Jump to content

Bøylerifle til hjortejakt


joska

Recommended Posts

Skal etterkvart kjøpe meg mi første storviltrifle, den skal nesten utelukkande brukast på hjortejakt i ulendt vestlandsterreng og på moderate hold. Har i grunnen lite peiling på rifler, men har tidlegare skutt nokre tusen skot med ei Winchester 9422 og kunne godt tenke meg ei bøylerifle til jakt også. Er det nokon som har praktisk erfaring med storviltjakt med slike rifler? Duger det eller burde eg slå frå meg slike romantiske idear?

Link to comment
Share on other sites

Her er også en fin tråd: Er bøylerifler noe å ha?

Fin lesning, her er også en kort tråd om bøylrerifler og presisjon.

Skulle vel ikke være noe å lure på?

Mulig bøylerifler blir sett ned på av andre jegere, skjeve blikk og taushet i ventebua på banen. Når en tar storviltprøven med skur, korn og pene samlinger blir det litt som regel livlig prat over kaffikoppene ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Til den bruken du beskriver; "hjortejakt i ulendt terreng og på moderate hold", så er til eks. en Marlin i .45/70Gov. eller .444Marlin et godt valg.

Vær likevel oppmerksom på at bøylerifler (de fleste) ikke er videre allround og før eller siden vil nok behovet for ei god boltrifle komme.

 

Jeg setter 100m som max skuddhold på dyr med min Marlin 45/70,..innenfor dette er den meget effektiv med sine tunge 400grs kuler.

"Trivelige" saker som også innbyder til mye koseskyting, kanskje da spes med bly-kuler som man selv støpt. :wink:

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Uten å helle kaldt vann i blodet på noen så er det ikke alle ladninger i 45-70 som tilfredsstiller myndighetskrav til storviltjakt. Om man i det hele tatt vil klare det i 444 er noe usikkert. Regner med det er noen her på forumet med balistikkprogrammer som kan hjelpe i så måte.

Link to comment
Share on other sites

Ser i svenske Robsoft Laddatabase at .444 Marlin drives helt opp til 740m/s med 265grs kuler i en Marlin Lever Action.

Så det skulle holde i massevis,.. men ikke nødvendig å lade så hårdt.

 

En .45/70 skal vel lades meget svakt for ikke holde 2200 Joule.

Link to comment
Share on other sites

En rask sjekk i swaroappen sier at 444marlin har 2977J ved 100m( antakelig noe mindre med kortere bøylerifleløp??) med 265grs kule

45/70 2845J med 325grs kule.

Har liiiiten kunnskap om disse kaliberne, men ser nå ut som begge er laaaangt innafor :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

http://www.hornady.com/ballistics-resou ... calculator" target="_blank" target="_blank

Du kan regne ut her. Du må bare vite BC på kula. Eks. hvis kula har en BC på .485, så skriver du 0.485.

Over til 45-70Govt: Speer sin 400 grain kule har en BC på 0.214. Hornady sin 350 grain FP. har BC på 0.189

Woodleight sin 405 grain har BC på 0.204

BC finner du på produsentens hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange tips til lesestoff ja :) Får satse på ein rolig dag på kontoret - heime er det ikkje fred å få.

 

Eg er klar over at ei bøylerifle ikkje er det beste valget som allround-våpen, men det er jo berre eit påskudd til å skaffe seg ei rifle til. Problem solved.

Link to comment
Share on other sites

Hvor får man kjøpt en slik Marlin i 45.70 govt?

 

JD har på lager http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=118

 

Hos din Lokale Normaforhandler http://www.norma.as/v%C3%A5pen/lever-action

 

For de som synest en 45/70 blir for brutalt og tung så finnest og 308 og 338 Marlin Express. En kamerat har en 308Marlin Express og det er en grei hjorterifle med prestasjoner lik en 308win, men hylser er ikke lagervare rundt om... Og kulene må være for rørmagasin.

Link to comment
Share on other sites

Skal etterkvart kjøpe meg mi første storviltrifle, den skal nesten utelukkande brukast på hjortejakt i ulendt vestlandsterreng og på moderate hold. Har i grunnen lite peiling på rifler, men har tidlegare skutt nokre tusen skot med ei Winchester 9422 og kunne godt tenke meg ei bøylerifle til jakt også. Er det nokon som har praktisk erfaring med storviltjakt med slike rifler? Duger det eller burde eg slå frå meg slike romantiske idear?

For å være helt ærlig:

En Marlin i 45-70 Govt. er etter min mening definitivt IKKE en god nybegynner rifle. Det er fin børse for en romantiker som har litt annet i våpenskapet fra før (rifler).

Kaliberet bringer deg også fort over på hjemmelading i tillegg. Du får kjøpt ammo til en stiv pris, men lette kuler og svake ladninger som er tilpasset eldre og svakere riflekonstruksjoner.

Den sparker en del, men jeg er en pusling på 70-71kg. og fikser dette greit. Første gangen jeg kjøpte rifla i en november måned ga det meg god tid til å bli godt kjent med børsa, når elgjakta kom hadde jeg logget en 750 skudd med 45-70Govt. Jeg heter ikke K.I.Røkke eller J.Fredriksen og måtte lade selv. Jeg har pr. i dag 8 rifler, og denne Marlin 1895GS var den siste jeg handlet. Jeg har skutt mye rifle tidligere og jaktet en del med rifler før denne kom i skapet.

Nå er dette individuelt hvordan du vil trives med å gå rett på en slik børse, men mange "ferske" har angret. Det er flere som ikke fikser rekylen (den er til å leve med for en som er litt vant) og prisen på ammo til trening utløser annonser som: Marlin 45-70Govt. selges rimelig, børsa har kun skutt noen få skudd, noen tomhylser og en pk. patroner medfølger. Våpenet fremstår som nytt :D:mrgreen: Det viktigste er at du skaffer deg en rifle du behersker enkelt å greit, slik at du blir en trygg og sikker skytter på jakt. Man skyter tross alt på levende dyr og krav til human jakt.

Undersøk litt i ditt område og finn ut om noen har en slik Marlin du kan teste og helst sammenligne med noe ala 6,5 eller .308Win.

 

45-70 er heller ikke den ideelle nybegynnerpatronen å debutere på som hjemmelader, det er mye litt slik og noe av ditt og datt i forhold til mer alminnelige. Det er mer å tenke på å ta hensyn til. Men for oss som lader en del er det en sann fornøyelse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kunne en av herrene tenkte seg å kjøre en runde på disse dataprogrammene sine med ftx 325grs i 45/70? Burde vel være snillere på rekylen og har vel noget bedre flygeevne enn disse blyhumlene jeg pr dato slipper løs i skogen.. Og evt noen som har litt førstehåndskunnskap hvordan disse er i forhold til kjøttødleggelser? Beklager hvis dette blir kupping av tråden, bare slett evt flytt kommentaren i så måte.

Link to comment
Share on other sites

Det oppgis ikke energi i de tabellene,.. jeg gjorde selv en liten beregning og det er jo ved munning :D ,.. så må vel PC og balistikkprogrammer til for å få rett svar,- ja.

 

Eeeh, jo, jeg skrev jo energi ved 100m. Står helt til høyre i swarovski appen.

Link to comment
Share on other sites

Kunne en av herrene tenkte seg å kjøre en runde på disse dataprogrammene sine med ftx 325grs i 45/70? Burde vel være snillere på rekylen og har vel noget bedre flygeevne enn disse blyhumlene jeg pr dato slipper løs i skogen.. Og evt noen som har litt førstehåndskunnskap hvordan disse er i forhold til kjøttødleggelser? Beklager hvis dette blir kupping av tråden, bare slett evt flytt kommentaren i så måte.

 

Utgangshastighet 625m/s, BC 0,230 annslagsenergi ved 100m 2850J

Kulebane: 100: 0cm. 150m: -10,5cm. 200m: -31,9cm. 250m: -66,1cm

Link to comment
Share on other sites

For å være helt ærlig:

En Marlin i 45-70 Govt. er etter min mening definitivt IKKE en god nybegynner rifle.

 

enig i dette når jeg tenker etter - start med noe i "vanlig" kaliber, med moderat ammopris og rekyl, som man kan trene mye med uten å ruinere seg.

Link to comment
Share on other sites

Bøylerifler i .308Win. er å finne på bruktmarkedet i flere varianter, foruten Browning også Win.Mod 88, - Savage Mod 99, (som også blev produsert i .358Win en periode), og... kanskje den fineste av alle med boksmagasin; den meget attraktive Sako Finnwolf.

 

Gløm heller ikke Win.94 i :307,-.356 og .375 Win. (alle med rørmagasin)

(Winchester finnes ellers i en rekke modeller)

 

Men... en .45/70 ER gøy å skyte med og rekylen er heller ikke så ille, mer som en laaang vennlig knuff :D og man kan selv påvirke hvor mild eller vennlig den "knuffen" skal være,.. at man lader selv er et "must" for dette kaliber og dermed heller ingen stor kostnad å skyte med.

Men for å sitere meg selv, bøylerifler, og spes de med rørmagasin, er ikke videre allround.- De må alle lades med FN eller RN kuler og den praktiske rekkevidden (jakt) er Maksimalt 150m.

Link to comment
Share on other sites

Styr unna bøylerifle som første jaktvåpen. Det er mitt råd. Du følger nok ikke det så da er råd nummer to å følge Per S sitt råd. Kjøp BLR i 308.

 

Hvis du ikke lader selv er 308 eneste mulighet for å få trent nok.Glem de svære loddene fra Marlin. GuideGun til nød.... Er det XLR de store heter? Like smidig som en banesauer.

Ser 444 Marlin er foreslått? Det var sikkert en spøk...

Link to comment
Share on other sites

Ser 444 Marlin er foreslått? Det var sikkert en spøk...

 

Det var ikke ment som "en spøk", og hvorfor skulle det være det?

 

En .444 Marlin gjør i stort sett det samme som en .45/70.- Gjeller bare å velge riktig kule.- Mange 240grs revolver-kuler beregnet for 44 Mag. blir ofte for "fragile" til seriøs bruk i denne kraftfulle kaliber, tverrsnittbelastning (SD) er også lit for dårlig i denne vekta.- Kulene er likevel ypperlig til trening-(Rådyr?)

Det er "hard-cast" blykuler i vekter rundt 300 - 350grs som gjeller, da er man også rustet for det meste... (også alt i Nord Amerika) blir det påstått.- Ellers gjøres vel mantlede kuler i 265grs (Hornady?) som, skulle jeg tro, fungere helt OK på Hjorten.

 

At man lader selv er like viktig for begge kalibrene om man skal ha

fullt utbytte av deres potensiale.

Link to comment
Share on other sites

Skal etterkvart kjøpe meg mi første storviltrifle, den skal nesten utelukkande brukast på hjortejakt i ulendt vestlandsterreng og på moderate hold. Har i grunnen lite peiling på rifler, men har tidlegare skutt nokre tusen skot med ei Winchester 9422 og kunne godt tenke meg ei bøylerifle til jakt også. Er det nokon som har praktisk erfaring med storviltjakt med slike rifler? Duger det eller burde eg slå frå meg slike romantiske idear?

 

Jeg er helt enig med Bobby, så det er nevnt:

Når vi tar utgangspunkt i TS så handler ting i verste fall om tre nye områder for en uerfaren. #1: Skyting og erfaring med rifler i klassen for nordisk storvilt. #2: Jakt på storvilt. #3 lading av patroner (litt ukurante patroner i tillegg.) Kostnader i tillegg til våpen.

 

Dette er mye på en gang, det er individuelt hvordan man takler dette i ett jafs, (husk, vi som er på dette forumet er Nerder over snittet.) Det kommer an på hvor interessert TS er på å kaste seg inn i alt dette i god tid før jakta, uansett så tror jeg han trenger hjelp av noen som bor nær ham.

 

Det beste viss TS vil gå for en bøylerifle er en Browning BLR i kal.308. Den fungerer greit på moderate hold, billig treningsammo, dette er viktig siden erfaring med rifler over .22LR er fraværende.

Han må komme i gang med skyte-erfaring, mengde trening og tilgang på kurante patroner til grei pris. Viss dette til slutt passer TS sin livsstil og tidsfordriv: kjøp flere morsomme rifler og kom i gang med lading. Det viktigste i starten er en sikker og trygg plattform på våpen - skyteferdigheter - og ammunisjon som til sammen gir jegeren evnen til å utøve human jakt og gode jaktopplevelser.

 

Egentlig: det er mye tilvenning og småtriks med bøylerifler, våpenvante kompiser jeg kjenner knoter mye med min Winchester og Marlin. Jeg kjente en som hadde en Browning BLR, han sa at den klikket en del med Nato patroner 7,62X51. Ellers var den kjempegrei i følge ham. Har man først en bøylerifle så sitter det etter kort tid :wink:

Link to comment
Share on other sites

Beklager ang 444.

 

Den er praktisk talt "død". Har selv en 356 Win som er i samme situasjon.

Sammen med 375Win(noen ville revitalisere 38/55?) og 307 Win havnet mange bøyleeksperimenter raskt i historiebøkene.

Sammenligningen mellom 444 Marlin og 45/70 baserer seg på antikvariske trykkstandard tilpasset våpen som trives best med svartkrutt.

En modene "full gass" 45/70-ladning er på en planet for seg selv. For å ikke snakke om amerikanske 450Marlin ladninger.

Dit kommer 444 Marlin aldri.

 

Uansett så mener jeg at en som er på jakt etter noe enkelt bør gå for nettopp en BLR i 308.

Det er det straighteste valget.

Link to comment
Share on other sites

Ligger ei Miroku bøylerifle i 308 på "Jaktutstyr-Kjøp, Salg, Bytte, Gi bort!". 3000kr. TS sier selv hjortejakt på moderate hold, og ser da ikke noe problem med ei bøylerifle til et slikt bruk. Kort, lett og hendig veier kanskje opp for 5cm samling kontra 3cm på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Då har eg lest til auget vart stort og vått, og konklusjonen - sett gjennom rosa "vil ha!"-briller - er at bøylerifler er anvendelige til mitt bruk så sant han som held i skjeftet duger. Det siste veit eg lite om enno.

 

Når vi tar utgangspunkt i TS så handler ting i verste fall om tre nye områder for en uerfaren. #1: Skyting og erfaring med rifler i klassen for nordisk storvilt. #2: Jakt på storvilt. #3 lading av patroner (litt ukurante patroner i tillegg.)

 

Eg kan legge til at eg ikkje er ukjent verken med rekyl eller heimelading (har fleire handvåpen og skyt m.a. med revolver i .44 Magnum) så eg er ikkje så uroleg for akkurat det. Det er heller ikkje nødvendig med eit "sært" kaliber, eg ser det er fleire typar bøylerifler i .308 å få tak i. Vi får sjå om suget etter ei bøylerifle framleis er der litt seinare ut på vinteren :) Kjøper eg noko slikt og ikkje får til å skyte med den er det ikkje verre enn å finne seg noko anna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...