Jump to content

Kahles kikkertsikter


Gaukstad

Recommended Posts

Kahles er mykje dårligare enn Swarovski, Zeiss, Schmidt & Bender........... på markedsføring.

Det beste er å prøva sjølv. Om ein ser vekk frå Swarovski siste Z6 serien så har Kahles i mange modellar best synsfelt på markedet.

 

Ein anna ting er at Swarovski som eig datterselskapet Kahles no skal selge det. http://www.wirtschaftsblatt.at/home/oes ... 5/index.do skriv kahles i søkefeltet for å finne fleire artiklar om dette.

 

Det er fleire interessentar til å overta Kahles fabrikken m. a. Leica, Steyr, Beretta med fleire. Dessverre så kan dei risikere å ikkje få lov å bruke merkenamnet Kahles,men kanskje må skifte navn. Dette fordi Swarovski fryktar konkurransen. Kva som skjer med garantiar osv veit eg ikkje,men reknar med at dei nye eigarane tar seg av dette då det gjeld samme fabrikken som Kahles no blir laga på.

 

At Kahles ikkje har solgt så mykje som Swarovski forventa må nok i stor grad skuldast elendig markedsføring samanlikna med dei 3 andre store merka. Det var for øvrig ein artikkel i Jeger nyleg om eit besøk på Kahles fabrikken. Der innrømte dei dårlig markedsføring.

 

For å spekulera litt så kan vi kanskje oppleva salg på kahles kikkertsikter visst dei må skifte namn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I visse tilfeller kan man vel faktisk undre seg om ikke Kahles har mer å rutte med enn S&B...

Nja... skeptisk. Men egentlig synser jeg bare :wink: , har ingen praktisk erfaring med Kahles. Men sjekk testen jeg har linket til lenger opp i tråden.

Har selv S&B 2.5-10x56 og jeg klarer ikke å se at den er uskarp i kantene som det står i testen. Har sammenliknet den med den andre kikkerten min, en Zeiss Victory 2.5-10x50 og jeg klarer ikke å se forskjeller..

Link to comment
Share on other sites

Er det en spesiell grunn til at du eliminerer merker som Zeiss, Docter og S&B?

Og hva er bruksområdet?

Her er en test på endel kikkertsikter.

 

http://www.zeiss.se/4125680F002BA25A/Em ... ningen.pdf

 

 

Svar:

Har prøvd Zeiss, Swaro og Kahles. Liker Swaro og Kahles bedre,

og ettersom Kahles'en er billigere kommer valget til å falle på den tror jeg.

 

Bruksområdet er alt mulig egentlig.

Den skal brukes på hjor, rein, elg og rev.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Kahles 1,5 - 6 x 42 med aluminiumsrør for noen år siden. Etter et par år hørtes det ut som det var noe løst inne i kikkerten, treffpunktet flyttet seg også hvis jeg endret zoominnstillingen selv om jeg skrudde tilbake til det opprinnelige.

 

Kikkerten var kjøpt hos Landrø og de skulle sende den til fabrikken for reparasjon. Høsten nærmet seg og jeg dro til Lillestrøm for å hente kikkerten, der fant de den bak en reol uten å ha gjort noe med den. Jeg fikk en ny Swarovski 1,5 - 6 x 42 med stålrør i stedet og den bruker jeg fortsatt. Jeg sitter igjen med følelsen av at jeg gjorde et godt bytte, den virker bedre optisk også.

 

Jeg har en S & B som jeg er veldig fornøyd med også. Rent subjektivt syns jeg at både S & B og Swarovskien virker å ha bedre kvalitet enn den Kahles'en jeg hadde.

 

 

 

 

 

Jeg har brukt en del Kahles opp gjennom årene og disse står ikke tilbake for noe annet, mener nå jeg.

Absolutt verdt hver eneste krone. Valget mellom S&B og Kahles er for meg enkelt :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kahles er et kvalitetsmerke som produserer kvalitetskikkerter. Når alt kommer til alt så vil det få svært liten praktisk betydning for din jaktutøvelse uansett hvilken kikkert du måtte velge. Selv har jeg verken kahles eller swaro, men en S&B zenit med opplyst retikkel, og den er jeg meget fornøyd med (men om den er dyrere enn kahlesmodellen du ser etter vet jeg ikke)

 

Når alt kommer til alt blir det litt "potet/potat" så lenge du holder deg til noen av de tyske/østerriske toppmerkene :D

 

Uansett så får jeg håpe du blir fornøyd med ditt nye kikkertsikte!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjøl hatt 2xSwarovski, Zeiss, Kahles, SuB, 2xBushnell og Nikko Stirling oppå børsene mine. Den eneste som har havarert var en 2-7x32 Bushnell.

 

Min favoritt er Swaro. Jeg ser egentlig ikke forskjell i en Swaro og i en Zeiss selv om jeg liker å tro at Swaroen er hakket hvassere, og jeg synes både "følelsen" i klikkene og den geniale nullstillinga av justeringstårnene går utenpå alt annet jeg har prøvd. Kahles er kanskje hårfint mindre skarp enn Swaro og Zeiss, og gir ikke en like 100%-presis følelse på klikkene. Men de stemmer, og kikkerten består firkanttesten med glans. SuB er i mine øyne like god å se gjennom som Swaro og Zeiss, men jeg synes klikkene føles litt -- hva skal man si? -- "trange" når jeg skrur på den. Det er ett kikkertmerke som jeg har to stk. av for tida, og det er Swaro, noe som nok illustrerer hvilket merke jeg liker best.

 

Rent objektivt sett (pun not intended) vil du nok få mer kikkert for kronene ved å kjøpe Kahles. Jeg tror du vil bli meget godt fornøyd med en slik en, men hvis du vil ha noe som seriøst gir go'følelsen og er villig/har råd til å betale for det, kan jeg anbefale Swaro.

Link to comment
Share on other sites

Har også god erfaring med Kahles 3-12x56, ca 15 år nå. Ifjor måtte den på service, det tok jo litt tid da den måtte til østerike. Jeg bel tilbudt annen lånekikkert, men hadde ikke noe behov for det. Da den kom tilbake så det ut som om linsene var blitt byttet til nye. De var coated på nytt, alle linsene i kikkerten, til den hyggelige pris av 280 kr. Fri frakt begge veier, absolutt god service hos Kahles også.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha levert to meoptaer til reklamasjon kjøpte jeg Kahles Helia CT 3-9x42 til elgbørsa i 2005. Er meget fornøyd med den. Vi har testet den i felt mot tilsv swarovski og den er hvertfall ikke merkbart dårligere. Kompisen min er våpenfreak, jobber i sportsforretning og har et arsenal av kvalitets- våpen og kikkertsikter. Etter å ha kjøpt sin første Kahles har han ikke kjøpt flere swarovskier. Ikke fordi den er bedre, men fordi Swaren ikke er verdt de ekstra tusenlappene i forhold til Kahles.

 

Det skal dog nevnes at han akkurat leverte inn en splitter ny Kahles Helia CT 3-9x42 han kjøpte til sin Merkel SR Halvauto 9,3x62. Vet ikke hva problemet i kikkerten var, men kulene havnet i hytt og gevær.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...