Jump to content

Howa kommer med mini låskase


Sør-jeger

Recommended Posts

S&L Legacy er en meget pen liten sak som jeg godt kunne tenkt meg, men den er all for dyr og den finnes ikke i rustfritt. Jeg er ute etter et bruksvåpen, ikke en pyntegjenstand som jeg ikke tør bruke. Disse Howa'ene kan vi vel risikere å se i rustfritt etterhvert vil jeg tro, men pipesnurren bør være 1:8 før det blir interessant.

Link to comment
Share on other sites

Hatt mange telefoner om denne de siste par ukene.

 

Kort fortalt er det en stutt liten kasse med mulighet for std støtbunn og passer til både kalibere basert på x39 type hylser og 308 baserte patroner.

 

Rifla kommer std med avtagbare magasiner, og den samme 3 punkt sikringen og det justerbare HACT avtrekket.

 

Løpene er 51 cm lange og i samme profil som dagens Lightweight utgaver. Kombinert med nye lette stokker er vekten rett under 2,6kg.

 

Til å begynne med kommer de kun i 223 (1-9") og 204 Ruger, senere i 2015 kommer den overraskende nok i ett kaliber basert på 7,62x39 hylsa og vil gjøre denne til en av de beste lettvekts rådyr og fuglejeger karabinen på markedet. Jeg gleder meg i hvert fall til å få en i hus ;-)

 

Prisene på Mini rifla er som en vanlig Howa Hogue, i 2015 fra ca 7500,--9000,-avhengig av type. Så den havner rett i den samme prisklassen som f.eks en CZ 527 og en brukt pen Vixen, men hakket over en Zastava M-85.

 

Forventet levering til Norge er Juni/Juli måned i år.

 

Om det er ok for mod korpset kan vi holde alle oppdatert i denne tråden. Hvis ikke er det bransje kammeret som må brukes.

Link to comment
Share on other sites

Vil den dukke opp i rustfri versjon? Eller vet dere ikke noe om dette enda?

Er jo en super størrelse på rifle å ha med seg i kajakken dette her :D

 

Og hvor lange patroner vil magasinet klare?

 

Rustfri - nei ikke dette året.

Mag lengde - basert på reklametall (IKKE verifisert) 63,3mm.

 

Det som kanskje er like interessant som Mini låskasse rifla er Alpine rifla. Vanlig SA rifle med lettvekts kevlarstokk, lett pipe, Cerakote finish, 243/7-08, 6,5 Creedmore og 308 med en vekt på 2580g.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Til å begynne med kommer de kun i 223 (1-9") og 204 Ruger, senere i 2015 kommer den overraskende nok i ett kaliber basert på 7,62x39 hylsa og vil gjøre denne til en av de beste lettvekts rådyr og fuglejeger karabinen på markedet. Jeg gleder meg i hvert fall til å få en i hus ;-)

 

Jeg er stor stor fan av x39'ern. Korte stuttjukke og effektive patroner!

6.5mm grendel er for meg det ultimate småvilt og fuglejaktkaliber og en 6.5mm er perfekt match for kruttmengden i disse!

Dessuten ypperlig kaliber til f.eks. jaktfelt! Lite rekyl og meget bra bc på kulene, lang løpslevetid og gode lapuahylser. Lett å få til å gå godt.

 

Mag lengde - basert på reklametall (IKKE verifisert) 63,3mm.

 

Atter engang perfekt for grendel. 8grams kuler rundt ~60mm COL. :)

 

Kanskje får jeg plutselig lyst på en Howa :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 4 weeks later...

Jeg skrev mail til Legacy angående kommende kaliber. Her er svaret:

 

"223, 204 and 222 currently ..

 

Coming in 2016 … mid year – 6.5 Gredel !

 

And 7.62x39 after that ..

 

 

Andy McCormick

 

President

 

Legacy Sports International, Inc.

 

4750 Longley Lane, Suite 209"

 

Så det er bare å glede seg. Jeg tror jeg skal satse på en 6,5 Grendel

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Ja riflene er på lager i 204, 222, 223 og 6,5 Grendel.

 

Verifisert magasinlengde i det løse magasinet er 60mm.

 

Vekta på en Mini med std løp er 2750g, Lightweight'n er 100g lettere - og veier 2650g

Vi har kun rukket å veie en Yote Camo i 223, så det er noen gram mindre i 6,5Grendel og noen gram tyngre i 204 siden utvendig pipeprofil er lik.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...