Jump to content

Revolver, et spørsmål om estetikk.


Olesøn

Recommended Posts

Jeg er en meget uaktiv håndvåpenskytter. I år har jeg vel fått tid til èn offisiell treningsøkt. Det blir en del skyting hjemme på jordet, men heller ikke mer. Noe av skylden må legges på valg av yrke, det å være sauebonde er ikke akkurat åtte til fire-jobb. En annen faktor er min evne til å reprodusere, små barn gir liten tid til overs. Ta med at det er en times kjøring til banen, så blir det ikke mange anledninger i løpet av et år...

 

Og enda så skal jeg ha meg revolver... Jeg har en High Standard Sentinel DeLuxe i .22, men det er simple greier. Behovet for noe grovere har meldt seg. Jeg tenker kaliber .357/.45LC/.44mag. Og ja, det finnes ørten tråder med "hvem/hva revolver skal jeg ha", i likhet med alle de andre "hvem/hva rifle/hagle/tofot/ryggsekk/sokker skal jeg ha".

(En gang for alle: det heter HVILKEN! HVILKEN revolver skal jeg ha?)

 

DISCLAIMER: Faguttrykk er brukt i hytter og gevær, er noe uforståelig eller feil, syng ut. Dette er ikke mitt fagfelt.

 

Her kommer min estetiske sans inn, samt min forkjærlighet for det sære.

Jeg skal nemlig ikke ha en 686. Hvorfor, sier du? Fordi alle andre har den, og fordi den ikke er spesielt pen i mine øyne. Noen customifiserte utgaver jeg har sett er riktig fine, men da er det brukt mer penger på dem i ettertid enn jeg har i lommeboka. Noen estetiske kriterier ligger altså til grunn, samme med økonomi. Mer om sistnevnte senere.

Først noen modeller jeg liker, så vi vet hvor landet ligger.

S&W: Model 29, 17, 25 og 27.

Colt: Python og "Peacemaker".

Ruger: Super Blackhawk.

Den observante leser vil se at jeg liker at løpet er flush med toppen av ramma. Underlug er heller ingen ulempe.

Grepsplasseringen og utformingen på f.eks Ruger SP101 byr meg i mot, klassiske linjer takk. Jeg heller mer mot roundbutt enn sqaurebutt, men er ikke pirkete der.

Forniklede greier er fy-fy. Jeg er ute etter noe som ser solid ut. Ikke piperenserløp og pinglete grep.

Jeg har ikke noe voldsomt behov for å skyte i MAG-klassene, revolverfelt er dugandes nok for meg.

.45LC står egentlig høyest på ønskelista, men andre varianter av grovskyts er greit nok det.

 

Penger... Det er noe man skulle hatt mer av før man ønsker seg ting. Mitt budsjett ligger på rundt 5000,-

Når jeg nå ser på finn.no er det fem-seks revolvere som er både på lista lenger opp og innafor budsjett.

Sånn sett ser det ut som om dette kan ordne seg på sikt.

 

Så hvis du har holdt ut så langt, og lest all svadaen min, her kommer poenget med tråden.

Jeg skal ikke ha meg revolver i år. Innkjøp blir utpå våren en gang, så har jeg noe å fikle med mens jeg er jordfar i fjøset. Spørsmålet til kammerbrukerene er da: Er det noen morsomme revolvere jeg har glemt? Er det noe annet der ute som er innafor kravene til både utseende og pris? Og er det noen ankepunkter hos noen av dem jeg har nevnt som gjør at de bør velges bort?

 

Beklager en lang førstepost, men jeg er hjemme med minstemann i dag, og sjakk på TV mister sjarmen etter noen timer...

Link to comment
Share on other sites

De to peneste revolverene etter mitt syn er S&W sine model 15 med 4" løp og den klassiske model 27 med 3, 5 eller 4" pipe.

 

Selv går jeg og venter på papirene slik at jeg kan hente min 4" 686 - og ja jeg er enig i at det er en kjedelig model.

 

Søylen får forresten inn GP 100 Match Champion i løpet av kort tid om det er av interesse. Jeg bestilte en men ombestemte meg da jeg fikk 686' en for en hyggelig pris av en i klubben. Min forrige rrvolver var en GP 100 med 4" pipe, og jeg anger på at jeg kvittet meg med den.

Link to comment
Share on other sites

Nja, kjett å være låst til .38 special... Artigere med .357. :mrgreen:

 

Du skrev i stad "Jeg har ikke noe voldsomt behov for å skyte i MAG-klassene"

Du mente kanskje.. "Vil ha noe å skyte magnum på gården med hjemme, men ikke konkurrere i magnum"? ;)

 

Du kan lade ganske hardt i en 38spl, klarer mag1 faktor, men om det er noe poeng når man har 357 mag og max.. tjaa.

 

S&W har heldigvis masse snop å velge i, og dukker stadig opp riktig prisede godbiter på finn.

Link to comment
Share on other sites

Ruger Superredhawk eller GP100, evt. Security Six om du får tak i. Siden estetikken er viktig ryker vel SRH men svart GP100 tar seg ut.

 

Gode å skyte med, presise og dønn solide. Jeg liker avstand til avtrekker og grepet veldig godt på disse i hvertfall (det lille), gode avtrekk har det vært på de jeg har vært borti. Man kan også stort sett plukke de i småbiter uten verktøy.

 

Men man blir ikke godt humør i dagesvis på samme måten med 357 som 454.

Link to comment
Share on other sites

Malle da... Jeg svarte på aps' innlegg.

900SS: Ingen GP100. Schtøgg som en nydengt grevling. Super RH ser ut som en snubbie med langt løp ettermontert...

Security Six derimot, den har jeg straks mer sansen for.

 

Manurhin ja... Pene å se på, og jeg har aldri hørt noe annet enn skryt angående det mekaniske. Men jeg klarer ikke helt å overse det meget kloke utsagnet: Hvis det er fransk, duger det til tre ting. Hvis det ikke kan spises eller drikkes, må det kastes. De funker sikkert, det er ikke det. Men fransk mekanikk i mitt hus? Ikke om de kostet fire kroner. Og det gjør de heldigvis ikke, så da slipper man unna. Det går på prinsipp.

Link to comment
Share on other sites

Åh - beklager!

 

Ellers er jeg helt på linje med deg når det kommer til Manurhin. Jeg forguder ikke alt som er amerikansk, men revolvere...

 

Om du først og fremst skal ha en revolver til mer uformell skyting, og siden du selv nevner Blackhawk og .45 LC, så finnes det jo fortsatt en slik som leveres sammen med sylinder i .45 ACP (og tilsvarende i .357/ .38/ 9mm). Da har man jo straks litt mer å pusle med ved ladebenken om man ønsker det. Jeg hadde en gang en Blackhawk med 4 5/8" lang pipe, og den var artig til slik skyting, men litt klumsete (årets underdrivelse) til felt. En Blackhawk burde det være lett å få fatt i innenfor budsjettet du nevner, og samtidig ha nok penger til overs til et par håndfuller med komponenter.

Link to comment
Share on other sites

900SS: Ingen GP100. Schtøgg som en nydengt grevling. Super RH ser ut som en snubbie med langt løp ettermontert...

Security Six derimot, den har jeg straks mer sansen for.

 

har selv en Ruger GP100 og kan jo være enig i at gummigrepet er mer funksjonelt enn vakkert. Og at SRH ser noe merkelig ut...

Men med trekskjefte på GP 100 så blir den jo straks bedre estetisk vil jeg si:

 

18031f80.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd å like både S&W og Colt. Og både de klassiske S&W og særlig Colt Python er flotte revolvere å se på.

 

For meg er Python for tung og for langt frem til avtrekkeren (på DA). S&W gir meg ofte nevnte franske følelser.

 

Svart Blackhawk, 4 - 5/8" i 45 Colt kan jeg gå med på. Speed Six og Smith & Wesson sine topbreak revolvere også.

 

Og jeg er enig med Ivara at det digre gummigrepet ikke er noe å samle på, det gamle er bedre. Tror ikke det var meningen at SRH skulle være pen.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men når blykulene først begynner å suse er det lett for at man skyter litt mer enn det man hadde som utgangspunkt :wink: (snakker av årelang erfaring med utallige instanser av "skal bare skyte litt" ;-)) ! Problemstillingen har faktisk nettopp vært behørig diskutert her huset...

 

Uansett, så kan du jo kjøpe litt flere revolvere etterhvert slik at du kan fordele slitasjen ;-) .

Link to comment
Share on other sites

Når man skyter så lite på bane som meg, sier det seg sjøl at stevneaktiviteten ikke akkurat er enorm heller.

Med tid og stunder vil unga bli større og økonomien mer stabil, så jeg har nok ambisjoner om litt konkurranseskyting etterhvrt også. Men inntil videre er det hyggeskyting, og da kjøper man noe man synes er pent å se på.

Link to comment
Share on other sites

Tilgi min uvitenhet, men får man den med roundbutt? Evt. grep som faker det?

 

De nyeste DA-rugerne har ikke tradisjonell grepsramme, men mer en slags ramme som så vidt omkranser slagfjæra. Man står derfor mye friere til å utformet grepet:

6152d1388617852-ruger-sp101-sp101-disassembled.jpg

 

Forøvrig Dan Wesson som begynte med dette, men Ruger er gode til å plukke opp gode designløsninger. Gjør sikkert ikke noe at det letter produksjonen av våpen heller :):

19900886.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rent estetisk, subjektivt og personlig, så synes jeg en polert Colt Python 4" er noe med det mer tiltalende:

 

Python.jpg

 

Enda bedre med "Rosewood" tregrep fra Hogue, selv om de fingerillene ikke passer meg, så pynter de opp våpenet fantastisk:

ColtPython-1.jpg

 

Men jeg skyter en 686. Jeg skyter tilogmed bra med den. Det er en hammer, men en bra hammer. Litt som en jakthund som ikke er godkjent for avl, men som finner vilt hver gang, og aldri gir seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ytterst uenig hr. Highpower! Dette er en metode som har fungert for eget vedkommende i en årrekke. Logikken er dessuten meget solid:

 

- man kjøper et våpen som kan fylle funksjonen til det våpenet man egentlig har lyst på, men som koster mye mer.

- man investerer maksimalt i ladekomponenter for å spare mest mulig ift fabrikkammo.

- man kjøper det våpenet man egentlig hadde lyst på, men som i utgangspunktet var for dyrt, for alle de tusenlappene man har spart ved å lade selv.

 

Såre enkelt og overførbart til andre interesseområder. Selv har jeg for eksempel oppdaget at denne tilnærmingen også fungerer ift fotoutstyr og fluestenger.

 

8)

 

Dessuten kan det nevnes at det mest sannsynlig er veldig sundt å spise havregryn og drikke vann fra springen i lengre perioder :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en variant av Mallemetoden og ender ofte opp med pose og sekk. Fiktive priser fungerer også bra ovenfor husøkonomen.

 

Hvis du leter litt finnes det sikkert gode 2.000,- kronersrevolvere til bruk i spareperioden. Jeg har en Security Six kjøpt på den måten men den blir værende.

Link to comment
Share on other sites

Min gode Malle, jeg uttalte meg med utgangspunkt i min egen erfaring som tilsier at man overhodet ikke sparer noe på å lade selv. Man skyter tilsvarende mer, og man kommer aldri ut fra "godteributikken" uten en ny duppeditt som man ikke kan skjønne at det har gått an å klare seg uten på ladebenken 8)

Forøvrig er tricket med fotoutstyr og fluestenger å kjøpe dem inn før man får barn, aller helst før man får samboer/ektefelle. Been there, done that :wink:

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er tricket med fotoutstyr og fluestenger å kjøpe dem inn før man får barn, aller helst før man får samboer/ektefelle. Been there, done that :wink:

 

Her har vi samsvarende erfaringer! Jeg har aldri kjøpt så mye ting og tang som i de årene hvor jeg var student (her må det også nevnes at jeg snart 20 år senere fortsatt blir småkvalm ved synet av mr Lee sine nudler). :lol:

 

Jeg mener fortsatt at logikken består: hjemmeladet < kjøpeammo => jo mer ladeutstyr man kjøper desto mere kan man spare => etter kort tid vil man ha nok oppspart til dyr luksuspang :mrgreen: !

Link to comment
Share on other sites

Fra spøk til revolver ( :roll: ): siden trådtittelen omhandler revolvere og estetikk, så synes jeg at denne er vanskelig å komme utenom:

 

http://www.americanhandgunner.com/~hrank/ah/wp-content/uploads/2011/01/extra7.jpg

 

En slik i .45 LC og blånert utførelse hadde vært drømmen, men å få tak i en -og særlig en blånert- er antagelig ikke helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...