Jump to content

Hjemmelaget Rev-varsler


TikkaReven

Recommended Posts

Siden mikkel rev-varsler koster 1199,-, så tenkte jeg det kanskje ville være billigere å lage en selv!

 

Fikk mye hjelp og tips ifra Mauser68, En stor takk til han! :D

 

Det jeg gjorde var å kjøpe meg en lampe med bevegelse detektor (Går på batteri).

Så var det å kjøpe 35 meter med høytalerkabel. + Noen rekkeklemmer.

Etter litt instruksjon fra Mauser68, var det bare å sette igang.

Den virker slik, at når reven kommer og utløser bevegelsesdetektoren, lyset det ei lampe inne hos meg :D

Denne hjemmelagde rev-varsleren kostet meg ca 600-700 kr.

 

De som er intressert om hvordan jeg koblet og satte det i sammen, får sende en PM. :)

 

Her er noen bilder:

 

IMG_1307.jpg?t=1223641190

 

IMG_1308.jpg?t=1223641417

 

IMG_1309.jpg?t=1223641444

 

IMG_1310.jpg?t=1223641464

 

IMG_1311.jpg?t=1223641483

 

IMG_1312.jpg?t=1223641505

 

TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Hey, hey, se der ja.... :mrgreen:

 

Ingenting er som heimehekla ræl, berre det funker. Blir vel spennande å sjå korleis løysninga tåler varierende vær, det kan bli ein tøff utfordring.

 

Men det artige er iallefall at eg har testa litt med min, tilsvarende type og det ser ut til å kunne fungere. Men kraftige minus grader og vekslende vær, kan nok bli tøft for stakkaren.. :D

Link to comment
Share on other sites

Det så veldig hjemmelaget ut ja , mye rallamikk der som kan gå i stykker. Om du betalte 600-700kr for dette så hadde nok jeg lagt på 600kr til å kjøpt mikkel revevarsler og fått det trådløst + dobbelte av den lengden du har i dag :wink: De batteriene der skal vel også skiftes etterhvert tenker jeg , tror ikke du sparte så mange penger jeg .......iallefall ikke i lengden.

Link to comment
Share on other sites

Det så veldig hjemmelaget ut ja , mye rallamikk der som kan gå i stykker. Om du betalte 600-700kr for dette så hadde nok jeg lagt på 600kr til å kjøpt mikkel revevarsler og fått det trådløst + dobbelte av den lengden du har i dag :wink: De batteriene der skal vel også skiftes etterhvert tenker jeg , tror ikke du sparte så mange penger jeg .......iallefall ikke i lengden.

 

Vil si det er mye artigere og spennende å lage noe slikt selv, isteden for å være en latsekk som strør penger uten å vite hva man kjøper! :lol:

 

Hvorfor vil dette koste så mye mer?

Du vet at den reve-varsleren du kjøper ikke er vanntett? Hva om den går i stykker? Kan du da fikse den? (Nope)

 

Det eneste som kan gå istykker på den jeg laga, er hovedkortet. Det får jeg kjøpt nytt for 100,-!

Vil si det er en deeel billigere!

Link to comment
Share on other sites

Gutten i kruttrøyken skreiv :

Det var smart lagd det men ville nok ikke fungert for meg...må nok ha lydvarsling :wink: går vel ikke å få til det kanskje?

 

Ja men det er kjapt å lage til lydvarsling på den der. Du kan f.eks bytte ut LED lista med ein liten elektromotor, og skru ein sukkerbit på akslingen, då har du ein vibrator. Legg du den i ein liten hermetikkboks med fri kabel, så høyrer du den.

Det finst 6 Volts buzzere også som ein kan kople på.

 

Det er ein provisorisk utgave, men det er masse du kan kople på denne, for å få lyd istadenfor lys. Berre litt krativitet og kunnskap om elektronikk, så går det bra det. :D

 

Ellers så kan ein lage ein liten svingekrets på 6 Volt og ein micro høgtaler, så er saken i boks, bokstavelig talt.

Link to comment
Share on other sites

Imponerende stykke arbeid det der,,,, :D

 

Til dere som synes dette virket som ræl, og at det var masse som kunne feile.....OG atpåtil heller ville hatt "Revevarslern",,,,,,, :mrgreen:

 

For det er ingen ting som kan gå istykker med den,,,, vanntett er den jo også.... rekkevidden på ca 200m kommer godt med... den er "rettogslett" super. Hvis reklamen var rett :evil:

 

Grunnen til min ergelse: jeg kjøpte en slik i god tro og monterte opp med store forventninger.

Avstand til åte er ca 90m, jeg har sett reven stå å snuse på sensoren uten alarmen løser ut.

 

Jeg flyttet rundt om på sensoren i 3 dager i håp om bedring men det ble ikke bedre, etter 3 dager ga jeg opp og tok ned hele greia inn,,, da kom dråpen... bokstavlig talt.. det rant kondensvann ut av sensoren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får vel føle meg truffet av komentaren siden jeg komenterte " opplegget " :wink:

 

De bruksanvisningene jeg har sett av " Mikkel varsleren " sier vel opp til 100m rekkevidde fri sikt. Jeg har har hatt mine på opptil 70m uten problemer , ikke prøvet de på lengre hold. Og samme bruksanvisningen sier jo også at det skal trees en klar pose over varsleren , og teiper du enden av posen nedover så renner evt kondens ut :wink: Jeg har også montert mine i 1,5m høyde og teipet den nederst først slik at sensoren peker litt ned. Da tar den fra sensoren og ca 10m bort. OG jeg selger IKKE revevarslere for de som lurer :wink:

 

Men kjøp deg 90m høytalerledning du og lodd i vei :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Siden mikkel rev-varsler koster 1199,-, så tenkte jeg det kanskje ville være billigere å lage en selv!

 

Fikk mye hjelp og tips ifra Mauser68, En stor takk til han! :D

 

Det jeg gjorde var å kjøpe meg en lampe med bevegelse detektor (Går på batteri).

Så var det å kjøpe 35 meter med høytalerkabel. + Noen rekkeklemmer.

Etter litt instruksjon fra Mauser68, var det bare å sette igang.

Den virker slik, at når reven kommer og utløser bevegelsesdetektoren, lyset det ei lampe inne hos meg :D

Denne hjemmelagde rev-varsleren kostet meg ca 600-700 kr.

 

De som er intressert om hvordan jeg koblet og satte det i sammen, får sende en PM. :)

 

Her er noen bilder:

 

IMG_1307.jpg?t=1223641190

 

IMG_1308.jpg?t=1223641417

 

IMG_1309.jpg?t=1223641444

 

IMG_1310.jpg?t=1223641464

 

IMG_1311.jpg?t=1223641483

 

IMG_1312.jpg?t=1223641505

 

TikkaReven

 

Blir det ikke et "KLIKK" i denne når reven kommer? laget en slik i fjor. Satt faktisk å så ut av vinduet mot åta da lyset inne kom på og REVEN STAKK som bare det. Må ha vært av den klikke lyden i beveglsesdetektoren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag laget jeg og en kompis en revevarsler som var ganske lik din. Kjøpte en lampe med bevegelsessensor og ledning, fikk kobla om slik att sensoren står på åte og lampa inne hos meg. Sensoren går på strøm så måtte ha ganske lang ledning. Ser det er skrevet at klikket inni sensoren kan skremme reven, det er klikk inni sensoren min når den blir aktivert. :( Går ut ifra at det ikke er en måte og få bort klikket på, eller?? Viss det ikke går an tror dere det vil hjelpe å montere sensoren høyere opp fra bakken, i ett tre foreksempel pekende ned mot åtet? andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at dere gidder å bruke masse krefter, tid , og penger på å mikke sammen noe selv, da det kan kjøpes "ferdig" for under 200,-. :lol:

 

Sjekk denne:

http://www.amazon.co.uk/Guard-Watch/dp/B000F7NXDY

 

Har lånt en selv, og testet. Funker helt toppers. Og jeg har 90m til åta mi, og signalene må igjennom et blikktak også.

Eneste bakdelen med saken, er at det er laget for å være inne, så en tube med silicon, litt plast, og tape, gjør den mere værbestandig. I tillegg så har jeg laget en liten "paraply" over den, på stolpen den sitter på. :wink:

Den røde pæra må også blendes av.

 

Den spiller en "vakker" melodi hver gang den slår inn, og den blir du etterhvert j...... lei............ :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Men etter å ha "skummet" nettet litt, så ser jeg at det ikke er så lett å få fatt i en slik alikevel. De som har, er i England, og de sender IKKE ut av landet står det...... :|

 

Og Smartprodukter AS. som har hatt disse her hjemme har ikke igjen på lager, og de har vært tomme leeeeenge. :cry:

 

Keep me updated, hvis noe finner noen som selger til vårt kjære fedreland.

Link to comment
Share on other sites

Har en kjenning i øst som har en helt egen vri på problematikken deres. Han fester en liten hyssing til åtet som har en plastbit i enden.

 

Gjett hvor plastbiten går!

 

Nettop!! Rett inn i en fin klype som han har montert ledninger på. (NB: Kun 1 (en) pol!!!)

 

Så når revefant eller takgrevling vil ha fisk napper de tak i åtet, plasten glir ut og barbermaskinen starter under hodeputa... behagelig å våkne til med et smil om munnen for nå skal "ånden som går" ut med hagla :wink:

 

Billigere blir det vel neppe?

 

Noen meter trekkeledning (noen få kr/m)

En klype

En barbermaskin har da alle mannlige, og de billigste koster vel 99,99,- evt.

En allerede ervervet skjøteledning

To støpsel.

En solid plastbøtte til værhus for enden på herligheten.

Link to comment
Share on other sites

Buster! paraply er sikkert brukbart, men jeg har prøvd en sånn montert inne i ei flaske tommflaske, opp ned og med høl i korka.

Bare skjær ut et vindu til sensoren. Stert og billig! :)

 

GULL!!

 

Med litt fantasi så fikses det meste. Bare et lite problem med denne "Guard Watch" -sensoren: Den har antenne som må opp, men denne kan da likegodt vende ned også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har en kjenning i øst som har en helt egen vri på problematikken deres. Han fester en liten hyssing til åtet som har en plastbit i enden.

 

Gjett hvor plastbiten går!

 

Nettop!! Rett inn i en fin klype som han har montert ledninger på. (NB: Kun 1 (en) pol!!!)

 

Så når revefant eller takgrevling vil ha fisk napper de tak i åtet, plasten glir ut og barbermaskinen starter under hodeputa... behagelig å våkne til med et smil om munnen for nå skal "ånden som går" ut med hagla :wink:

 

Billigere blir det vel neppe?

 

Noen meter trekkeledning (noen få kr/m)

En klype

En barbermaskin har da alle mannlige, og de billigste koster vel 99,99,- evt.

En allerede ervervet skjøteledning

To støpsel.

En solid plastbøtte til værhus for enden på herligheten.

Eller om kona har eventuelle vibrerende remedier under puta, så kan vel de brukes :mrgreen:

For oss som bruker høvel da. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at dere gidder å bruke masse krefter, tid , og penger på å mikke sammen noe selv, da det kan kjøpes "ferdig" for under 200,-. :lol:

 

Sjekk denne:

http://www.amazon.co.uk/Guard-Watch/dp/B000F7NXDY

 

Har lånt en selv, og testet. Funker helt toppers. Og jeg har 90m til åta mi, og signalene må igjennom et blikktak også.

Eneste bakdelen med saken, er at det er laget for å være inne, så en tube med silicon, litt plast, og tape, gjør den mere værbestandig. I tillegg så har jeg laget en liten "paraply" over den, på stolpen den sitter på. :wink:

Den røde pæra må også blendes av.

 

Den spiller en "vakker" melodi hver gang den slår inn, og den blir du etterhvert j...... lei............ :mrgreen:

 

Klikker denne når det er bevegelse.?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Da er min revevarsler-v2 klar til testing.

 

Har jo laget en fra før, men grunnet problemer med batterilevetid ble det satset på nettspenning denne gangen.

Hjertet i denne varsleren er en alarmsensor jeg kjøpte på Clasern' for en stund siden.

Det nye bidraget denne gangen er en trådløs ringeklokka fra Europris til 90kr.

Denne skal ha en rekkevidde på 100m i åpent landskap, men jeg har boosta spenningen den får fra 12 til 14v og har testa den OK til over 100m gjennom flere vegger :D

 

DSC00640.JPG

Her sensoren montert i en 1.5L brusflaske og senderen (trykknappen) fra ringeklokka på toppen.

Edit: Trykknappen står "å ringer" hele tia. Sensoren er kobla slik at den sender 14V til senderen når den blir utløst.

 

DSC00641.JPG

Senderen får det tørt og fin her inne med litt silica.

 

DSC00643.JPG

Har kuttet bort plasten forran sensoren, men det kan hende den bare kunne vært der.

Edit: Følsomheten til sensoren ble nesten =0 med plasten forran.

På baksiden er det strips for å feste den til en stolpe ved åta.

 

DSC00644.JPG

Her er ringeklokka. Det lyser oppe til høyre når sensoren utløses.

 

DSC00645.JPG

Jeg har også laget vekslebryter for å koble bort ringelyden.

Skal kanskje lage sette inn en vibrator slik av man kan velge mellom lyd, vibrator eller bare lys.

 

Spenningen over dioden som lyser skal også kobles til et rele' for å slutte kretsen på hurtigtast #1 på mobiltelefonen fra forrige varsler :mrgreen:

Hvis noen har tips om et rele' som ikke trenger mer enn 2V styrestrøm så må dere gjerne tipse meg.

Jeg har en vanlig 12V ekstralysrele' som jeg skal teste, men jeg regner ikke med at jeg greier å trigge det med bare 2V

mobil.JPG

 

 

Grunnen til at denne varsleren er så voldsom er at jeg har ikke åtet der jeg bor og vil med denne riggen kunne velge mellom å bruke den der jeg har åtet med lyd og lysvarsling eller bli varslet over mobil å notere de vitale tidene for så å være en effektiv kveld på åta.

 

Edit:

Da har jeg kommet i mål takket være "stille 6,5x55" som tipset meg om å bruke en transistor som bryter :D

DSC00646.JPG

 

DSC00648.JPG

Fikk plass til nettverkskontakten på baksiden av varsleren.

 

DSC00649.JPG

 

Nå er det tre modes på varsleren:

Ringesignal og lys, Bare lys eller bare mobilvarsling. :mrgreen:

 

Jeg må si meg fornøyd med egen innsats.

Sensoren er allerede montert på åta, men mottakeren blir nok ikke montert før til helga.

 

Rekkevidden på senderen ble dårligere enn jeg hadde håpet på, så mottakeren må plasseres inne i fjøset.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sitter og ser litt på IR detektor hos Clas Ohlson, produkt nr 36-3258.

Her står det Releutgang, er dett bare en benevnelse NC/NO eller er det troligt at denne da inneholder et rele og vil "klikke"

ved respons..?

 

Det er denne detektoren jeg bruker. Har hatt rev (og alarm) på åta lenge uten at den har blitt skremt av lyden.

Klikket er hørbart.

 

Fordelen med denne typen er som "stille 6,5x55" sier: Du kan kjøre mye mer strøm gjennom denne typen utganger. Feks for å styre annet elektronisk utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har brukt driveway patrol i over ett år nå.

Åtet har jeg 150m unna stueveggen, varlseren fungerer uten problem inne i huset. :D

9volts batteriet fungerte hele forrige vinter. :D

 

Billig og bra, anbefales! :)

 

Jeg har Mikkel revevarsler, og er kjempefornøyd. Ser imidlertid at Driveway Patrol nå kan skaffes til 80,- (uten frakt).

http://www.asseenontvguys.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=51

Burde være et bra alternativ for det fleste det :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...