd nok med den til at jeg kjøpte en ny jegermester i gjen. den blir nå brukt som en kniv :lol:

 

Høres jo ut fra produktbeskrivelsen til at skal man ha noe som tåler å brukes som brekkjern så er sikker andre kniver et bedre valg ja. :)

The Jegermester is intended for the butchering of big game.

 

The blade is thin made of 12C27 steel

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

God reklame har de nå fått:

 

"A Super-Strong Knife From the Land of the Vikings "

(Wired Magazine, Megan Logan, 2.Feb.2015)

http://www.wired.com/2015/02/helle-knife/

 

"NEW! Helle Utvaer Bushcraft Knife"

(bushcraftcanada .com 6. May 2015)

 

Ikke kommet i salg enda ser det ut til, men er nok like om hjørnet da jeg

ser at magasinet.no har lagt den i webshopen sin (til 1199,-), selv om

de ikke har den på lager enda.

http://www.magasinet.no/friluftsutstyr/kniv-oeks-sag/helle-kniver/helle-utvaer

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en brukbar kniv, men lurer litt på hvorfor i all verden de har lagt til den horrible piggen på baksiden og stappet den i en slire som ser ut som den er konstruert av resirkulerte sko, kjøpt på europris og sydd av demente dverger... :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til utveksten på baksiden tror jeg må søkes i at Helle ser ut til å orientere seg mot det internasjonale - amerikansk dominierte - markedet. Sikkert derfor hjemmesiden nå bare finnes på engelsk. Og derfor full tang, og derfor en så kalt "scull-crusher" på baksiden. Utveksten kan nok brukes til andre ting også, skrape bark, dele kokosnøtter og what not...

 

Har ikke studert historen bak "utveksten," men den ble b..a. en del av "U.S. M1917 trench knife" Mk I:

 

"Reflecting the savagery of hand-to-hand trench warfare, the Mark I's pommel incorporated a so-called 'skull-crusher' cap extension, ostensibly designed to stun or kill an enemy soldier and to provide a secondary weapon in circumstances where the blade was damaged or broke" Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Trench_knife#US_trench_knives

 

Greit å ha om man møter noen man ikke liker når man er ute på tur og bladet er sløvt ;)

 

PS: Når det gjelder dvergene, så tror jeg Helle leier disse billig av Julenissen utenom sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til utveksten på baksiden tror jeg må søkes i at Helle ser ut til å orientere seg mot det internasjonale - amerikansk dominierte - markedet. Sikkert derfor hjemmesiden nå bare finnes på engelsk. Og derfor full tang, og derfor en så kalt "scull-crusher" på baksiden. Utveksten kan nok brukes til andre ting også, skrape bark, dele kokosnøtter og what not...

 

ser ofte slike utvekster omtalt som "glass breaker"

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Ser ut som en brukbar kniv, men lurer litt på hvorfor i all verden de har lagt til den horrible piggen på baksiden og stappet den i en slire som ser ut som den er konstruert av resirkulerte sko, kjøpt på europris og sydd av demente dverger... :overrasket:

Og gitt den et navn som høres ut som en dame fra kysten enplass.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...