Rango Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 Holder 6,5x47 Lapua energi kravet til storviltjakt? ...Det burde vel være mulig å lade den til det. Er det noen rifler som kommer i dette kaliberet enda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olebrum Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Har du sett på Lapua sine sider? Tviler jo egentlig på at den lar seg lure over grensen med 140 grains kuler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rufus Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Lurer en Hornady Amax ut i 840-850m/s så bør klare 840 med 140 nosler og da holder den kravet på 100m. 26.5" pipe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olebrum Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Det høres jo interessant ut. Har ikke sett den tabellen du referer til, eller er det egne målinger? Det må jo være ganske høyt trykk for å få dette til. Kjenner du SAAMI-grensen for kaliberet? Har ikke erfaring med dette kaliberet, men har sett litt på det til en Sako Forrester. Tenkte å ha den til en kombinasjon av jakt og jaktfelt. Helt uaktuell til elg, da jeg har andre våpen, men til rein kan vel kaliberet duge. 6,5x47 frister faktisk mer i Forresterlåsekassen enn 260, da det går an å sette de lange kulene litt ut uten å komme i plassmangel. Er det noen som har erfaring med noe slikt prosjekt? Så ikke for meg å måtte ha 26" løp, snarere heller 22" eller 24". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rango Posted October 14, 2008 Author Share Posted October 14, 2008 Grunnen til at jeg lurte var at jeg lurte var om den kunne brukes til løpene elg. Jeg trodde at patronen måte tilfredstille storviltkravet, men etter å ha lest relgene en gang til står det bare at kaliberet minst må være 6,5 mm. Og det er den jo, men alikevel interessant å vite at den bør holde kravet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper-Arne Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Vet ikke svaret på det du spør etter, men tviler sterkt på at de fleste som skyter 6.5x55 har ammo som holder kravet. Selv bruker jeg 100 gr rekruttkule og slappe ladninger. Så vidt jeg vet så står det ikke noe i reglemanget at patronene skal holde annslagsenergikravet til storvilt, bare at minste tillatte kaliber er 6.5mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
20mm cannon Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 (edited) ..................................... Edited March 22, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper-Arne Posted December 14, 2008 Share Posted December 14, 2008 Du mener til jakt ja? Jeg tenkte elgbaneskyting da jeg skrev inlegget mitt. Til bruk på levende vilt blir det jo annet. My bad! Jeg bruker ikke rekruttkula til elgjakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sharpshooter Posted December 14, 2008 Share Posted December 14, 2008 I følge tabellen til Lapua fabrikkammo så har ei 140 Lapua Scenar kule 820 m/s som gir 2683 joule på 100 meter. Om du bytter ut denne kula med Berger 6.5mm 140 gr Match VLD og klarer å *presse* den i 1 m/s mere enn overnevnte ladning så gir den 2703 joule. I følge ladedata fra Vihtavuori så har ei 9 grams kule maks hastighet på 836 m/s (2805 joule/100 meter) Dermed har du en godkjent Storviltpatron Og ja, Berger 6.5mm 140 gr Match VLD er en Big game bullet Så tror ikke du skal bekymre deg over at den ikke er godkjent ps. Blir reglene forandret slikt at dem blir det samme som for nordisk Jaktskyting så kan man også bruke 6,5 BR eller 6,5 Grendel John-A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted December 14, 2008 Share Posted December 14, 2008 Tror ikke det skal være noe problem å få den opp i kravet. Til opplysning kronograferte jeg noe Norma Elite fabrikkammo 140 gr. i 6,5x55 og den holdt kun 802 m\s ut av en 60 cm pipe. (Til sammenligning holder mine hjemmebryggede Norht Fork 140 gr. 852 m\s i 6,5x55.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted December 14, 2008 Share Posted December 14, 2008 jeg kronograferte norma vulkan, oppgitt 870 msek i 60 cm pipe. i en 60 cm pipe jeg hadde gikk den 838 msek. og i en 49 cm pipe jeg har gikk den 808 msek..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
220swift Posted December 14, 2008 Share Posted December 14, 2008 Det høres jo interessant ut. Har ikke sett den tabellen du referer til, eller er det egne målinger? Det må jo være ganske høyt trykk for å få dette til. Kjenner du SAAMI-grensen for kaliberet? Har ikke erfaring med dette kaliberet, men har sett litt på det til en Sako Forrester. Tenkte å ha den til en kombinasjon av jakt og jaktfelt. Helt uaktuell til elg, da jeg har andre våpen, men til rein kan vel kaliberet duge. 6,5x47 frister faktisk mer i Forresterlåsekassen enn 260, da det går an å sette de lange kulene litt ut uten å komme i plassmangel. Er det noen som har erfaring med noe slikt prosjekt? Så ikke for meg å måtte ha 26" løp, snarere heller 22" eller 24". 63000 PSI dvs 4350 BAR er maxtrykket i 6.5x47 (mot 3800 BAR i 6.5x55 som har et relativt moderat trykk pga at det opprinnelig er laget for gamle Svensker) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvind_ad Posted December 14, 2008 Share Posted December 14, 2008 Finnes det et fastatt krav til antall Joule anslagsenergi eller er det litt flytende? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.Larson Posted December 14, 2008 Share Posted December 14, 2008 @Øyvind_ad Fra: Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst § 16. Krav til rifleammunisjon Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi: a) for ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2.700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 . b) for ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 . Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvind_ad Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Takk for raskt svar G.Larson! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stkl Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 Det vil sei at denne e godkjent for storvilt med den rette kula ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 Bare lurer på en ting. om man ikke finner fabrikk ammo som er lovlig til jakt i et kaliber, hvordan skal man kunne bevise at patronen man bruker fyller kravet om anslagsenergi? For 6,5X55 finnes det godkjent ammo, så man kan vel henvise til det, men om man ikke finner fabrikk ammo, hva da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 Skriv ned kulevekt, kronografert hastighet og anslag (evt også krutttype og -vekt), så vil jeg se den som prøver å gjøre noe med det, om du legger det fram på og fin og forståelig måte, sammen med referanse til korrekte lovtekster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
20mm cannon Posted January 26, 2010 Share Posted January 26, 2010 Jeg trodde at patronen måte tilfredstille storviltkravet, men etter å ha lest relgene en gang til står det bare at kaliberet minst må være 6,5 mm. Må en patron godkjent for storvilt være i minimum kaliber 6,5? Hvor står det? Såvidt jeg har fått med meg er minimumkravet at kulen skal veie minimum 9 gram/139 grain ig ha en kinetisk energi på 100 meter på 2700 Joule eller 10 gram og E100 på 2200 Joule. Men ingen kaliberbegrensing, men du får vel ikke tak i prosjektiler som er 9 gram eller mer i kaliber mindre enn 6,5? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LJL Posted January 26, 2010 Share Posted January 26, 2010 Var vel til elgbaneskyting han mente, der måtte det være minimum 6,5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rango Posted January 26, 2010 Author Share Posted January 26, 2010 Var vel til elgbaneskyting han mente, der måtte det være minimum 6,5. Riktig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FROSTFOX Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Bringer denne tråden til live igjen da jeg vurderer kaliberet. Ut i fra mine beregninger på PCB, med lapua mega, vil den klare kravet på 100m hvis den holder over 734m/s ut av pipa. I ladeboken klarer den 760m/s, altså godt over kravet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cardinal Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Ikke noe problem slik det står i regelheftet til NJFF. Tillatt våpen og siktemidler Alle våpen og siktemidler som er tillatt brukt til storviltjakti Norge, tillates brukt. For øvrig vises til generell del pkt 8.2. Deltakere i klasse D1 kan benytte valgfritt kaliber Utifra det kan man bruke kaliber fra 222Rem og oppover. Kun krav om at det skal være lovlig til storvilt og ikke elg, hjort og rein. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts