Jump to content

Vurderer brukt tikka fra 1994!


Hod

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe meg en tikka 308 fra 1994 http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=55265561&searchclickthrough=true

Skal bort å se på den i kveld, men er ekstremt usikker på kikkerten(ukjent merke for meg, ukjent forstørrelse).

Selges fra dødsbo og dermed lite historikk på våpenet, er blitt brukt til elgjakt.

Hva bør jeg se etter av slittasje? Løpet er da 20år gammelt og dersom det har vært en aktiv jeger antar jeg at det er gått endel skudd gjennom dette.

Sluttstykke slitasje og magasinet? Tips til hva å se etter tas imot med stor takk.

 

Har googlet litt ift pris og finner ikke svært mye på dette. Hva mener dere? Ukjent modell, sett at m690 skal være en slager av ett våpen!

 

På Forhånd takk!

 

Hod

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en M595. Denne er nært beslektet med T3, men har kort låskasse og stålmagasin med litt annen innfesting.

Kikkerten er en Bausch&Lomb, på den tiden den var ny var dette optikkfirmaet eier av Bushnell og brukte B&L-navnet på toppseriene sine. Nå er vel meg bekjent B&L eid av Bushnell, og siktene som gikk under det navnet heter nå Bushnell Elite. På øyemål vil jeg si siktet er i størrelsesorden 4x32. Det ser ut som det står i originale Tikka stålringer.

Prismessig snes jeg den var i høyeste laget - jeg ville (høyst subjektivt) sagt 3.500 - 5.000 og planlagt utskiftning av kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Er vel en 690 dette. Kikkerten er bra, ligger vel i det øvre skiktet av Japansk "hverdagsoptikk" har et par B&L kikkerter selv og de fungerer godt. Men ikke noe for skumringsjakt. Hadde ikke vært redd for å kjøpe denne rifla, men 8500,- var jo friskt nok priset, hodet mitt sier 6500.-

Link to comment
Share on other sites

Hadde tidligere en m590, kjempegod og presis børse. Tror det er omtrent samme børsa som 690, magasinet var dog av plast.

 

Se igjenom løpet etter rust, det er vel det eneste som kan være problemet som jeg kan komme på. På bakgrunn av bildene så ser jo det ut som børsa er godt holdt :D

Tror ikke du kommer til å angre. Men som OlavM sier, her må du prute :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Han sa at han hadde lagt den ut for 10000,- han hadde spurt en våpenforhandler via tlf. Men pga dårlig marked så tidlig på året hadde han satt den ned til 8600,-

Er igrunn mest bekymret for løpet, 20år med elgjakt... Mye er det evt for nytt løp om det må til etterhvert?

 

Ift pris tenker jeg også 6-6500kr!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes prisen er såpass høy at jeg nesten hadde kviet meg med å komme med et bud i fare for å fornærme. Prisen som highpower foreslår høres mer riktig ut. Husk at du får i dag en ny Sauer 101 til litt over 10K, ny Tikka T3 til godt under 10K(selv om de nye Tikkaene ikke holder helt samme kvalitet går de like godt). Det er mye bra helt ny i eske til den prisen han forlanger.

Link to comment
Share on other sites

Syns også den prisen var stiv så tror han skal slite med den . Du får jo ei ny T3 for den pris selv om jeg syns dette er ei mere forseggjort rifle enn T3'n . Og det kikkertsiktet der har ikke store verdien i dag . Jeg mener max. 6,5-7 .

Ellers er det et uslitelig våpen hvis den er fri for rust .

Link to comment
Share on other sites

Sannsynligvis ei god rifle forutsatt at den er riktig priset. Bestefars gamle Tikka M55 med orginalt løp går som en stråle fortsatt, tross en god del skudd og en hel del vanskjøtsel.

 

Hadde bydd 5-6 tusen, og bedt han ringe deg hvis våpenet ikke er solgt om noen uker. Brukte våpen er ikke mye verdt for tia, så sant det ikke er noe helt spesielt.

Link to comment
Share on other sites

Våpenet er det ikke noe i veien med, om løp og mekanisme fungerer. Kikkertsikte kjenner jeg lite. Prisen, om du ikke får pruter kraftig ned, hadde jeg vurdert nytt, uten tvil. Det og sjekk rust i løpet er heller ikke så enkelt, bare ved og se inn, ene eller andre veien...

Det finnes veldig mye nytt som er bra for å si det slik, til en veldig hyggelig sum, skulle det blitt handel her, måtte det være billig.

Link to comment
Share on other sites

20 år på elgjakt trenger ikke bety utslitt pipe, er mange elgjegere i Norge som skyter type 40 treningsskudd og høyst ti skudd på jakt i løp av et år (treffer de på banen hver høst :lol: ). Er mange faktorer som spiller inn på slitasje av løp, og med godt vedlikehold og "normal" jaktbruk holder ei 308 pipe veldig lenge.

Utfra bildene ser børsa i annonsen pen ut, men prisen er utopi i Mine øyne, 4-5lapper er nok maks.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe rifla! Kjempegode og presise våpen det der, jeg har to stk :)

 

Men jeg synes prisen var noe høy, jeg kjøpte min første ny i 94 og betalte da 6000kr.inkludert montasjer. Nummer to kjøpte jeg for noen år siden og betalte 5000kr og da med ny shilen pipe og montasjer.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker feil så har Tikka M558 3 låseklakker på sluttstykket og ble produsert i 1982-83. Kun noen få tusen eksemplarer. F.eks. Tikka T3 har 2 låseklakker.

Dette våpnet kostet så mye å produsere at produksjon ble avsluttet.

Så dette er et sjeldent kupp.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Det med tre låseklakker synes jeg høres rart ut.

 

Mener sluttstykket passer overens med 590 og 595.

 

Det 558 derimot har er en såkalt "Tikka Bushing". En nylon fôring som ligger mellom sluttstykket og bakre låskassebro.

Med rette smøring av den, så glir sluttstykket som i smør.

 

Når det gjelder prisen er det vanskelig å si noe bastant om. Kommer litt an på hva du vil ha. Er det en Tikka 558 du ønsker deg, vil du betale litt mer, enn om du bare vil ha en børse.

8500,- er i drygeste laget, får du den for 6500,- - 7000,- er vel det ett greit kjøp.

 

Kikkerten kan muligens justeres hvis den er uklar. Hvis den er innstilt etter synet til en langsynt eldre mann, vil den virke uklar for en med normalt syn.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut til at det blir Tikka på meg og!

 

Neste runde er såklart valget rundt ny kikkert. Skal brukes på reinsjakt og muligens hjortejakt.

Vurderer Zeiss duralyt 2-8x42 Retikkel 6 til 4000,- Eller LEUPOLD VX-II 3-9X40 MATT LR DUPLEX til 3950,-

LR duplex er ikke endelig, men liker tanken rundt disse siktepunktene ved lengre distanser.

 

Vet jo forsåvidt at Zeiss er zeiss og dermed garantert bra, men ønsker deres vurdering mellom disse to siktene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da er våpenet levert på jakt og friluft for montering av en stk JD228.

Sitter å ser på optikk nå, duralyten nevnt over ble såklart utsolgt før jeg fikk finger ut av øret.

Ser nå på etterfølgeren conquest DL 2-8*42 til litt over 6k. Men med lite erfaring og peiling på montasje, hvilke montasje ville dere anbefalt til denne fine kikkerten? Ser av flere poster på forumet at de fort blir for høye? litt vanskelig å prøve seg frem i butikk med hvilken montasje man skal velge!

Link to comment
Share on other sites

Ville valgt tikka optilock montasjer,disse er fungerer utmerket på min m595.Kan taes av og på uten forandring av treffpunkt.(men husk å ta noen prøveskudd for sikkerhets skyld). :)

 

Edit: I tillegg er det plastforinger i ringene som tar opp eventuelt spenn ved montering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...