Jump to content

Utgangshastighet halvauto


Hanekammen

Recommended Posts

Til TS: Mulig, men det er så lite at det kan du se bort fra i praksis. På gassdrevne halvautoer tappes det litt gass fra løpet et sted. Tapet av dette kan i teorien, og sikkert i praksis, gi litt hastighetstap, men neppe noe man merker.

 

En tung rifle, gir også bittelitt høyere utgangshastighet sammenliknet med en lett, siden mindre energi blir brukt til rekylen.
Påstanden strider med Newton's tredje lov; har du motbevist denne? Nei? Neivel, nei...

Gjør det det? Børsa blir og påvirket, men beveger seg ikke like mye eller fort (heldigvis) på grunn av større masse. Hvis du hopper fra en lett båt er det litt vanskeligere å komme like langt enn om du skulle hoppet fra ei ferje. Du påvirker begge leger like mye, men massen er forskjellig og derfor oppnår du mest fart i en eller annen retning ved hopp fra noe som ikke gir etter. I teorien vil jeg da tro at noe som ikke gir etter kan gi teoretisk høyere v0. Alt i teorien, neppe målbart i praksis med de hastighetene og variablene vi her holder på med.

Link to comment
Share on other sites

Forklaringen er feil, men jeg mistenker at effekten er riktig. Om vi antar at en gitt ladning gir våpen og kule samme hastighetsforskjell i lette og tunge våpen (noe jeg tror er riktig) vil da et tyngre våpen, som for samme energi avsatt får lavere fart, gi en økning i kulehastighet tilsvarende reduksjonen i rekylhastighet når vi bare regner med kulen som rekylgivende. Mulig det blir slik selv om man tar hensyn til kruttvekten. Vi regner naturligvis våpenets hastighet med motsatt fortegn av kulens, om vi gjør dette i en ekstern referanseramme.

Dersom det ovenstående stemmer (jeg har gjettet riktig tidligere, helt sant) så er det en effekt, om enn meget liten.

 

Og jeg er tydeligvis både for treig og for innfløkt i forklaringene mine. :roll: Ferjeeksempelet er jo strålende.

Link to comment
Share on other sites

En tung rifle, gir også bittelitt høyere utgangshastighet sammenliknet med en lett, siden mindre energi blir brukt til rekylen.
Påstanden strider med Newton's tredje lov; har du motbevist denne? Nei? Neivel, nei...

 

Nei, det strider ikke mot Newtons lover.

 

Det er flere måter å se dette på, bevarelse av massefart, er den som vanligvis blir brukt. Kula og geværet vil ha samme massefart etter att kula har forlatt løpet, så dobler man vekte på geværet, så halveres farten. Energien er ½mv² , så med halv fart og dobbel masser får man halv energi.

 

Newtons 3. lov sier at kraft er lik motkraft. Men kraft er ikke energi. Arbeidet er kraft ganger vei, og siden geværet rekylere mindre, vil veien som skal multipliseres med kraften, bli kortere.

 

Dette har selvsagt ingen praktisk betydning for utgangshastigheten.

Link to comment
Share on other sites

Den energien som brukes til å lade tas fra det som ville vært "omformet til rekyl" og ikke fra kulas hastighet. Det vil si at børsa får mindre hastighet og ikke kula. Kanskje det er en mikroskopis forskjell dersom mekanismen starter bevegelsen før kula har forlat løpet (pga. økt volum). Men det vil være så mikroskopisk at det ikke ville vært mulig å måle

Link to comment
Share on other sites

Nei, den må ta energi både fra kula og geværet.

 

Om man ser på en trykk vei kurve, vil man om det er en gassdrevet halvautomat se at idet kula passerer gassporten til mekanismen, vil man få ett bitte lite dropp i trykket, sammenliknet med en boltrifle. Siden det er integralet av denne trykk (ganger areal) vei kurven som gir energi til kula, ser man att kula må få bittelitt mindre energi.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke det viktigste i livet. :wink:

 

For en mekanisme med tungt sluttstykke eller AG3-ens halvstiv rullelåsing (som i prinsipp også er ett tungt sluttstykke) vil trykket falle litt raskere enn for en låst mekanisme, da tilgjengelig volum for kruttgassene blir litt større da patronhylsa starter umiddelbart å vandre bakover. Så her mister kula litt utgangshastighet, som betyr det samme som å miste noe energi.

Link to comment
Share on other sites

Nja, ikke helt enig der :) Kula aksellerer pga trykk. Trykket påfører kula karft og aksellerasjonen på kula er karft devidert på masse (A=F/m). Friksjonen vil være en motkraft, men den vil være mindre når hastigheten på børsa er mindre.

 

Rettelse:

Friksjonskraften vil være tilnærmet lik. Men redusert børsehastighet vil føre til redusert vinkel akselerasjon på kula (pga rifling) som vil føre til økt lineærakselerasjon på kula.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er nok amatør som har rett. Det diskuteres flere forhold her. En ting er hastighet, dersom vi ser bort i fra energien som brukes til å drive automatmekanismen vil utgangshastigheten alltid være lik i forhold til munningen, men munningen beveger seg i motsatt retning av kulen, og denne hastigheten må trekkes fra når hastighet i forhold til startpunkt skal måles, f eks med kronograf. .

Tenk deg en uendelig tung geværpipe, da flytter munningen seg ikke i det hele tatt. Dersom geværpipen har samme vekt som kule og kruttladning vil geværpipen og kulen få samme hastighet, men kulen vil ha kun halv hastighet forhold til startpunktet.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere måter å se slike problemer på, noen ganger er massefart enklest, andre ganger er kraftspillet (trykk ganger areal) best. Og folk tenker forskjellig, så mitt bilde passer kanskje ikke for alle.

Men om en ser på trykk og areal så er det ganske enkelt. Det som driver kula fremover er gasstrykket, rait. Den endelige energien til kula er integralen (arealet) av trykk over tid, og tapper man av gass for å gjøre annet arbeid så vil integralen bli lavere. Arbeid er energi, det som går med på å drive mekanismen må komme på bekostning av kulas.

Link to comment
Share on other sites

Jeg testet dette for mange år siden på min 10/22. Det er fullt mulig å holde igjen sleiden på en 10/22 med hånden, slik at den ikke åpner seg når skuddet går av. ( Ville ikke prøvd dette med en Browning BAR ) Jeg testet med CCI standard. Så tok jeg noen telefonkataloger ( det er lenge siden dette :smile: ) og tapet dem i hop. Og skjøt mot katalogene fra ca 1,5 meters avstand. Og det var helt åpnebart at når jeg lot rifla fungere i halvauto slik at sleiden åpnet seg , penetrerte kula færre sider, enn når jeg holdt igjen sleiden og ikke lot den åpne seg.

Link to comment
Share on other sites

Glemmer man ikke litt at det alltid står en fyr og holder riflen?

Vil en stor mann med godt rekyl opptak ha målbart bedre utgangshastighet, enn en veldig liten fyr som aldri har skutt før?

Det er nok et krysningspunkt en eller annen plass. Hvis man putter en løve på skuldrene til en stor mann, vil den sikkert kunne ha hoppet litt lengre enn hvis den hadde stått på skuldrene til en liten mann. Men for en loppe hadde det nok ikke vært noe forskjell. Er det noe forskjell på en rifle blir det store spørsmålet? :wink:

Ammo produsenter testskyter vel fra en benkmontert rigg. Er dette grunnen til at hastigheten som står oppgitt på esken nesten alltid er litt for høy i forhold til egne målinger?

 

Ring Mythbusters :)

Link to comment
Share on other sites

En post fra THR:

 

I did what Navy Guns suggested a few years ago. It was only 10 rounds of each, which isn't a huge sample, but here are the numbers anyway.

 

Yugo SKS

Wolf 122 HP, green laquer

Distance - 10 ft

ProChrono Digital

 

Port Open Port Closed

Avg. 2422.2 2442.5

Max 2469 2468

Min 2355 2389

SD 38.4 29.0

ES 114 80

 

Like others have suggested, it's measurable, but not overly significant in this small sample. Your difference is less than the SD.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...