Jump to content

Nybegynnerrifle til småvilt


Nyhobby

Recommended Posts

hei, jeg har akkurat bestått jegerprøven og har da bestemt meg for å starte med å jakte småvilt med rifle.

Som sagt så er jeg helt ny. Kommer til å måtte skyte masse med rifla før jeg i det hele tatt tar med meg rifla for å skyte vilt.

 

Har sett og hørt litt rundt omkring. De fleste mener at det er obligatorisk å ha ei salongrifle 22LR som man starter treningen med. Har mulighet til å kjøpe meg 22LR og senere igjen kjøpe meg ei rifle med litt større kaliber som jeg kan skyte alt småvilt med, men hva slags kaliber er det man kan skyte så å si alt småvilt uten at man ødelegger alt for mye av viltet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter opp under det med 6.5x55. Da kan du skyte både storvilt og småvilt, ikke blir skadene på dyret utålelig(så lenge du ikke jakter mye ekorn) og ammon er rimelig. Fint kaliber til jaktfelt er det også, noe som gir meget god trening og som er veldig artig.

 

Som "ny jeger" ville jeg egentlig anbefalt jakt med hagle, pga billigere og lettere tilgjengelig jaktmuligheter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du gjør rett i å kjøpe en .22lr som første våpen, hvis du ikke har mye skyteerfaring fra før. En fordel er selvsagt rimelig ammo, men et viktigere poeng (for meg, iallefall) er at det er lettere å få til skytetrening utenfor rammen av en formell skytebane. Men kanskje bor du slik at du kan vippe opp kjøkkenvinduet og plaffe løs med hva som helst.....

En løsning for deg kan være å kjøpe et systemvåpen (f.eks cz455). Da kan du senere kjøpe ei pipe i f.eks .22wmr, som kan brukes til alt småvilt. Og husk: når du søker erhvervstilatelse hos politiet er avgiften lik uavhengig av hvor mange våpen og våpendeler du søker om. Det er derfor lurt å søke om flere våpen når du først sender inn papirene (du forplikter deg ikke til å bruke tillatelsene)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du allerede har/skal ha ei storviltrifle og vil ha en dedikert småviltrifle hadde jeg valgt ei systembørse i 22lr/17hmr/22wmr. 22lr til trening 17hmr/22wmr til småvilt. Man skal heller ikke undervurdere 22lr som småviltrifle, men denne krever mer kjennskap til kulebane/avstand dersom du begynner å strekke holdene. 17hmr/22wmr er fint sånn sett hvor det stort sett går flatt ut til 100 meter. Når det er sagt kan du strekke deg et stykke med 17hmr på en god dag :) (jau, reklamering av go'kaliberet mitt :winke1: )

 

Vedrørende skade på matvilt synes jeg gamepoint på 17 hmr er snill nok, ikke så gunstig som mye 22lr ammunisjon, men helt kurrant.

Link to comment
Share on other sites

Jeg også trodde jeg MÅTTE ha en .22 lr, for det leste jeg at jeg måtte. Fikk overta brodern sin Anschütz, pusset den ned og byttet sikte. Nyyydelig børse og nydelig å skyte med, men den ble stående i skapet. Ingen interesse what so ever med å skyte med den. Ble kanskje hundre skudd på et par år. Etter hvert ville frøkna i heimen skyte også. Hun var (er) knøttliten, så den passet ikke helt. La også merke til en merkelig skyteteknikk. I stedet for å kappe stokken, solgte jeg Anschützen og kjøpte en Rem 597 til henne. Kappet, byttet deler, byttet sikte, satte på tofot m.m. Skjøt et par ganger, fant ut at fjøra ville skyte links, og vips, innerst i skapet etter et par turer for brusboksdreping. Verken tid eller ork til å drive med noe slik. Det er moro der og da, men for min del har det nada nytte. Jentungen har for øvrig mer lyst å prøve .222'en min.

 

Jeg trener med den børsa jeg skal bruke på jakt, og ferdig med det. Raser ikke av gårde til banen og feier ut firehundreogtolv skudd med salongrifla før jeg skal på elgjakt. Da trener jeg med .308'en... Skal jeg på toppjakt, trener jeg med .222'en.

 

Skal rifla brukes til småviltjakt, server den noe bedre enn .22 lr. Skal du skyte rotter og kråke på tredve meters hold, greit, men skal du på lengre avstander, feks etter rype i fjellet, prøv noe annet. "Styggingene" .223, .22-250 osv kan være stygge mot viltet, så .22 lr kan være nyttig her og, men på fjellet blåser det ca 365 dager i året, og .22 lr er like stabil i vind som tørt løv.

 

Mitt tips: Se deg om etter en pent brukt (om du ikke vil kjøpe ny) CZ527 i .223, med sikte og demper på plass. Du får det garantert morsommere. Du blir garantert litt fattigere om du skal øse ut skudd, men jeg fant fort ut at det var ikke noe poeng. Tette treskuddssamlinger på 100 meter med selvladet var tingen. Driv med det et par timer. Skyt 40 - 50 skudd. Bruk linjal, ta bilder, lag egne blinker, skriv ned data. Trenger man egentlig mer? Det er en annen verden enn .22 lr-verdenen. ;-)

 

Men bevares, vil du ha .22 lr, velg CZ455. Rimelig, bra og med mulighet til å bruke noe annet enn den traurige lille! Slik jeg ser det har .22 lr èn fordel, pris på ammunisjon. Synes du det er gøy og lærerikt, kjøp og skyt. Når du skal på jakt bruker du .22 Wmr. Da kan også reven ryke (selv om jeg synes en får bedre løsninger i sine ladbare "storesøsken" i slekta, med .224-kuler (.222, .223, .22-250 mfl.)

Link to comment
Share on other sites

Forrige taler har et poeng her, men mange vil samtidig argumentere for at 22lr er et perfekt våpen til mengdetrening med riktig avtrekk og pusteteknikk. Ettersom rekyl er fraværende og rekylopptak ikke er et tema på 22lr så kan man konsentrere seg om det grunnleggende. Når det er sagt så krever grovere kaliber sin egen trening igjen nettopp på grunn av rekylopptak, men om du på forhånd har fått pusteteknikk og avtrekk inn i fingrene så vil det bli enklere.

 

I tillegg har du dette (som flere nevner) med sikkerhet. På enkelte plasser kan det være seg at du har lyst til å bruke noe lettere som følge av bakgrunn. Da er 22lr (og kanskje spesielt 17hmr) helt ideelt. Personelig hadde jeg sannsynligvis byttet ut 17hmr for en 222 eller 223 hadde det ikke vært for at på enkelte jaktområder ønsker jeg at prosjektilet stopper innenfor rimelig rekkevidde. 22lr er stygg på rikosjetter, men 17hmr har så høy hastighet på et lite prosjektil at eventuelle rikosjetter ikke har mye energi å by på.

 

Skal du jakte midt i skauen/øde landskap kan du likegodt kjøpe 222/223.

 

Grunnen til at 22lr nevnes ofte i forbindelse med trening er sannsynligvis også fordi at mye av denne treningen foregår utenfor skytebanen og følgelig ønsker man noe snillere med tanke på omgivelsene rundt. Ikke mange jeg kjenner som tar med 22lr alene på skytebanen for mengdetrening, da kommer muskedundern frem :)

Link to comment
Share on other sites

CZ455 har vel en fire-fem ulike stokker, om en av de passer bedre enn de andre er det ingen grunn til å knipe inn på en eventuell differanse ned til billigste sort.

 

Angående dette med 22lr og trening: Noen steder kan skytebaneinstruksen forby skyting med annet enn 22lr til visse tider (har det slik selv), og da er det jo greit å ha muligheten til å skyte når som helt. For øvrig er det veldig hyggelig å tenke på at du kan skyte et fullt tiskudds magasin 22lr for samme pris som én smell med 308...

 

Og som sagt: Du har antageligvis et så langt liv foran deg at du kan ombestemme deg flere ganger før det er slutt. Kjøp det du selv føler og tror er riktig for deg, basert på de rådene du får.

 

Et siste råd: Om du skal ha 22lr: IKKE kjøp disse billigvariantene fra storkjedene. Gikk på den selv, de føles stusslige å skyte med (kjøpte Marlin 925). Og som en børsemaker sa, de lager smell, men stort mer er det ikke å skryte av enn det...

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med Cz'n er løpsskifte, og prisen i forhold til andre systemsalonger, og presisjonen.

Bakdelen er at den er litt "røff" i kantene, trenger litt puss og kos for å få sluttstykkegangen ok, og stokkene er ikke i "grad 105 dansk høyfjellsbjørk med gullinnlegg" men al i alt et fornøyelig bekjentskap....

 

(litt som våpenverdenens VW golf, kjempekurrant men ikke veeeeeeldig spennende)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det finnes utallige salongrifler som vil fylle dine behov. Du kan ikke gjøre mye galt med cz455. Litt røffe men velkonstruerte våpen, med ofte god egenpresisjon. Du har også rikelig med oppgraderingsmuligheter (piper, avtrekk, stokker) slik at børsa kan vokse med deg. Og hvis du omprioriterer, er de nok greit omsettelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler sterkt en CZ 455, men hold deg langt unna standardutgaven, som har en stokk som er svært ulik den stokken du sannsynligvis vil ha på ei storviltrifle.

Jeg har selv den versjonen og angrer veldig på at jeg kjøpte den.

Jeg anbefaler at du enten kjøper CZ 455 Syntetic eller CZ 455 American.

CZ 455 Thumbhole er også et bra alternativ.

 

Personlig foretrekker jeg American modellen og den ville vært mitt valg om jeg skulle kjøpt en 22lr rifle idag.

Per idag har jeg ikke plass til en 22lr i jaktvåpengarderoben min, så derfor gidder jeg ikke bytte den ut, hvilket jeg klart ville ha gjort om jeg skulle ha brukt den på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...