Jump to content

Tråden for .401 Winchester self-load!


Shotgun Charlie

Recommended Posts

God dagen godtfolk! Jeg har gått til anskaffelse av en winchester 1910 i 401 sl! Et flott våpen synes jeg! Jeg har både hylser og dier og greier, men kuler finnes ikke!! Jeg vet Barnes har produsert noen til dette kaliberet 250grains .406, men de er ikke å finne noe sted. Hva gjør dere andre som har dette kaliberet? Er det noen pistolkuler som kan trikses og mikses med? Å støpe sjøl går jo an, men da jeg ikke har utstyret til dette ble ikke det første prioritet!

Link to comment
Share on other sites

Har null erfaring med kaliberet, men har siklet lenge etter en slik og lest litt om temaet. Hadde nå bare sjappa svart på epost så hadde jeg kanskje hatt en...

 

Kuler er det største problemet, hylser kan som du sikkert vet formes om fra 7,62x39.

Det første du bør gjøre er å slugge løpet og helst også få tatt en avstøpning av kammeret. Er du heldig så kan det hende ditt våpen er romt nok til å bruke kuler ment for 41mag revolver, noen 41wsl er visstnok det.

 

Går ikke dette, så har du tre muligheter. Enten investere i støpeutstyr med ei spesiallaget kuletang i rett kaliber, presse opp 40s&w eller presse ned 41mag. Både opp- og nedkalibrering av kuler krever spesielle dier. Til nedkalibrering anbefales visstnok at man først presser ned til litt under ønsket mål og deretter presser opp igjen, dette for å hindre at mantelen slipper kjerna og gir dårlig presisjon.

 

Er børsa registrert for jakt?

 

Hvis det blir for mye plunder med ladingen får du sende meg en pm, kjøper den gjerne ;-)

Link to comment
Share on other sites

.40S&W/10mm Auto har 10,16mm-kuler. Da får du ihvertfall ikke for høyt trykk. Finnes kuler fra 135 grains til 220 grains. Hvis du kjøper belagte kuler, så hender det at de er litt oversize, endten pga slapp kvlitetskontroll, eller fordi det er ønskelig. Målte en del på 9mm tidligere fra en produsent vi brukte i klubben, og fant alt fra .354 til .361 da jeg målte. Hvis du gidder å gå løs på en 500-pack med skyvelær, så kan det hende du kan sortere ut et antall med nogelunde korrekt diameter. Dette er forhodsvis rimelige kuler også. Blir vel uansett ikke mengdeskyting med denne vetaranen?

Link to comment
Share on other sites

Chiefen, det spørs om 300 grains er for lange og tunge. Original ammo hadde vel kulevekter på 200-250 grains. Dette er et våpen med ren masselåsing, eller straight blowback på nynorsk. Å avvike mye fra originalladning i retning tung og treig kule kan være å be om bakblåst ut utkasteråpningen, de er beryktede for å spytte bakover hvis man prøver å øke hastigheten vha tregere krutt enn original ammo. Eller kanskje det funker, men ladedata for 300 grains kule har jeg ikke sett.

 

Det anbefales visst å lade oppover inntil våpenet fungerer uten å trøble med matingen, og stoppe der. Ikke jage videre etter maksladning.

Link to comment
Share on other sites

Det går an å drille hullspiss. Det er vanskelig å få sentrert hullet slik at ikke presisjonen lider. Eneste måten å sikre dette på er at kula dreier mens borr/kniv er statisk. Det er heller ikke gunstig å drille for dypt. Et annet forhold er at en 100 år gammel halvauto ikke nødvendigvis funksjonerer godt med hullspiss. Ville heller drillet ut basen. Hvis du har en drillpresse med chuck som klarer å gape over kula, og som du kan styre utslaget på (hvor dypt du skal bore.). Kan være vanskelig å hindre at chuck'n biter i kula og deformerer den.

 

Hvis du vil prøve hullspiss, så kan du lade patronen ferdig, og deretter drille hull. Fremdeles med patronen som spinner og statisk borr/kniv. Lee selger hylseholder for drill for bruk med lee sin hylsetrimmer. Ikke helt overbevist om dennes fortreffelighet - synes patronen ofte spinner seg ut av holderen. Men holder + drillpresse og statisk borr i skrustikke under vil kunne fungere.

 

Hvis du vil investere i en hylsetrimmer, så finnes de i utgaver hvor knivene står stille og patronen dreies. Det er mulig å få et borr til å stå der kniven står, og da kan man drille hullspisser under relativt kontrollerte former:

 

Redding sin hylsetrimmer lar hylsa dreie mens kniven står stille:

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Norge/Products/37502749007299/SubProducts/749007299

l_749007299_1_l.jpg

 

Kniven sitter på en aksling som låses til trimmeren med en settskrue. Har man et borr med samme diameter som akslingen til kniven, kan man erstatte kniv/aksling med borret.

 

Metoden er filmet på Youtube, men der dreier borret og ikke patronen, og hullspissene er dårlig sentrert:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvordan går det videre?

En morsom og spennende patron og rifle, den fortjener mer dokumentasjon og bilder.

normal__401_W.JPG

.401 Winchester fra venstre etterfulgt av to andre self-loading patroner:

.401 Win - 35 Winchester Self-Loading og en mer kjent .30 US med blyspisskule.

 

Du har sikkert alle målene på denne patronen, men rask måling på mitt eksemplas (elektronisk skyvelær.)

Kule .406,5" - C.O.L. 50,62mm. - Hylselengde 37,96mm. Hylsens maks diameter før randen 10.94mm. - Rand/rim 11,58mm.

Patronen er en original Winchester bunnstempel: W.R.A. CO. .401 S.L.

 

Link to comment
Share on other sites

Da har den gamle traveren fått nytt kruttslam i løpet!

 

Testa rifla med 260 grains blykuler fra Clarry Haglund.

Det ble ikke testet noen presisjon denne gangen. Det var bare for å teste ladninger.

Jeg har ikke vært i stand til å finne ladedata på dette kalibret med Norma eller VV krutt. Derfor ble det eksprimentert

fram noen ladninger som kunne funke. Boxerhetter og gamle halvautoer kan være lunefulle så det ble utført med

forsiktighet. Alle ladningene fungerte etter planen. Du store min tid, den ladet om!

Kulene gikk i riktig retning og ingen tegn til over/undertrykk.

 

Jeg har funnet en ladning jeg kommer til å teste presisjonen på. (Jeg kommer ikke til å skrive ladedata her da jeg ikke kan gå god for at de er sikre i alle våpen. Om noen vil diskutere ladninger kan vi gjøre det på PM :) )

Bilder kommer når jeg er på banen for å teste presisjon! La oss håpe det er bilder av store hull tett i tett!

Planen er å få jakta rådyr med denne rifla når jeg har funnet en ladning som samler og jeg blir dus med rifla.

 

Om flere har slike våpen så kom gjerne med bilder og om dere bruker dem!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Rifla har kun orginale siktemidler, skur og korn.

 

Joda en Micro H1 hadde nok vært praktisk på denne rifla. Man kunne ha plassert den under skuret så hadde nok ikke den historiske verdien blitt

forringet, men jeg vil gjerne prøve meg fram med åpne sikter først.

Den ligger godt med de åpne siktene føler jeg.

 

Idag har jeg lada opp 50 skudd så presisjonen skal testes på banen til uka! Bilder kommer!

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 years later...
  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...