Jump to content

kjøkken kniver


jarle

Recommended Posts

Gode og rimelige kjøkken kniver?

Muligheten er Fiskars knivene..

Ellers kan jeg anbefale Øyo, Global, Mac og Victorinox. Litt forskjellige prisklasser, men stort sett verdt penga som du gir for det.

Det meste kan man vel få tak i i en butikk som selger kjøkkenting - Traktøren, GlassMagasinet, Åhlens

Trur også det går ann å bestille på Culina.no - et firma osm selger til storkjøkken i hvertfall

Link to comment
Share on other sites

Ikea har greie kniver til greie priser.

Men som alt annet, du får hva du betaler for.

 

I aller høyeste grad, de holder eggen ekstremt dårlig, min mening er at du betaler for ubrukelig skit om du kjøper kniver på Ikea.

Fiskars er kanskje det som er billigst og fortsatt litt bra?

Link to comment
Share on other sites

Irriterer meg grønn over sløve kjøkkenkniver og dette er definitivt et område eg kjøper skikkelig knivstell til. Eg er faltisk så nerd at eg tar med egne kjøkkenknivar hvis eg veit eg skal heim til nokon å lage mat som har "brødkniven kan brukes til alt"-filosofien.

Tingen er at du ikkje treng allverdens av gedigne knivsett, to til tre kvalitetsknivar og du har til alt. Ein kokkekniv, ein liten som eg bruker til å skrelle med og gjere litt finarbeid f.eks og ein filetkniv. Mange liker og ein såkalt trancherkniv, ligner litt på ein lang smal brødkniv, denne er perfekt til å skjære opp kjøtt i fine skiver.Eg bruker knivar frå Victorinox, syns dei er gode å holde i samt at dei er skarpe og fine og held godt på eggen.

Å lage mat blir straks mange ganger hyggeligere med skikkelige kniver som du slepp å bruke et dagsverk på for å komme gjennom ein løk.

Link to comment
Share on other sites

Sverger også til Victorinox sine pro-kniver. Sviger tar de en runde på slipesteinen en gang i året, og med fornuftig oppbevaring og bruk av knivstål så holder dette til mitt bruk. Vet at slakteri ofte bruker Victorinox sine kniver.

 

amazoon.com har stort utvalg av Victorinox. Vurderer en bestilling derfra snart. Noen som har prøvd?

 

Edit: Archos har også bra kniver

Link to comment
Share on other sites

Victorinox er bra. Det er den beste kjøkkenkniven min. Har vel 5 forskjellige kokkekniver, uttallige småkniver, filetkniv, laksekniv (utrolig god å skjære røykalaks og gravlaks med) og noe annet dilldall. Kokkeknivene varierer i kvalitet, Victorinox er best av de jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Sverger også til Victorinox sine pro-kniver. Sviger tar de en runde på slipesteinen en gang i året, og med fornuftig oppbevaring og bruk av knivstål så holder dette til mitt bruk. Vet at slakteri ofte bruker Victorinox sine kniver.

 

amazoon.com har stort utvalg av Victorinox. Vurderer en bestilling derfra snart. Noen som har prøvd?

 

Edit: Archos har også bra kniver

 

Utgangspunktet for tråden var vel rimelige kjøkkenkniver, men alle diskusjoner som har et spesifikt økonomisk krav pleier uansett å skli ut i hva som er verdens beste av et eller annet uansett.

Jeg har også Victorinox og det er jo bra kniver, har også en Masahiro som jeg kun bruker til grønnsaker og når jeg etterhvert skal kjøpe flere kniver så velger jeg nok heller Masahiro enn Victorinox.

Link to comment
Share on other sites

Sverger også til Victorinox sine pro-kniver. Sviger tar de en runde på slipesteinen en gang i året, og med fornuftig oppbevaring og bruk av knivstål så holder dette til mitt bruk. Vet at slakteri ofte bruker Victorinox sine kniver.

 

amazoon.com har stort utvalg av Victorinox. Vurderer en bestilling derfra snart. Noen som har prøvd?

 

Edit: Archos har også bra kniver

 

Utgangspunktet for tråden var vel rimelige kjøkkenkniver, men alle diskusjoner som har et spesifikt økonomisk krav pleier uansett å skli ut i hva som er verdens beste av et eller annet uansett.

Jeg har også Victorinox og det er jo bra kniver, har også en Masahiro som jeg kun bruker til grønnsaker og når jeg etterhvert skal kjøpe flere kniver så velger jeg nok heller Masahiro enn Victorinox.

 

Mine Victorinox ble kjøpt på chlas ohlsson. Har kokkekviven i 10" og fileteringskniv. Mener prisen lå under 300/stk. Det er rimelige kjøkkenkniver!

Link to comment
Share on other sites

Mora lager nå kjøkkenkniver som ser bra ut. Bra stål (12C27 RC58) og fine størrelser. Ulempen er selvlysende (nesten) gulgrønne håndtak. Prisen var ganske mye lavere enn Victorinox sine tilsvarende kniver

 

Det er på Clas Ohlson jeg så disse...

 

Hadde jeg ikke hatt en stabel :oops: med veldig bra kjøkkenkniver så hadde jeg prøvd en :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Uannsett hva du velger og fra hvor du kjøper de så kommer det her noen andre tips fra en som jobber med kjøkkenkniver dag inn og ut:

1 - Skaff deg ei magnetlist å henge knivene på. Da holder de seg bedre enn om de slenger rundt i en skuff.

2 - Ikke finn på å slenge de i oppvaskmaskinen whatsoever. De dreper eggen på kniven fort.

3 - Bruk et skikkelig skjerpestål på knivene til stadighet. Får de i stål, men erfaringsmessig er det lurt med et skjerpeståli porselen eller diamant. Det er utrolig effektivt.

4 - Slip de ca en gang i året. Bare pass på å ikke slipe de i en annen vinkel enn det eggen er i fra før. Det kan gjøre vondt værre.

 

En kniv som kan anbefales til grønnsaker og annen kutting av ting som ikke er altfor hardt i konsistens:

Kyocera Nakiri - en kniv hvor selve bladet er i keramik. Trenger ikke slipes på ca 5år og holder seg utrolig godt i lang tid. Minus på at den kan knuse om du er uforsiktig med den.

 

Lykke til med valget..

 

 

 

PS: Så et tilbud fra Jernia tidligere i dag på en pakke med 2 Fiskars kniver, 1 saks og et slipeverktøy. Ca 300,- tror jeg

Link to comment
Share on other sites

Dick har utrolig gode kjøkken kniver. Dick har fire kvalitets- og prissegmenter hvor Eurocut er de rimeligste. Du får en kokkekniv med 26 cm blad til ca 230 kroner. Neste kvalitetssegment hos Dick er "Pro-Dynamic". prisen på en tilsvarende kokkekniv er da ca kr 330,-.

Du får knivene på velassorterte butikker som f.eks. Cullina.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 2 weeks later...

Uansett hva slags kniver du ender opp med så er en keramisk kniv virkelig anbefalt for kjøtt uten bein og grønnsaker uten stein eller annet som kan skade eggen, koster en 200 kroner og oppover, men er virkelig å anbefale da de er veldig skarpe og holder eggen godt. Selges blant annet på glassmagasin og diverse sider på nett, men varierer veldig i pris... Kan ikke brukes til alt så blir mer ett supplement til vanlige kniver. Min far kjøpte en på christiania glassmagasin eller noe sånt for ett par uker siden og har allerede begynt å vurdere om han trenger flere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...