Jump to content

Id ved ammo kjøp


hikkas

Recommended Posts

Når dere skal kjøpe ammo, kuler, hylser og lignende på nett som selger/butikk skal ha id på, sender dere Id med fullt personnummer på mail? Med tanke på id tyveri og lignende, og visst mailen og id'n skulle havne på aveie er det jo litt skummelt. Alternativt er jo å sende en kopi i posten kanskje?? Men kan jo havne på aveier i postvesenet også

Link to comment
Share on other sites

Da er vel mottakeren like langt?

 

 

Ser problemet hikkas, man sender stadig våpenkort + legitimasjon i hytt og pine.

Egentlig burde slikt blitt sendt kryptert.

 

På jobb bruker vi ett eget program for det, men Outlook har også støtte for det (uten at jeg vet hvor bra det fungerer).

Når man skal sende melding, klikk "options" -> "more options" -> "message options" -> "security settings" -> "Encrypt message contents and attachments"

Link to comment
Share on other sites

hvor ofte er ddet slemme krimenelliser som selger våpen og ammo på nett egentlig?

Naivt å tro at ikke epost kan bli misbrukt. Kan godt være Dalai Lama som selger, andre kan snappe det opp fra hans PC eller epost konto.

Eposten kan være på hans mobil/nettbrett/laptop, eller inne på den gamle stasjonær PC'en som han straks skal kjøre på søppeldynga.

Link to comment
Share on other sites

http://m.digi.no/815509/skremmende-lett-aa-finne-fodselsnumre

Sikkert ikke lurt å spre rundt seg med ditt nr, men det er tålig enkelt å finne det uansett.

 

Du trenger bare fødselsdato og kjønnet (kjønnet avsløres som regel av navnet dit).

Er ~420 mulige kombinasjoner på ødselsdatoen men du korter ned listen til ~210 med å kjenne til kjønnet ditt.

De tre første sifrene i personnummeret kalles individsifre. Tidligere ble denne inndelingen brukt:000–499 omfatter personer født i 1900 eller senere så du kan med stor sikkerhet si at person nr du leter etter starter med 1,2,3,4 siden det er så få fra 1800-tallet som lever så i listen kan du stryke bort de som ikke stemmer med det. Det tredje individsifferet angir kjønn: kvinner har partall, menn har oddetall.

Er flere sider på nettet som du skal logge inn med navn og person nr uten begrenset forsøk så da er det bare å sette seg ned med listen og prøve.

 

Å finne person nr er jo ikke den største utfordringen for de som ønsker det. Dette lærte jeg meg etter å ha søkt på "finne person nr" etter å ha lest denne tråden. Så etter 5 min på google ble jeg "klok" nok til å finne dette. Så folk som ønsker å bruke andres person nr klarer sikkert å finne det på noen få minutter.

 

 

 

F%C3%B8dselsnummer.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tja, de har jo ikke mulighet for å sjekke at nummeret er gyldig (Svjv).

 

Et sted må jo grensen gå for hvor dypt ID-sjekken skal gå.

 

Bare det å lage et falskt våpenkort (da med sin virkelige ID etc) krever nok ikke store innsatsen. Printer, litt skills i photoshop og en lamineringsmaskin? Vil man først få tak i noe, så får man det til.

 

Det er jo dokumentforfalskning uansett.

Link to comment
Share on other sites

Fullt navn, adresse, fødsels-og personnummer er ikke "hemmelig" informasjon.

Merkelig i grunnen. Det er det du trenger for å åpne ett tlf abb f.eks.

Kona ble utsatt for id tyveri for ca 20 år siden. Det menneske handlet en blant annet en traktor :overrasket: i hennes navn,

Link to comment
Share on other sites

Uansett vil ett eventuelt svindel stort sett aldri være enkeltpersoners skyld med mindre de med grovt uaktsomhet har gitt bort legitimasjon, identitetspapirer eller således gjort slikt tilgjengelig for andre. Svindel og ID-tyveri skjer fordi folk roter bort lommebøker med kredittkort etc som de har skrevet PIN-kode på, eller legger dette slikt at uvedkommende får tak i det. I de tilfellene hvor det ikke brukes ID-kort så er saken "bankers" i forhold til forsikring, bedrift eller bank da det er ofte bedriftene som har latt seg svindle som er erstatningspliktige.

 

Med andre ord, sov trygt.

Link to comment
Share on other sites

Så uproblematisk har det vel vist seg at ID tyveri ikke er.

 

Noen kan lage ett lite helvete lenge uten at man får stoppet det. Dersom noe kriminelt utføres av den som har stjålet identiteten, så er f.eks innehav av våpen ikke et noen rettighet her til lands. Man kan ganske lett stå ovenfor en situasjon der man må motbevise at man har gjort noe.

 

Jeg har vært sløv på dette området, men prøver være litt mer bevist på det.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger bare fødselsdato og kjønnet (kjønnet avsløres som regel av navnet dit).

Det er enklere enn folk tror. Jeg hadde et reelt behov for å finne et personnummer for ett års tid siden, og brukte rundt en dag på å lære meg hvordan personnummer fungerer, og hvordan man finner dem, og å lage et script som finner personnummer kun ut i fra navn.

 

Navnet slås opp i skattelistene fra 2001, som er tilgjengelig på nett og inneholder fødselsdato, derfra er det enkelt å lage en liste over mulige personnummer, og slå de opp automatisk hos en av telefonoperatørene som fremdeles lar deg prøve uendelig med personnummer, og videresender til en spesiell side for tegning av abonnement når navn og personnummer matcher osv.

 

Dersom man har et navn, så finner mitt script personnummeret på bare noen få sekunder, og det var betydelig enklere å lage enn jeg noen gang hadde trodd, selv wikipedia har en glimrende side som forklarer hvordan personnummer virker, og hvor formelen for utregning står oppført :shock:

 

Det er i utgangspunktet ikke ulovlig ettersom personnummer ikke er beskyttet informasjon, men jeg deler selvfølgelig ikke hverken scriptet eller hele fremgangsmåten, jeg nevner kun at dersom man er litt datakyndig så er dette trivielt, og har man et personnummer, adresse og navn, kan man i utgangspunktet gjøre en hel del ugang dersom man vet hvordan man skal gå frem.

Link to comment
Share on other sites

I mange butikker, for eksempel om du skal leie en tilhenger må du fylle ut id skjema med fullt person nr. Dette er feil, det er ikke hvem som helst som kan kreve det og de som kan er politi, skattemyndigheter, kredittkortselskap og offentlige institusjoner.

I Norge er det ganske strengt personvern noe som er bra.

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt. På oppfordring er du pliktig til å oppgi navn, fødselsdato (ikke nummer altså), adresse og yrke. Dette er hvis du f.eks. blir stoppet av politiet på gata. Du er ikke pliktig til å hverken medbringe eller forevise legitimasjon. Kjører du bil og blir stoppet kan de selvsagt be om å få se førerkortet ditt, og der står jo fødselsnummer.

 

Skal du for eksempel levere inn en våpensøknad må du fylle ut personnummer.

 

Jeg tror ikke man skal stresse med dette. Personnummer er ikke vanskelig å få tak i for de som vil.

Link to comment
Share on other sites

Personnummer er ikke ansett som hemmelig informasjon, selv om det i id-sikkerhetens navn sannsynligvis burde ha vært det.

Man trenger ikke lese seg opp på hvordan personnumrene er satt sammen, eller lage scriptbaserte løsninger for å finne folks personnummer. En kjapp telefonsamtale med en offentlig instans (relatert til folkeregister eller skatt) er alt som skal til.

 

Men selv om dette er så enkelt å få til, så trenger man selvsagt ikke gjøre det enklere enn nødvendig for skurker. Så ikke ta med personnummer om du ikke trenger. Hovedpoenget med å vise legitimasjon ved kjøp er jo for å vise at man er den personen som våpenkortet er utstedt til, og det trenger man ikke personnummeret for å se.

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt. På oppfordring er du pliktig til å oppgi navn, fødselsdato (ikke nummer altså), adresse og yrke. Dette er hvis du f.eks. blir stoppet av politiet på gata. Du er ikke pliktig til å hverken medbringe eller forevise legitimasjon. Kjører du bil og blir stoppet kan de selvsagt be om å få se førerkortet ditt, og der står jo fødselsnummer.

 

Skal du for eksempel levere inn en våpensøknad må du fylle ut personnummer.

 

Jeg tror ikke man skal stresse med dette. Personnummer er ikke vanskelig å få tak i for de som vil.

Hva man lærte av gatas parlament... :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...