Jump to content

Presisjonsendring ved kapping av løp på salong?


razumny

Recommended Posts

Jeg har en CZ452 som jeg er svært godt fornøyd med. Det eneste problemet er at pipa på 60 cm er vel lang til å gjøre den smidig i bruk.

 

Dersom jeg kapper den med 15 cm får jeg en pipelengde på 45 cm, og en totallengde som fremdeles er godt over lovens krav om 85 cm. Det virker svært fristende å gjøre det.

 

Det jeg lurer på er hvilke (om noen) konsekvenser dette kan ha på presisjonen? Jeg har planer om å bruke en børsemaker jeg, og flere med meg har god erfaring med, så kvaliteten på arbeidet skal være god nok.

 

Noen som har noen innsikt å komme med?

Link to comment
Share on other sites

I samtlige tråder som omhandler kapping av løp og hastighetsendringer, er konsensus at utgangshastigheten går ned ved kapping, og at hvor mye avhenger av kaliber og hvor mye en kapper.

 

Den eneste måten jeg kan få det du sier til å stemme, @Joika, er om løpet i utgangspunktet er for langt, slik at alt kruttet er forbrent, og kulen allerede er ferd med å miste hastighet før den forlater løpet.

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til presisjon, så er det innsiden av løpet og kroningen samt kammeret som er avgjørende. Lengden bør ikke spille den helt store rollen. Jeg skiftet løp på en Brno nettopp og skyter innenfor 70 mm på 100 meter med CCI standard, dette løpet justerte jeg til 43 cm fra ende til ende. Ammoen er såvidt supersonic fra dette løpet, Saueren med std løpslengde ga av og til super- og av og til subsonic med en lott med CCI standard jeg hadde. Jeg vet ikke om den gamle loten var ujevn slik at hastigheten varierte.

Personlig har jeg også hatt erfaring med et løp på 33 cm. Kan ikke si at presisjonen var plagsomt dårlig i det tilfellet heller.

Link to comment
Share on other sites

Var og henta salongen hos børsis i går, og testskjøt den i dag. Ingen presisjonstest, kun lydtest. CCI Standard er fremdeles svært stille, hørselsvern er unødvendig, og den bråker knapt mer enn et luftgevær. Skal teste mer, men dette ble gode greier ja.

Link to comment
Share on other sites

Ang presisjon.

 

Få løp har identisk boring hele veien gjennom. Ofte vil det være noen tusendeler tightere på et punkt.

 

22lr har kuler uten mantel og er ekstra følsom for slike tightspots. En messingmatel gir litt spenst i kulen og takler slike "variasjoner" bedre.

 

50BR spesialister bruker piloter og måler fra kammeret til løpets trangeste punkt, og kapper der. Nesten uavhengig av løpslengde.

 

Dette med hastighetsøkning ved kapping er korrekt. Friksjonen i riflingen vil senke farten før kulen når munningen, etter ca 16".

 

Kroning er litt overdrevet. Viktig for selvfølelsen, men jeg har sett rifler med grusom kroning gå bra. At kammeret er sentrert med boringen er mye viktigere.

 

Dessuten finnes det almrifler med presisjon og "demping" som ikke forsvarer prislappen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tror kroning er like viktig som kammeret i en rifle, erfaringer jeg har gjort tilsier at ødelagt kroning gir dårlig presisjo. Personlig så har jeg kronet om noen rifler med dårlig presisjon som har gitt god presisjon etter operasjonen.

I mine øyne har heldempete salongrifler aldri kunnet forsvar kostnadene, gode lyddempere har vist seg å være mer enn effektive nok med rett ammunisjon. Dagens produsenter av vanlige skrupå dempere har fått til utrolig god demping av lyd.

En gammel Alm demper jeg har er betydelig dårligere i demping enn f.eks. dagens A-Tec dempere(den har ny innmat, slitasje er ikke grunnen til dårlig demping).

De A-Tec demperene jeg har for 22lr gir like god demping som de heldempede Alm demperene jeg sammenlignet med.

Jeg er fornøyd med at jeg aldri har falt for hypen Alm har skapt om de heldempede riflene han modifiserer(ikke lager).

Link to comment
Share on other sites

Tror de fleste som kjøper alm sine heldempede synes det er stilige våpen. I forhold til demping, så demper kompisens remington 597 heldempet standardammo, og stingerammo gir lite lyd. Min "vanlige" med demper demper av og til standardammo, av og til smell. Stinger smeller hver gang(har jo mest med hastighet å gjøre da).Heldemper verdt pengene?? Enig med deg :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 5 months later...
I mine øyne har heldempete salongrifler aldri kunnet forsvar kostnadene, gode lyddempere har vist seg å være mer enn effektive nok med rett ammunisjon.

Stikkordet som du sier er rett ammo :wink:

Det som gjør Alm sin heldemper spesiell (gjelder generasjon 1, gen.2 kjenner jeg ikke*), er at det borres to hull i løpet et lite stykke foran kammeret. Dette sikrer at all ammo går i underlyd. Også ammo som i utganspunket ikke er underlydsammo.

For å kunne ha hullene i løpet må de dekkes til med et "rør", ellers ville det bli et problem med både kruttgasser og lyd.

Dette gjør i praksis at Alm sin heldemper ikke blir følsom for valg av ammo. Om det er verdt pengene?

 

(*Jeg går ut i fra at gen.2 vidrefører dette prinsippet på en eller annen måte?)

Link to comment
Share on other sites

den går fremdeles sub med CCI Standard og TopShit

Husk på at disse ikke er "Subsonic-ammo", de bare går underlyds i de fleste rifler. CCI og TS får endel smell siden de har så stor variasjon, og noen skudd går over 340 og smeller nesten uansett rifle. Det er dette Alms-designet fikser. eller en kan fikse det med bedre ammo.

Bruker du dedikert Sub-ammo er du rimelig trygg på å være stille uansett (lovlig) løpslengde.

 

Kronografert i min Anschutz:

[table][tr]

[th] [/th]

[th] Vo -snitt[/th]

[th] SD[/th]

 

 

[/tr]

[tr]

[th] Eley Match [/th]

[td] 316 [/td]

[td] 1.9 [/td]

 

[/tr]

[/tr]

[tr]

[th] CCI Std [/th]

[td] 322 [/td]

[td] 9.0 [/td]

 

[/tr]

[tr]

[th] Winchester Sub HP [/th]

[td] 310 [/td]

[td] 4 [/td]

 

[/tr]

 

 

 

 

[tr]

[th] Eley Team [/th]

[td] 317 [/td]

[td] 2.0 [/td]

 

[/tr]

 

[/tr]

[tr]

[th] Fiocchi SM 280 [/th]

[td] 312 [/td]

[td] 6.2 [/td]

 

[/tr]

 

[/tr]

[tr]

[th] Lapua Midas + [/th]

[td] 313 [/td]

[td] 3.7 [/td]

 

[/tr]

 

[/tr][/table]

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...