Jump to content

Pardini GT9


brunders

Recommended Posts

Production krever DA førsteskudd. det er IKKE for lett avtrekk slik rolf skriver.

 

gt9 5" går i standard

gt9 6" går i open

 

Begge er dønn ubrukelige i ipsc, 5" i standard er vanskelig å racke fort, og dårlig mag kapasitet, 6" har ingenting i open å gjøre da dette er gutta med kompensatorer og 170mm mags med nesten 30 major skudd.

 

Du kan ta kurset med pardini, men skaff noe egnet på sikt, felt/dssn er ikke så lett å overlappe, da veldig forskjellige våpen er egnet, evnt eneste unntak er classic og endel production pang

Link to comment
Share on other sites

Appendix D4 i pistolreglene:

 

Note that handguns deemed by IPSC to be single-action-only are expressly prohibited.

 

Glock "safe action" er nærmere DA enn SA, selv om det i praksis ligger et sted i mellom de to (tennåla spennes delvis når sleiden går fremover; resten spennes av avtrekkeren rett før hanefall)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar feil med hensyn til at SA ikke er lov. Leser en reglementet så står der at våpen med utvendig hane må ha DA første skudd.

 

Hvor står det at Glock avtrekk er å regne som DA? Jeg fant det her: 8.1.5.2 "Double Action" means activation of the trigger causes more than a single action to occur (i.e. the hammer or striker rises or retracts, then falls).

 

Jeg hadde feil på alt, ja sånn går det når en blander seg borti ting en ikke har peiling på. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hadde pistoler som GT9 vært lov, så hadde hele poenget med production vært borte.

 

I statene har "alle" en billig glock e.l. liggende. Poenget med production er at man skal kunne være konkurransedyktig med det man har. Hadde det vært lov med dyre konkurransevåpen og masse modifikasjoner så hadde ikke det vært tilfellet.

 

Samme gjelder classic. Mange som har en (ubesudlet) 1911.

Link to comment
Share on other sites

Det er lov med dyre konkurransepistoler i Production, samt en hel del modifikasjoner/bytte av deler. Og siden du trekker frem USA, så må det jo nevnes at IPSC Production er den strengeste av dem, i USPSA Production er det veldig mye som er lov. Kanskje ikke så galt med Glock når du kan skyte en 34 og bytte nesten alt du har lyst til unntatt ramme og sleide? :winke1:

 

I Classic er det også lov med dyre konkurransepistoler, og der kan du modifisere mye.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er vanskelig å gå tak på sleiden når du skal lade så har du jo lov til å sette på grip tape i standard. ;) Det er noen som bruker Pardini i standard, den er fin til dynamisk hvis du liker grepsvinkelen. Det beste hadde vært hvis du kunne testet Pardini i en konkurranse, du får et godt inntrykk av hvordan den passer deg når timeren går. Snuste selv på Pardini til standard, men fikk aldri muligheten til å prøve den "live" og gikk for noe annet. Avtrekket er iallefall utrolig bra, og grepsvinkelen og den lave kjernelinjen bør gjøre at siktene raskt er på plass igjen. Men som med alle andre pistoler bør du rett og slett prøve og se hva som passer for deg.

 

Alle toppene på GT9, GT40 og GT45 går om hverandre, men det er to forskjellige størrelser på rammene. GT9 er smal ramme, GT40 og GT45 er bred ramme. Før hadde de også en modell som het GT45/9 (.45 ramme med 9 mm topp), men den produseres ikke lenger. Ettersom .45-rammen er bredere, har GT45/9 og "ren" GT9 (begge 9 mm) forskjellige magasiner. Man kan fortsatt "oppnå" GT45/9 kombinasjonen, men da må man først kjøpe en GT40 eller GT45, og deretter kjøpe en løs 9 mm topp og passende magasin (eller finne en brukt GT45/9 ;) ).

 

Det har vært problemer med at noen alu-rammer på GT40 har sprukket (.40 er mye mer hissig enn 9 mm og .45). Det er visst et kjent problem hos fabrikken, likevel lager de enn så lenge ikke GT40 med stålrammer. Det finnes en jubileumsutgave i stål som tåler litt mer og muligens kan spesialbestilles, men pistolen blir da tyngre og føles litt annerledes (en 5" i stål vil kanskje føles som en 6" i alu?). "Titan"-rammene til Pardini er egentlig bare alurammer med et lite titanbelegg, så det vil trolig ikke hjelpe stort. Vanlig .45 og 9mm har ikke hatt noen slike problemer, så hvis du velger å skyte 9 mm minor er du iallefall sikker på at det holder.

 

Jeg tror den store rammen har mulighet til å øke magasinkapasiteten litt mer i forhold til liten ramme. Istedet for originale Pardini-magasiner kan man bruke Para-magasiner (som er billigere) og Pardini +2-bunn, du må bare slipe et nytt spor i Para-magasinet til magasinutløser. Normalt vil magasinbunnen stoppe i enden av ramma når man setter magasinet i, for å få Para-magasinene til å stoppe må man bruke +2-bunnen fra Pardini. Grams fjær og follower gir et ekstra skudd og sikrere mating. Hvis vanlig kapasitet er 17+1 ender man da opp med 20+1 med +2 bunn og Grams follower. BUL-magasin kan også tilpasses. De er lengre og har plass til minst et skudd ekstra, men det er mulig å trykke dem for langt inn slik at de stopper i utkasteren som da kan bli bøyd, og bør derfor bare brukes til startmagasin.

 

Av hylster passer er CR Speed WSM2, som har mange justeringsmuligheter. Pardini pusher ellers et Riwal-hylster, men det har færre justeringsmuligheter mtp. vinkel og posisjon.

Link to comment
Share on other sites

Det er lov med dyre konkurransepistoler i Production, samt en hel del modifikasjoner/bytte av deler. Og siden du trekker frem USA, så må det jo nevnes at IPSC Production er den strengeste av dem, i USPSA Production er det veldig mye som er lov. Kanskje ikke så galt med Glock når du kan skyte en 34 og bytte nesten alt du har lyst til unntatt ramme og sleide? :winke1:

 

I Classic er det også lov med dyre konkurransepistoler, og der kan du modifisere mye.

 

Ut i fra

diskusjonen virker det hvertfall som om tanken med divisjonene var at man skulle kunne være konkurransedyktig uten å bruke mye tid og penger på modifikasjoner og gadgets.
Link to comment
Share on other sites

Ved modifikasjon og Classic, så kan disse pistolene hores opp innvendig like mye som standard våpen, men utvendig må de se ut som 1911. Mao det blir skikkelig konkurranse våpen, og når 9mm kan ha 10 skudd i magsinet og 40sw/.45acp kan ha 8 skudd, så er ikke ulempen ved å skyte 9mm så stor. Spesielt for en nybegynner som ofte "lapper" (skyter ekstra skudd på en skive - for sikkerhets skyld).

 

Vedr Production , nevner bare Spinx (Uber CZ). Mao du kan få dyrt våpen her også. Du kan kjøpe Glock, M&P Pro, HK P30, Dette er driftssikre og billige våpen (Sig har også bra våpen men er ikke billige). Når du har samlet erfaring så kan du vurdere om du skal bli i klassen og byte opp til Spinx, Tanfoglio eller CZ. (det er masse å lære seg, huske stagen, lære seg å planlegge gjennomføringen, Lære seg å håndtere uforutsette hendelser, ikke gå for langt inn i luker, Tørre å skyte på avstand, ikke stå å skyte men bevege deg, finger, pekevinkler osv osv - i den fasen er problemfritt våpen gull verdt)

 

Personlig foreslår jeg Classic i 9mm, da får du det ypperste innen konkurransevåpen og som er langt lettere å bruke og lære seg enn tjenestepisstolavtrekket på våpen i Production.

Link to comment
Share on other sites

virker som tanken med divisjonene var at man skulle kunne være konkurransedyktig uten å bruke mye tid og penger på modifikasjoner og gadgets.

For meg er den store fordelen med Production at alle har lik magasinkapasitet, da møter ofte skytterne innenfor divisjonen på de samme utfordringene med hvor og når magasinbyttet skal skje og taktikken blir mer lik. Det blir jo litt det samme med Classic, enten 10 skudd minor eller 8 skudd major, ganske like utfordringer for alle. Man slipper å trikse med magasinbunner og followere som man gjør i Standard og Open for å få et eller to skudd ekstra, og slipper å fundere over tanker som "hva hvis jeg hadde hatt et skudd ekstra til popperen som han andre skytteren", sikkert noe man ville tenkt på i de divisjonene hvis man ligger litt bak i utstyrsracet. Om pistolen er dyr eller ikke tror jeg har mindre å si, det er isåfall mer en luksus man unner seg og i mindre grad noe man ser igjen på resultatlistene. Jeg har en litt finere production pang (Sphinx 3000), men blir ikke så mye bedre skytter av det - stageløsning og gjennomføring har nok mer å si enn avtrekket. :)

Link to comment
Share on other sites

Skyter Standard med 5" Pardini PC45/9 (5" GT45/9), originale Pardini magasiner med +2 Pardinibunner (19+1). Rekylfjærguiden er den dempede typen. Grepsplater er tatt av og erstattet med greps tape, magfunnel er montert, bruker fiberoptisk forsikte til IPSC (Vanlig til Felt/bane). Nakling magholdere, DAA Racemaster hylster (Passer ikke Pardini, mitt har jeg modifisert selv).

 

Slitasje problem finnes ikke på 9mm.

Ved slitasje byttes låseblokken (2-3k kr), ved bytte av kaliber fra 9mm/40s&w til 45acp byttes også Låseblokken.

Magasin til Gt45/9 passer ikke til GT9. (Mulig 9mm og 40S&W magasinet er identisk).

 

Korrekt benevnelse på Pardini 5" "GT" er ifølge Børselars PC. Våpenet er merket GT, ramme er lik for GT45/6, GT40, og GT45. Kun Låseblokk er forskjellig (2 typer).

 

Mitt våpen har en spesiell sleide, den ser ut som 6" utgaven med identiske utfresinger. Klager ikke.

 

Har ingen problemer med å "Racke" våpenet, ett av de enklere slik jeg opplever det.

Fantastisk Matchavtrekk.

Jeg skyter det med 1911 høy tommel grep (Hadde en sinsykt hora Para P13/Colt Goldcup Frankengunner, og trives med det høye grepet).

 

Stålramme utgaven er ikke å få kjøpt fra fabrikk (Man skal aldri si aldri om Italienere når nok penger kommer på bordet), det var en jubileumsutgave på rundt 100stk. Men PC9 har eller fås med stålsleide (Passer på min 45/9, men jeg har ikke skutt med den sleiden på, så balansen vet jeg ikke noe om).

 

Om jeg anbefaler folk å bruke Pardini GT modellene til IPSC? Nei jeg gjør ikke det, slikt blir for de sære. Grunnen til at jeg ikke anbefaler de, er manglende tilgang på tilbehør. Det blir langt enklere når en velger som de fleste.

 

Mitt våpen ble kjøpt primært til feltskyting, men med 5" løp for å kunne brukes i Standard IPSC.

 

Å bruke en 6" i open blir tullete, magasinproblematikken ødelegger den moroa.

Link to comment
Share on other sites

Det er lov med dyre konkurransepistoler i Production, samt en hel del modifikasjoner/bytte av deler. Og siden du trekker frem USA, så må det jo nevnes at IPSC Production er den strengeste av dem, i USPSA Production er det veldig mye som er lov. Kanskje ikke så galt med Glock når du kan skyte en 34 og bytte nesten alt du har lyst til unntatt ramme og sleide? :winke1:

 

I Classic er det også lov med dyre konkurransepistoler, ogs der kan du modifisere mye.

 

Ut i fra

diskusjonen virker det hvertfall som om tanken med divisjonene var at man skulle kunne være konkurransedyktig uten å bruke mye tid og penger på modifikasjoner og gadgets.

 

Diskuterer vi fortsatt hovedsakelig IPSC? I så fall er kanskje ikke to amerikanere fra henholdsvis USPSA og IDPA de største autoritetene, selv om de har en YouTube kanal.

 

IPSC Production er ikke ment som en billig divisjon; da hadde det vært en prisgrense. :winke1:

 

http://ipsc.invisionzone.com/index.php? ... entry41019

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt at Production programmet i IPSC aldri har vert tiltenkt en økonomisk profil, klassen er utelukkende tenkt som en klasse for tjenestevåpen (Og derved ett gitt sett av kriterier, hvorav ett er at den kun gjelder for våpen på en egen godkjentliste. Bestemt av IPSC sentralt, for å holde unna våpen de mener ikke passer inn).

 

Merk at kun våpen på denne listen, altså ikke etter vekt, lengde osv som vi i NSF er vant til. Er godkjent for programmet.

Dette betyr att kun våpen med akkurat den modellbenevnelse som står i listen er lov å bruke. (I tillegg kommer selvsagt endel andre begrensninger i reglene, om hva som er lov og ikke lov å gjøre med disse våpnene for at de fortsatt skal være lov å bruke i programmet).

Link to comment
Share on other sites

Det anbefales å registrere seg på global village og lese innlegget fra VP som Lindskog linket til for et par innlegg siden. I avsnitt 5 står det ganske så eksplisitt at prod ikke er en klasse for tjenestevåpen, og at intensjonen med klassen heller ikke har vært det.

Link to comment
Share on other sites

Production er altfor poppis, forstår bare ikke at det ikke er flere i standard og open. Nordmenn er jo utstyrshorer typ. Overaskende mange i production lader jo selv, og da forsvinner argumentet om at du må lade til de andre klassene...

 

sko1338 her inne skyterforøvrig std major med fabrikk! så alt går.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Skyter Standard med 5" Pardini PC45/9 (5" GT45/9), originale Pardini magasiner med +2 Pardinibunner (19+1). Rekylfjærguiden er den dempede typen. Grepsplater er tatt av og erstattet med greps tape, magfunnel er montert, bruker fiberoptisk forsikte til IPSC (Vanlig til Felt/bane). Nakling magholdere, DAA Racemaster hylster (Passer ikke Pardini, mitt har jeg modifisert selv)...

 

Hva slags racemaster hylster var det du bygget om? Er det glock som er nærmest?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...