Jump to content

Overraskende hastigheder


ignorant

Recommended Posts

Har de seneste dage testet lidt hastigheder i forskellige kalibre

Testrifler har været med 45 cm i kal 9,3x62 og 52 cm pibe i kal 6,5x55. Kronograf MAGNETOSPEED

9,3x62 15 grams kugle i 45 cm pibe uden tryktegn 860 m/sek

6,5x55 120grains kugle i 52 cm pibe uden tryktegn 972m/sek

6,5x55 140grains kugle i 52cm pibe uden tryktegn 920/sek

 

Virker disse hastigheder ikke lidt hurtige ????

Link to comment
Share on other sites

Per Mener du ikke at tallene kan være korrekte ?

Har sammenlignet identiske ladninger i andre rifler, og med anden kronograf. Her var hastigheden for 140grains kugle i en 60 cm pibe på 952m/sek uden flade eller løse hætter.

9,3 resultaterne har jeg endnu ikke fået prøvet i andre rifler

Link to comment
Share on other sites

Skal man være pirkete så er heller ikke kronograferte hastigheter noe en kan stole 100% på, jeg kjenner ikke til noen gode uavhengige tester av tilgjengelige kronografer som er statistisk relevante, så hva vet vi egentlig om presisjon og nøyaktighet på slikt utstyr? Med mindre en sammenlikner målinger gjort på samme kronograf (og under like betingelser) blir det vanskelig å si noe veldig fornuftig.

Men vi vet også at forskjellige løp vil gi forskjellig hastighet, så at det finnes ett og annet "magisk" løp der ute som gjør ting som en absolutt ikke forventer er nesten garantert.

Link to comment
Share on other sites

Etter min erfaring trenger ikke slike tegn komme før du er langt over max i tabellen. Kanskje særlig for kalibre som 6,5x55. Når du bruker skometoden for å finne ladninger så blir det gjerne slik. (Øk ladningen til du må slå opp hevarmen med en sko, trekk fra ett grain) Makstrykk blir satt av ymse grunner. Det er ikke nødvendigvis hva hylsa tåler som er begrensningen.

Link to comment
Share on other sites

Har vel hatt inntrykk av at trykk tegnene kommer raskere på kone hylser som 6,5x55 pga at de ikke kleber så godt som rette hylser som WSM eller AI utgaver , der kan man være langt over uten at tegnene synes men normalt sett så kommer vel standard 55 tegnene ganske tidlig ?

Link to comment
Share on other sites

Ignorant: Den testen virker jo positiv, men det er ikke noe bevis for at dine målinger er riktige. Måleteknikk er vanskelig, og vi må bare innse at vi bruker ukalibrert måleutstyr med ukjent nøyaktighet. Får man rare tall så er det ikke dumt å ta en sjekk opp mot annet utstyr. At du får overraskende resultater i to våpen med samme kronograf gjør det naturlig å mistenke denne.

I tillegg har vi jo alle usikkerhetsmomentene som trykktegn innebærer, og som alt annet vil også hylsene variere i hardhet. Å lade til trykktegn er å lade til overtrykk, når selv de svakeste hylsene ikke gir trykktegn ved maxtrykk sier det seg selv at man i verste (beste) tilfelle kan havne langt over streken med harde hylser.

Link to comment
Share on other sites

........Ja det lyder spænstigt, men burde det ikke have medført enten platte hætter, løse lommer, eller i det mindste hylsterhovedekspansjon ?

Nei, dessverre. Min erfaring er at det sikreste tegnet på alt for høyt trykk er unormalt høy hastighet. Det er skjeldent noe problem å får høye hastigheter- det er bare å fylle i nok krutt :? Jeg har selv greid å bruke N-140 i stedet for N-150 -uten å se merkbare trykktegn av noe slag på tomhylsen. Men vi ble mektig imponert da min middels ladde 7x57R gav mye høyere hastighet en kompisen sin hardt ladde 7x65R...... :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...