Jump to content

Lukter på ny 9mm til felt. CZ Shadow eller Tanfoglio Match.


KennethA

Recommended Posts

Driver å kikker etter en ny 9mm til militær felt, og kikker litt på disse to.

CZ 75 SP-01 Shadow (8000,- Jaktdepotet)

Tanfoglio Match Duotone (8500,- Jaktdepotet)

Et foreløpig budsjett er under 10k for grunnmodellen.

 

Har jeg forstått det riktig at Tanfoglio'n er egentlig en kopi av CZ? Hva er da fordelen med denne?

 

Jeg må nesten uansett ha justerbare sikter og bytte litt småtteri i avtrekket. Hvis jeg går opp noen tusen er vel kanskje disse to en mulighet:

CZ 75 SP-01 Shadow Target (tipper ca 12000,-)

Tanfoglio Gold Match (13k?)

Er disse sammenlignbare?

 

Og går jeg opp til 15k så er vel kanskje en brukt Pardini GT9 eller en Sig 226 X-Six mulig å få tak i.

Uff, dette er ikke lett.

Link to comment
Share on other sites

Tanfoglio er nok en kopi ja, men det påstås at det er bedre stål i Tanfoglioen, om det stemmer vet jeg ikke . CZ og dens kloner er jo mye brukt i felt å det er nok ikke helt uten grunn, selv så har jeg en 1911 i 9mm og er veldig fornøyd med den, kjøp noe du synes passer godt i labben og som du skyter godt med....så spiller navnet egentlig ikke noen rolle

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg ville iallefall ha valgt noe med riflet løp og ikke polygon løp.

Men andre kan sikkert ha andre meninger om det.

 

Er det på grunn av bruk av blykuler?

 

http://www.pvas.no/vaapen/haandvaapen/pistoler/sig-sauer/x-series/x-press" target="_blank" target="_blank

Nydelig avtrekk

 

Ser flott ut den. Vet du hvordan denne er mot f.eks Tanfoglio Gold Match?

Link to comment
Share on other sites

Er det på grunn av bruk av blykuler?

I hovedsak fordi at man får et kontrollert spinn når man skjærer spor i kulene slik som

riflingen gjør, og det blir spesielt viktigt for blykuler som kan ha forskjellig hardhet og

dem mykeste vil bare flushes gjennom et polygen løp uten å få opp turtallet.

 

Dette gjelder ikke bare hjemmeladede, men selv om du kjøper ammo og ser etter

gode priser, så er det 95% sikkert at dem billigeste selges som FMC

(full metal coated......i praksis bare bly med fargebelegg på.)

 

Derfor er det også størst sannsynlighet for at det blir det du skyter mest fordi det er

billigest å kjøpe.

 

Men for all del.....det funker også med polygon løp, og det er alltids noen som er

kjempefornøyde. Jeg ville bare ikke valgt det og har hatt både riflet og polygon

og sammenlignet med på samme ammoen og har sett tydelig forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Priser går opp og ned etter væmeldinga. Har både geco som FMJ og FMC.

Man fikk Blaser og Magtech til 1.25 for noen år siden. Poenget er at når

tilbudene dukker opp, så er man prisgitt type og kvalitet der og da.

 

Men som regel så funker det meste greit nok enten det er riflet eller polygon,

men jeg skal aldri mere ha noe Polygon inn i mitt hus, så får andre gjøre

hva dem vil.

Link to comment
Share on other sites

OK. Men da dropper vi diskusjon om pris på 9mm i denne tråden. Om det er polygon eller riflet er irrellevant da jeg kun skyter mantlede eller belagte kuler.

 

Er det noen andre som har erfaring fra enten CZ eller Tanfoglio som kan si noe om forskjellen på kvalitet og generell tilstand?

Link to comment
Share on other sites

Tanfoglio er finere, og gir inntrykk av å ha bedre maskinering og materialer. CZ er støpt av tunfiskbokser og gamle stridsvogner og justert med vinkelsliper. Begge funker, CZ er billigst. For min del avgjorde pris og tilgjengelighet på både våpen og deler, så jeg kjøpte CZ. Hvis du hovedsakelig skal kjæle med og beundre pistolen så Tanfo uten tvil. Til faktisk skyting funker begge bra.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Shadow i 4-5 år nå og er veldig fornøyd med den, mye pistol for pengene, men går og snuser på en Tanfoglio Stock III Extreme. Det jeg liker bedre på Stock III er at den har litt lengre løp og at nettskjæringen foran og bak på grepet er mye bedre. Uansett hva du velger så er begge to bra pistoler.

Link to comment
Share on other sites

Riktignok ikke det du i første omgang ønsker.

Hvorfor ikke gå til toppen med en gang. 210 Neuhausen ?

 

En Sig P210 Super Target eller Sig P226 X-Six Super Match er drømmevåpen ja. Men dessverre som mange andre blir det til drømmen. Blir vanskelig å bruke enda 10k på en enkel pistol. Ligger vel på ca 22000,- så de er litt over budsjett kan man si. En brukt Neuhausen er jo også svindyre.

 

Tanfoglio er finere, og gir inntrykk av å ha bedre maskinering og materialer. CZ er støpt av tunfiskbokser og gamle stridsvogner og justert med vinkelsliper. Begge funker, CZ er billigst. For min del avgjorde pris og tilgjengelighet på både våpen og deler, så jeg kjøpte CZ. Hvis du hovedsakelig skal kjæle med og beundre pistolen så Tanfo uten tvil. Til faktisk skyting funker begge bra.

 

Takk Lindskog. Det samme inntrykket har jeg. Derfor jeg vurderer en Gold Match istedenfor å modde masse på en Shadow eller å kjøpe en Shadow Target.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Shadow i 4-5 år nå og er veldig fornøyd med den, mye pistol for pengene, men går og snuser på en Tanfoglio Stock III Extreme. Det jeg liker bedre på Stock III er at den har litt lengre løp og at nettskjæringen foran og bak på grepet er mye bedre. Uansett hva du velger så er begge to bra pistoler.

 

Vet du hva forskjellen på denne og feks en Gold Match er?

Link to comment
Share on other sites

I hovedsak fordi at man får et kontrollert spinn når man skjærer spor i kulene slik som

riflingen gjør, og det blir spesielt viktigt for blykuler som kan ha forskjellig hardhet og

dem mykeste vil bare flushes gjennom et polygen løp uten å få opp turtallet.

Har du testet dette selv, har referanser fra andre gode skyttere, eller dokumentasjon på at vanlig rifling, er bedre enn polygon løp da? (Se under Editt) Men rett dim. på kule, i forhold til løsdim, er kanskje viktigere.

 

Jeg har heller ikke testet. Men, polygon har også "tvist". Og da polygon løp til SIG kom (trolig på 80-tallet), var det det SIG anbefalte for de som brukte blykuler, alla hjemmestøpere og ladere. Flere av mine bekjente kjøpte slike løp, da de ønsket noe annet, enn sine "romme" SIG løp. Fikk aldrig høre om eksakte tester. Men, tilbakemeldingene angående pressisjonen var meget bra. Så, jeg undrer på ditt utsagn om polygon løp. Kanskje andre her også har testet pressisjonen.

 

Editt: Oppdaget at du hadde hatt polygonløp. Men da undrer jeg på, om du "slugger" løpene dine og tilpasser kuledim., til minst samme dim. som løpsdim.? Og enkelte ganger, må en også en tusendel over løps dim. For som nevnt, mine bekjente har fortalt noe annet. Bare spør. :)

Link to comment
Share on other sites

Pris på 9mm og polygonløp eller ikke kan dere diskutere ett annet sted. Prøvde å stoppe avsporingen før i dag, men nå er tråden tydeligvis på bærtur igjen...

Har du ikke noe fornuftig å komme med i diskusjonen CZ/Tanfoglio så trenger du ikke skrive i denne tråden...

Link to comment
Share on other sites

Gold Match har 6" løp og singel action avtrekk, avtrekke er vel også lettere enn SA på Stock III hvis jeg ikke tar helt feil

 

Ok. Har kikket litt på nettsidene til Tanfoglio og ser at Stock III er mer rettet mot IPSC. Det har ikke så mye betydning for meg.

6" løp er bare en fordel i felt muligens?

 

Lukter Gold Match lang vei her altså... Winge har den til 13500,- Er helt øverst i prissjiktet mitt. Må nok spare et par måneder, men frister veldig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte melding til moderator og spurte om de kunne skille ut polygonløp diskusjonen i en annen tråd, så kanskje man slipper den her.

 

6" er veldig kurant til felt, så hvis du gir f i praktisk er det ikke feil å gå for 6". Men, en skal nok ikke se seg blind på det heller. Personlig skyter jeg like godt eller dårlig med 5", og liker sleidebevegelsen bedre. 6" sleider er som regel tyngre, og derfor treigere, enn 5". Dette kan jo selvsagt gjøres noe med, men gjør man ikke jobben selv så koster jo børsemaker penger. Vet at flere også liker tung sleide. Jeg hadde ihvertfall personlig vektlagt 5" vs 6" helt sist etter grep, størrelse og vekt, avtrekk, sikter, pris etc.

 

Gold Match tror jeg uansett er et fortreffelig valg.

Link to comment
Share on other sites

Min påstand er at begge to egner seg meget godt til feltskyting!

Jeg vil anbefale deg å få klådd på dem begge og så kjøper du den som sitter best i hånden din!

 

Begge våpnene skyter bedre enn de fleste av oss klarer å utnytte fullt ut uansett :-)

 

Kjøp den som gir best følelse i hånden!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Min erfaring er at min Shadow (tunet hos pvas) er presis, god å holde i og med ett godt grep som gjør at den faller fort på plass og raskt klar til å lage nye hull. Har ikke følelsen av at den er laget av tunfiskbokser, heller at de ikke har vektlagt å fin maskinere innsiden av pistolen. MYE pistol for pengene! Spiser alt av ammo selv med avtrekksjobb, "lettere" fjærer og comp. Hane.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg kjenner Cz har den et voldsomt avtrekkskryp, men skal bli bra om DA fjernes. Har heller ikke justerbart sikte så dette bør man ta med i valget da det fort blir en 4-5000kr kroner til børsemakerjobb her.

+ Neste våpenvalg med polygon løp.

 

Ikke dette du etterspør, men.

 

Om kronene teller bør vel også er STI vurderes. Kjenner du noen med kunnskaper på 1911 så justerer han fort fjørene for deg og noe mer er i første om gang ikke nødvendig. Du vil nå sitte med et våpen som har tilgang til mengder av deler om du vil kunne bygge helt etter dine ønsker for fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke noe fornuftig å komme med i diskusjonen CZ/Tanfoglio så trenger du ikke skrive i denne tråden...

Det var ikke jeg som trekte inn hverken SIG, eller polygon løp. Jeg så hva du spurte etter og de våpnene har jeg ikke erfaring med. Derfor så bidro jeg heller ikke, før SIG og polygon ble trekt inn. Du var en av dem. :)

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg kjenner Cz har den et voldsomt avtrekkskryp, men skal bli bra om DA fjernes. Har heller ikke justerbart sikte så dette bør man ta med i valget da det fort blir en 4-5000kr kroner til børsemakerjobb her.

 

Du tuller nå, ikke sant? Hvis du seriøst betaler opp til 5 tusen for justerbart baksikte og et SA avtrekk uten kryp, da har jeg noen deler å selge deg. Og muligens en Nigeriansk prins å sette deg i kontakt med.

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt det våpenet du tenker på men jeg har en CZ 75B. Avtrekket er bare helt nydelig og det kostet ikke skjorta hos en børsemaker. En av "de som vet noe" i klubben ga meg et meget godt råd. Kjøp tannpussepulver på apoteket. Det er noe som brukes for å pusse gebiss. Bland dette pulveret med våpenolje til det blir en tykk grøt og trykk dette inn i avrekksmekanismen. Deretter tar du "en million" avtrekk! Jeg satt på jobb på nattevakt i to netter, dvs 18 timer, og dro i avtrekkeren ganske kontinuerlig. Det blir nok noen tusen avtrekk. Fikk gnagsår på pekefingeren, men avtrekket er nå som fløyel! All "tvilsom" maskinering var slipt bort og avtrekket gjør at våpenet er et par klasser bedre skytter enn min høyre hånd! Når så er sagt har jeg kjøpt en 45ACP, H&K USP Ekspert til militærlassene og NAIS grov av den enkle grunn at jeg synes rekylen på 45ACP er greiere enn 9mm Luger. Men det er ikke på grunn av avtrekket på Cz'n jeg kjøpte nytt våpen!

 

Poenget er at man kan gjøre endel med ganske minimale økonomiske utlegg!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Begge pistolene er bra, avtrekket er veldig ulikt på de to, tanfoglio match har det beste avtrekket ut av esken jeg har hvert borte i.

Se om du kan prøve noen i klubben sin?

Passer match'n handa de og jeg var deg hadde jeg kjøpt den.

Hilsen tidligere tanfoglio eier.

Link to comment
Share on other sites

Da ser jeg frem til å høre fra deg igjen og et prisoverslag etter du har forespurt denne Nigerianske prins kontakten din.

 

 

Nå er ikke jeg Lindskog, men svarer da je har en Shadow med SA avtrekk og en original.

Avtrekket koster deg ca 300-400.- justerbare sikter maks 1500.- hvis du handler i Norge.

Hvis du leverer bort jobben burde dette ta en time for en børsemaker å fikse. Så si 500.- i arbeid.

Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg med den Nigerianske prinsen :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...