Jump to content

Må jeg virkelig kjøpe enda ett våpenskap


Hod

Recommended Posts

Hei,

Jeg skal til å søke om rifle til jakt på rein og hjort etter å ha brukt min brors rifle sålangt.

Jeg bor 7mil unna broderen(han har tatt over familiegården) og har sålangt oppbevart min salongrifle i hans skap.

Siden jeg jakter i hjemkommunen og bor i leid leilighet har jeg ikke flyttet dette hit og da heller ikke kjøpt eget våpenskap.

Da ser dere utfordringen nå som jeg søker mitt andre våpen. Jeg og forlovenden er på jakt etter hus om dagen og jeg hadde tenkt å vente med våpenskap til da.

Spørsmålet 1 er, tror dere det er mulig å få "midlertidig" tillatelse til å kjøpe våpen for å oppbevare det hos min bror?

Spørsmål 2, om ikke det er mulig, kan jeg kjøpe et skap som dette: http://nettbutikk.boligsikring.no/products/vpenskap-s3-0 og ha sluttstykkene og ammo i, eller må jeg gå for skap i full høyde med en gang? Har da fortsatt en utfordring ift fastbolting i leid leilighet...

 

Mvh

Hod

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i allefall strålende fornøyd.

Så lenge du har nøkkelen, så er det ikke noe problem å flytte det heller, så jeg vurderer å bestille en ekstra brakett til hytta. Så kan jeg bare hekte det av hjemme, og henge det opp på hytte (hvis dette er innenfor regelverket vel å merke, noe jeg ikke har sjekket ennda.

Link to comment
Share on other sites

Du kan også få midlertidig (type: må fornyes etter behov f.eks hver sjette måned) tillatelse til å oppbevare skytevåpen hos andre som har godkjent våpenskap grunnet ditt og datt. Det være seg studentliv, bosituasjon eller dess like.

Og før noen sier atte næ-hei, det kan du ikke så det så for det har nemlig onkelen til en jeg kjente en gang sagt at gamlelensmannen sa at det ikke var lov: Jeg har ei salongrifle i skapet mitt, som ikke er min, som har lov til å stå der, med papirer fra politiet der det står at alt er i skjønneste orden. 8)

 

 

Måtte bare...

Link to comment
Share on other sites

Du kan også få midlertidig (type: må fornyes etter behov f.eks hver sjette måned) tillatelse til å oppbevare skytevåpen hos andre som har godkjent våpenskap grunnet ditt og datt. Det være seg studentliv, bosituasjon eller dess like.

Og før noen sier atte næ-hei, det kan du ikke så det så for det har nemlig onkelen til en jeg kjente en gang sagt at gamlelensmannen sa at det ikke var lov: Jeg har ei salongrifle i skapet mitt, som ikke er min, som har lov til å stå der, med papirer fra politiet der det står at alt er i skjønneste orden. 8)

 

 

Måtte bare...

 

Hvis jeg ikke feiltolker Våpenforskriftens §81, må man vel bare søke politiet om lov dersom våpenet ikke er lov å låne ut? Så lenge den som oppbevarer tilfredstiller kravene for å få låne det, og oppbevarer det forskriftsmessig, er det vel egentlig bare en privat avtale dem i mellom, som må fornyes årlig? Det er klart, politiet vil kanskje sette pris på å bli informert om slikt, i tilfelle innbrudd, brann e.l. og fordi våpenet inngår i antall våpen og mengde ammunisjon som kan oppbevares i en husstand.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med den hyggelige damen på våpenkontoret nå. Hun sa at eneste utvei er å kjøpe meg ett safehouse skap.

Var i utgangspunktet litt negativ til det men hun var så hyggelig og behjelpelig at det får gå. Må melde fra når jeg flytter slik at våpene blir "flyttet" over i det nye skapet jeg anskaffer meg da(om huseier krever at skapet skal være igjen på veggen).

http://www.raufoss.no/vapenskap/item/167-raufoss-safehouse til 2690,- på felleskjøpet! Fornøyd

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...