Jump to content

Planer om en sinna langholdsrifle med mye signatur ut mot 2K


Niclas

Recommended Posts

Etter å ha vært på banen å skutt langt i helga kom lysta på noe som laget god signatur på de lange holdene , dette blir nok ikke noe fornuftig hverdagsrigg , dette blir for å ta fram ved spesielle anledninger :mrgreen:

 

Har grei tilgang på 50BMG hylser så et kaliber jeg tenker på å som jeg nesten har bestemt meg for er 375-416 Barrett 8)

 

Hylser får jeg å 375 kuler er det mulig å få med meget bra BC til levelig pris , faktisk så er den ofte foretrukken fremfor 408 og 416 over dammen.

 

Har meget gode tegninger på 50BMG enkel skudd rifle så tanken er å lage det meste her.

 

Noen som har noen erfaringer rundt kaliberet eller tilsvarende ?

Link to comment
Share on other sites

Det man legger fortest merke til er at det i praksis ikke går an å skyte på gonger med noen av patronene i denne klassen. Vanlige gonger, og vanlige måter å feste dem på holder bare ikke.

 

Patronene brenner alle rundt dobbelt så mye krutt som en 338LM, 375-416 enda mer, og energien på 1000m er omtrent den samme som en 338LM har ved enden av bremsen...

 

Slik jeg forstår nett-diskusjonene "over dammen" så regner mange 375-416 som for "overbore" til å være praktisk. Bla. er selv BMG kruttene, 20N29 osv. litt for langsomme. Men det er ting jeg har lest.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Husk at du trenger 50bmg tennhetter også, ikke verdens letteste greie å oppdrive alltid i norge.

 

Kult prosjekt, subscriber tråden.

 

Worst case kan du vel bare lage en 416B ute av den, eller noe annet gøy

 

 

M67 gleder seg allerede til å ligge ved siden av deg på stevne når du har brems gjetter jeg :P

Link to comment
Share on other sites

M67 gleder seg allerede til å ligge ved siden av deg

Been there aps, legg merke til fjellduken på bildet her. Jeg er i dekkstilling under der... (lobbende 308-kuler)

320f4d8b.jpg

Enkelt sagt, det går ikke an å ligge ved siden av en sånn og utrette noe fornuftig. Et stevneprogram tror jeg vil være i overkant selv for skytteren. Husk at folk går rundt med skallebank etter 50 skudd med 338LM, og dette er 3 ganger så ille, minst.

 

416B patroner

IMG_5684.jpg

 

Tror det er godt vi ikke ser nedi buksa til V. her (det er det vel uansett, men..) "knappenåla" er en 6.5x55

d27b54b2.jpg

 

Gong-strike fra 416B og Cutting Edge. Denne gongen hang på 500m, og vi måtte vel nærmest lete etter den...

4d1b76d1.jpg

 

Ellers så ser vi jo en 375 VM2 regelmessig, og dæven som den går. Jeg ler hver gang jeg spotter, for kulene går nesten rett fram. BC på nesten 1 og over 1000m/s gir vel 50 knepp eller noe sånt til 1000m, og vindavdrift er bare noe andre bekymrer seg for. Igjen, ulempen er at det så og si ikke går an å skyte på gonger. Rikosjettfare og sikkerhetsavstander er heller ikke til å ta lett på.

Men når jeg får fri og ubegrenset tilgang til en 3km bane skal jeg ha en sånn :roll:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her har det kommet litt ja :)

 

Denne blir tiltenkt fra 1000 meter å utover å mest skyting på stein, på 1000 m papp skyting kan det også hende den er fin i ille vind :mrgreen:

Under 1000m gjør 300 WSM min alt bedre med meg bak vil jeg tro , rekyl er aldri noen fordel.

Har skutt litt med en 375 Chey Tac å synes rekylen var fin , som en 338LM men litt treigere å tungere dytt , ingen problem å kontrolere greit i en rigg på ca 10 kg.

Jeg kommer nokk til å byge denne tung , rund 15KG vil jeg tro å en effektiv brems lignende den jeg har på WSM n min men med fler porter.

Har mulighet ut til 2 K innimellom så er for å kunne kose seg å se litt signatur utover innimellom , problemet er hvis dette blir for gøy å lysta er der hele tiden :roll:

Link to comment
Share on other sites

Veldig spennende. :)

Jeg har lyst på en 375 selv, men det blir ikke før jeg finner ut at 338LM ikke duger på de lengste holda lenger, og det tror jeg blir lenge til.

 

Dritten her på Sunnmøre er at dama som innvilger, av en eller annen grunn har fått det for seg at 375, 408 og 416 ikke er lovlig å erværve.

Jeg kommer rett og slett ikke igjennom til henne med noen form for argumentasjon. Jeg trodde det skulle være likt over hele landet, men det utøves tydligvis forskjell fra distrikt til distrikt, og det kan umulig være rett. Skal ringe igjen i morra og få en oppdatering :)

Link to comment
Share on other sites

Har snakket litt om den Snipetac en med Hansen , den er basert på Cheytac som er necket ned , minuset med den er hylsepris som med de andre cheytac ene , trur det er kr65 pr stk hos hjemmelading :evil:

Ellers så ville den hylsa vært det mest fornuftige å bygge på trur jeg, skal leite litt å se om jeg finner hylser til levelig pris men så langt er BMG hylsa best med tanke på pris, ikke at det blir billig men vil heller bruke penger på kuler å krutt en messing til gull pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte mail til han som designet Snipetac ang die sett og hylser men fortsatt ingen svar. Dette er nesten 2 mnd siden så regner ikke med at det kommer noe heller :)

Trur jeg heller går for å lage en 338 Lapua imp i 706 kassa om jeg skal ha noe med litt mere guffe enn 338 Normaen. Da har en iallefall bra tilgang på gode hylser.

Link to comment
Share on other sites

Synd det der Knut Erik men er ikke noe unikt dessverre , for mange som ikke har greie på det å tolker reglene forskjellig å det går utover oss som ikke er A4

 

Kan snakke med Rafdal men regner egentlig med å kjøpe egen brotsj , ser ingen poeng å sette bort jobben å regner ikke med at han er hissen på å låne bort eller selge den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror en kan klage på et evt avslag til Barrett M99 i .416B og få den innvilget, siden det ikke ligger noen formelle skriv mot det våpentekniske til rifla. Har sett i omtale at det aktuelle våpenet gir et behagelig "gentle push" i rekyl. Kanskje mindre enn TRG, Blaser tactical, AI osv i .338lm?

Link to comment
Share on other sites

Kan snakke med Rafdal men regner egentlig med å kjøpe egen brotsj , ser ingen poeng å sette bort jobben å regner ikke med at han er hissen på å låne bort eller selge den.

 

Jeg lånte 22-250 AI brotsj av Rafdal for en rimelig peng for 2-3 år siden. Da sendte han den opp til Stjørdal. Veldig hjelpsom og bra service :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Det er nok den fornuftige løsningen Normamag men denne gangen blir det nok ikke så fornuftig her :wink:

Må nok bli 375 et eller annet, skulle noen ha noen tips til andre hylser som er greie å få tak i som gir bra dytt i 375 350 gr kula så si i fra :wink:

 

375Snipetac klarer fint å dytte en 350 grn kule i over 1000 m/s. 375/ 408 cheytac Hylser kan en få fra reloading international. Export avgift, frakt, moms osv vil bringe hylsene opp i rundt 30 kroner per stk. Ulempen er at man må skyte forme hylsene først.

Det er også en noen som har vært i kontakt med Hornerber i Tyskland med tanke på å få produsert ferdige hylser til 375Snipetac. De hylsene vil nok havne på rundt 25-30 kr stykk alt avhengig av kvantum. Ulempen her er at Dieter hornerber har litt lang leverings tid for å si det pent.

Link to comment
Share on other sites

He he er nok en rar sykdom vi har fått trur jeg :wink:

 

Blir å lage kasse selv , har gode tegninger liggende som jeg vil gjøre små forandringer på.

Blir et vinter prosjekt så tar litt tid men blir spennende :mrgreen:

 

Håper du har fått tak i bedre tegninger enn Gunmetal Designs .50BMG låskasse som kan lastes ned "overalt" på nettet. Dette er skikkelig stengun/grovsmed greier uten ekstraksjonskam.

 

Vil på det sterkeste anbefale en fat bolt type kasse siden det er kortere spor å trekke til klakkene. Barnard er et enkelt og godt design å se litt etter.

 

Bruk helst et avtrekk med vinkelrett opphak, ikke 45gr som remington. Har vært litt brekkasje på remington type avtrekk på store låskasser med kraftige fjærer.

 

Fortell litt om fremgangsmåte, verktøy, materialer, herding, fjærer osv.

Link to comment
Share on other sites

Veldig spennende. :)

Jeg har lyst på en 375 selv, men det blir ikke før jeg finner ut at 338LM ikke duger på de lengste holda lenger, og det tror jeg blir lenge til.

 

Dritten her på Sunnmøre er at dama som innvilger, av en eller annen grunn har fått det for seg at 375, 408 og 416 ikke er lovlig å erværve.

Jeg kommer rett og slett ikke igjennom til henne med noen form for argumentasjon. Jeg trodde det skulle være likt over hele landet, men det utøves tydligvis forskjell fra distrikt til distrikt, og det kan umulig være rett. Skal ringe igjen i morra og få en oppdatering :)

 

Er ikke det bare å søke, få avslag og klage til POD? Tror det skal godt gjøres å ikke få medhold der.

Link to comment
Share on other sites

Har dere sett denne? Den kan umulig være skutt med siden skjeftet er helt. Bud nå er ca 900 euro.

 

Nå er den solgt.

 

Hersteller: Keppeler

•Model: Match

•Kaliber: .378 Weatherby Magnum

•Abzug: Match 200 g

•Wenig Geschossen

•die perfekte Präzision

•mit Mündungsfeuerdämpfer

 

 

3452-1.JPG

 

3452-7.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...